View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:08



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Hockey VM 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Hockey VM
Ja nu är denna nagelbitare över för denna gång och bara ett lätt segerrus finns kvar!
Men spelet väcker även tankar och frågor. Som i mitt fall: Vem spelar orgel i pauserna? Hur kan man livnära sig på en så pass begränsad repertoar? Vem har komponerat dessa små "musikaliska guldkorn"?

_________________
pudas


21 May 2018, 09:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Hockey VM
Årets hockey-VM var en stor framgång för Sverige - har jag hört.
Men mitt intresse tände inte alls till, jag som tidigare suttit och kollat allt som bjuds av sport har nu varit helt obrydd.
Har aldrig varit så oengagerad i ett ishockey-VM som i år. Såg faktiskt inget mer än straffläggningen i finalen. :oops:

Även Hustrun brukar vara intresserad. Hon höll på med något i ett annat rum så när jag på söndagskvällen påpekar att "...det var en jämn final och nu väntar straffar..." undrade hon "Vadå final...!?" Hon visste inte ens att VM var igång.
Kan väl ha med högsommaren att göra.

Nu till musiken. :D
Det där med en organist på läktaren var väl mer vanligt förr men förekommer tydligen fortfarande men det måste vara väldigt amerikanskt, kan inte minnas att det funnits i Sverige, har det varit så?
Brukar väl fortfarande låta en del men då med tråkiga datoriserade ljudklipp som låter MIDI.
Jag har sett CD-skivor med "Hockey Anthems" m.m. - antar att det "We will Rock you" o "Seven Nation Army" och liknande på dom plattorna. Vill också minnas att "Kalinka" och liknande melodier har spelats.

Gissar att organisten fårr pröjs men är knappast familjeförsörjare på det jobbet, även utan livemusiker finns det väl någon som ska ha betalt för trycka igång ett ljudklipp. :roll:

Här en gammal Hammond (C3 ?) som fortfarande är i bruk i Bojangles’ Coliseum där Charlotte Checkers i North Carolina lirar.
Image

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


22 May 2018, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Hockey VM
Jag känner organisten hos Boston Red Sox lite avlägset, Josh Kantor: https://en.wikipedia.org/wiki/Josh_Kantor

Han är såvitt jag vet heltidsanställd för den rollen, även om han också gör diverse pop- och rockgig också.

https://www.mlb.com/news/fenway-park-or ... -247555294


Han tar requests via Twitter under varje match. Här är 2017 års requests:

Image


22 May 2018, 16:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hockey VM
Där ser man, i Amerika tar man paus-orgel verkligen på allvar!
Under Hockey VM var det dock mest nerkokade tre-ackord kadenser utan någon definierad melodi!

_________________
pudas


24 May 2018, 07:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.