View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:49



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Lacka metallic på bil 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Lacka metallic på bil
I brist på självbevarelsedrift ska jag själv ge mig på att lacka om en skärm på en Audi av 2004 års modell... Färgen är silver/grå metallic. Jag har varit hos en billackerare som "mätt upp" nyansen i befintlig lack och blandat till en laddning vattenbaserad färg. Jag har lackspruta av bättre kvalle, kompressor etc och viss lackeringsvana så det ska nog gå att få till tänkte jag, däremot är jag absolut inte erfaren/duktig/kunnig..

Jag kommer att blästra skärmen plåtren, men sen är det då frågan..

1) Vad ska jag lägga på för grund? Tidigare har jag inte lackat bilplåt med vattenbaserad lack. Läser att en del kör epoxi.. ????
2) Vilket spackel är att rekommendera (ytterst marginellt behov men det finns rostfläckar som skall bort och då blir det gropar)
3) Vilken klarlack?
4) I vilken ordning lägger jag egentligen grund vs spackel? Jag har läst alla varianter på detta.. För länge sen när jag höll på så slipade jag plåtrent, sprutade på zinkkromat-primer, spacklade, grundlackade + lackade. Men detta var väl 20 år sen och vem vet hur rätt jag gjorde då.

Har vi någon kunnig här på Bojen?

Självklart hade jag lämnat bort jobbet om det varit en nyare bil, men denna bil är väl värd en 25k eller nåt så jag tänkte Meppra.. :lol:


14 May 2016, 16:42
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Lacka metallic på bil
Kan väl tillägga att jag inte har för avsikt att fråga lackfirman som sålde färgen då jag liksom tiggde till mig att få köpa, trots att de inte normalt säljer till privatpersoner, så jag vill inte störa dom mer.


14 May 2016, 16:44
Profile
User avatar

Joined: 30 Dec 2005, 20:54
Posts: 1261
Location:
Post Re: Lacka metallic på bil
Vad är syftet med att du ska lackera om skärmen? Är det lackskada, är plåten tillknycklad eller är det bara rost?

Temadur 20 är utmärlt att grunda med. Det är em 2-komp epoxi med roskskyddande egenskaper. Gör du det rätt så behöver du inget mer än basen och klarlacken. Slipa med 800 papper och lägg sedan på basen. Slipgrund och annat används bara för att det är enklare att dölja underliggande fel. Vad du ska ha för klarlack har jag ingen aning om men rekommenderat är en som passar ihop med fabrikatet du fick från lackfirman, hör med dem.

Sen så ska du helst ha en spruta som klarar av vattenbaserad färg annars kan det gå käpp rent åt....speciellt med metallicfärg och använd inte samma spruta till klarlacken.

Ja, det är många varianter på hur spackel ska läggas. Mitt sunda förnuft säger att man lägger det på grunden och inte direkt på plåten för att undvika att spacklet drar åt sig fukt mot plåten. Men ytan du lägger spacklet på ska inte vara högblank då det blir sämre vidfästningsförmåga. Jag brukar lägga spackel på epoxin och sedan slipa för att lägga på ett lager epoxi till. Tror starkt på att lackerarfirmor kör på plastspackel direkt på plåt för att det är kostnadseffektivt och enklare. Själv försöker jag att undvika plastspackel i största mån och tennspacklar där det behövs. I övrigt så knackar eller värmer ut jag ut alla bucklor och blesyrer och slipar plåten jämn. Ska kanske tillägga att jag gör det på hobbybasis med veteranbilar som har gedigen plåt. YouTube is your friend!

_________________
Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?


14 May 2016, 23:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Lacka metallic på bil
Tack, det var grymt bra info!

Varför lacka om hela skärmen? Ja, vi får se hur det blir, först tänkte jag bara ta en rostfläck, men nu ser jag att det är bubblor både här och där, så frågan är vilken nytta det är med att bara jaga fläckar, tänkte att det blir mest rationellt att köra hela skärmen.

Vad gäller klarlack så tar jag gärna emot tips, vill som sagt inte fråga lackfirman. Har redan mailat dem utan att få svar, och det var på nåder jag fick köpa lacken.

Jag har en Fuji Q4 Gold HVLP, som jag tänkte köra på lacken med, sen har jag en annan kompressor och ett antal "billiga" sprutpistoler, tanken var väl att köra på allt med Fuji:n som jag alltid brukar använda. Den har jag kört vattenbaserad med förut.


15 May 2016, 14:47
Profile
User avatar

Joined: 30 Dec 2005, 20:54
Posts: 1261
Location:
Post Re: Lacka metallic på bil
Nu vet jag ju inte hur mycket rostfläckar du har men det känns inte som att du skulle behöva spackla över huvud taget. Epoxiprimer bygger bra och många använder den som slipgrund. Om du punktblästrar rosten och mattar ner färgen så är det ju bara att lägga på ett lager grund och sedan bas och klarlack. Men de tär mycket pill och många timmars arbete om man ska få till det bra.

_________________
Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?


17 May 2016, 07:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Lacka metallic på bil
Köper ditt resonemang, får nog bli så.. Tänkte köpa färg nu så jag är redo när jag får tid under semesterveckorna. Tack för hjälpen!


20 May 2016, 16:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Lacka metallic på bil
Svullo wrote:
För länge sen när jag höll på så slipade jag plåtrent, sprutade på zinkkromat-primer, spacklade, grundlackade + lackade. Men detta var väl 20 år sen och vem vet hur rätt jag gjorde då.


Du har inte haft möjlighet att följa upp hur dina arbeten klarat tidens tand?

Som tidigare ägare av diverse äldre rostburkar så har jag provat diverse arbetssätt och min erfarenhet är att har det väl börjat rosta i en bilplåt så lär det komma igen, bara en fråga om hur länge man kan skuta upp sönderfallet!
Då det rör sig om en Audi så är ju plåten galvaniserad, då ska det ju vara speciell primer för galvat, om du blästrar plåtrent går du miste om galvaniseringen.

För mig känns också självklart att lägga primern först mot plåten, därefter spackel.
Annars brukar ju rekommendationen vara att hålla sig till samma fabrikat och samma serie av produkter.
Med tanke på priset på lack och spackel etc så hade jag övervägt en begagnad skärm i rätt kulör, (silver metall var ju modefärgen nr 1 på Audi i börja av 2000-talet!)

_________________
pudas


21 May 2016, 09:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Lacka metallic på bil
Metamatic wrote:
Temadur 20 är utmärlt att grunda med. Det är em 2-komp epoxi med roskskyddande egenskaper.


Kan du avslöja var man som privatperson kan köpa Temadur 20?
Hård djup-googling gav inget vettigt i Sverige.

_________________
pudas


21 May 2016, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 30 Dec 2005, 20:54
Posts: 1261
Location:
Post Re: Lacka metallic på bil
pudas wrote:
Metamatic wrote:
Temadur 20 är utmärlt att grunda med. Det är em 2-komp epoxi med roskskyddande egenskaper.


Kan du avslöja var man som privatperson kan köpa Temadur 20?
Hård djup-googling gav inget vettigt i Sverige.


Finns väl att tillgå lite här och var. Jag köper min hos Färgprodukter i Malmö (fargprodukter.se) eftersom jag bor i Malmö. Lackimporten har också (som köper från Färgprodukter).

Syntema/Becker saluför en liknande produkt som heter Hempadur. Men jag föredrar Temadur för att den härdar och sätter sig relativt snabbt samt att den är mer lättflytande än Hempadur, men jag har grundat bilar med båda och använt som slipgrund då dessa bygger mycket bra och inte sjunker efter det att den härdat.

Edit: Såg att lackman.se också säljer Temadur men är skitdyra, men de har.
http://www.lackman.se/produkter/farg-kemi/industrilack/tikkurila-temadur-20-vit-svart-kulor.html

Edit 2: ahhh såg nu att de endast levererar till företag.

_________________
Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?


29 May 2016, 09:02
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.