View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 01:27



Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next
upprop mot bensinskatten 
Author Message
User avatar

Joined: 14 Oct 2007, 08:53
Posts: 642
Location: Arvidsjaur
Post 
Nej för tusan och jag har redan skrivit på...
Jag har själv 45 km enkel väg till jobbet och lokaltrafik häruppe är en utopi.
Kan man skriva på flera gånger?


18 Dec 2007, 22:03
Profile
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Pendlar också, ca 8 mil per dag och har gjort det i 10 år. Bensinskatteupproret skrev jag på för längesedan. Det finns buss men det funkar inte pga att jag aldrig riktigt vet hur länge jag behöver jobba. Missar man den buss som går direkt ett fåtal ggr per dag tar det flera timmar att ta sej hem. Iom att buss finns kan jag inte dra av för resor heller. Kör ca 2500-3000 mil per år.

Micke


18 Dec 2007, 22:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
Tyvärr jag håller inte med[}:)]

vi behöver skära ner på bilåkandet och förr eller senare kommer detta att leda till besvär och kostnader vför oss alla

Alla vill rädda världen men inte just nu och i vart fall inte just så här.. NIMBY kallas fenomenet på engelska (Not in my backyard)

i Ett inslag på lokalTV i afton ondgjorde sig de boende på Södermalm frör att de just fått reda på att 100 lastbilar per dygn ska trafikera en liten gatsnutt på Söder där det bor och rör sig mycket barn. Föräldrarna var oroiliga för att barnen skulle bli påkörda och om inte annat "så är det väl inte så bra för miljön" vilket är precis just vad det är (på sikt) Lastbilarna skulle nämligen användas för att transportera bort de enorma mängder shcktmassor som frigörs genom det planerade tågtunnelbygget genom/under Stockholm. Syftet är således att på sikt underlätta tågtrafiken genom stan och få en bättre miljö. Inte bara i Stockholm utan i hela landet. Vilket säkert de på Söder håller med om. Bara inte just där och just nu (NIMBY)

komplicerade frågor, det där med bensin och olja. Jag har ett i huvudsak oljeeldat hus och köpte just olja för 35.000.... Men det var sista gången, nästa sommar blir det installation av alternativ värme (pellets och solfångare)

va faan gör man? Nånstans måste man ju börja




-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


18 Dec 2007, 22:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Tja, blir det för dyrt att köra bil får man väl sluta jobba och bli socialfall. Tyvärr tillhör i alla fall inte jag dom som har råd att köpa något nytt och miljövänligt. Den jag har nu är iofs modern och soppasnål i förhållande till storlek och motorstorlek. Jag kör nog också väldigt soppasnålt själv (utom dom få mil jag kör Jeep, den går inte att snålköra). Tyvärr finns det inget än som är riktigt miljövänligt, varken diesel eller etanol är det och el skulle inte heller funka (tänk om alla skulle skaffa elbil!).

Micke


18 Dec 2007, 22:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post 
Ska man göra något åt bilåkning tror jag inte att en skattehöjning av bensinen är rätt väg att gå så länge det inte pratar om kanske 30-40kr per liter, men de lär inte hända på länge. Utan idag prioriterar fortfarande folk bilåkningen alldeles för högt.

Därimot tror jag definetivt att man ska försöka jobba med att få fler och fler miljöbilar i trafiken och satsa pengar på de istället. Men om de skulle vara så att det handlar om pengar när de "säljer" höjningen av skatten som om den vore för miljön tycker jag det är RIKTIGT lågt...


19 Dec 2007, 00:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post 
Svårt som fan det där.
Generellt; Jag tycker inte att priset är för högt, det kan höjas mycket mer. Miljön kan bara bli bättre.

Men det säger jag som ägare av en billig skrothög (inköp 423 kronor i våras) som när jag kör den oftast bara parkerar om för att slippa få böter för "P-förbud på servicenätter" (manöver gjord senast i morse). När jag kör den längre sträckor (typ 50 km var tredje helg) så tänker jag inte så mycket på det som går åt av den bensin jag hällde i tanken i början av november...

Visst förstår jag de som inte har promenadavstånd till jobbet eller en bra utbyggd kollektivtrafik, där måste det ske en satsning.
Eller flytta till Fjollträsk vet ja'... [B)]

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.sirrealistic.se"]Image[/url]


19 Dec 2007, 00:20
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Var skriver man på för <i>höjd"] bensinskatt? [:p]

Joshunznera wrote:

va faan gör man? Nånstans måste man ju börja

Applåd! Jag trodde inte du brydde dig om sånt, av någon anledning. [:)]

Som jag skrev i en tråd på Planket nyss; ni som har så väldans långt att åka varje dag, hur stora är era <i>bostadskostnader"] jämfört med storstadsbon som inte behöver köra särskilt mycket bil? [}:)]

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


19 Dec 2007, 01:29
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
Det enda språk vi alltid förstår är pengarnas språk. Vår kollektivtrafik lämnar massor kvar att önska i form av turtäthet och spridning, det är sant. Sant är också att de allra flesta bussar och tåg ( i alla fall i StorStockholm) går halvtomma. Varför är det så? Troligen för att det är för dyrt att åka kollektivt (eller för billigt att åka bil, your choice)

Exempel: Jag bor i förorten 20km utanför city. Om jag ska in till city en kväll har jag egentligen bara två val förutom cykeln, det är bil eller pendeltåg. Tar jag tåget så kostar det 2x60:- eller 2x39 beroende på om jag har förköpshäfte eller ej. Låt oss säga att jag betalar 78:-

Om jag istället tar bilen så går det åt i runda tal 4 liter bensin a 12:- dvs 48:-. Eftersom det är en tjänstebil som kostar förmånsvärde oavsett om jag kör den eller inte har jag även "gratis" bensin, dvs jag får betala förmånsvärde för bensinen. De facto kostar min bensin typ 50% netto, dvs 24:- i det aktuella fallet. Parkeringen i city är gratis på kvällen i city, så totalt tjänar jag 54:- på att ta bilen förutom att jag kommer närmare målet och på betydligt kortare tid. HAde jag betalt all soppa själv så hade jag "bara" tjänat 30:- på att ta bilen, men billigare hade det varit likväl...

Ett,från miljösynpunkt,inte så smart upplagt system således. Smartare hade kanske varit att kollektivtrafiken var billigare i förhållande till bilåkningen. Sänka priset på kollektivtrafiken=höja skatten eller höja priset på bensinen=höja skatten. Your choice [;)]

Hade man istället frågat ngn som fattar hur man gör affärer (tex Ingvar KAmprad) så hade svaret istället antagligen blivit att sänka priset till att börja med i lågtrafik så att tågen blir fulla alla tider på dygnet. Då får man in mer intäkter och kan sänka priset även i rusningstrafik alternativt bygga ut nätet ännu mer

Jag reser rätt mycket i jobbet och har i stort sett slutat flyga inrikes. TAr tåget istället när det går. Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Malmö med flyg är bara korkat när det finns X2000. Då kan man dessutom få ngt gjort på tåget istf att sitta och trängas på ett flygplan. SJ har fattat detta och har satt sina priser så att de är konkurrenskraftiga gentemot den största konkurrenten, flyget. Det är således både billigare, bekvämare och miljövänligare att åka tåg till Göteborg istället för att flyga. Mer sånt!







-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


19 Dec 2007, 07:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1182
Location: Uppsala
Post 
Håller med Galanti...
Det är lätt att moralisera och döma när man själv inte hör till de drabbade. Jag hör numera inte till de drabbade men jag vet hur det är att "låna" av nästa månads lön för att överhuvudtaget kunna ta sig till jobbet.

Bensinskatten är bekväm att höja eftersom kritiken dels så lätt kan avfärdas på moraliska grunder- man behöver inte ens argument, dels eftersom konsumtionen i alla fall inte kommer att gå ner (goa slantar till staten fortsätter att rulla in), de flesta åker inte bil för att det är kul, utan för att de måste.

Jag är så jävla misantropisk att jag tycker att de flestas "miljöansvar" bara är en etikett man klistrar på sig för att bli en "fin och godkänd människa" inför andra.
Om man nu bryr sig om miljön så finns det alltid ett alternativ i de flesta fall att ta till: att avstå.

Så kära radhusrebeller! För att gå lite on-topic så kan vi ju fundera på följande:
Varför har vi rörstärkare som även på tomgång drar ström som två-tre glödlampor när det finns transistordito som även maxade drar betydligt mindre än en rörstärk på tomgång?
Är det ok att ha ett flertal gitarrer vars produktion kräver råvaror från jordens alla hörn?

Så ånyo: jag är emot åtgärder som hårdast drabbar de som har det minst. Det finns andra sätt, världen går knappast under imorgon.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


19 Dec 2007, 10:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
abergh wrote:



Jag är så jävla misantropisk att jag tycker att de flestas "miljöansvar" bara är en etikett man klistrar på sig för att bli en "fin och godkänd människa" inför andra.
Om man nu bryr sig om miljön så finns det alltid ett alternativ i de flesta fall att ta till: att avstå.


exakt så! <b>avstå</b> från bilåkande när du kan och åk tåg istället, eller cykla eller stanna hemma. Tyvärr måste det ju till morötter och piskor för att detta ska funka. Höjd bensinskatt är en piska. Inte den bästa, det kan jag medge men dock ett seriöst försök

abergh wrote:



Så kära radhusrebeller! För att gå lite on-topic så kan vi ju fundera på följande:
Varför har vi rörstärkare som även på tomgång drar ström som två-tre glödlampor när det finns transistordito som även maxade drar betydligt mindre än en rörstärk på tomgång?


Min senaste förstärkare är en digital med switchat slutsteg. betyyydligt mer strömsnål än allt tidigare tillgängligt i förstärkarväg

abergh wrote:


Är det ok att ha ett flertal gitarrer vars produktion kräver råvaror från jordens alla hörn?


Självfallet borde vi alla spela på redan för länge sedan lokalt producerade Hagström-guror, men det skulle nog dessvärre menligt inverka på musicerandet i det här landet. Möjligen blir det så också framöver, men långt innan dess kan vi börja i det lilla genom att köra bil mindre och att släcka ljuset när vi lämnar rummet. Rom byggdes inte på en dag och nånstans ska man ju börja


abergh wrote:



Så ånyo: jag är emot åtgärder som hårdast drabbar de som har det minst. Det finns andra sätt, världen går knappast under imorgon.



Det finns många forskare som anser att det är just precis vad världen gör om vi inte gör ngt radikalt NU. Jag har en dotter på 25. Om några år kanske hon skaffar barn, ett barn som då blir 70 år 2090. Jag är tyvärr inte så säker på att den människan kommer att ha ett så bra ställe att leva på vid den tiden. Antingen har det gått åt h-e med allt eller också har Västvärlden med våld slagit ner utvecklingen i den tredje världen och byggt ännu högre murar



--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


19 Dec 2007, 10:38
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
Problemet med kollektivtrafik är att det är förhållandevis dyrt, långsamt och går inte dit man ska! Att man dessutom lyckas håll trafikstabiliteten på på en extremt låg nivå är beklämmande. I Stockholm förutsätter man att 90% ska till centralen!? Var är tvär komunikationen? På dom bussar med hög belastning så sätter man inte in extra bussar! Det är som om SL inte ens själv tror på sin verkasammhet.

Koldioxd debatten är rätt skev just nu och att man höjer dieselskatten med 50 öre är ett gott tecken på att det mesta handlar och att dra in pengar till statskassan i miljöns namn för att finansiera andra skattesänkningar. Totalt så kommer inte skatte trycket minska med den här regeringen heller.
På kortsikt borde moderna dieselfordon premieras då det fn är den effektivaste motorn som produceras(Prius är inte i närheten i bensin utförande). Att ca sjuttio % av en bils totala utsläpp kommer från
tillverkningen är något som inte pratas om, ändå är det en jäkla hets om att vi ska skrota bort fungerande fordon.
Att transportvägarna krånglas till och att framkommlighet för dom som måste transportera sej i bil gynnar knappast miljön. Kort tid på hög växel är fn det effektivaste sättet att transporteta sej.


Vad gällande våran statsminister kan jag påminna on att han företrädare formulerades sej nästan exakt likadant[:0]
Fast dom lever ju i den verklighet som passar deras behov.


19 Dec 2007, 11:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
Det är helt rätt att på allvar diskutera alternativ till bilen!
Det ska inte heller vara ett alternativ enbart för den som bor i en storstad.

Jag har hört en företrädare för branschorganisationen Bil Sweden beskriva kollektivtrafik i ganska provokativa termer:

â€Â


19 Dec 2007, 11:23
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 21:24
Posts: 344
Location: Uppsala
Post 
Som sagt, mer tvärlinjer i kollektivtrafiken. Kolla Londons tunnelbana. Föredömligt! Eftersom nätet är så utbrett så behöver man aldrig vara orolig för att gå vilse i den staden, förr eller senare dyker det upp en t-baneskylt med vidhängande karta. I Stockholm ligger linjerna mer efter stråk, och som tidigare sagts, alla ska inte alltid till centralen.

Men höj bensinskatten för alla och skatteavdraget för de som måste ta bilen till jobbet.

Jag tror stenhårt att elbilen kommer att slå inom 10-15 år. Då har vi lätta bilar med en elmotor i varje nav som standard. Eventuellt med en varvtalsoptimerad miljödiesel ombord, som bara är till för att producera el i nödfall. Annars är det plug in som gäller. Det skulle vara betydligt mer miljövänligt att ta all världens bensin och elda den storskaligt och producera el och värme, än att alla sitter i en bilkö och eldar upp den i sina ineffektiva motorer.

Michelin hade väl tagit fram en ny typ av elbil (tror jag läste det i Fokus), som dessutom bankade chassiet i kurvor, som X2000.

Bränsleceller är tveksamt om det kommer att sitta i själva bilen, fast om man får ner priserna så är det ju ett alternativ till dyra och tunga batterier. Sen verkar ju forskningen på syntetisk fotosyntes lovande också, kan säkert ha en stor roll i framtida elproduktion.

El är framtiden tror jag, det handlar bara om att producera den rent och billigt. För de som inte sett Energy Tower, kika på http://www.energytower.se , väldigt intressant.


19 Dec 2007, 11:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
att producera egen el är ju en kanonide´som jag stödjer helhjärtat. Problemetär ju bara att våra regelverk sätter käppar i hjulet för denna typ av småskaliga "kraftverk"

Om jag kunde ha lite solfångare på taket och ett "Energy Tower" uppe på berget så skulle jag antagligen kunna vara självförsörjande. Detta under förutsättning att jag kunde mata tillbaks el till nätet de tider när min förbrukning är lägre än produktionen och att jag sedan kunde ta tillbaka av det jag har matat in, dvs använda nätet som en sorts batteri

Kund jag sedan få pengar av Vattenfall (otroliga tanke) för den ev överkapacitet jag producerar över tiden så hade jag dessutom pengar att förfina och bygga ut mina energi-generatorer med. Skulle till och med räcka för att ladda elbilen [8D]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


19 Dec 2007, 11:54
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
att producera egen el är ju en kanonide´som jag stödjer <font color="red">helhjärtat. Problemetär ju bara att våra regelverk sätter käppar i hjulet för denna typ av småskaliga "kraftverk" </font id="red">
Om jag kunde ha lite solfångare på taket och ett "Energy Tower" uppe på berget så skulle jag antagligen kunna vara självförsörjande. Detta under förutsättning att jag kunde mata tillbaks el till nätet de tider när min förbrukning är lägre än produktionen och att jag sedan kunde ta tillbaka av det jag har matat in, dvs använda nätet som en sorts batteri


Är det inte fantastiskt. Det sånt som gör mej konspiratorisk. Farsan jobbade med alternativ energi efter kärnkraftsomrösteningen men med ekonomiska och svårbeskattade alternativ så var det ett kraftigt motsånd från både näringsliv och myndigheter.(Egen producerad uppvärmning och el tex) Där har inte mycket ändras även om det numera är praktiskt att använda miljön för olika skattehöjningar.
Tekniken finns men till stora delar men intresset för göra det lönsammt för vanlig folk finns inte.

Quote:

Jag tror stenhårt att elbilen kommer att slå inom 10-15 år. Då har vi lätta bilar med en elmotor i varje nav som standard. Eventuellt med en varvtalsoptimerad miljödiesel ombord, som bara är till för att producera el i nödfall. Annars är det plug in som gäller. Det skulle vara betydligt mer miljövänligt att ta all världens bensin och elda den storskaligt och producera el och värme, än att alla sitter i en bilkö och eldar upp den i sina ineffektiva motorer.


Vem ska tillverka elen till tremiljoner elbilar? Har ni någon gång hört hur stor förlusten är vid laddning av ett batteri? Verkningsgraden på en elmotor är 85-90% vilket är extremt bra idag men förluster i laddningen är rätt stora så den totala verkningsgraden är jag inte säker på att blir så hög.


Quote:

(Här kommer också ett inlägg i debatten om framtida regioner: Vi lever, pendlar, studerar och gör affärer just nu i slutet av 2007.
Samtidigt fattar vi alla avgörande beslut om finansiering av infrastruktur, planerar kollektivtrafik, beskattar befolkningen och annat i en indelning enligt 1634 års regeringsform! Horribelt! Dags att börja anpassa politik och samhälle efter befolkningens villkor i det 21:a århundradet!)



Iom att folk inte kan/vill bo vid sina arbets platser så kommer inte kollektivtrafiken kunna lösa våra transporter. Dom flesta bor inte vid en järnvägs station och ska inte till någon heller.

Svårlösproblem om man inte som förr i tiden ska bo vid dom bruk som inte längre finns.


19 Dec 2007, 12:22
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 21:24
Posts: 344
Location: Uppsala
Post 
Verkningsgraden i en bensinmotor är katastrofalt mycket sämre än en elmotor. En elmotor har väl 3-4 ggr högre verkningsgrad. Nätförlusterna för distribution ligger i runda slängar på runt 5%, fortfarande en bra deal. Det som blir problematiskt är ju effekttoppar om alla elbilar sitter inkopplade på laddning, men med styrning av laddning, och om man hade ett parallellt nät för fordon med indelade zoner, så skulle man kunna styra laddningen till att inte sänka nätet när det blev kallt.

Men ska det brännas olja så är storskalighet att föredra. Rökgasrening är lite mer effektivt i en stor anläggning än i en bilmotor, likaså möjligheterna att optimera förbränningen.

Men framtiden bygger på energi från sol, vind, vatten, fotosyntes, bränsleceller och fusion (om vi pratar waaay future). El är ett praktiskt sätt att transportera energin och behöver i deflesta fall inte omvandlas ytterligare eftersom det mesta vi har går på el och kommer att gå på el. Problemet är lagring av energiöverskott, men här kan man tänka sig att använda el att tillverka vätgas av t.ex.


19 Dec 2007, 12:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Joshunznera wrote:
[brHAde jag betalt all soppa själv så hade jag "bara" tjänat 30:- på att ta bilen, men billigare hade det varit likväl...

Och vad kostar det att äga bilen, inklusive inköp och/eller avbetalning? Om man väl äger en bil så är det klart att det lönar sig att använda den, men man behöver ju inte lika fräsig bil om man inte utnyttjar den så ofta. Det tycks många glömma.

Jag håller verkligen med om att priserna på kollektivtrafik är vansinniga. Särskilt "rabattsystemet" som egentligen bara gör att de som annars skulle resa sällan inte reser alls, utan tar bilen istället. Ingen tjänar på att det är dyrare med enstaka biljetter istället för rabattremsor och månadskort. Ska man resa så reser man ju oavsett pris, men väljer det som är billigast (om man inte av ideologiska skäl tar det miljövänligaste alternativet). Att dessutom till exempel SL är helt usla på att inse NÄR trafiken behövs gör det inte bättre. En lördag såhär före jul är det knökfullt på varenda tunnelbana. Varför i glödheta helvete kör man efter ordinarie tabell en sådan dag?? En måndagkväll går tågen oftare, men är nästan tomma. Vansinne. Och så har det varit, år efter år efter år. När man köpte in nya pendeltåg så ansåg samtliga "experter" att det var ren skit som köptes av snålhet, och mycket riktigt började vagnarna strula i stort sett direkt. Samma sak med tunnelbanans signalsystem. Det sitter alltså fullständigt inkompetenta idioter och bestämmer över Stockholms lokaltrafik, och detta går ut över alla; såväl resenärer som miljö.

Angående priser på tåg mot flyg så är det fortfarande mycket dyrare att resa med tåg om man är privatperson. Helt sinnessjukt egentligen, eftersom en flygresa rent materiellt givetvis är mångdubbelt dyrare. Jag skulle gärna se ett förstatligande av järnvägen igen, eftersom det inte verkar fungera med konkurrens på ett givet spårnät som har en enda ägare (Banverket). SJ har dessutom inte förstått det där med tillgång och efterfrågan. När en linje blir olönsam så <i>höjer"] de priset!?¤#"#¤

Kraftverk ja. Det finns tusentals små vattenkraftverk i Sverige som inte används. "Gratis" energi som inte utnyttjas på grund av att det inte går att konkurrera med jättarna.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


19 Dec 2007, 14:52
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
Makten wrote:

Joshunznera wrote:
[brHAde jag betalt all soppa själv så hade jag "bara" tjänat 30:- på att ta bilen, men billigare hade det varit likväl...

Och vad kostar det att äga bilen, inklusive inköp och/eller avbetalning?




detta exempel baserade sig på en tjänstebil som i stora delar används i jobbet. Tjänstebilen betalar man förmånsvärde för. Samma skatt oavsett om man kör eller ej. Annars är det självfallet så att man måste räkna med även inköp, underhåll, försäkring, reparationer osv i milkostnaden.

Min hustru har en bil. Hon kör mindre än 200 mil per år, trot den som vill. Likväl måste hon ha den, för att kunna lämna hunden på hunddagiset och sedan parkera vid P-tåget för att ta tåget till jobbet. Buss finns inte på den aktuella sträckan. Vi räknade seriöst på om det ev skulle vara billigare att ta taxi istället. Det blir det inte, långtifrån, och då blir det enda möjliga alternativet att åka bil.

Ibland "måste" man åka bil och jag förstår de som tycker att kostnaden ibland känns lite jobbig. Samtidigt vet jag flera som regelbundet tar bilen ner till Tyskland för att köpa billig sponken, då får det kosta att tanka [8D]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


19 Dec 2007, 15:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Joshunznera wrote:

detta exempel baserade sig på en tjänstebil som i stora delar används i jobbet. Tjänstebilen betalar man förmånsvärde för. Samma skatt oavsett om man kör eller ej. Annars är det självfallet så att man måste räkna med även inköp, underhåll, försäkring, reparationer osv i milkostnaden.

Jo, jag syftade på folk som har bil privat och påstår att det är mycket billigare per mil än kollektivtrafik, fast de då ofta helt verkar ha glömt att de kanske betalat hundratusentals kronor för bilen. Det är liksom inte bara soppan som kostar. [8D]

Quote:
Min hustru har en bil. Hon kör mindre än 200 mil per år, trot den som vill. Likväl måste hon ha den, för att kunna lämna hunden på hunddagiset och sedan parkera vid P-tåget för att ta tåget till jobbet. Buss finns inte på den aktuella sträckan. Vi räknade seriöst på om det ev skulle vara billigare att ta taxi istället. Det blir det inte, långtifrån, och då blir det enda möjliga alternativet att åka bil.

Men då har hon väl förhoppningsvis en väldigt enkel eller skruttig bil? Då blir det ju inte dyrt i alla fall.

Quote:
Ibland "måste" man åka bil och jag förstår de som tycker att kostnaden ibland känns lite jobbig. Samtidigt vet jag flera som regelbundet tar bilen ner till Tyskland för att köpa billig sponken, då får det kosta att tanka [8D]

Apropå Tyskland, har inte EU ett finger med i spelet när det gäller beskattningen av drivmedel? Det är ju ungefär samma pris till kund i hela Europa vad jag vet. Så det är inte bara i Sverige som skatten är skyhög.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


19 Dec 2007, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
Galanti wrote:

+1 Bra synpunkter, möjliggör alternativ innan man slår till med skattesläggan.



visst är det bra, problemet är bara att det är lättast att handla när man sitter vid makten istf att sitta i oppositionsstolar och säga emot[;)]

(förutsatt nu att detta var ett inlägg som delas av oppositionspartiet och det gör det säkert. Åtminstone så länge det är ett oppositionsparti)



-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


19 Dec 2007, 22:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
Joshunznera wrote:

Galanti wrote:

+1 Bra synpunkter, möjliggör alternativ innan man slår till med skattesläggan.



visst är det bra, problemet är bara att det är lättast att handla när man sitter vid makten istf att sitta i oppositionsstolar och säga emot[;)]

(förutsatt nu att detta var ett inlägg som delas av oppositionspartiet och det gör det säkert. Åtminstone så länge det är ett oppositionsparti)



-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


Som oppositionspolitiker riskerar man inte att behöva få korten synade genom handling![:)]

Nja, jag känner mig inte ett dugg som en oppositionspolitiker!
Jag leder en majoritet i min kommun och är därmed representant i regionförbund osv. Där har jag möjlighet att påverka!

Jag har alltid - och kommer alltid att göra det - hållit fast vid principen att människor ska lockas till ett bättre beteende i stället för att tvingas till det. Tex genom att bygga ut kollektivtrafik för att få fler att åka klimatsmart i stället för att tvinga folk till det genom andra åtgärder, tex skatt och avgift.

Ett exempel: I min kommun gick bussarna tomma jämt. Vi tog det drastiska beslutet att ta bort bussarna och erbjuder taxi i stället. 20 kr för att åka vart du vill inom 4 km från centrum, kommer när du ringer, du får dela taxi med andra. Vi sänkte kostnaden för kollektivtrafiken med 60%, ökade resandet med 70%. Resultatet är att alla fordon (som är betydligt färre än tidigare) går fulla hela tiden.

Bra för skattebetalarna och bra för miljön!
(Och inget tjafs om att bussen inte stannar på rätt ställe)

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther


19 Dec 2007, 23:41
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
Bra Bilton! jag visst väl att du inte var sosse. Det tar bara ett tag innan du kommer på det själv [;)]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


19 Dec 2007, 23:46
Profile WWW

Joined: 22 Nov 2002, 01:07
Posts: 3565
Location:
Post 
Faan va kul! En tråd som faktiskt handlar om POLITIK!!!! Då ska jag sticka fram min röda näsa och hävda att man inte kan lösa sånna här problem med hjälp av marknadskrafterna. Det behövs något som kallas PLANEKONOMI! (Fy faan vilket fult ord!) Men jag tror ju att om man ska komma till rätta med vårt överdrivna bilåkande måste det finnas alternativ! Hur ska man skapa sånna förutsättningar? Ute på landsbyggden, där jag själv levt större delen av mitt liv, finns inte förutsättningar att få en lönsam kollektivtrafik om inte samhället är med och betalar. Visterna kan kanske inte räknas hem enligt företagsmässiga sätt att räkna, men samhällsekonomiskt kan det vara lönsamt i alla fall. Alla måste vara med att betala kollektivtrafiken i glesbygden annars blir vi aldrig av med biltrafiken. För att göra detta krävs att man har ett sammhälle som solidariskt delar kostnaderna och dessutom tar vinsterna på dom lönsamma delarna av kollektivtrafiken. Det går INTE (enligt mitt sätt att se) att överlåta till marknadskrafterna att sköta. PLANEKONOMI är mitt tips![;)]

I rest my case![8D]

To old to rock n´ roll, to young to die


20 Dec 2007, 02:05
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Nu har jag bara skumläst tråden, men jag uppfattade förhoppningsvis det viktigaste.

Och någonting jag vill påpeka är att man kan inte mäta pengavärdet som lika för alla individer, 20:- för en uteliggare är som 200:- för mig.
Visst, man ska värna om miljön, men det hjälper knappast att höja skatten eftersom att som så många andra redan har sagt, så åker folk bara för att de måste, för att det redan kostar så mycket.
Alltså, höjd bensinskatt för en person med höga inkomster gör inte lika stor skillnad på denna personens ekonomi som den gör på någon som tjänar mindre(Vilket flera inte tycks tänka på.).

Jag tycker att man kan bygga ut kollektivtrafiken istället, och den hade ju vart kanon idag, om det inte var för att moderaterna sålde ut allting de kunde 91-94.

Så om man bara återställer kollektivtrafiken, så skulle många fler åka buss/tåg till jobbet/skolan, men nu är det så att det på många orter kostar MER att åka buss än bilen, och man har helt enkelt inte råd att äta om man ska åka kollektivt.

Här i Ulricehamn är det relativt billigt att åka buss, det kostar ca. 40:- att åka den resan Galanti(min far) behöver åka varje dag(80:- tur och retur.), det är väl ett ganska rimligt pris, men här är problemet att det går en buss var tredje timme, och när det är lov, då dras ca. 70% av busslinjerna in, då de är skolbussar.
Det innebär alltså att det kanske inte går mer än 3 bussar om dagen, och den tidigaste går då ca. 09:00.
Alltså fungerar det inte med bensinskatten, för höjer man den då drar man arbetarklassen mer i bott, utan några resultat på miljön, men det skulle fungera bättre om man ändrar priserna på kollektivtraffiken och utökar mängden bussar som går.

En annan sida/fråga är varför ingen har ifrågasatt den Amerikanska regeringen som nästan lyckades hålla Elbilen helt hemlig under hela 60 och 70-talet, samt få marknaden för den att dö på 90-talet(Ja, det är bevisat.)?
Eller varför omvärlden inte lägger ned mer pengar på att utveckla vätgasbilen, som redan finns i prototyper?

Njae, kom inte med att höjt pris på olja = skyddar miljön, det kostar bara mera helt enkelt.


20 Dec 2007, 02:13
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Joshunznera wrote:

Bra Bilton! jag visst väl att du inte var sosse. Det tar bara ett tag innan du kommer på det själv [;)]


Menar du att han INTE är sosse för att han för att utveckla kollektivtraffiken som högern konstant har minskat på? [:D][:D][:D]


20 Dec 2007, 02:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
notuern wrote:

Joshunznera wrote:

Bra Bilton! jag visst väl att du inte var sosse. Det tar bara ett tag innan du kommer på det själv [;)]


Menar du att han INTE är sosse för att han för att utveckla kollektivtraffiken som högern konstant har minskat på? [:D][:D][:D]


Jag fölåter din fråga eftersom du medger att du bara har skummat igenom tråden. Det du missade var att Bilton skrev <b>Jag har alltid - och kommer alltid att göra det - hållit fast vid principen att människor ska lockas till ett bättre beteende i stället för att tvingas till det.</b>

[;)][}:)]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


20 Dec 2007, 07:28
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.