View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:56



Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Bästa Whiskyn 
Author Message

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Har spenderat en del av dagen med inhandling av basvaror för en bättre middag jag och mina whiskyprovande vänner skall traktera damerna med. Blir hummer, oxfile, ostar m.m. En stor del av kostnaden ligger på viner. Det blir Amaronisar, Ripassor och annat gott.

Men, avslutningen på natten i morgon är mycket seriös provning av whisky, med middagen som uppvärmning![^]

Image


29 Feb 2008, 02:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

[

några nya tips på Italienska rödvinsfronten mottages tacksamt [:p]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Capello di Prete (negro amaro) tycker jag är är en trevlig italienare liksom Boira' (sangiovese)!

Micke


29 Feb 2008, 13:58
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Nu har jag nyktrat till och ge några förslag i lite olika prislägen:

Brunello di Montalcino Col d'Orcia
Scrimaglio Barbaresco
Zenato Ripassa (kör du ju redan)
Montefalco (finns 04 eller 05, lagras med fördel, har 2x'01 kvar)
La Grola
Monte Garbi (prisvärt!)
Barone Ricasoli på flaska (systemet visar den bara på box, men det finns. Ett mycket bättre vin på flaska, och några fler år på nacken
Det mesta från Tenuta
A Amarone körde vi till mustiga ostar igår, gott och inte skamligt dyrt.

Image


02 Mar 2008, 01:56
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2004, 13:35
Posts: 204
Post 
arbetarpojken wrote:

Bästa whiskyn är väl den man dricker just nu?
hehe
Nej,, helt ärligt pojkar,, kolla in Glenmorangies wood finish.
De är inte så hemskans rökiga utan mer "tjejiga" o lena i smaken men helt otroligt goda. Har en Artisan som jag ska smaka av andaktsfullt här. Rökigt är gott efter pepparbiff men jag tycker sådär bara att avnjuta.
Gillar personligen portwood och madeirawodden klart bäst.
Mums,, sen studsar det ju ganska bra o man blir snygg, intelligent och trevligt. Tillslut kan man även bli pågränsen till självraggande.
hehehe


Håller med. Glenmorangie är fantastiskt fin. Saknar den. Studentinkomsten håller oss isär.

<hr noshade size="1">
Image


02 Mar 2008, 10:02
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Fina viner där Kjelle!
Barolo eller lite fusk-Amarone så är lördagen räddad.

Angående whisky - vilken Mortlach rekommenderar du Josh D? Tycker det verkar vara mest OB på Systemet o det känns lite som det kan gå hur som. Ser inte deras "Fauna" i Systemets sortiment.

Annars smakar jag mycket gärna på rökiga Islay whiskys (Caol Ila 18 eller liknande) som de tuffa grabbarna jämnt tjatar om men avnjuter helst Islays som Glenfarclas, Longmorn, Macallan eller liknande. Favoriten är dock Highland Parks olika tappningar som har allt i mitt tycke.


09 Mar 2008, 20:14
Profile

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post 
Brora från 1973 var inte helt fel, annars blir det gärna en Bowmore för mig

//Patrik

Things 4 sale @ http://fissmoll.scorpionshops.com/4%20Sale/

http://www.radioparadise.com/


09 Mar 2008, 21:09
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 19:09
Posts: 193
Location:
Post 
helmik wrote:

Quote:
Originally posted by Josh D Ztorsion
Choklad är gott det också, men det ska avnjutas med kaffe


Hmmm, jag har faktiskt provat choklad tillsammans med en skaplig Amarone. Ingen dum kombination alls!


Prova choklad (gärna en mörk tryffel) tillsammans med en flaska Don Guido Pedro Ximenez 20 Years (nr 94234 på bolaget). Är inne tillfälligt och ligger på 89:- för en halvflaska. Troligen det trevligaste dessertvinet som finns i landet just nu.

Har det stora nöjet att ha en kompis som är sommelier, så istället för att ha vändor på puben med mina kursare brukar vi träffas varannan månad och ha provningar. Vi står för dryck och tilltugg, kunskapen är grattis.

PS. Bra tips där Kjelle ds.


10 Mar 2008, 11:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 23:29
Posts: 549
Location:
Post 
Tar tillbaks tråden under hundringen:

Argento Malbec nr 6649
Argentina

Errázuriz Estate Pinot Noir (nr 6294)
Chile

testa dessa två om ni inte gjort det!

Vad gäller whiskey, så har jag återvänt från dödskuggans/single maltens dal och erkänner för mig själv att Jameson är den bästa whiskeyn.


10 Mar 2008, 14:03
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Kan väl hålla med om att vi snobbar till det lite både med vin och whiskeysorterna. Men, det är ganska vanligt att många lägger ner många hundringar på oxfilen utan att blinka, och våndas över några futtiga tior mer för vinet.

Får väl pusha för Monte Garbin då, som ligger under hundringen. Stellensicht vinerna strax över hundra är kanonbra, speciellt Shiraz:en. Men då hamnade vi utanför Italien!

Image


10 Mar 2008, 15:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 23:29
Posts: 549
Location:
Post 
kjelle wrote:

Kan väl hålla med om att vi snobbar till det lite både med vin och whiskeysorterna. Men, det är ganska vanligt att många lägger ner många hundringar på oxfilen utan att blinka, och våndas över några futtiga tior mer för vinet.

Får väl pusha för Monte Garbin då, som ligger under hundringen. Stellensicht vinerna strax över hundra är kanonbra, speciellt Shiraz:en. Men då hamnade vi utanför Italien!

Image


Snobba på bara! [:)]

Jag tänkte bara komma med två prisvärda alternativ under hundringen.


10 Mar 2008, 15:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1848
Location: skaraborg
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

så sant! eller som min granne på landet som föredrar Sofiero 7,2 på burk, framför mina Ale. Han får tre burkar odrickbart blask med 7,2% för en flaska av mina 4,7%-iga Ale men å andra sidan är det viktigt för honom att dricka många bärs. För mig är det vikigare att dricka god öl(vill man bli packad finns det ju alltid Lagavullin [;)][:D])

YPK är en viktig faktor [}:)]

/ralvejd
http://web.telia.com/~u47807709/


10 Mar 2008, 20:19
Profile

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

så sant! eller som min granne på landet som föredrar Sofiero 7,2 på burk, framför mina Ale. Han får tre burkar odrickbart blask med 7,2% för en flaska av mina 4,7%-iga Ale men å andra sidan är det viktigt för honom att dricka många bärs. För mig är det vikigare att dricka god öl(vill man bli packad finns det ju alltid Lagavullin [;)][:D])


Jag tillhör sorten som häldre skär ut min tunga, friterar den, och äter den igen, än att dricka en ale. [xx(][;)]
Smaken är som baken(Det är bara sin egna som luktar gott!). [:o)]


10 Mar 2008, 20:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Innis & Gunn [:p]


10 Mar 2008, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 23:29
Posts: 549
Location:
Post 
johan wrote:

Innis & Gunn [:p]


+1


Men ska det vara fat ska det vara guinness eller john smiths eller nåt åt det hållet


10 Mar 2008, 23:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
johan wrote:

Innis & Gunn [:p]


+500! Har varit en klar favorit länge nu.

Micke


11 Mar 2008, 09:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 13:11
Posts: 2030
Location: Stockholm
Post 
Edvin Medvind wrote:

Vad gäller whiskey, så har jag återvänt från dödskuggans/single maltens dal och erkänner för mig själv att <b><font color="blue">Jameson är den bästa whiskeyn.</b></font id="blue">


Även om jag inte håller med så är jag inte ett dugg förvånad, den är ju Irländsk [;)]

MVH faellman

<i><font size=1>oO0Oo URL: http://www.audiostreet.net/mrfaellman</font id=size1>"]


11 Mar 2008, 10:47
Profile WWW

Joined: 29 Aug 2003, 12:59
Posts: 70
Post 
Jag kom just hem med en Glemorangie sherry wood finish. Ska bli intressant. Dricker vanligtvis Jameson och Bowmore.

--------------------------------------

http://www.backwoods.se
http://www.myspace.com/backwoodssweden


13 Mar 2008, 14:33
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Oban
Balvenie Doublewood
The singleton of Auchroisk - när den fanns som årgångswiskey (alltså inte den 10-åriga)!
Highland Park
Ardbeg
Talisker




http://www.myspace.com/gudarsskymning


13 Mar 2008, 16:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Precis beställt en Mortlach 16 Fauna o ett par Springbank [:p]


13 Mar 2008, 17:13
Profile

Joined: 05 Jan 2008, 17:24
Posts: 140
Post 
Drack några glas Laphroaig i lördags, helt jävla underbar. En klar favorit, rekomenderas starkt.[;)]
Jameson kör jag alltid med då man ska ut på fiskeäventyr, den funkar alltid trots att det inte är en single malt.

You let up you loose!!


13 Mar 2008, 18:00
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1848
Location: skaraborg
Post 
I Lördags blev det Ardbeg 10 ocH BruchLaddich 15 gott gotti gott gott.
Kan hända att smaklökarna var svag nedsatta efter div tjeckiska, irländska, danska och svenska öl
[:)][:D][8D][:p][;)][^]

/ralvejd
http://web.telia.com/~u47807709/


13 Mar 2008, 20:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
JanZZon wrote:

Drack några glas Laphroaig i lördags, helt jävla underbar. En klar favorit, rekomenderas starkt.[;)]
Jameson kör jag alltid med då man ska ut på fiskeäventyr, den funkar alltid trots att det inte är en single malt.

You let up you loose!!


Jameson är ju lite som blodpudding med rårörda lingon, bacon och stekt ägg - gott en gång i veckan, men inget man äter på fredagar![8D][;)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning


14 Mar 2008, 09:28
Profile WWW

Joined: 04 Feb 2003, 11:14
Posts: 438
Location: Kalmar
Post 
Läste just igenom... INGEN som skrivit Rock and Roll Wisky nr1 <b>JACK DANIELS</b>(inte så konstigt kanske) Själv föredrar jag Bowmore eller någon annan ännu rökigare och tjärsmakande malt wisky. Intressantast frågan är dock <b>hur den dricks </b> ... med/utan vatten... med/utan is. Jag vet att Maltwisky "skall" drickas med vatten, men för mig är det en döds synd. Anser att all wisky skall drickas rent!!!

Den sista dåren är inte född änImage


14 Mar 2008, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 13:11
Posts: 2030
Location: Stockholm
Post 
swebamse wrote:

Intressantast frågan är dock <b>hur den dricks </b> ... med/utan vatten... med/utan is. <font color="blue"></font id="blue"><b>Jag vet att Maltwisky "skall" drickas med vatten</b>, men för mig är det en döds synd. Anser att all wisky skall drickas rent!!!

Den sista dåren är inte född änImage


Men det är ju så ytterst lite, bara någon fjuttig droppe [;)] som ska frigöra aromen ytterligare.
Däremot tycker jag att det är en dödssynd att INTE dricka malt rumstempererad (t.ex. med is eller kylskåpsförvarad) [}:)]

P.S. För mig är frågan var Jack Daniels hör hemma? Att det är en "Amerikansk Whiskey" är väl ingen tvekan (som också Bourbon är), men vad jag förstått så följer väl jänkarna inte "originalreceptet"? D.S.

MVH faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.audiostreet.net/mrfaellman</font id="size1">"]


14 Mar 2008, 10:55
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.