View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:01



Reply to topic  [ 4 posts ] 
frakt med UPS 
Author Message

Joined: 15 Dec 2008, 02:22
Posts: 153
Location: Göteborg
Post frakt med UPS
Sände nyligen en förstärkare med hjälp av Fraktjakt , och anlitade UPS , vilka erbjöd ett hyfsat billigt fraktpris . Förstärkaren var noggrannt emballerad men fick en sådan skada att den måste ha utsatts för en eller flera kraftiga stötar . UPS vägrar att ens betala en liten ersättning och skyller på att emballeringen var undermålig.


05 Sep 2018, 22:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: frakt med UPS
tette wrote:
Sände nyligen en förstärkare med hjälp av Fraktjakt , och anlitade UPS , vilka erbjöd ett hyfsat billigt fraktpris . Förstärkaren var noggrannt emballerad men fick en sådan skada att den måste ha utsatts för en eller flera kraftiga stötar . UPS vägrar att ens betala en liten ersättning och skyller på att emballeringen var undermålig.

OK. Är tråden bara tänkt som information, eller ville du ha någon särskild input?


06 Sep 2018, 00:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: frakt med UPS
Tyvärr så är nog standardsvaret hos alla godstransportörer att emballaget är undermåligt om innehållet är skadat. Man räknar att ett paket ska klara ett fritt fal på 1,5 meter rakt ner i golvet exempelvis!

_________________
pudas


08 Sep 2018, 14:12
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: frakt med UPS
Man kan ju tycka att transportören borde vägra att ta emot gods med undermåligt emballage men nej då, man vill ju givetvis inte avstå chansen till ytterligare några kronor i inkomst. Skulle något hända är det ju ändå kundens fel eftersom emballaget var bristfälligt från början.

När jag senast hämtade ut en gitarr hos Bussgods var det inget som hellst emballage runt caset. För att caset inte skulle öppna sig under transport hade avsändaren knutit snöre på två ställen runtom caset. :shock: Vem fan skickar 2018 iväg en gitarr i case utan att ha ett emballage? (Jag vet ju vem...) :evil: Gitarren hade klarat sig men caset hade fått onödiga skador som exempelvis skavd/uppriven tolex på ett flertal ställen. Killen som jobbade på Bussgods berättade att paketen under sortering och transport kan hamna på transportband, läggas i stora metallkorgar med andra paket över sig osv. Jag skulle inte våga skicka iväg något dyrare som gitarrer och förstärkare om inte det är ordentligt emballerat och försäkrat.

En gång för ett par år sedan hämtade jag en förstärkare hos Bussgods. Förstärkaren, en liten smidig kombo, hade endast kartong runtom, och för den delen ingen vidare kartong snarare tjockt papper. Toppen och botten saknade emballage och var helt bara. :shock: Att skicka iväg en dyr förstärkare med så bristfällig emballering är inte ok! Ganska snabbt upptäckte jag att en gummifot var avslagen undertill. Blev givetvis lite bekymrad, inte fan ska man skicka iväg en förstärkare "paketerad" på så sätt och inte heller ska man som transportör ta emot gods med så bristfälligt emballage. Nu var förstärkaren turligt nog försäkrad, jag kontaktade företaget som hade byggt förstärkaren för att höra efter vad man kunde få tag i en likadan fot och som brukligt i boutiquebranschen var servicenivån ypperlig. Fick en ny fot skickad till mig från den amerikanska tillverkaren. :D Därmed brydde jag mig inte om att använda mig av möjligheten att nyttja försäkringen. Hade det varit knas med det elektriska hade jag dock fått gå ett par ronder med Bussgods (telefonsamtal, försäkringspapper, fotografier...).

Vilket paketerat gods klarar 1,5 meter ner i betonggolv? Bussgods har ju fasta taxor för vissa saker som exempelvis gitarrer. Kanske dags att slå läger utanför Bussgods och under tre dagars tid jobba 8 timmar/dag med att göra världens största jävla gitarremballage, så stor så att den emballerade gitarren kräver ett eget flak under transport. Ahh, det där kändes bra att få ur sig. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


08 Sep 2018, 16:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.