View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:07



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Har köpt en dac omvandlare, varför? 
Author Message

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Har köpt en dac omvandlare, varför?
Har köpt en sån här DAC-omvandlare som fått högt betyg i olika tester. Vad är poängen, vad gör jag för fel
jag hör ingen skillnad alls? Jag har kopplat på rätt sätt men hör ingen skillnad. Har jag blivit lurad av prylhysterin?

Glömde länken, jävla öl... https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... -9018-dac/


15 Jul 2017, 20:37
Profile

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Har köpt en dac omvandlare, varför?
Du får nog säga vad du lyssnar genom samt vad du kopplat DAC:en till för att vi ska ha en åsikt.


16 Jul 2017, 00:01
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Har köpt en dac omvandlare, varför?
Klantigt av mig att glömma skriva hur jag kopplar.
Spelar mp3 låtar på datorn. Dacen är kopplad till en usbport. Kabel från dacen till line in på en stereoreciever.

Jag hör absolut ingen skillnad i vare sig jag kopplar genom dacen eller ljudutgången på datorn.
Det är ingen skillnad mellan högtalare och hörlurar heller.


16 Jul 2017, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Har köpt en dac omvandlare, varför?
Jag hade ingen koll på DAC. Jag behöver den inte. Info,
Kort:
https://www.cambridgeaudio.com/blog/what-is-a-USB-DAC

Långt:
http://www.audioholics.com/frequent-que ... -converter


16 Jul 2017, 14:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Har köpt en dac omvandlare, varför?
I varje anständig dator så sitter det ju redan en DAC (ljudutgången) som borde fungera till det mesta förutsatt att man inte är fullständig audiofil.

Om man å andra sidan är fullständig audiofil så ställs ju höga krav också på resten av anläggningen inklusive kablar, högtalare, lyssningsrum mm...

Jag gissar att man måste ha en väldigt dyr anläggning för att höra någon skillnad.


16 Jul 2017, 17:28
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Har köpt en dac omvandlare, varför?
lpstd wrote:
I varje anständig dator så sitter det ju redan en DAC (ljudutgången) som borde fungera till det mesta förutsatt att man inte är fullständig audiofil.

Om man å andra sidan är fullständig audiofil så ställs ju höga krav också på resten av anläggningen inklusive kablar, högtalare, lyssningsrum mm...

Jag gissar att man måste ha en väldigt dyr anläggning för att höra någon skillnad.


Precis. Dessutom är ju inte MP3 det bästa för högkvalitativ lyssning heller..


16 Jul 2017, 17:30
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Har köpt en dac omvandlare, varför?
dirt wrote:
lpstd wrote:
I varje anständig dator så sitter det ju redan en DAC (ljudutgången) som borde fungera till det mesta förutsatt att man inte är fullständig audiofil.

Om man å andra sidan är fullständig audiofil så ställs ju höga krav också på resten av anläggningen inklusive kablar, högtalare, lyssningsrum mm...

Jag gissar att man måste ha en väldigt dyr anläggning för att höra någon skillnad.


Precis. Dessutom är ju inte MP3 det bästa för högkvalitativ lyssning heller..


Poängen är ju inte att förbättra ljudet på high-end prylar eller flacfiler, poängen är ju att förbättra ljudet på budgetprylar och mp3-filer.
Enligt recensioner så skall denna dacen göra det väldigt bra, så nog borde det höras någon förbättring av ljudet tycker jag.
Jag får kolla så att jag inte har missat någonting i inställningarna till att börja med.


19 Jul 2017, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Har köpt en dac omvandlare, varför?
ChrisJ wrote:
dirt wrote:
Precis. Dessutom är ju inte MP3 det bästa för högkvalitativ lyssning heller..


Poängen är ju inte att förbättra ljudet på high-end prylar eller flacfiler, poängen är ju att förbättra ljudet på budgetprylar och mp3-filer.
Enligt recensioner så skall denna dacen göra det väldigt bra, så nog borde det höras någon förbättring av ljudet tycker jag.
Jag får kolla så att jag inte har missat någonting i inställningarna till att börja med.


Låter som snicksnack. Ditt vanliga ljudkort har säkert en alldeles duglig dac redan idag.

Man kan aldrig förbättra ljudet. Men man kan minska förluster/distortion på vägen. Är det redan dåligt så är det redan dåligt.


19 Jul 2017, 13:10
Profile

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Har köpt en dac omvandlare, varför?
Personligen har jag en DAC (med inbyggd förstärkare) till min dator för att den normala ingången helt enkelt inte orkar driva min hörlurar.
Så för mig är det en avsevärd skillnad mellan att lyssna med DAC jämfört med utan.

Men å andra sidan, hade jag haft billiga lurar från Clas Ohlson så hade det troligtvis inte gjort någon skillnad.

Jag har ett par hyfsade lurar liggandes som funkar bra utan DAC, men jag har inte provat dem med DAC.. kanske skulle göra det och se om det är någon skillnad.


19 Jul 2017, 21:15
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Har köpt en dac omvandlare, varför?
Kopierar in min egen kommentar från ett annat forum:

Har äntligen haft tid att experimentera lite med ljudet nu.
Jag hade totalt missat att gå in i inställningarna och titta.
Jag är ganska dålig på ljudinställningar osv, men tänker
att högre värden borde vara bättre.
Jag vet inte vad SPDIF-gränssnitt är, men förinställningen var: 16 bitar, 44100 Hz (cd-kvalitet).
Jag ändrade till 24 bitar, 96000 Hz (Studiokvalitet).
Jag tycker att ljudet blev renare och klarare, så nu är jag nöjd för tillfället.

Vid tillfälle skall jag även testa på den nyare datorn, där går det att välja: 24 bitar, 192000 Hz utan
att ha dacen med SPDIF-gränssnitt inkopplat.


24 Jul 2017, 10:06
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Har köpt en dac omvandlare, varför?
Kör jag mina Sennheiser Momentum på jobbet låter Spotify mycket bättre från iPhone än från datorn.
Mer flexibel då jag tar samtal i samma lurar. Hade jag bara lyssnat på musik o velat köra via datorn hade jag uppgraderat med typ en extern liten Dac i USB som du har. Direkt från datorn idag är kass

Dragonfly som hifi klubben har är populära


24 Jul 2017, 13:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.