View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Apr 2024, 08:22



Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2
upprop mot bensinskatten 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
Molle wrote:

Faan va kul! En tråd som faktiskt handlar om POLITIK!!!! Då ska jag sticka fram min röda näsa och hävda att man inte kan lösa sånna här problem med hjälp av marknadskrafterna. Det behövs något som kallas PLANEKONOMI! (Fy faan vilket fult ord!) Men jag tror ju att om man ska komma till rätta med vårt överdrivna bilåkande måste det finnas alternativ! Hur ska man skapa sånna förutsättningar? Ute på landsbyggden, där jag själv levt större delen av mitt liv, finns inte förutsättningar att få en lönsam kollektivtrafik om inte samhället är med och betalar. Visterna kan kanske inte räknas hem enligt företagsmässiga sätt att räkna, men samhällsekonomiskt kan det vara lönsamt i alla fall. Alla måste vara med att betala kollektivtrafiken i glesbygden annars blir vi aldrig av med biltrafiken. För att göra detta krävs att man har ett sammhälle som solidariskt delar kostnaderna och dessutom tar vinsterna på dom lönsamma delarna av kollektivtrafiken. Det går INTE (enligt mitt sätt att se) att överlåta till marknadskrafterna att sköta. PLANEKONOMI är mitt tips![;)]

I rest my case![8D]

To old to rock n´ roll, to young to die


Planekonomi e fina grejor, det är det man har i några få länder i världen, tex Kuba, ett land i fattigdom där befolkningen knappt kan äta sig mätta trots att de har alla möäjligheter att försörja sig om de bara fick. Kina är ett annat exemple. Mammons högborg och en (om inte den) nationer som skitar ner allra mest.

Sovjet var en planekonomi. Jag var där och hälsade på ett par gånger. Knökfulla bussar, knappast med tvärresenärer, men däremot med folk som skulle till fabriken. Ngt annat priorioterades knappast i den ekonomin. De som skulle ut och spela fick lift om de inte var i rikets tjänst förstås. Alla Pugatiova (stavningen..) åkte säkert limo betald av staten...

Planekonomi är bra för de som inte kan tänka själva. Alternativet är att vi anser att de flesta människor faktiskt har en egen vilja. Då kan man gå ihop och hjälpas åt. Vill man inta att allt ska avhandlas i stormöten kan man genom val sedan välja representanter som för ens talan i olika frågor. Demokrati kallas den varianten och för mig känns det på ngt sätt som en finare tanke.

men vi är alla olika och det är väl tur det iofs. Nu restar jag också mitt case, idag är det massor av jobb som ska göras av medborgare Joshunz Nera i demokratin Sverige

[;)]


-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


20 Dec 2007, 08:04
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
Läste precis en notering, ang Svensk beskattning av energi, drivmedel mm.

Vd Sven Lindström på solcellsföretaget Midsummer fick nyligen frågan om det var det svenska klimatet som gjorde att det gick så trögt att sälja solceller i Sverige. Han svarade att solceller fungerar bra men problemet var att var så svårt att få tillstånd att integrera solceller till det befintliga el nätet så att man i praktiken bara säljer "stand alone system" [:0]

Sätter man upp en egen vattenturbin i sin egen fjällbäck får man betala dyr energi skatt om man nu mot förmodan får tillstånd.

Dom allra flesta tidigare höjningar av bensinskatten har inte motiverats av miljöskäl.(infarstruktur, vägar mm hette det förr ) Moms på drivmedelsskatt som infördes 1988 vara definitivt inte av miljöskäl utan det mer traditionella att man pungslår folk med hjälp av skatter på det man rent praktiskt inte kan vara utan. Det är bara argumentation för skattehöjningarna som skiljer över tiden men kommer att fortsätta framöver åxå.

Det stora problemet verkar ju vara för makthavarna är väl hur man ska kunna motivera höga skatter på sol, vind och vatten.

Att vi måste spara energi är rent nys det handlar bara om att kunna producera mer på rätt sätt. Intresset från producent och skatteindrivare saknas för att det kommer att påverka deras vinster.
Var på Island för några veckor sedan där man har världens renaste el och värme( och självproducerade ) Dom var helt oförstående till att spara något annat än bensin. Ventilation består av ett öppet fönster och uppskruvade element. Mitt i vintern.

Ang verkningsgrad i olika motorer.(moderna)

Bensinmotor 30-33%. Verkningsgraden har inte ökat mer än symboliskt på femtio år. Ny teknik har använts till att höja effeken istället för att minska bränsle förbrukningen, vilket är precis vad kunderna vill ha. Bensin har högt energiinnehåll i förhållande till sin vikt.

Dieselmoter(direktinsprutade, turbo) 48-53% Fn det mest erergisnåla motortypen som tillverkas och har haft en kraftig utveckling dom senaste decenierna. Drar lite bränsle( i relation). Därför har vi i Sverige den högst beskattade dieseln i Europa.(fordons och energiskatter) I konspiratorisk anda så beror det förmodligen på att dom drar mindre bräsle= mindreskatt =hårdare beskattning.20% lägre förbrukning = 20% högre skatt.

Elmotor 85-90% verkningsgrad, bra! Verkningsgraden minskar vid högre temperatur(effektuttag) Verkningsgrad i batteri ca 75-80%, prestanda minskar kraftigt vid kyla. Totalt ca 60% inte helt imponerande.
Batterier är extremt tunga för sin prestanda vilket verkar menlig på farkostens räckvidd och vikt. Hög vikt är alltid negativt ur förbruknings synpunkt.

Kvar blir i praktiken vätgas?(sol,vind och vatten) Finns baksidor där åxå men kan produceras med solceller,vindsnurror och batterier för eget bruk. Experimenthus har uppförts i Sverige men på grund av ointresse så har varit tvungen att sälja åtminstone ett projekt till Schweiz. Huset producerade egen värme, el och drivmedel till bilen. Ointressant skattemässigt. Hyfsat bra miljövärde.

I framtiden kommer samma bolag som i dag prodcerar energi fortsätta att producera alternativ till besin och diesel eftersom man har köpt patent som ligger i malpåse eftersom det har varit hot mot nuvarande production.


20 Dec 2007, 10:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Tobbe, när du snackar verkningsgrad, glöm inte att el inte är nån energikälla på samma sätt som oljeprodukter eller vinden utan el är ett transportsätt för energi oavsett om det kommer på kabel eller batteri.


20 Dec 2007, 10:56
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Appropå elbilar så tror jag årets fysikpris inte bör gå till denne politikern: http://youtube.com/watch?v=KLi0potv6_4

[:D]


20 Dec 2007, 11:36
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
Quote:
Tobbe, när du snackar verkningsgrad, glöm inte att el inte är nån energikälla på samma sätt som oljeprodukter eller vinden utan el är ett transportsätt för energi oavsett om det kommer på kabel eller batteri.


Okej elektrisk ström dårå.

Verknigsgrad är ett mått på hur väl en motortyp hanterar tillförd energi.
Var energin kommer ifrån är en annan historia men den måste dit om något ska hända. Det finns olika bra sätt att producera energi och olika bra sätt att ta tillvara den.
En elmotor är inte så effektiv totalt om den ska drivas med batterier.(verknigsgrad/vikt/räckvidd) Om laddning inte sker miljömässigt så blir inte helheten alls bra. Miljömässigt finns ju även en nackdel med materialet i batterier( tung metaller).

Om det inte hittas en ny naturlag kommer inte elfordon bli ett alternativ med den samhällsstruktur vi har idag.

En motor behöver alltid energi. Jag tror inte att vi behöver minska vårt åkande däremot måste något radikalt ske i framställningen.

Debatten är i dag ganska enkelspårig och någon helhets syn har iaf jag inte sett.

Vore intressant att se hur stor miljöpåverkan våran julhandel har.

Såg i nyheterna precis att vi i det miljömedvetna Sverige flyger mer än någonsin.[:0] Solsemester är viktigare än miljön.[:I]

Rätt trist att vi alltid måste ha en dommedags stämmning. Först var det världskrigen. Sen kom kalla kriget och nu är det miljön.

[:)]


20 Dec 2007, 11:41
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Appropå elbilar så tror jag årets fysikpris inte bör gå till denne politikern: http://youtube.com/watch?v=KLi0potv6_4





Ska man skratta eller gråta??[:0](Skrattar besvärat)
Hoppas mina hårt beskattade pengar finansierar hans arbete.

Fast å andra sidan hur svårt kan det va??

[:D]


20 Dec 2007, 11:46
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Nov 2002, 01:07
Posts: 3565
Location:
Post 
Joshunznera wrote:

Molle wrote:

Faan va kul! En tråd som faktiskt handlar om POLITIK!!!! Då ska jag sticka fram min röda näsa och hävda att man inte kan lösa sånna här problem med hjälp av marknadskrafterna. Det behövs något som kallas PLANEKONOMI! (Fy faan vilket fult ord!) Men jag tror ju att om man ska komma till rätta med vårt överdrivna bilåkande måste det finnas alternativ! Hur ska man skapa sånna förutsättningar? Ute på landsbyggden, där jag själv levt större delen av mitt liv, finns inte förutsättningar att få en lönsam kollektivtrafik om inte samhället är med och betalar. Visterna kan kanske inte räknas hem enligt företagsmässiga sätt att räkna, men samhällsekonomiskt kan det vara lönsamt i alla fall. Alla måste vara med att betala kollektivtrafiken i glesbygden annars blir vi aldrig av med biltrafiken. För att göra detta krävs att man har ett sammhälle som solidariskt delar kostnaderna och dessutom tar vinsterna på dom lönsamma delarna av kollektivtrafiken. Det går INTE (enligt mitt sätt att se) att överlåta till marknadskrafterna att sköta. PLANEKONOMI är mitt tips![;)]

I rest my case![8D]

To old to rock n´ roll, to young to die


Planekonomi e fina grejor, det är det man har i några få länder i världen, tex Kuba, ett land i fattigdom där befolkningen knappt kan äta sig mätta trots att de har alla möäjligheter att försörja sig om de bara fick. Kina är ett annat exemple. Mammons högborg och en (om inte den) nationer som skitar ner allra mest.

Sovjet var en planekonomi. Jag var där och hälsade på ett par gånger. Knökfulla bussar, knappast med tvärresenärer, men däremot med folk som skulle till fabriken. Ngt annat priorioterades knappast i den ekonomin. De som skulle ut och spela fick lift om de inte var i rikets tjänst förstås. Alla Pugatiova (stavningen..) åkte säkert limo betald av staten...

Planekonomi är bra för de som inte kan tänka själva. Alternativet är att vi anser att de flesta människor faktiskt har en egen vilja. Då kan man gå ihop och hjälpas åt. Vill man inta att allt ska avhandlas i stormöten kan man genom val sedan välja representanter som för ens talan i olika frågor. Demokrati kallas den varianten och för mig känns det på ngt sätt som en finare tanke.

men vi är alla olika och det är väl tur det iofs. Nu restar jag också mitt case, idag är det massor av jobb som ska göras av medborgare Joshunz Nera i demokratin Sverige

[;)]


-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


Jag är oxå en stor förespråkare av demokrati, fattas bara annat! Men jag hyser ingen som helst tilltro till att marknadskrafterna kan lösa våra miljöproblem. I så fall hade dom väl redan varit lösta nu, vi har ju levt i ett kapitalistiskt system rätt länge. Nej, dom här frågorna tror inte jag går att lösa utan styrmedel, och då måste ibland staten, dvs vi, genom våra valda ombud, gå in och peka med hela handen. Vem ska annars se till att det blir en fungerande kollektivtrafik i glesbygden? Dom fria marknadskrafterna? Skulle inte tro det![;)]

To old to rock n´ roll, to young to die


20 Dec 2007, 12:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 13:11
Posts: 2030
Location: Stockholm
Post 
Tobbe z wrote:


Att vi måste spara energi är rent nys det handlar bara om att kunna producera mer på rätt sätt.

Jag kunde inte sagt det bättre själv [^]. Vi Svenskar har matats så radikalt med ordet SPARA så att vi glömt det väsentliga i sammanhanget.

Tobbe z wrote:



Var på Island för några veckor sedan där man har världens renaste el och värme( och självproducerade ) Dom var helt oförstående till att spara något annat än bensin. Ventilation består av ett öppet fönster och uppskruvade element. Mitt i vintern.


Nu kanske man inte ska vara så säker på att all gas som kommer upp ur jorden där är så jäkla bra för atmosfären den heller...[;)] Å andra sidan är ju den processen naturlig...Men iaf:

Har också varit på Island och rest runt (2ggr), och det slog mig också att husen är otäta och dragiga och fönstren av typ gamla 2-glas (ibland 1-glas). Det berättades för mig att all värme var gratis..? Ett av de stora nöjena för många islänningar är att bada i åretrunt-uppvärmda, ibland stekheta, utomhuspooler till låga entrepriser [:0].
Ibland måste man faktiskt avundas Islänningarna, även om dom bara har 3tim dagsljus halva året och en av världens högsta självmordsfrekvens per capita.

EDIT: Mitt sista av de 2 replyerna hade kanske inte nåt med den "politiska" debatten att göra, men va fan [:I][:D]

MVH faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.audiostreet.net/mrfaellman</font id="size1">"]


20 Dec 2007, 13:19
Profile WWW

Joined: 09 Jun 2006, 10:01
Posts: 175
Location:
Post 
Oj, nu har jag inte läst alla inläggen från början till slut så med liten risk för att säga något som redan blivit sagt:

Handlar inte allt detta om att vi inte längre nöjer oss med att köpa en kamera när vi fyller 20 som kostar 7000 spänn och som vi har tills vi får en ny (som vi inte förstår oss på) av barnbarnen när vi fyller 60? Alltså vår omättliga konsumtion.

Jag är ett lysande exempel på en hyfsat omättlig sådan person. Jag bor tre km från centrala delarna av staden och den en och en halv km långa backen är motiv nog för att äga en bil, som jag omotiverat ofta kör ensam de tre kilometrarna.

Saker måste få kosta. När pizzeriaägarna blev tvungna att föra logg (heter det så) över anställda beklagade de sig och hotade med att pizzorna utan svart arbetskraft skulle kosta över 100 spänn. VISST, DÅ ÄR DE VÄL SÅ MYCKET EN PIZZA SKA KOSTA! Ska bara försöka få in detta i mitt eget huvud också.

Jag håller med Molle om att markaden nog inte löser våra problem utan visst mått av planekonomi nog skulle göra susen. Problemet är ju bara att de som tvingas ta "obehagliga" beslut som tvingar oss minska ohämmad konsumtion, inte får sitta kvar vid makten. Och då menar jag INTE nuvarande regering. Fast det här är ju bara till viss del en fråga för Sverige. Världen är visst lite större än så, har jag hört :-)


20 Dec 2007, 14:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
bjoel wrote:

Appropå elbilar så tror jag årets fysikpris inte bör gå till denne politikern: http://youtube.com/watch?v=KLi0potv6_4

[:D]



[:D][:D][:D]

Döm nu bara inte alla politiker efter detta! Några av oss har faktisk försörjt sig som tekniker, säljare osv och har lite erfarenhet av livet. Vi har inte heller något förvaringsfack där man lämnar in förnuftet innan man börjar besluta saker.[8D]

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther


20 Dec 2007, 16:08
Profile

Joined: 16 Mar 2006, 22:26
Posts: 484
Post 
Joshunznera wrote:

att producera egen el är ju en kanonide´som jag stödjer helhjärtat. Problemetär ju bara att våra regelverk sätter käppar i hjulet för denna typ av småskaliga "kraftverk"

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


Kolla in det här, http://www.vindparkvanern.se/default.asp?ownerid=2

Man kan köpa andelar i ek förening Gässlingen som bygger vindkraftverka i Vänern.jag har åkt förbi det finns...;)...
M får köpa lika mycket som man förbukar, sen får man betalt för de Kw
som ens andelar producerar,

jag har räknat ut att en andel betalar sig på ungefär tio år. Känns skönt att snart ha miljövänlig-el till stärkaren. Jag är helt övertygad om att den kommer att låta bättre då.[:)]


20 Dec 2007, 20:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Tobbe z wrote:

Att vi måste spara energi är rent nys det handlar bara om att kunna producera mer på rätt sätt.

Det är definitivt inte nys. Nästan ALL energikonsumtion på jorden är petroleumbaserad. Det betyder att vi efter Hubberts kulmen ("peak oil") kommer att tvingas ta fram nya energikällor, och hur vi än gör så finns det inte en suck att vi kan förbruka lika mycket som idag, för då måste vi såga ner varenda träd på Jorden och elda upp, eller klä in all landarea med solceller. Jordens <i>förnybara"] resurser räcker helt enkelt inte för att täcka det behov som idag täcks av olja. Alltså måste vi minska förbrukningen OCH byta till andra källor.

Quote:
Kvar blir i praktiken vätgas?(sol,vind och vatten) Finns baksidor där åxå men kan produceras med solceller,vindsnurror och batterier för eget bruk.

Vätgas är bara en energibärare. Kör du en vanlig förbränningsmotor på vätgas så blir verkningsgraden inte särskilt mycket högre jämfört med bensin. Och vi måste ju producera vätgasen på något sätt. Detta sker genom elektrolys av vatten, och den energin måste komma någonstans ifrån. Vätgas är att jämföra med eldrift, fast med sämre verkningsgrad. Dock kan man ta med sig mer energi på vägen, så att säga. Vätgas kommer till sin fulla rätt först när man använder den i bränsleceller, och frågan är vad som då är bäst; det eller batterier? Eldrift är antagligen framtiden, oavsett energibärare.

Att höja bensinskatten har en väldig viktig effekt. Nämligen att tvinga folk att köpa bränslesnålare bilar. Fortfarande är effekt mycket viktigare än bränsleekonomi, och det måste ändras på något sätt. Hur ska det gå till utan höjda bränslepriser? Att rika fortfarande har råd att skita ner kan vi inte så mycket att göra något åt. Det gäller att få folk att använda samvetet, inte plånboken. Om alla börjar tycka att det är förkastligt att köpa bränsleslukande bilar så kommer heller inte rika att göra det i särskilt stor omfattning. Ungefär på samma sätt som minkpäls idag bara bärs av idiotkärringar som inte förstått något än.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


20 Dec 2007, 21:08
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
Quote:
Ungefär på samma sätt som minkpäls idag bara bärs av idiotkärringar som inte förstått något än.



haha, i stan kan man vara nästan 100 på att en kärring i päls antingen är prostituerad eller följe till någon rakad pälsförsedd bilhandlar-ryssgubbe med nackvalkar[:D]

(fast det kanske är samma iofs...)

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


20 Dec 2007, 21:41
Profile WWW

Joined: 14 Jun 2005, 08:35
Posts: 1696
Location:
Post 
Tobbe z wrote:

Quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Appropå elbilar så tror jag årets fysikpris inte bör gå till denne politikern: http://youtube.com/watch?v=KLi0potv6_4





Ska man skratta eller gråta??[:0](Skrattar besvärat)
Hoppas mina hårt beskattade pengar finansierar hans arbete.

Fast å andra sidan hur svårt kan det va??

[:D]



Den där var riktigt pinsam.


21 Dec 2007, 10:49
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
[quote
Det är definitivt inte nys. Nästan ALL energikonsumtion på jorden är petroleumbaserad. Det betyder att vi efter Hubberts kulmen ("peak oil") kommer att tvingas ta fram nya energikällor, och hur vi än gör så finns det inte en suck att vi kan förbruka lika mycket som idag, för då måste vi såga ner varenda träd på Jorden och elda upp, eller klä in all landarea med solceller. Jordens förnybara resurser räcker helt enkelt inte för att täcka det behov som idag täcks av olja. Alltså måste vi minska förbrukningen OCH byta till andra källor.


quote:][/quote]

Jag vidhåller att det går att producera ren energi i tillräcklig mängd men man har från producent och mynighetshåll inget intresse av att kunna producera sin egen värme och ström. Lika lite har man ett intresse av att producera mer än tillräckligt(vi har alltid för små vatten reserver mm.) iom att priser och argumenten för 60% skatt på el skulle falla. Man har katigoriskt köpt upp och motarbetat tekninker som hade kunnat konkurera med olja/kol/gas. Det kan vara aningen konspiratiskt men jag har sett det genom min far som började arbetade med alternatv energi och energibesparing efter kärnkraftsomröstningen. Oljeindustrin har köpt hot och smutskastat andra tekniker och kritiker. Jag har sett flera kloka ideer och projekt som lagts ner i brist på pengar/intresse eller har sålt utomlands. Nu senast gick ett Svensk motor patent till Tyskland.

Att vi behöver energisnålare tekniker är självklart.


Quote:
Vätgas är bara en energibärare. Kör du en vanlig förbränningsmotor på vätgas så blir verkningsgraden inte särskilt mycket högre jämfört med bensin. Och vi måste ju producera vätgasen på något sätt. Detta sker genom elektrolys av vatten, och den energin måste komma någonstans ifrån. Vätgas är att jämföra med eldrift, fast med sämre verkningsgrad. Dock kan man ta med sig mer energi på vägen, så att säga. Vätgas kommer till sin fulla rätt först när man använder den i bränsleceller, och frågan är vad som då är bäst; det eller batterier? Eldrift är antagligen framtiden, oavsett energibärare.


Verknigsgraden bestämms ju av hur effektiv konstruktionen är, en bensinmotor får inte högre verkningsgrad bara för att man använder annat driv medel den blir bar renare.
El i all ära men kombinationen el/batteri får totalt inte så hög verkningsgrad kobinras det med vikten som ett prestandamässigt tillräckligt stort batteripack så äts en stor del ab fördelarna upp.
Sen ska ju dessutom strömen produceras någonstans och om vi redan nu inte kan producera tillräckligt....
Man kan ju undra när den första kommersiellt gångbara hybriden kommer eller en fungerande impultionsteknink.(teoretiskt 70% verkningsgrad) Vad gällande implutionsteknik så stal Jänkarna en drös patent från Tyskarna iom att man tog en forskare vid namn Steinberger som krigsfånge.(Släppt 1957 och död 1958)Vid frisläppandet ficka han skriva över sina patent till Amerikanska staten. Experiment med fungerande implutionsmotorer gjordes redan i början av trettiotalet.


Quote:
<font color="red">
Att höja bensinskatten har en väldig viktig effekt. Nämligen att tvinga folk att köpa bränslesnålare bilar. Fortfarande är effekt mycket viktigare än bränsleekonomi, och det måste ändras på något </font id="red"><font color="red"> sätt</font id="red">. Hur ska det gå till utan höjda bränslepriser? Att rika fortfarande har råd att skita ner kan vi inte så mycket att göra något åt. Det gäller att få folk att använda samvetet, inte plånboken. Om alla börjar tycka att det är förkastligt att köpa bränsleslukande bilar så kommer heller inte rika att göra det i särskilt stor omfattning. Ungefär på samma sätt som minkpäls idag bara bärs av idiotkärringar som inte förstått något än.



Jag förmodar att det är därför man höjer dieselskatten med femtio (29 bensin) öre efter som det fn är den energisnålaset motortyp som är tillgänglig?

[8D]


21 Dec 2007, 11:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Tobbe z wrote:

Jag vidhåller att det går att producera ren energi i tillräcklig mängd men man har från producent och mynighetshåll inget intresse av att kunna producera sin egen värme och ström.

Har du något fog för att "vidhålla" detta? Jag har läst en drös kurser i miljöteknik där vi lärt oss att det inte alls räcker. Jag litar nog på det tills vidare.

Quote:
Lika lite har man ett intresse av att producera mer än tillräckligt(vi har alltid för små vatten reserver mm.) iom att priser och argumenten för 60% skatt på el skulle falla.

Annars kan man sälja den el som blir över. Skatt måste ju tas någonstans ifrån, och varför inte lägga den på saker som alla använder? Det är inte någon nackdel om energiskatten får folk att förbruka mindre direkt. Väldigt många slösar något enormt med el utan att ens tänka på det.

Quote:
Man har katigoriskt köpt upp och motarbetat tekninker som hade kunnat konkurera med olja/kol/gas. Det kan vara aningen konspiratiskt men jag har sett det genom min far som började arbetade med alternatv energi och energibesparing efter kärnkraftsomröstningen. Oljeindustrin har köpt hot och smutskastat andra tekniker och kritiker. Jag har sett flera kloka ideer och projekt som lagts ner i brist på pengar/intresse eller har sålt utomlands. Nu senast gick ett Svensk motor patent till Tyskland.

Ja, men "man" i det här fallet är ju de som har intressen i oljebranschen. Det börjar bli dags att ändra på det eftersom oljan inte räcker hur länge som helst. Myndigheterna kan inte göra så mycket annat än att uppmuntra ny teknik och straffbeskatta olja. Tyvärr ägnar de sig mest åt det senare.

Quote:
Att vi behöver energisnålare tekniker är självklart.

Då motsäger du ju dig själv eftersom du tyckte att det visst går att producera lika mycket energi utan olja.


Quote:
Verknigsgraden bestämms ju av hur effektiv konstruktionen är, en bensinmotor får inte högre verkningsgrad bara för att man använder annat driv medel den blir bar renare.

Jo, det får den, om man gör rätt. En ottocykel kan termodynamiskt ge ungefär 60% verkningsgrad vid ett kompressionsförhållande på 10:1. Det vill säga dubbelt så mycket som i dagens bästa bilar. Ju högre kompression, desto högre verkningsgrad eftersom det är skillnaden i förbrännings- och avgastemperatur som främst bestämmer detta. Dieselcykeln är ännu bättre, men lite bökigare.
Kunde man bygga en motor av keramiska material som tål högre temperaturer så skulle både otto- och dieselmotorer kunna vara "tillräckligt" bra, eftersom man inte skulle behöva kyla bort så mycket värme. Idag eldar man för kråkorna. Det är alltså inte förbränningsmotorn som sådan som är en dålig idé, utan begränsningen sitter i konstruktionsmaterialen.

Quote:
El i all ära men kombinationen el/batteri får totalt inte så hög verkningsgrad kobinras det med vikten som ett prestandamässigt tillräckligt stort batteripack så äts en stor del ab fördelarna upp.

Vad jag vet så visar många försök med elbilar att verkningsgraden är mycket bättre. Problemet är vikten, men med lågt rullmotstånd och lågt luftmotstånd så spelar det som bekant inte särskilt stor roll, om man nu inte tänker ägna dagarna åt att åka upp och ner i branta backar. För övrigt så kan man regenerera energi igen vid inbromsning med en elbil. Sen är batterikonstruktionen bara i sin linda än så länge. Blyackumulatorer är inte direkt lämpliga för så mycket kapacitet som behövs.

Quote:
Sen ska ju dessutom strömen produceras någonstans och om vi redan nu inte kan producera tillräckligt....
Man kan ju undra när den första kommersiellt gångbara hybriden kommer eller en fungerande impultionsteknink.(teoretiskt 70% verkningsgrad) Vad gällande implutionsteknik så stal Jänkarna en drös patent från Tyskarna iom att man tog en forskare vid namn Steinberger som krigsfånge.(Släppt 1957 och död 1958)Vid frisläppandet ficka han skriva över sina patent till Amerikanska staten. Experiment med fungerande implutionsmotorer gjordes redan i början av trettiotalet.

Det finns fungerande hybridbilar, men ingen köper dem. Toyota Prius är ett bra exempel. Den drar väl ungefär hälften av vad en motsvarande bil i samma storlek brukar dra. Vad "implution" är har jag ingen aning om. Aldrig hört talas om. Länk?


Quote:
Jag förmodar att det är därför man höjer dieselskatten med femtio (29 bensin) öre efter som det fn är den energisnålaset motortyp som är tillgänglig?

Ja, det är helt idiotiskt och grundar sig i politikers total okunskap om förbränningsmotorteknik. Dieselbilar skitar visserligen ner på ett annat sätt än bensinbilar, men i det stora hela vore det smartare att ungefär hälften av bilarna var av dieseltyp.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


21 Dec 2007, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Makten wrote:


Kunde man bygga en motor av keramiska material som tål högre temperaturer så skulle både otto- och dieselmotorer kunna vara "tillräckligt" bra, eftersom man inte skulle behöva kyla bort så mycket värme. Idag eldar man för kråkorna. Det är alltså inte förbränningsmotorn som sådan som är en dålig idé, utan begränsningen sitter i konstruktionsmaterialen.




Den motorn fanns framtagen, provkördes bla av Bilsport här i Sverige. Motorerna var otroligt effektiva. Kallades för "Hot Vapor". Här finns en halvdant översatt artikel + lite info:

http://schou.dk/hvce/

Vad som hände med projektet vet jag inte, bevisligen fungerade motorerna. Gissningsvis blev patentet uppköpt och inlåst nånstans. Jag läste en del om det då men har inte läst så noga vad som står här. I förlängningen skulle keramiska material användas för att ytterligare öka effektiviteten. Smokey Yunick är numera bortgången och vad som hände med det hela vore intressant att veta.

Micke


21 Dec 2007, 13:35
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Makten


Kunde man bygga en motor av keramiska material som tål högre temperaturer så skulle både otto- och dieselmotorer kunna vara "tillräckligt" bra, eftersom man inte skulle behöva kyla bort så mycket värme. Idag eldar man för kråkorna. Det är alltså inte förbränningsmotorn som sådan som är en dålig idé, utan begränsningen sitter i konstruktionsmaterialen.



--------------------------------------------------------------------------------



Den motorn fanns framtagen, provkördes bla av Bilsport här i Sverige. Motorerna var otroligt effektiva. Kallades för "Hot Vapor". Här finns en halvdant översatt artikel + lite info:

http://schou.dk/hvce/

Vad som hände med projektet vet jag inte, bevisligen fungerade motorerna. Gissningsvis blev patentet uppköpt och inlåst nånstans. Jag läste en del om det då men har inte läst så noga vad som står här. I förlängningen skulle keramiska material användas för att ytterligare öka effektiviteten. Smokey Yunick är numera bortgången och vad som hände med det hela vore intressant att veta.

Micke



General Motors köpte, sen vet man fortsättnigen.[ xx(]
Den motorn var av fyrtakttyp och hade en verkningsgrad på ca 50%.
Dvs som en modern diesel.


21 Dec 2007, 19:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Tycker mej har förstått att det absolut finns motorer som genererarmer än 100% när det gäller verkningsgraden...frågan är välan vad Makten menar med verkningsgrad då?

De flesta som meckar och trimmar motorer, brukar i dagligt tal likställa verkningsgrad med cylindervolymen...2 liters motor som då genererar 200 hästar på vevaxeln brukar anges som 100% i verkningsgrad

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]


21 Dec 2007, 22:20
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
Quote:
Tycker mej har förstått att det absolut finns motorer som genererarmer än 100% när det gäller verkningsgraden...frågan är välan vad Makten menar med verkningsgrad då?

De flesta som meckar och trimmar motorer, brukar i dagligt tal likställa verkningsgrad med cylindervolymen...2 liters motor som då genererar 200 hästar på vevaxeln brukar anges som 100% i verkningsgrad



Om det vore så väl skulle inte motorer förbruka utan producera energi medans man använder dom [:D]
Ej att förväxla med liter effekt eller andra benämningar. Jag brukar trimma motorer. [:I] Korrekt utfört så blir dom bättre optimerade (mer kraft ,lägre förbruknig oftast bättre avgasvärden) men verkningsgraden på en konvetionell bensinmotor kommer som bäst upp i 30-33%.

Vekningsgraden är ett värde på hur mycket av den tillförda energin som går till rörelse(eller vad som nu ska hända) resterande är förluster iform av friktion, värme mm.

Tyvärr är det så att kolvmotorer är enkla men ineffektiva.

[8D]


21 Dec 2007, 23:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post 
Boogiecats wrote:

Tycker mej har förstått att det absolut finns motorer som genererarmer än 100% när det gäller verkningsgraden...frågan är välan vad Makten menar med verkningsgrad då?

De flesta som meckar och trimmar motorer, brukar i dagligt tal likställa verkningsgrad med cylindervolymen...2 liters motor som då genererar 200 hästar på vevaxeln brukar anges som 100% i verkningsgrad

Du är helt ute och cyklar, verkningsgrad är bara en siffra på hur mycket energi man tar tillvara på av den maximalt möjliga. Vad max är beror på vilket bränsle det är, och hur det förbränns. Eldar man upp ett kilo bensin så att det blir vatten och koldioxid så får man ut en viss mängd energi, vilken är kemiskt bestämd av vilka bindningar i molekylerna man slår sönder och vilka nya som bildas. Kan man ta tillvara all den energin så har man 100 % verkningsgrad. I en bensinmotor kyler man bort nästan tre fjärdedelar ut i luften och i avgaserna. [B)]

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]


21 Dec 2007, 23:22
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
hustruns bil gör över 100. Lätt[:)]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


21 Dec 2007, 23:32
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.