View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2017, 21:04

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Öl-tråden 
Author Message

Post Öl-tråden
Blev bara så inspirerad att göra denna tråd efter att i 8 timmar putsat fönster med min fru på hennes morföräldrars gamla ställe, byggt c:a 1920. Och jag lovar, fönstrena i övre våningen i "garderoberna" hade inte rengjorts sedan de sattes in! På insidan satt det vad jag först trodde var mögel, men det var nog snarare lavar :lol:

Nå, hade köpt några olika öl för att liksom sukta efter när det kändes tungt med fönsterputsen.
Så när vi kom hem vid kl 22 så drog vi igång Berlin-serien på SVT-play och hällde upp!
Först ut var Lagunitas New Dogtown Pale Ale, en favorit som är bättre än mången IPA faktiskt.
Väldigt god, men jag slogs av hur jäkla besk jag uppfattade den denna gången, kanske var den mkt färsk, mer humle?
Andra ut för mig var en svensk stout tillverkad i Sundbyberg, "Khartoum". Riktigt riktigt bra!
Bryggd med belgisk jäst så blev det en höjdare, jag kom att tänka på Järntorgets Arbetarporter men alkoholsvagare
och med mer markerad kaffe/lakrits eftersmak i bakre gommen.
Tredje ut... ska hämta, hälla upp och smaka på:
Poppels Session IPA, 4,2 % vol. Doftar av mandarin och mango, smaken är typ densamma men ganska lätt,
det märks att den lägre alkoholhalten verkar göra det svårt för bryggarna att få en fylligare smak.
Typ att Lagunitas ovan som är Pale Ale lätt kan tas för IPA jämfört med de flesta Session Ipa.
Men den är en av de bästa Session Ipa jag smakat ändå :)

Må humlen vare med eder :mrgreen:

18 Jun 2017, 01:46
Profile WWW

Post Re: Öl-tråden
Kul med öl-nörderi! :D

Jag brygger själv sedan ett par år. Har en jättehumlig sommar-ipa på flaskjäsning nu. Bra besk men med mycket humlesmak och doft. Kommer bli kanon!

Lagunitas brukar vara ganska beska är min uppfattning. De gör bra öl och är en av favoriterna. Få saker som slår en iskall go-öl efter lite arbete i solen.

20 Jun 2017, 09:24
Profile WWW

Jag börjar störa mig på allt öl-nörderi som nu breder ut sig, där man som värsta munskänkare tävlar med vin-folket i att hitta den exklusivaste beskrivning av smakupplevelser på diverse mindre lyckade ölbrygder!
Har en känsla av att man vill föra in ölet i finrummet, där man sitter en hel kväll och slickar på skummet på ett glas fin-öl!

Det tycker jag som tycker att tre-fyra burkar iskall Pripps 7,2 sitter fint i huvud och mage efter att jag klippt 1200Kvm gräsmatta!

21 Jun 2017, 19:34
Profile

Jag förstår mig inte alls på IPA. Det smakar ju grapefrukt! Inget ont om grapefrukt men den smaken har inte med öl att göra enligt mig. Jag gillar öl av pilsnertyp från Tjeckien eller Tyskland. Också humlebeskt men det är en helt annan typ av beska.

Konstigt nog smakar även moderna lageröl grapefrukt. Uppenbarligen är detta trendigt.

21 Jun 2017, 23:25
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]