View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:26



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Gnälltråd - skadat finger 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 12:45
Posts: 328
Location: Karlskoga, Värmland
Post Gnälltråd - skadat finger
..så i en kombination av efterfest och filékniv så har jag lyckats skada vänster långfinger till den grad att jag har tappat känseln och rörligheten över översta fingerleden..

Redan nu väcks funderingen vad jag ska göra med instrumenten hemma. Jag använder primärt långfingret i alla bends och vlibraton och kan inte spela alls som förut. Jag vet inte vad jag jag ska göra med mina gitarrer - två Les Paul Juniors och alla mandoliner. Är det värt att försöka kämpa på att lära sig spela utan långfinger eller ska jag köpa bongotrummor istället? Surt som faen är det i vilket fall som helst..


13 Jan 2017, 07:02
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Gnälltråd - skadat finger
Vad säger doktorn om detta?

För mig personligen hade jag försökt lära om, känns trist att behöva sluta. Det finns ju inspirationskällor där ute, typ Tony Iommi.


13 Jan 2017, 09:19
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Gnälltråd - skadat finger
Aj, lider med dig! Skar själv av vänster all hud på vänster fingertopp för ett par månader sedan, hade samma tankar, men många fler gitarrer...
Som tur är har det läkt bättre än förväntat, och känseln återkom, vet säkert för det gör fortfarande ont på en liten del.

Går det inte att lära om till att benda huvudsakligen med ringfingret? Det är nog mitt viktigaste finger för bends, med långfingret som extra stöd.

_________________
Image


13 Jan 2017, 11:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Gnälltråd - skadat finger
Då fyller jag på sådär en lördags natt.

Tre veckor på måndag. Vad det verkar har jag åkt på ett diskbråck eller liknande långt ner på ryggen. Det hela stegrade sig från att från början snarast kännas som ett vanligt mindre ryggskott och utvecklades till slut till att jag inte kunde gå :(

Därifrån har det de sista veckorna blir lite lite bättre. Mycket smärtstillande i form av morfinpreparat blir det... Jag som fram tills nu i livet aldrig tagit ngt starkare än enstaka Citodon över mina läppar. Men,i detta fallet e fulldos Citodon (dvs 2 tabletter) som att pissa på en skogsbrand.

Fått remiss till MR men hur lång tid det kommer dröja har jag ingen aning om,och tills dess går jag standby på såväl sk långtidsverkande morfin som "akut" dito (för när man trampar fel å liknande)

Har iaf kommit dithän att jag kan gå upprätt igen,men då under influens av morfinet och..inte går det fort inte. Å ngr direkta sträckor fixar jag inte heller.

För en annan som alltid varit i farten hela mitt liv,alltid haft händer fulla,till att gå till stillasittande..jag håller ju fan på å lägga fotspår i taket. Känner mig så totalt meningslös så jag har knappt ord för det. Dagarna tillbringas nu i huvudsak med att vara stilla,och kombineras med övningar jag fått av sjukgymnast.

Men ont gör det. Som satan. Sömn,dygnsrytm osv..helt åt helvete.

Nah. Inte för å vara sån,men det har fan varit bättre. Så e re.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Dec 2017, 03:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 12:45
Posts: 328
Location: Karlskoga, Värmland
Post Re: Gnälltråd - skadat finger
Fasen va illa. Jag har haft sporadiska problem med ryggen själv, men aldrig så illa som du har det nu.
Du verkar ju vara en högt aktiv person dessutom, så jag lider extra mycket med dig.

Själv är det lite bättre med fingret - det blev operation för att sy ihop senan som läkt ihop fel.
Jag kan fortfarande inte böja fingret när jag knyter handen, men det är bra mycket bättre än innan.

Turbo-fult ärr blev det dessutom då man skär upp fingret i ett zick-zack mönster

Krya på dig!


03 Dec 2017, 08:43
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gnälltråd - skadat finger
Vad gäller diskbråckssmärtor så är inte morfinpreparat den mest effektiva smärtlindraren. Morfin tar inte nervsmärtor särskilt effektivt, även om många ortopeder fortfarande tror det.

Jag drabbades av diskbråck i halsryggen för tio år sedan, med dels smärtor lokalt och ut i vänster arm, men också känselbortfall i tumme, pek- & långfinger och halva underarmen. Prövade bl.a. Citodon men blev bara slö. Voltaren hade väl något bättre effekt, men inget imponerande. Det kändes som om jag ville hugga av armen för att bli av med smärtorna, trots att jag visste att de uppstod i halsryggen och skulle ha funnits kvar efter en sådan åtgärd.
Men jag hankade mig fram, jag vet ju att 90% av diskbråcken skrumpnar och smärtan upphör inom 3 månader. Operation kändes olustigt; vid halsryggsdiskbråck går man in framifrån, tvärsigenom halsen och föser strupe och sköldkörtel åt sidan och suger sedan ut diskens pulpa; det gäller också att inte komma åt ryggmärgen, man vill ju inte bli förlamad i alla fyra extremiteterna.

Nå, efter ett år (!) prövade jag desperat pregabalin som var rätt nytt då och det var som att ställa om en strömbrytare; smärtorna försvann momentant och efter alla andra piller jag provat kändes det som trolleri! Känselbortfallet kvar men smärtorna borta! Man kan leva med, och spela gitarr med känselbortfall men inte med smärtan. Det blir litet fumligare men motoriken är hyfsat ok.

Så min rekommendation är att be doktorn skriva ut pregabalin eller gabapentin. Kan ha oslagbar effekt om man har tur. Sedan måste man ju operera om det uppstår neurologiska symptom från de privata eller bakre regionerna men det är straight forward där nere, det är bara att mejsla och hacka, ingen ryggmärg att skada. Det klarar en ortoped.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


03 Dec 2017, 10:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Gnälltråd - skadat finger
Tack för råden!
Jag har fått Gabapentin på recept men tycker väl ärligt sagt inte det tillför speciellt mkt.?
Nu har jag iofs bara ätit det i en vecka och som jag förstått det kan det ta lite olika tid innan det tar effekt.?

3st Gabapentin om dagen är det som gäller,sedan Oxycodone samt Oxynorm. De senare då morfinpreparaten.

Mm. Smärtan som innebär att jag inte får sova är väl eg det jag önskar kontroll på mest. Utan sammanhängande sömn funkar liksom inte speciellt mycket.

Japp. Medveten om att kroppen "äter upp" det som sticker ut och dummar sig tids nog. BTDT,fast i mitt tidigare fall precis som du,dvs med ursprung i nacken.

Det absolut viktigaste i det dock,iom att smärtan är så ihållande,är utan tvekan att inte tappa humöret. Att fortsatt kunna garva åt vardagen är nog det absolut bästa botemedlet medans den här skiten pågår. För ont gör det,det skall fan ha klart för sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Dec 2017, 19:57
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Gnälltråd - skadat finger
Skadade senan i höger långfinger och då blev det mycket bättre med sjukgymnastik. Dessutom var sjukgymnasten fin! (Jenny - mmmhh! Eller blir det metoo nu?) )

_________________
##################


03 Dec 2017, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gnälltråd - skadat finger
Racing wrote:
Tack för råden!
Jag har fått Gabapentin på recept men tycker väl ärligt sagt inte det tillför speciellt mkt.?
Nu har jag iofs bara ätit det i en vecka och som jag förstått det kan det ta lite olika tid innan det tar effekt.?


Det kan vara en dosfråga man bör öka dosen tills man får effekt. Maxdos är 3600 mg/dygn.
Ev. kan pregabalin ha bättre effekt och då handlar det om 300-600 mg/dygn. Funkar särskilt bra med Oxynorm.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


04 Dec 2017, 18:38
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Gnälltråd - skadat finger
Marshall wrote:
Racing wrote:
Tack för råden!
Jag har fått Gabapentin på recept men tycker väl ärligt sagt inte det tillför speciellt mkt.?
Nu har jag iofs bara ätit det i en vecka och som jag förstått det kan det ta lite olika tid innan det tar effekt.?


Det kan vara en dosfråga man bör öka dosen tills man får effekt. Maxdos är 3600 mg/dygn.
Ev. kan pregabalin ha bättre effekt och då handlar det om 300-600 mg/dygn. Funkar särskilt bra med Oxynorm.


Ta vanlig dos alvedon (inte tätare än var 6:e timme) samtidigt som Oxynorm och andra morfinprep, dels för bättre effekt, dels för att slippa huvudvärk vilket man lätt kan få av morfinbruk.
Kolla om Lyrica kan vara något för dig. Skrivs i vissa fall ut av ortopeden mot diskbråck här i alla fall.

Stelopererade nacken i fredags (!) efter att ha gått med diskbråck i 1,5 år med smärta och domningar ut i vänsterarm och fingrar. Läkte inte någonting på 1,5 år. Men nu är det fina fisken igen! Blev bättre direkt.
Så nu börjar äntligen nertrappning av smärtstillande. Har hållit igång gitarrspelandet hela tiden trots problemen, vilket sjukgymnast mm tycker har varit jättebra.

Risken finns att nervpåverkan blir permanent om man väntar för länge med op (om det inte läker av sig självt). Alltså, även om man tar bort det (diskslamsor) som ligger och trycker mot en nervrot så återhämtar sig inte nerven utan fortsätter att bete sig som om det är något som ligger emot och retar.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


05 Dec 2017, 06:49
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gnälltråd - skadat finger
benny hill wrote:
Marshall wrote:
Det kan vara en dosfråga man bör öka dosen tills man får effekt. Maxdos är 3600 mg/dygn.
Ev. kan pregabalin ha bättre effekt och då handlar det om 300-600 mg/dygn. Funkar särskilt bra med Oxynorm.


Ta vanlig dos alvedon (inte tätare än var 6:e timme) samtidigt som Oxynorm och andra morfinprep, dels för bättre effekt, dels för att slippa huvudvärk vilket man lätt kan få av morfinbruk.
Kolla om Lyrica kan vara något för dig. Skrivs i vissa fall ut av ortopeden mot diskbråck här i alla fall.

Stelopererad nacken i fredags (!) efter att ha gått med diskbråck i 1,5 år med smärta och domningar ut i vänsterarm och fingrar. Läkte inte någonting på 1,5 år. Men nu är det fina fisken igen! Blev bättre direkt.
Så nu börjar äntligen nertrappning av smärtstillande. Har hållit igång gitarrspelandet hela tiden trots problemen, vilket sjukgymnast mm tycker har varit jättebra.

Risken finns att nervpåverkan blir permanent om man väntar för länge med op (om det inte läker av sig självt). Alltså, även om man tar bort det (diskslamsor) som ligger och trycker mot en nervrot så återhämtar sig inte nerven utan fortsätter att bete sig som om det är något som ligger emot och retar.


Helt korrekt. Kan bara tillägga att Lyrica = pregabalin.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


05 Dec 2017, 16:34
Profile

Joined: 10 May 2019, 11:39
Posts: 19
Post Re: Gnälltråd - skadat finger
please play carefully


22 May 2019, 12:05
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.