View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:43



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur dricka Whisky? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Hur dricka Whisky?
Har fått en flaska fin skotsk Whisky och undrar hur den ska förtäras enligt konstens alla regler?
Har ingen större erfarenhet av finare sorter, Jack Daniels får väl inte räknas dit .....


28 Feb 2016, 20:44
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Hur dricka Whisky?
Whisky skall drickas på det sätt du finner bäst, inte vad andra tycker. Prova dig fram vad du gillar!

Jag skulle föredra ett glas av denna typen:
Attachment:
glas.png
glas.png [ 21.16 KiB | Viewed 16730 times ]


Flaskan ska i mitt tycke vara rumstempererad. Sen brukar jag prova först rumstemperad utan vatten. Sen kan man testa sig fram med ett par droppar vatten eller att värma upp glaset i ett par minuter med ena handen och andra handen skall då hålla för öppningen. Vifta bort första spritångsdusten och sen lukta! Hälften av upplevelsen är dofterna.

Vad är det för sort du har fått?


28 Feb 2016, 20:58
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur dricka Whisky?
Glenfidish, möjligen felstavat, lagrad 14 år.


28 Feb 2016, 21:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur dricka Whisky?
Drick den rumstempererad, gärna efter maten, med en eller två droppar vatten i. Och häll inte för mycket i glaset. Det händer något med skotsk single malt när den får en droppe vatten i sig. Man vill gärna tro att man bara späder ut den men det är som om den lilla vattendroppen gör så att smaken blommar ut.


28 Feb 2016, 22:08
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Hur dricka Whisky?
Det mesta är väl sagt redan, rumstempererat, ingen is, lite vatten efter behag. Vattnet sätter på något sätt igång smak- och doft upplevelsen, och, om man vill, tar ner spritigheten.
Ett nosing glass, d.v.s. avsmalnande upptill. Ett mindre vinglas funkar fint.
Glenfiddish är en Highland, från Speyside, och lite mildare i smaken, och en bra singel malt whisky att njuta om man inte är så van vid t.ex. rökigare singel malts.

_________________
Image


29 Feb 2016, 10:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur dricka Whisky?
TS jämförde med Jack Daniels. Värt att notera är att Jack Daniels är en helt annan typ av dryck nämligen en s.k amerikansk Tennessee Whiskey (som är ganska lik en bourbon, jag kan inte skilja dem åt). Glenfiddish däremot är en skotsk Single Malt. Visserligen är Glenfiddish mycket riktigt "finare", men skillnaden mellan typer är mycket viktigare. Det som att jämföra en nylonsträngad akustisk Yamaha med en Gibson Les Paul. Båda är visserligen gitarrer och LP:n är finare, men det är egentligen viktigare att skilja mellan en nylonacke och en elgitarr... :)


29 Feb 2016, 16:20
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur dricka Whisky?
lpstd wrote:
TS jämförde med Jack Daniels. Värt att notera är att Jack Daniels är en helt annan typ av dryck nämligen en s.k amerikansk Tennessee Whiskey (som är ganska lik en bourbon, jag kan inte skilja dem åt). Glenfiddish däremot är en skotsk Single Malt. Visserligen är Glenfiddish mycket riktigt "finare", men skillnaden mellan typer är mycket viktigare. Det som att jämföra en nylonsträngad akustisk Yamaha med en Gibson Les Paul. Båda är visserligen gitarrer och LP:n är finare, men det är egentligen viktigare att skilja mellan en nylonacke och en elgitarr... :)

Är väl medveten om skillnaden mellan Jack Daniels och Glenfiddish, men har bara större erfarenhet av Daniels och bourbon.
I kväll ska det testas, tack för vägledning och råd :-)


29 Feb 2016, 17:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hur dricka Whisky?
Helt plötsligt ska alla vara whiskykännare, som dom värsta munskänkarna som sitter och slickar på 6-CL i två timmar!
Jag tycker drycken smakar för jävligt, ju finare desto värre!
Mitt whiskytipps är: Blanda med Cola! Om möjligt prova Cuba Cola, servera med is och lime.

_________________
pudas


Last edited by pudas on 01 Mar 2016, 10:21, edited 1 time in total.



01 Mar 2016, 09:29
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Hur dricka Whisky?
pudas wrote:
Helt plötsligt ska alla vara whiskykännare, som dom värsta munskänkarna som sitter och slickar på 6-ML i två timmar!


År 2004 ringde och vill ha tillbaka sitt gnäll... :lol:
2016 är whiskyintresse varken särskilt vanligt eller särskilt trendigt.


01 Mar 2016, 10:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur dricka Whisky?
pudas wrote:
Helt plötsligt ska alla vara whiskykännare, som dom värsta munskänkarna som sitter och slickar på 6-CL i två timmar!
Jag tycker drycken smakar för jävligt, ju finare desto värre!
Mitt whiskytipps är: Blanda med Cola! Om möjligt prova Cuba Cola, servera med is och lime.

Smakar kanske inte för jävligt, men ingen höjdare heller.
Föredrar en god Ale avsevärt mer.


01 Mar 2016, 11:54
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Hur dricka Whisky?
pudas wrote:
Helt plötsligt ska alla vara whiskykännare, som dom värsta munskänkarna som sitter och slickar på 6-CL i två timmar!
Jag tycker drycken smakar för jävligt, ju finare desto värre!
Mitt whiskytipps är: Blanda med Cola! Om möjligt prova Cuba Cola, servera med is och lime.

Whiskey är tydligen inte din grej, kanske onödigt att ge råd om Cola-grogg då? :wink:

En god ale, helt perfekt, men en helt annan grej! Jag tar gärna en god ale, och en god singel malt vid sidan om.
För övrigt, det är väl ingen som har påstått sig vara whiskykännare?

_________________
Image


01 Mar 2016, 12:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur dricka Whisky?
Tyckte också det smakade meningslöst tills en polare för ett antal år sen visade hur han beställde in en single malt med ett glas vatten bredvid och ett sugrör i vattnet. Med sugröret med hjälp av pekfingret som han höll för tog han en droppe vatten från vattenglasset och släppte ner i whiskyn. Där någonstans började jag förstå vad jag hade missat i 40 år.

Att blanda sprit och läsk - det tycker jag är synd på både spriten och läsken. Båda är godast var för sig. Vid olika tillfällen.


01 Mar 2016, 13:38
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Hur dricka Whisky?
Såg en intressant dokumentär om smaklökar.
De med mindre antal smaklökar på tungan känner givetvis smaker mycket mindre än de med det de kallade supersmaklökar som i jämförelse där smakerna exploderade i munnen.
De med supersmaklökarna gillade sällan alkohol eller sura smaker och föredrog oftast söta smaker.
Så ni som gillar Wiskey ni har bara dåliga smaklökar :lol:


01 Mar 2016, 14:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hur dricka Whisky?
kjelle wrote:
pudas wrote:
Helt plötsligt ska alla vara whiskykännare, som dom värsta munskänkarna som sitter och slickar på 6-CL i två timmar!
Jag tycker drycken smakar för jävligt, ju finare desto värre!
Mitt whiskytipps är: Blanda med Cola! Om möjligt prova Cuba Cola, servera med is och lime.

Whiskey är tydligen inte din grej, kanske onödigt att ge råd om Cola-grogg då? :wink:

För övrigt, det är väl ingen som har påstått sig vara whiskykännare?


Nej det är sant, det är inte min grej, dricker inte starksprit med undantag för vodka vid sällsynta tillfällen!
Att blanda whisky med Cola är en accepterad cocktail, speciellt då på amerikansk whiskey, och sådan tycker jag är OK!

Min reflektion över "whiskykännare" gäller min bekantskapskrets, inte forumkollegor. Bland mina bekanta finns det folk som innan suttit och groggat på Explorer och druckit Pripps Blå 7,2 helt plötsligt blivit yttersta finsmakare av singel malt whisky och sitter och diskuterar alla dessa fantastiska smaknyanser!

_________________
pudas


01 Mar 2016, 14:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Hur dricka Whisky?
pudas wrote:
[
Min reflektion över "whiskykännare" gäller min bekantskapskrets, inte forumkollegor. Bland mina bekanta finns det folk som innan suttit och groggat på Explorer och druckit Pripps Blå 7,2 helt plötsligt blivit yttersta finsmakare av singel malt whisky och sitter och diskuterar alla dessa fantastiska smaknyanser!


En redig karl får väl ändra sig ibland :D


01 Mar 2016, 15:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Hur dricka Whisky?
pudas wrote:
Min reflektion över "whiskykännare" gäller min bekantskapskrets, inte forumkollegor. Bland mina bekanta finns det folk som innan suttit och groggat på Explorer och druckit Pripps Blå 7,2 helt plötsligt blivit yttersta finsmakare av singel malt whisky och sitter och diskuterar alla dessa fantastiska smaknyanser!


Tycker det låter som en utmärkt utveckling på alla möjliga plan, inte nåt att bli upprörd över.


01 Mar 2016, 17:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur dricka Whisky?
ChronicTown wrote:
pudas wrote:
Min reflektion över "whiskykännare" gäller min bekantskapskrets, inte forumkollegor. Bland mina bekanta finns det folk som innan suttit och groggat på Explorer och druckit Pripps Blå 7,2 helt plötsligt blivit yttersta finsmakare av singel malt whisky och sitter och diskuterar alla dessa fantastiska smaknyanser!


Tycker det låter som en utmärkt utveckling på alla möjliga plan, inte nåt att bli upprörd över.

Nej det låter som en trevlig utveckling, att jag inte "föll" för den fina whisky´n beror ju på att jag inte kan ta mig till detta, liksom jag inte kan ta mig till opera, det är en brist som, vad gäller både whisky och opera, kan komma att förändras när jag sätter mig in i respektive ämne.


01 Mar 2016, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Hur dricka Whisky?
En bekant till mig menade att före 40 gillade nästan ingen whisky. Jag var då i den åldern
och hade aldrig druckit drycken ifråga.

En av mina äldre bröder präglade mig och menade att man skulle blanda med vatten - c:a 30%.
Det går stick i stäv med "några droppar" som vissa menar ska förhöja smaken. Idag, 30 år senare,
är jag ingen storkonsument men njuter av ett glas emellanåt och då rumstempererat med den mängd
vatten som min bror rekommenderade för 40 år sedan.

"Try it you might like it"!

//BoB


01 Mar 2016, 18:42
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Hur dricka Whisky?
Jag köpte en dyr singelmalt till min bror i 60-årspresent, å så blev kalaset inställt, tänkte att jag måste ju prova den då, så kan jag köpa en ny sen när vi firar i efterhand.
Sagt och gjort, och till min besvikelse tyckte jag bara den var äcklig, smakade som båttjära luktar, det luktar ju gott men det är inget man vill dricka.
Vid nästa rep så bjöd jag mina bandpolare på båttjäran och de var lyriska :roll:
Nä, för mig smakar en blended eller vanlig Jack daniels oerhört mycket bättre men jag har aldrig varit nån whiskyfantast.


01 Mar 2016, 20:13
Profile

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Hur dricka Whisky?
pudas wrote:
Helt plötsligt ska alla vara whiskykännare, som dom värsta munskänkarna som sitter och slickar på 6-CL i två timmar!
Jag tycker drycken smakar för jävligt, ju finare desto värre!
Mitt whiskytipps är: Blanda med Cola! Om möjligt prova Cuba Cola, servera med is och lime.


Hehe.. För några år sedan var jag och några polare på whiskeyresa till Islay och besökte Laphroaig och Ardbeg och nån frågade då guiden hos Ardbeg hur man skulle dricka whiskey bäst. Guiden (som egentligen jobbade i produktionen) tyckte att man skulle dricka den som man tyckte det smakade bäst, var det med cola så skulle man blanda med cola. Han var faktiskt befriande osentimental och tyckte det var bra att Ardbeg öppnat igen (destilleriet var stängt under ett antal år) för det bidrog med arbetstillfällen på ön.

Jag kan verkligen rekommendera en resa dit även om man inte är whiskeysnobb, det är fortfarande (eller var då i alla fall, det är väl 10 år sedan nu..) ett hantverk och man får en rundtur genom den faktiska fabriken/destilleriet, inte som på större bryggerier där de har speciella utställninglokaler etc. Som avslutning visar de lagerhusen där man får smaka på 40-årig whiskey direkt ur tunnan, och den smakar faktiskt helt annorlunda, mjuk och inte alls så sträv som t.ex 20 åriga, faktiskt påminnde de mer om blended än t.ex en 20-årig single på många sätt...


01 Mar 2016, 22:11
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur dricka Whisky?
holmis63 wrote:
Jag köpte en dyr singelmalt till min bror i 60-årspresent, å så blev kalaset inställt, tänkte att jag måste ju prova den då, så kan jag köpa en ny sen när vi firar i efterhand.
Sagt och gjort, och till min besvikelse tyckte jag bara den var äcklig, smakade som båttjära luktar, det luktar ju gott men det är inget man vill dricka.
Vid nästa rep så bjöd jag mina bandpolare på båttjäran och de var lyriska :roll:
Nä, för mig smakar en blended eller vanlig Jack daniels oerhört mycket bättre men jag har aldrig varit nån whiskyfantast.

Det måste ju bara ha varit Laphroaig, eller hur? :-) Jag hade också blivit lyrisk. Men den är inget för nybörjare.


01 Mar 2016, 23:12
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Hur dricka Whisky?
lpstd wrote:
holmis63 wrote:
Jag köpte en dyr singelmalt till min bror i 60-årspresent, å så blev kalaset inställt, tänkte att jag måste ju prova den då, så kan jag köpa en ny sen när vi firar i efterhand.
Sagt och gjort, och till min besvikelse tyckte jag bara den var äcklig, smakade som båttjära luktar, det luktar ju gott men det är inget man vill dricka.
Vid nästa rep så bjöd jag mina bandpolare på båttjäran och de var lyriska :roll:
Nä, för mig smakar en blended eller vanlig Jack daniels oerhört mycket bättre men jag har aldrig varit nån whiskyfantast.

Det måste ju bara ha varit Laphroaig, eller hur? :-) Jag hade också blivit lyrisk. Men den är inget för nybörjare.


Japp, laphroag eller nåt sånt, schweindyrtz och smakar rävgift enligt mig :wink:
Och nä, jag är ingen nybörjare, snarare gammalt proffs som har varvat ner, men som sagt aldrig gillat whisky nå speciellt, men mina bandkamrater blev ju desto gladare :mrgreen:
Nuförtiden tycker jag coca cola är godaste drycken, men mitt kolesterol gillar inte ens det enligt farbror doktorn :roll:


01 Mar 2016, 23:20
Profile

Joined: 05 Mar 2005, 00:01
Posts: 1433
Location:
Post Re: Hur dricka Whisky?
Direkt ur pavan i stora djupa klunkar !
Gottgottigottgott :P

_________________
Play it again Sam.......


02 Mar 2016, 00:19
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Hur dricka Whisky?
lpstd wrote:
holmis63 wrote:
Jag köpte en dyr singelmalt till min bror i 60-årspresent, å så blev kalaset inställt, tänkte att jag måste ju prova den då, så kan jag köpa en ny sen när vi firar i efterhand.
Sagt och gjort, och till min besvikelse tyckte jag bara den var äcklig, smakade som båttjära luktar, det luktar ju gott men det är inget man vill dricka.
Vid nästa rep så bjöd jag mina bandpolare på båttjäran och de var lyriska :roll:
Nä, för mig smakar en blended eller vanlig Jack daniels oerhört mycket bättre men jag har aldrig varit nån whiskyfantast.

Det måste ju bara ha varit Laphroaig, eller hur? :-) Jag hade också blivit lyrisk. Men den är inget för nybörjare.

Eller Lagavulin, Caol Ila, Port Ellen för att ta några rejält rökiga. Riktigt bra allihop! 8) Men, vid rätt tillfälle! Före en middag, hellre en Gin Dry Martini. Efter middagen, i en skön fåtölj, gärna en rökig Singel Malt.

_________________
Image


02 Mar 2016, 13:05
Profile WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Hur dricka Whisky?
dimman wrote:
Direkt ur pavan i stora djupa klunkar !
Gottgottigottgott :P



In i dimman så att säga :mrgreen:


02 Mar 2016, 14:22
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Hur dricka Whisky?
Trout wrote:
dimman wrote:
Direkt ur pavan i stora djupa klunkar !
Gottgottigottgott :P



In i dimman så att säga :mrgreen:



:D :D :D

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


02 Mar 2016, 17:00
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur dricka Whisky?
dimman wrote:
Direkt ur pavan i stora djupa klunkar !
Gottgottigottgott :P

Ungefär som Keith i sina glans dagar :-)


02 Mar 2016, 17:01
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Hur dricka Whisky?
Det är ingen bra sprit att kröka på (tycker jag), kan ge hemska baksmällor, och sen kan man aldrig dricka whisky mer.

Det man kan göra är väl att grogga med ginger ale. Pommac eller Trocadero funkar också.

Eller ta småsnuttar i kaffet. "Dålig" sprit, typ gammeldansk och sånt, blir av någon anledning "neutraliserad" i kaffe.

Men det bästa är väl att ge bort den till någon verkligt god vän, som av någon anledning gillar skiten, gärna i 50-årspresent.

EDIT.) Jag minns nu att jag gjort ganska framgångsrika försök att göra ett slags Brandy Alexander på odrickbar whisky, man byter
alltså ut brandyn mot whiskyn: http://www.chowhound.com/recipes/brandy-alexander-10004

Brandy Alexander var länge Lennons favorit, grädden gör att man inte behöver äta mat till och kan dricka förvånansvärda mängder
sprit utan att må dåligt eller bli jättefull (nåja).


Last edited by Cabretta on 08 Mar 2016, 10:39, edited 1 time in total.



06 Mar 2016, 00:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Hur dricka Whisky?
Detta nörderi!

Så här gör man med en Wirre

Fyll glaset
För glaset till mun
Vicka i sej Wirren

Saknas glas så gör man samma fast minus detaljen att fylla glaset.

Hur svårt kan det va?

För övrigt smakar det inte som något som bör förtäras.


07 Mar 2016, 00:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Hur dricka Whisky?
lpstd wrote:
Tyckte också det smakade meningslöst tills en polare för ett antal år sen visade hur han beställde in en single malt med ett glas vatten bredvid och ett sugrör i vattnet. Med sugröret med hjälp av pekfingret som han höll för tog han en droppe vatten från vattenglasset och släppte ner i whiskyn. Där någonstans började jag förstå vad jag hade missat i 40 år.

Att blanda sprit och läsk - det tycker jag är synd på både spriten och läsken. Båda är godast var för sig. Vid olika tillfällen.


Du får fängelse nu. Eller räknar du inte tonic som läsk? ;).

_________________
www.slackervillezoo.se


09 Mar 2016, 17:34
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.