View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:01



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Synpunkter och tankar när man skall sälja saker. 
Author Message

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Synpunkter och tankar när man skall sälja saker.
Hur gör ni när det skall säljas saker?

Efter Jul hade jag en rensning i förrådet där hade jag en gitarr pinal som inte används på några år, hade haft ute pinalen tidigare till försäljning utan napp,

Jag satte ut en annons, i annons skrev jag bara vad det var för gitarr pinal och att man kunde komma med ett bud om man var intresserad (hade inte väntat mig något napp denna gång heller). I min naivitet tänkte jag att är det någon som är intresserad så lär dom ställa 100 frågor, som det oftast görs.

Efter några dagar fick jag napp och ett bud.
Jag blev glatt överraskad och svarade budgivaren att budet var taget och att det kostar XXX kronor med posten och om det gick bra att dela på frakten.
Budgivaren svarade , Ja vi delar på frakten, har du svisch så fixar jag pengarna på en gång.

Jag packade in pinalen i en kartong och skickade den med postnord, fick pengarna, allt var frid och fröjd.

Ännu hade inte budgivaren / köparen frågat en enda fråga om det han köpte, pinalen hade en skada på ett handtag samt en enklare modd, i och med att köparen gav ett bud utan frågor så försvann mina tankar på skadan och modden, för mig var dessa saker inget jag brydde mig om, saken var ju beggad och hade hanterats. Svårt att ha prylar som används i nyskick.

När saken hade anlänt till köparen kom ett meddelande " Jag samlar på XXXX-prylar och turnerar, i detta skick är den mer eller mindre värdelös för båda"

Prylen fungerade fullt ut, den var inte trasig.

Nu till mina tankar.

Hur gör ni när ni säljer saker, vad skriver ni i annonsen?
Hur gör ni om inte köparen som i mitt fall kommer med ett bud utan frågor ? säger ni att , "men du vet väl att den är begagnad, den har en skada m.m.)

Jag tycker att om man köper något för samlar värde så kollar man väl upp saken flera gånger innan man slår till.
Hur som helst jag kommer inte att sälja något mer utan att jag verkligen har frågat köparen flera gånger om han/hon är riktigt säker på att han/hon skall köpa av mig, är köpet riktigt genomtänkt.

// Besviken säljare


14 Feb 2017, 21:05
Profile

Joined: 24 Jun 2008, 23:53
Posts: 375
Location: Växjö
Post Re: Synpunkter och tankar när man skall sälja saker.
försöker skriva tydligt det som jag vet om och även lägga ut bilder så köparen vet hur den ser ut.

har även gjort ett kort klipp med mobilen de senaste gångerna jag sålt prylar, bra dels för kunden att se och höra.. bra för mej som kan visa att den fungerar innan den åker.

_________________
/Rickard


14 Feb 2017, 21:43
Profile

Joined: 27 Mar 2006, 18:49
Posts: 408
Location: Vara
Post Re: Synpunkter och tankar när man skall sälja saker.
Lingon wrote:
Hur gör ni när det skall säljas saker?

Nu till mina tankar.

Hur gör ni när ni säljer saker, vad skriver ni i annonsen?

Hur som helst jag kommer inte att sälja något mer utan att jag verkligen har frågat köparen flera gånger om han/hon är riktigt säker på att han/hon skall köpa av mig, är köpet riktigt genomtänkt.

// Besviken säljare


Utifrån din beskrivning verkar det som att du medvetet undanhållit information om skador eller moddar för att köparen inte frågat om detta, och jag kan förstå att köparen känner sig besviken.

Visst bör man som köpare förhöra sig om skicket på varan, men om det inte står i annonsen att varan har skador eller moddar förutsätter jag att den är i bra skick,

När jag säljer saker är jag väldigt noga med att vara ärlig och beskriva eventuella skador, moddar etc som gör att saken inte längre är helt original. Jag ser också till att ta foton på den aktuella varan med närbilder på dings, och inte lägga upp en random bild från nätet.



.

_________________
"Jag existerar för att min skugga ska ha något att göra!"


14 Feb 2017, 23:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Synpunkter och tankar när man skall sälja saker.
Hrodvitner wrote:

När jag säljer saker är jag väldigt noga med att vara ärlig och beskriva eventuella skador, moddar etc som gör att saken inte längre är helt original. Jag ser också till att ta foton på den aktuella varan med närbilder på dings, och inte lägga upp en random bild från nätet.

.

Det är ju å det bör fungera och brukar vara på Bojen , jag tror dock inte man ska förvänta sig det som köpare.
Har sett det många ggr i annonser som kommenterat att det inte står att det och det är bytt och det är så man regaerar men innan köp är det köparen som har undersökningsplikt på begagnade varor.

_________________



15 Feb 2017, 08:23
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Synpunkter och tankar när man skall sälja saker.

innan köp är det köparen som har undersökningsplikt på begagnade varor.


Exakt min åsikt.

Sålde en köksfläkt för 1 år sedan, nypriset var 10 000:- fläkten var 4 år gammal och jag begärde begärde 1200:-, köparen ringde mig 4 ggr och villa dessutom ha bilder från alla håll och kanter på denna fläkt, det tog 2 veckor innan han kom och hämtade den.

Nu fick jag inga frågor och tänkte inte på att köparen även skulle ha den som "samlarobjekt", för mig var det en pryl som bara skulle används och fungera vilket den gjort för mig.


15 Feb 2017, 09:52
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Synpunkter och tankar när man skall sälja saker.
Jag kan tycka att modifieringar är en sådan sak som ska stå med likväl som om något är trasigt.

Som säljare har jag oftast mer spetskunskap om det jag säljer, köparen vet bara det som står och utgår från det. Det blir annars som att friskriva sig från allt ansvar med motiveringen att köparen kunde ju ha frågat.

Om jag säljer en pedal tex och bara skriver vad det är för pedal så får jag räkna med att i princip alla räknar med att det är just en sådan pedal. Att den är begagnad tar man oxå för givet om det inte står annat. Men om jag gjort om en choruspedal till en vibratopedal och inte nämner det så tror ju köparen att det är ett chorus han köper. Eller om jag säljer M10 muttrar men har borrat om och gängat med tumgängor men inte skriver det så kan det ju bli lite lurigt för köparen att kunna använda det.

Jag tycker nog att man bör skriva ut så mycket info som möjligt vad gäller förändringar och moddar, hellre för mycket än för lite. Att känna att man lurat någon är inte kul, även om det inte var avsiktligt.

Skick är svårt att beskriva. En del förväntar sig att varan ska vara i princip ny fast den är begagnad. Det skadar aldrig att skriva om den är i nyskick = i princip oanvänd eller bara provad och ser ny ut eller om den är använd och normalt bruksskick. Stora skador bör man skriva ut.

Sen finns ju alltid köparna som vill ha bilder från alla håll och kanter trots att man har tagit ett gäng bilder som visar det som är värt att se. Dessa brukar dock aldrig komma till avslut ändå, så de har jag personligen lite svårt för. Men visst, om det blir affär så kan man ju ta lite mer bilder. Allt hänger ihop med varans värde och syfte också kan jag känna.

Mina åsikter i ämnet.


15 Feb 2017, 10:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Synpunkter och tankar när man skall sälja saker.
Rent allmänt skulle jag säga att både säljaren och köparen har varsitt moraliska ansvar här. Vilket också ökar med varans värde kan jag tycka. Är det en billig pryl är det kanske lite mindre noga. Säljaren har ansvar för att upplysa och köparen har ansvar för att fråga. Om en av dessa brister i sitt ansvar brukar det oftast gå väldigt bra i alla fall så länge den andre tar sitt ansvar.

I just det här fallet har ju varken säljaren upplyst eller köparen frågat och då ökar ju såklart risken för att det blir missförstånd.

Det bästa är ju (både som säljare och köpare) att i förväg försöka fundera över vad man själv kan göra för att öka chansen att båda ska bli nöjda.

Vad som är rätt rent juridiskt blir inte relevant när det gäller små privataffärer. Är båda nöjda så är det rätt.


15 Feb 2017, 12:25
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Synpunkter och tankar när man skall sälja saker.
Köparen får fråga om det finns speciella prioriteringar. Man behöver inte curla vare sig barn eller vuxna människor.


21 Feb 2017, 14:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.