View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:40



Reply to topic  [ 9 posts ] 
NCD (new car day) 
Author Message

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post NCD (new car day)
Min gamla Ford Focus fick gå till sällare jaktmarker.
Så köpte mig en Citroen C1 2015 4000 mil för 58 k
Kul liten bil. 82 Hp, drar enl upp 0,45 dock mer sanning lite mer då jag i princip bara kör korta sträckor.
Men ca 0,55 väldigt blandad körning.
Motorn trecylindrig jättesöt, ser ut som min gamla Puch Dakota.
Är iaf hittills mycket nöjd.
Men visst är det budget, är plastigt o lite skramligt. Går ju inte att lasta så mkt.

Men fälla säten så rymmer den mer än man tror. Sen åker jag sällan mer än ensam, ibland två.
Är ju singel o inga barn så perfekt för mig.
Kul med ny(are) bil
Har inte en aning om kostnader, men den håller säkert inte länge, men tänker ge den lite kärlek iaf.
Tänkte lämna in på rostskydd då jag tänker ha bilen, är det ngn som vet fler does and donts?


12 Feb 2019, 17:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: NCD (new car day)
Har en Toyota Aygo, samma bil från samma fabrik, Kolin i Tjeckien. (även Peugeot 107 är samma bil).

Det enda som skiljer är stylingen. Har en äldre innan facelift, men samma motor/mekanik. Riktig slitvarg som gått 19000 nu! Om man överlever bullret och så. Perfekt liten stadsbil som går att parkera lite varstans!


12 Feb 2019, 17:50
Profile

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post Re: NCD (new car day)
[quote="dirt"]Har en Toyota Aygo, samma bil från samma fabrik, Kolin i Tjeckien. (även Peugeot 107 är samma bil).

Det enda som skiljer är stylingen. Har en äldre innan facelift, men samma motor/mekanik. Riktig slitvarg som gått 19000 nu! Om man överlever bullret och så. Perfekt liten stadsbil som går att parkera lite varstans![/quote

Vet att det är så att de byggs där, men kul att du är nöjd. Jag med. :D


12 Feb 2019, 18:02
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: NCD (new car day)
Min gamla trotjänare Volvo V70 från 2001 fick gå till någon som tog hand om den bättre, efter att ha kört alla 31000 mil själv med den. Nu blev det tyskt istället i samma kategori, från 2018. Trevligt det också, känns rätt lyxig.
Jag har tänkt att behålla denna rätt länge, och funderar främst på någon vaxning av bättre sort, eftersom den fortfarande är som ny. Om någon har kört "keramisk" vaxning, får ni gärna uttala er.
Rostskydd tänkte jag lita på det befintliga ett tag till.

_________________
Image


13 Feb 2019, 11:31
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post Re: NCD (new car day)
Tycker faktiskt inte den låter så mycket och fickparkera är ju ett nöje numera :)
Hade tänkt lämna in den på rostskyddsbehandlig, då jag hört att rostskyddet inte är wow och bor ju i Gbg och det vet vi ju alla att tillochmed plast rostar :)


13 Feb 2019, 17:01
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post Re: NCD (new car day)
kjelle wrote:
Min gamla trotjänare Volvo V70 från 2001 fick gå till någon som tog hand om den bättre, efter att ha kört alla 31000 mil själv med den. Nu blev det tyskt istället i samma kategori, från 2018. Trevligt det också, känns rätt lyxig.
Jag har tänkt att behålla denna rätt länge, och funderar främst på någon vaxning av bättre sort, eftersom den fortfarande är som ny. Om någon har kört "keramisk" vaxning, får ni gärna uttala er.
Rostskydd tänkte jag lita på det befintliga ett tag till.


Keramisk vaxning? Vad är det?

Sen förstår jag sorgen att lämna bil, kände samma sak, o tankarna gick, ska jag fixa, men har ju ingen verkstad eller tid.
Försökte ge bort min gamla Focus -99, 2 ägare "bara" 16 000" mil, o eg bara två bromsok, två nya skivor och "rugga" upp strålkastare, sen hade den gått igenom bes (tror jag). Dock många småfel och fixa till o försöka sälja blir ju ommöjligt då man inte skulle få tillbaka pengarna.


13 Feb 2019, 17:03
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: NCD (new car day)
arbetarpojken wrote:
kjelle wrote:
Min gamla trotjänare Volvo V70 från 2001 fick gå till någon som tog hand om den bättre, efter att ha kört alla 31000 mil själv med den. Nu blev det tyskt istället i samma kategori, från 2018. Trevligt det också, känns rätt lyxig.
Jag har tänkt att behålla denna rätt länge, och funderar främst på någon vaxning av bättre sort, eftersom den fortfarande är som ny. Om någon har kört "keramisk" vaxning, får ni gärna uttala er.
Rostskydd tänkte jag lita på det befintliga ett tag till.


Keramisk vaxning? Vad är det?

Sen förstår jag sorgen att lämna bil, kände samma sak, o tankarna gick, ska jag fixa, men har ju ingen verkstad eller tid.
Försökte ge bort min gamla Focus -99, 2 ägare "bara" 16 000" mil, o eg bara två bromsok, två nya skivor och "rugga" upp strålkastare, sen hade den gått igenom bes (tror jag). Dock många småfel och fixa till o försöka sälja blir ju ommöjligt då man inte skulle få tillbaka pengarna.

https://bilvardskungen.se/kermaisk-coat ... gentligen/

Jag vet inte om det är bra, därav frågan. Blev rekommenderad det.
Jovisst var det lite sorgligt att lämna den gamla pärlan, som tjänade mig så himla bra i nästan 19 år och 31000 mil. Men, slitaget fanns, och antalet åtgärder som behövdes på sikt ökade. Bakbromsarna tog ojämnt, fjäderupphängningen och stötdämparna fram var slut, ena baksätet gick inte att fälla ner, en yttre backspegel behövde bytas samt en del annat. Vissa plastdetaljer började vittra sönder, oftast smådetaljer som jag limmade/plastade efter bästa förmåga.
Motorn gick riktigt bra, och komforten var fortfarande på hög nivå. AC:n påfylld en gång och kompressorn shimsad, men kondensatorn var nog nästa grej.
Visst hade jag kunnat köra ett år till eller så, men värdet på bilen var ju inte ens häften av reparationskostnaderna, om man inte gjorde det själv. En perfekt GDS-bil, men inget jag vill ägna tiden åt...
Tuffar nu fram i ett tyskt diesellok, Euro6 rening, känns bra!

_________________
Image


14 Feb 2019, 10:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: NCD (new car day)
kjelle wrote:
Tuffar nu fram i ett tyskt diesellok
MB?


14 Feb 2019, 10:28
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: NCD (new car day)
lpstd wrote:
kjelle wrote:
Tuffar nu fram i ett tyskt diesellok
MB?

Audi A6

_________________
Image


14 Feb 2019, 11:58
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.