View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:17



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Ställa in aktiv sub (och grannproblem)..? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Ställa in aktiv sub (och grannproblem)..?
Har två monitorer till min stereo som låter bra och fint. Dessa spelar ned till 100hz och har en 5" bas i sig. Har nu fått en aktiv sub - 8" som även den låter bra. Men jag blir lite osäker på hur man ska resonera här och har liten erfarenhet av subar.

Idag har jag ställt monitorerna med rak kurva då diskanten och mellanregistret låter bra där, men då är det liiite tunt i basen. Därför kompenserade jag med suben så att den delar vid c:a 120hz och trimmar sen in volymen på den. Då blir det ibland - beroende på hur musiken är inspelad ibland för mycket och ibland för lite. Svårt att hitta en bra balans där. Det låter fortfarande bra.

Eller ska man först justera in monitorerna så att man tycker att de låter så bra som de kan av sig själva och strunta i att det ska spela "rakt" och sen dela suben vid 100hz (som är det lägsta som de kan hantera innan kurvan börjar gå nedåt) för att ta vidare därifrån och bara justera in volymen.

Vad säger era erfarenheter om hur man gör?

Hittade en bra sida med sinuskurvor som jag kan testa med, men annars brukar jag använda Dire Straits Brothers in arms-skiva eller Michael Jackson Thriller, samt lite annat "blandat" som låter bra.


Last edited by Shoegazers Anonymous on 01 Mar 2019, 10:14, edited 1 time in total.



28 Feb 2019, 14:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ställa in aktiv sub (och grannproblem)..?
Testade igår att ställa in monitorerna där de låter bäst, ngt höjd bas. Dvs, om suben är avstängd så låter det ok ändå. Sen ställde jag suben med delning/crossover vid 100hz - där monitorerna slutar.
Blev faktiskt riktigt riktigt bra! :D

Tyvärr så kom det upp en lapp på porten om att den som kände sig träffad av att spela "hög musik" efter klockan 10 och varje dag... Osv. Känns lite olustigt då jag aldrig spelar efter klockan 20 på en vardag, knappt efter 19 ens och kanske 1 gång i veckan. På helgen kan det ske att det blir lite senare, men inte sent och inte ofta. Frugan och jag kollar oftast på någon serie eller film i stället och hon lägger sig 21 varje dag, drygt 22 på helgen. När hon lagt sig så är det nästan inget ljud på alls och knäpptyst. Så om det var mig det syftades på så var det en grov överdrift. Förutom en fredag för några veckor sedan då jag var solokvist och somnade framför stereon, då kom dottern ut och sa att jag fick stänga av när hon väckte mig. :oops:

Så jag bör väl inte ta åt mig så mycket egentligen, men det känns lite trist då jag spelar så sällan och dom gångerna vill kunna njuta av musiken utan att känna olustkänslor för att jag "stör". Men som sagt, det kan ju vara ngn annan som spelar också.
Suben står dessutom i vår hall - där vi valt att ha vårt vardagsrum. Det har ingen annan så den står inte rakt ovanför/under någons sov eller vardagsrum, den står över/under någons hall och närmst väggen som går ut mot trapphuset. Trist.

Ska ta hem en gelmadrass idag som är tryckavlastande och ställa suben på i hopp om att det ska bli bättre.

Hur gör ni med detta, finns det några trix för att det inte ska låta så mycket i golv och väggar?


01 Mar 2019, 10:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Ställa in aktiv sub (och grannproblem)..?
När vi skaffade hembio med sub för 15 år sedan, i radhuset, knackade grannen på dagen efter och undrade om vi också hade kännt av jordbävningen kvällen före... Vi hade kollat in filmen Troja på stark volym, många mäktiga subbasscener i den.
Det kändes olustigt, grannen är en schysst person som man inte ville störa; en pensionerad docent i obstetrik, med ett genuint musikintresse och Carlsson-högtalare i det egna vardagsrummet, bredvid hustruns flygel.
Han förstod sedan att det var subbasen som genererat vibrationerna. De följande månaderna kom han ytterligare någon gång och besvärade sig; mycket vänligt föreslog han att vi kanske kunde ställa subben på en kudde.
Vi gjorde det och fick inga fler klagomål.
Numera bor vi i friliggande villa. :D

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


01 Mar 2019, 17:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Ställa in aktiv sub (och grannproblem)..?
Aldrig haft någon subbas men jag har bott i villa. Och när jag flyttade från villa till lägenhet för rätt många år sen tyckte jag det var trist att inte kunna spela så högt som jag ville. Men man vänjer sig, man får ta det onda med det goda. Man slipper ju skotta snö, lägga om taket, dränera eller måla fasaden.


01 Mar 2019, 17:37
Profile

Joined: 16 Jan 2008, 15:13
Posts: 721
Location: Norrtälje. SWISH
Post Re: Ställa in aktiv sub (och grannproblem)..?
Har även jag sub, min är ställd på 80Hz och även fronthögtalarna delar bort allt under 80Hz.
Tycker det blir ett lungnara och fylligare ljud i min anläggning, inte så hårt som jag upplever om delningen ligger
runt 100hz.
Har själv inte så hög volym på subben.

_________________
Rookie på de mesta men glad ändå.


01 Mar 2019, 17:56
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Ställa in aktiv sub (och grannproblem)..?
1. http://www.bullerbekamparen.se/
2. Akustikskiva P-70 (4 stycken á 500 SEK st).
3. https://webshop.holmerup.biz/akustikmat ... f-trap-424
komplettera med typ gummiförsedd ikea-hylla.

Löste mina problem.

_________________
http://www.ergopikk.com


01 Mar 2019, 20:19
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Ställa in aktiv sub (och grannproblem)..?
Du har ju inte grannproblem. Det är ju du som är problemet. Alltså allvarligt talat. Ha sub i lägenhet. Skärp dig.


30 Apr 2019, 14:52
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Ställa in aktiv sub (och grannproblem)..?
Två likadana spånplattor, gör hål som är något mindre än en tennisboll. Lägg tennisbollarna mellan plattorna i hålen.
Ställ basen på denna anordning. Dämpar bas- och stomljud riktigt bra. Min son löste problemen med grannar som klagade på hans elektroniska trumset på det viset. Ljudet av slag från baskaggeklubban som dunkade mot sensortrumman gick rakt igenom bjälklaget annars.

_________________
Image


02 May 2019, 13:02
Profile WWW

Joined: 10 May 2019, 11:39
Posts: 19
Post Re: Ställa in aktiv sub (och grannproblem)..?
it will be so easy once you repeat


16 May 2019, 15:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.