View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 06:24



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Spotify o dyl? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Spotify o dyl?
Har fallit till föga och laddat ner Spotify på mobilen, gratisvarianten. Föredrar alla dagar i veckan spela cd och vinyl på hifi´n, pga ljudkvaliteten, men ibland är man inte hemma....
Gratis-Spotify har sina begränsningar, men att betala per månad är inte aktuellt. Som smålänning skulle då tanken bli att få valuta för pengarna och m e m riskera gå helt över till tjänsten.... och "glömma" skivsamlingen....

Nåväl, det finns massor bra musik på Spotify, men långt ifrån allt. Frågan är om det finns en liknande tjänst där man kan streama mer utflippad musik, dvs sådant som inte säljer, men som brukar vara intressant och givande lyssna på???

Det finns "special-radio-appar" som är jädrans intressanta innehållsmässigt, men det är ju radio och man kan inte välja....


18 Jul 2018, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Spotify o dyl?
Jag vägrar också betala för Spotify. Jag har flera hundra LP- och cd-skivor som jag lagligen äger. Då bär det mig emot att betala en gång till för att få musiken på Spotify.

Har rippat en del av min samling till mp3 så jag klarar mig ändå när jag behöver lyssna från mobil eller dator.

Kassettbanden däremot blir inte ofta spelade nuförtiden.


18 Jul 2018, 19:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Spotify o dyl?
Jag har sålt av det mesta av min vinylsamling och fått bra betalt.
Spotify är mycket smidigt, lyssnar på jobbet, hemma, i bilen, ja överallt.
Det var visserligen kul när man var ung och kom hem med nyinköpta vinyler, när man lyssnade igenom plattorna så satt man och läste med i texterna som ofta stod på innerfodralet, nu sätter jag aldrig på en vinyl för att jag har blivit alldeles för bekväm.
CD köper jag bara när det kommer något som måste finnas i hyllan men det blir oftast att man lyssnar på det på Spotify ändå.
Jag betalar gärna för att få det utbudet Spotify har och slipper reklam.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


19 Jul 2018, 11:37
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Spotify o dyl?
Harvester wrote:
Jag har sålt av det mesta av min vinylsamling och fått bra betalt.
Spotify är mycket smidigt, lyssnar på jobbet, hemma, i bilen, ja överallt.
Det var visserligen kul när man var ung och kom hem med nyinköpta vinyler, när man lyssnade igenom plattorna så satt man och läste med i texterna som ofta stod på innerfodralet, nu sätter jag aldrig på en vinyl för att jag har blivit alldeles för bekväm.
CD köper jag bara när det kommer något som måste finnas i hyllan men det blir oftast att man lyssnar på det på Spotify ändå.
Jag betalar gärna för att få det utbudet Spotify har och slipper reklam.

Samma här, Spotify med reklam är outhärdligt, och Premium kostar 99:- per månad, som en halv CD... Vad spelar det för roll att jag äger musik som finns på Spotify, det är ju inte en piss i Missipi av allt på Spotify som jag inte har.
Vinylbackarna är kvar, CD-hyllorna fyllda och så får det vara.

_________________
Image


19 Jul 2018, 13:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Spotify o dyl?
kjelle wrote:
Harvester wrote:
Jag har sålt av det mesta av min vinylsamling och fått bra betalt.
Spotify är mycket smidigt, lyssnar på jobbet, hemma, i bilen, ja överallt.
Det var visserligen kul när man var ung och kom hem med nyinköpta vinyler, när man lyssnade igenom plattorna så satt man och läste med i texterna som ofta stod på innerfodralet, nu sätter jag aldrig på en vinyl för att jag har blivit alldeles för bekväm.
CD köper jag bara när det kommer något som måste finnas i hyllan men det blir oftast att man lyssnar på det på Spotify ändå.
Jag betalar gärna för att få det utbudet Spotify har och slipper reklam.

Samma här, Spotify med reklam är outhärdligt, och Premium kostar 99:- per månad, som en halv CD... Vad spelar det för roll att jag äger musik som finns på Spotify, det är ju inte en piss i Missipi av allt på Spotify som jag inte har.
Vinylbackarna är kvar, CD-hyllorna fyllda och så får det vara.


+100 på den!

Spotify för vardagslyssning - på jobbet, i stugan, i bilen, på språng. Vinyl och möjligen CD för finlyssning i soffan. Köper en del vinyl på spelningar och annars, ju mindre band desto större chans att jag köper nåt av dem, som ren support.


19 Jul 2018, 13:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Spotify o dyl?
Hur är ljudkvaliteten på Spotify? Jag misstänker att den
inte är speciellt hänförande. En streamad fil liksom. Men
jag kan ha fel.

Överhuvudtaget är ljudkvallen på olika media mycket
varierande. Finns gott om CDs och vinylskivor som låter
skit.

_________________
Försvinn ur min åsikt


20 Jul 2018, 11:42
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Spotify o dyl?
Uncle Fred wrote:
Hur är ljudkvaliteten på Spotify? Jag misstänker att den
inte är speciellt hänförande. En streamad fil liksom. Men
jag kan ha fel.

Överhuvudtaget är ljudkvallen på olika media mycket
varierande. Finns gott om CDs och vinylskivor som låter
skit.

Direkt från Spotifys hjälpsida:

Desktopappens standardkvalitet är Ogg Vorbis 160 kbit/s.
Premium-prenumeranter kan välja att aktivera Streama med hög kvalitet, vilket innebär att 320 kbit/s används.
Webbspelarens standardkvalitet är AAC 128 kbit/s och 256 kbit/s för Premium.

iPh-iPad:Du kan välja från följande ljudkvalitetsinställningar i Ogg Vorbis-formatet:
Normal – motsvarar ungefär 96 kbit/s.
Hög – motsvarar ungefär 160 kbit/s.
Extrem – motsvarar ungefär 320 kbit/s.
Automatisk – Beror på din nätverksuppkoppling.
(här får man ju tänka på hur mycket surf man vill ägna åt Spotify, om man kör mobilt bredband)

_________________
Image


20 Jul 2018, 12:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Spotify o dyl?
kjelle wrote:
Uncle Fred wrote:
Hur är ljudkvaliteten på Spotify? Jag misstänker att den
inte är speciellt hänförande. En streamad fil liksom. Men
jag kan ha fel.

Överhuvudtaget är ljudkvallen på olika media mycket
varierande. Finns gott om CDs och vinylskivor som låter
skit.

Direkt från Spotifys hjälpsida:

Desktopappens standardkvalitet är Ogg Vorbis 160 kbit/s.
Premium-prenumeranter kan välja att aktivera Streama med hög kvalitet, vilket innebär att 320 kbit/s används.
Webbspelarens standardkvalitet är AAC 128 kbit/s och 256 kbit/s för Premium.

iPh-iPad:Du kan välja från följande ljudkvalitetsinställningar i Ogg Vorbis-formatet:
Normal – motsvarar ungefär 96 kbit/s.
Hög – motsvarar ungefär 160 kbit/s.





Extrem – motsvarar ungefär 320 kbit/s.
Automatisk – Beror på din nätverksuppkoppling.
(här får man ju tänka på hur mycket surf man vill ägna åt Spotify, om man kör mobilt bredband)


Oki. Tack :) Det ger en fingervisning men inte mer. Jag tillhör inte de som litar på
försäljare. Om snacket gick att det var kanonbra ljud på Zpotify så skulle jag vara
betydligt mer intresserad.

_________________
Försvinn ur min åsikt


23 Jul 2018, 11:01
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Spotify o dyl?
Uncle Fred wrote:
Oki. Tack :) Det ger en fingervisning men inte mer. Jag tillhör inte de som litar på
försäljare. Om snacket gick att det var kanonbra ljud på Zpotify så skulle jag vara
betydligt mer intresserad.

Försäljarsnack? Det här är specen, och fakta. Tycker du att "snacket" ger mer? "Snacket" blandar ju också in vilken anläggning eller media de lyssnar genom...

Jag försöker inte på något sätt sälja in Spotify, men du får ju själv bilda dig en uppfattning om hur Ogg Vorbis eller AAC låter i de specade streaminghastigheterna, som i sig är tillräckligt höga för att låta riktigt bra. Jag tror ändå att en stor del av hur det låter inte beror på just Spotify.
Värdena i specen är mätbara, och kan kollas av vem som helst med rätt utrustning. Varför skulle det vara försäljarsnack?

_________________
Image


23 Jul 2018, 11:11
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Spotify o dyl?
Hade gratis-versionen av Spotify förut.
Har det inte alls nu.
Kommer aldrig registrera Spotify eller betala för det.

Har bara hört dåliga saker om personerna bakom Spotify.


11 Aug 2018, 20:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Spotify o dyl?
we_made_wor_history wrote:

Har bara hört dåliga saker om personerna bakom Spotify.


Är det de 2 svenska grundarna du avser ?
De äger mindre än 20% av Spotify idag.

_________________



12 Aug 2018, 10:49
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Spotify o dyl?
Nej jag menade helt andra personer men sånt där borde man ju inte skriva på internet om så stryk det där.
Det jag hört är kanske gammalt nu och jag är verkligen inte närmare insatt i Spotify.


14 Aug 2018, 12:12
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Spotify o dyl?
we_made_wor_history wrote:
Hade gratis-versionen av Spotify förut.
Har det inte alls nu.
Kommer aldrig registrera Spotify eller betala för det.

Har bara hört dåliga saker om personerna bakom Spotify.

Ett helt annat ämne, men tror att många av de vi kallar stora män var några riktigt rövhål mot de som stod i deras väg. Enkla vägen till entreprenör -- buffla max. Efteråt kan man bli filantrop och bli hyllad, allt har sin tid. Bara så det funkar, inget att hänga läpp över. Jag betalar gladeligen för Spotify o har gett bort nästan alla mina cd.

Edit: Men jag ser upp till dig som faktiskt står för vad du tycker. Inget ont sagt om det, ville bara få in mina 2 cent


22 Sep 2018, 18:16
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Spotify o dyl?
Spotify har bra ljud, så bra att folk generellt bara "hör skillnad" när de inte blindtestas, i alla fall om man har Premium som erbjuder 320kbps. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


22 Oct 2018, 10:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Spotify o dyl?
När det kommer till lyssning så får man nog skilja på bekvämlighet och tillgänglighet och detta med lyssningskvalitet. Hela kedjan påverkar naturligtvis ända fram till de hörlurar eller högtalare man använder. Men att påstå att det skulle vara bra kvalitet eller ens godtagbart kan jag inte hålla med om. Mp3 är ju exempelvis ett riktigt dåligt format och även om man kör 320 bit/s så är det uppspelat i mobilen ett säkert sätt att döda dynamiken och släta ut det till en vattvälling. Jag tycker att akilleshälen oavsett leverantör som Spotify eller andra eller uppspelningsformat inklusive hypade varianter så låter det för dåligt även om vissa format är bättre och sämre. Så hoppas teknikutvecklingen kommer med nått nytt för nu är det bedrövligt hur illa det låter.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Nov 2018, 10:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Spotify o dyl?
lillefar wrote:
När det kommer till lyssning så får man nog skilja på bekvämlighet och tillgänglighet och detta med lyssningskvalitet. Hela kedjan påverkar naturligtvis ända fram till de hörlurar eller högtalare man använder. Men att påstå att det skulle vara bra kvalitet eller ens godtagbart kan jag inte hålla med om. Mp3 är ju exempelvis ett riktigt dåligt format och även om man kör 320 bit/s så är det uppspelat i mobilen ett säkert sätt att döda dynamiken och släta ut det till en vattvälling. Jag tycker att akilleshälen oavsett leverantör som Spotify eller andra eller uppspelningsformat inklusive hypade varianter så låter det för dåligt även om vissa format är bättre och sämre. Så hoppas teknikutvecklingen kommer med nått nytt för nu är det bedrövligt hur illa det låter.

Det är väl därför vinyl fått så stort utrymme numera, vill man ha bra ljud duger inte telefon & bluetooth, och jag är tämligen säker på att CD får en revival också, förr eller senare.
Vinyl utan repor och en ordentlig skivspelare är för mig den bästa ljudupplevelsen, men bra inspelade/mastrade CD låter också hur bra som helst och har "hoppmöjlighten" som ett plus.


05 Nov 2018, 15:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Spotify o dyl?
Varenda jävla gång jag sitter i passagerarsätet med min sambos telefon (har själv inte Spotify på min) och ska sätta på musik så slutar det ofelbart med att jag istället får gå in på Youtube eftersom det jag vill lyssna på sällan finns på Spotify. Och vill jag lyssna på nåt nostalgiskt så finns det alldeles för ofta på Spotify i jävla nyinspelningar. Det borde vara nackskott på att spela in klassiska plattor igen och låtsas som att originalen inte finns.

Annars är ju hela idén med spellistor när man är på språng kanon. I teorin..


21 Nov 2018, 17:35
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Spotify o dyl?
Gammal tråd, men ständigt aktuell fråga. 8)

Goran wrote:
Nåväl, det finns massor bra musik på Spotify, men långt ifrån allt.


Det trodde jag också i min surgubbighet innan jag kröp till korset och skaffade Spotify. Faktum är att jag aldrig tidigare upptäckt så mycket musik som nu. Klart att det saknas en och annan stor artist, men å andra sidan har man tillgång till så sjukt mycket som man aldrig i helsike hade haft annars för att man helt enkelt inte vetat om det.
Ljudkvaliteten är utmärkt och 99:- i månaden är väldigt billigt. Skulle inte falla mig in att köpa en CD som är icke tidsbeständig ändå och som förmodligen kommer gå samma öde som kassettbanden till mötes. Alltså att det knappt finns spelare att köpa, eftersom det bara är intorkade åldringar som vägrar greppa att det finns nya sätt att inhämta musik som på de flesta sätt är mycket bättre. :wink:


08 Dec 2018, 20:16
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Spotify o dyl?
Hade familjevarianten ett tag eftersom det var mest prisvärt.. 50kr per skalle, inte mycket att orda om. O kul ett tag me att all musik att upptäcka.... MEN, dels så ogillar jag att gå med på att betala för nått som jag inte får behålla. Sen var det faktiskt bättre förr, i alla fall roligare att längta efter beställda skivor och så vidare... Nu, allt ett klick bort, inte så kul i längden faktiskt. Betalar inte längre med andra ord.


10 Dec 2018, 18:14
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Spotify o dyl?
toneking wrote:
dels så ogillar jag att gå med på att betala för nått som jag inte får behålla.


Så aldrig bio? Äta ute? :lol:

Trout


10 Dec 2018, 21:21
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Spotify o dyl?
Trout wrote:
toneking wrote:
dels så ogillar jag att gå med på att betala för nått som jag inte får behålla.


Så aldrig bio? Äta ute? :lol:

Trout


Jo, både och.

Men här så binder jag upp mig för nått, ett nyt sätt att konsumera, o det gillar jag inte. Det är ju en medveten strategi från film o musikbolag, att vi inte ska äga något, utan bara få till låns, ett nytt sätt för dem att tjäna pengar som jag inte vill vara delaktig i att underhålla. Har ju börjat komma även när det gäller mjukvara till dator etc. Var o en får väl ta ställning till om de tycker att det är justa spelregler eller inte, jag gillar inte upplägget alls.


11 Dec 2018, 09:31
Profile
User avatar

Joined: 16 Oct 2014, 00:48
Posts: 66
Location: Karlstad
Post Re: Spotify o dyl?
Förstår inte att en del tänker att antingen X eller Y. Man måste ju inte välja tycker jag. Jag köper skivor och föredrar det, men använder Spotify ofta också. Det är ju inte antingen eller. Sen kostar väl det samma som att köpa EN skiva i månaden, och ett till synes obegränsat bibliotek till förfogande. Sen att artisterna inte får ett skit för streams är en annan sak.


09 Jan 2019, 14:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.