View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:21



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Bil-GPS 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Bil-GPS
Jag undrar om någon vet vilken som är den bästa GPSen, fristående för bilbruk? Alltså inte original integrerad eller telefon app.
Vad jag främst undrar är vilken som funkar bäst på landsbyggden, som kan navigera på små skogsvägar och hitta även den minsta skogsfastighet! Den ska även kunna navigera till husnummer i små samhällen! Någon som kan sprida ljus i frågan?

_________________
pudas


04 Jan 2016, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Bil-GPS
pudas wrote:
Jag undrar om någon vet vilken som är den bästa GPSen, fristående för bilbruk? Alltså inte original integrerad eller telefon app.
Vad jag främst undrar är vilken som funkar bäst på landsbyggden, som kan navigera på små skogsvägar och hitta även den minsta skogsfastighet! Den ska även kunna navigera till husnummer i små samhällen! Någon som kan sprida ljus i frågan?

Jag svarar med det du inte ville höra : waze
Men kör den gärna i en padda som är monterad i bilen.
Då waze hämtar kartan från nätet är kartan alltid aktuell, fast den behäver ett abonnemang, vilket naturligtvis är en nackdel.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


04 Jan 2016, 16:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bil-GPS
Jag har kört Waze i min Samsung windows mobil och den är bra, men jag tycker dock att Here-drive är snäppet bättre!
Problemet för mig är att GPSen är i mobilen! Fibbligt, med en tramsig mini-USB till laddningen som hela tiden åker ur telefonen, och ett batteri som blir urladdat direkt, plus det kaos som blir när telefonen ringer samtidigt som man navigerar!
Padda fast monterad var ju en ide`, ska kolla upp det!

_________________
pudas


04 Jan 2016, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Bil-GPS
Kör du mycket så satsa på en renodlad bra GPS med nedtankade kartor så slipper du tänka på mobilmottagning samt surfkostnader för datatrafik. Ingen som kör proffessionellt håller på med Maps eller Waze....

Kartorna uppdaterar du med abbonemang när det kommer nya.

Finns fördelar med Waze att man kan se var det är mycket trafik, inrapporterade hinder etc men jag tycker den ger konstiga rutter på landet ibland.

Maps tycker jag fungerar bättre i så fall, men då med 5" mobilskärm och bra högtalare.

Ska du ha en platta måste du ha en med inbyggt SIM-kort , annars får du ha separat 4g bredbandmodem att också hålla laddat samtidigt.

7" platta kan ju vara ett alternativ men bökigt att montera loss iom att den är större.

_________________



05 Jan 2016, 21:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Bil-GPS
Mike Leaf wrote:
Kör du mycket så satsa på en renodlad bra GPS med nedtankade kartor så slipper du tänka på mobilmottagning samt surfkostnader för datatrafik. Ingen som kör proffessionellt håller på med Maps eller Waze....


Finns andra alternativa appar där man laddar ner kartorna permanent. Navigator är ett exempel. Finns både gratiskartor och TomToms kartor om man vill betala.


05 Jan 2016, 21:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bil-GPS
Jo då på åkeriet som jag kör använder nog dom flesta google maps, waze, etc i telefonen.
Att kartorna ligger i enheten är en nödvändighet då det verkligen är ute i "spenaten" vi kör, med svajig täckning.
Min fråga är ju snarare: Vilken fristående GPS har kartor som klarar att navigerar till den minsta skogsfastighet, och hittar husnummer i små byar och hålor på landet? Jag har använt min windows telefon med "Here-drive" i ett par år, men som sagt det är strulit att ha naivigatorn i telefonen.

_________________
pudas


05 Jan 2016, 23:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Bil-GPS
pudas wrote:

Min fråga är ju snarare: Vilken fristående GPS har kartor som klarar att navigerar till den minsta skogsfastighet, och hittar husnummer i små byar och hålor på landet? Jag har använt min windows telefon med "Here-drive" i ett par år, men som sagt det är strulit att ha naivigatorn i telefonen.


Jag har en kompis som är expert på detta område, jag ska kolla med honom och återkommer....

_________________



06 Jan 2016, 14:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bil-GPS
Mike Leaf wrote:
pudas wrote:

Min fråga är ju snarare: Vilken fristående GPS har kartor som klarar att navigerar till den minsta skogsfastighet, och hittar husnummer i små byar och hålor på landet? Jag har använt min windows telefon med "Here-drive" i ett par år, men som sagt det är strulit att ha naivigatorn i telefonen.


Jag har en kompis som är expert på detta område, jag ska kolla med honom och återkommer....


Jag tackar! Det vore schangtilt !

_________________
pudas


07 Jan 2016, 00:40
Profile

Joined: 17 Mar 2007, 18:42
Posts: 309
Location:
Post Re: Bil-GPS
Har en tomtom med livstids abonnemang på kartorna. Köpte den just för abonnemanget och den funkar utmärkt, på den förra fick man köpa nya kartor och så är man lite snål och uppdaterar inte och sen är man ute och kör konstiga vägar.


09 Jan 2016, 15:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Bil-GPS
Hoochie coochie man wrote:
Har en tomtom med livstids abonnemang på kartorna. Köpte den just för abonnemanget och den funkar utmärkt, på den förra fick man köpa nya kartor och så är man lite snål och uppdaterar inte och sen är man ute och kör konstiga vägar.


Man är ju lite osäker på vad man får när man uppdaterar från tex 2013 års kartor till 2016?
90% samma kartor avseende det område man rör sig i?

Där finns en liten tvekan faktiskt om man ska betala för dom.

_________________



10 Jan 2016, 12:44
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2006, 10:07
Posts: 787
Location: Ståkkålm
Post Re: Bil-GPS
Har i många år använt Navigon för iOS, när jag sonderade marknaden var tanken ursprungligen att köpa en "riktig" men konstaterade att det hade kostat 3000:- mer än att skaffa appen istället (telefon inte inräknat).
Föredrar både grafiken och gränssnittet framför det jag har i bilen nu (Audi årsmodell 2016).


13 Feb 2016, 11:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Bil-GPS
Renask 'dumma' karttjänster får nog det svårt framöver.
Jag vill ju tex att min GPS ska känna av köer olyckor etc och då föreslå en alternativ rutt.
Och det fungerar i Google Maps nu faktiskt. Helt suveränt.

_________________



13 Feb 2016, 15:15
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.