View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jan 2017, 06:47

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Vintermörkret 
Author Message

Jag har detta året inte känt av vintermörkret och det medföljande tröttheten så mycket. Konstigt nog. Andra år tycker jag att jag brukar kapitulera redan i november och bli deppig och grå. Jag har på försök knaprat lite D-vitamin sedan en månad tillbaka. Ingen aning om det hjälper.
Men sedan efter nyår tycker jag det har blivit allt svårare att komma upp på morgonen. Jag får svårare att komma igång på jobbet. Huvudvärk alldeles för ofta Det mesta känns ganska träigt om jag ska vara ärlig. Jag har lagt in en handlingsplan som innebär långa luncher där jag ska tvinga mig ut på lunchen för att fånga in den lilla sol som finns på dagen. Minst 2 joggingturer i veckan med medföljande utegymsaktivitet. Tänker försöka åka hem varje dag i skaplig tid och undvika övertidsarbete.

Hur gör ni andra när mörkret faller på? Någon annan som känner igen sig? :?

Last edited by snutstrut on 16 Jan 2017, 11:43, edited 1 time in total.

16 Jan 2017, 09:38
Profile ICQ YIM WWW

Ja det man gör mest är längtar tills solen återvänder. Vi har ca 4 veckor utan att solen syns då är det lätt att hålla sig för skratt.
Men nu är den tillbaka sedan 1 och en halv vecka så nu känns det bättre.
Jag tycker det varierar mellan åren hur jobbigt man upplever det, i år gick det rätt fort förbi.
För mig är lösningen sysselsättning, det fungerar bäst.

16 Jan 2017, 09:45
Profile ICQ WWW

Post Re: Vintermörkret
D3 och K2 vitamin !!!! Är vad som krävs i mörka norden

E vitamin?? Är bra men…
Gå tiil vårdcentral och ta ett testo/thyroidea prov.

16 Jan 2017, 10:02
Profile WWW

Skrev såklart fel. D-vitamin ska det vara. Jag har ingen aning om det hjälper, men jag kan inte tänka mig att jag mår sämre i alla fall. Så länge som man inte knaprar i överflöd och stör balansen i kroppen. Man får ju tydligen mest naturligt D-vitamin genom solsken på ansiktet och underarmarna. Men armarna vette fasen om jag vill dra fram i minus 10...

Snödroppar i gräsmattan igår i alla fall! En ynklig liten stackare, men ändå!

Last edited by snutstrut on 16 Jan 2017, 22:45, edited 1 time in total.

16 Jan 2017, 11:46
Profile ICQ YIM WWW

Jag har kört med D-droppar (för barn :wink:), 10 droppar, en avokado, en banan och en sked olivolja om dagen, som nån sorts huskur hela hösten till nu, inbillar mig att jag känner mig lite piggare och lite mindre deppig jmfrt med tidigare höstar/vintrar.

Halva grejen är nog att man tror att det hjälper och att man aktivt gör något som man tror ska fungera mot den här hemska deppigheten som kommer som ett brev på posten till varje november och resten av hösten :roll:

16 Jan 2017, 18:31
Profile

Jag kör också D3, 2500-5000 ie om dagen. Tycker det hjälper men julen var trist. Bara gäster och inget gitarrspel. :D
Så fort det ljusnar lite kommer gnistan tillbaka iaf.

Varför K2? Intressant!

16 Jan 2017, 21:56
Profile

Det värsta för mig är nog att jag blir så förbaskat grubblande varenda år och börjar dividera med mig själv om jag ska byta jobb, hitta andra fritidsintressen, ett allmänt köpsug på grejer jag inte behöver, alldeles för mycket mat...

Mitt stora vårtecken har alltid varit Vasaloppet. Inte att jag åker det, men det brukar vara den sista vinterhändelsen. Nästan så att jag firar med blåbärssoppa framför tvn. Här på västkusten kan sedan första vårkänslorna komma i mitten/slutet på mars om man har tur.

Bra idé det där med D-vitamindroppar för barn. De kostar ju heller inte så mycket! De jag köpte på Apoteket innehåller 400ug, så jag tar två. De smakar rätt gott också. Har tidigare ätit en del hälsopiller som smakar grävlingsekret vilket ju alltid innebär att man ger upp efter några dagar.

16 Jan 2017, 22:55
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]