View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:09



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Sagan om när Granis skulle handla på Blocket... 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
...och träffar på en säljare som lever sitt liv i ett parallellt universum med två års fördröjning. :wink:

Hittade en liten musikrelaterad pryl på blocket. Försäljaren begär 400 kr, inte speciellt mycket men idag kostar en ny i butik mellan 265 - 295 kr. Jag mailar och frågar om säljaren kan tänka sig att göra något på priset då prisnivån är en annan idag. Får till svar att säljaren hade gett 420 kr för två år sedan. Hmm...ok...tänker jag jag...men nu är ju idag och vad något kostade för två år sedan kan jag inte som köpare ta till mig. Jag mailar ett konkret bud baserat på svenskt butikspris, bjuder 175 kr (i mitt tycke skäligt). Får ett snabbt svar där säljaren avböjer mitt bud med ett kort och kärnfullt nix. Inser att jag förlorat detta och kommer inte nå en överenskommelse. Nyfiken som jag är på vad säljaren kan tänka sig att släppa den för så jag mailar på nytt just den frågan. Återigen kommer svaret snabbt, 350 kr + 69 kr i frakt. Vilket jag givetvis avböjer samt önskar säljaren lycka till med försäljningen.

Ok, det är inte någon större summa pengar och grejen går att köpa ny och billigare så mig gör det inget, är inte ens irriterad, bara väldigt konfunderad. Hur ser tankemönstret ut när kontrollerbara fakta viftas bort?

Kommer att tänka på en kompis från tonåren vars far sa till sin grabb att "det begriper du väl, du måste ju lägga på pengarna du lagt på alla strängbyten på basen när du ska sätta ett pris". Jag minns inte om den där Ariabasen någonsin blev såld...

Edit: Finns säljaren från blocket här, isåfall...hur tänker du? :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 30 Dec 2015, 18:24, edited 1 time in total.



30 Dec 2015, 13:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
Dom tänker så att dom vill inte förlora på den, har inte förstått någonting om sakers värde. Får dom inte sitt pris
åker den tillbaka in i lådan. Var med om precis samma på en fyrhjuling, högre pris 1 år begagnad än ny.

Han sa så här, får jag inte vad jag gav så kan den hellre stå och ruttna bort i ladan, då har jag inte förlorat nåt på den.
:mrgreen:

Har också vart med om en grej på 80-talet, en kille slängde ett kameraobjektiv i sopnedkastet när jag var där för att köpa det för att jag prutade !

Så var det med det sa han och drog igen dörren.

Hade tyvärr ingen nyckel till soprummet och var för feg att fråga om det
:mrgreen:

_________________



30 Dec 2015, 18:17
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
Sköna lirare! :lol:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


30 Dec 2015, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
Som smålänning ser man ofta personer med ett något komplicerat förhållande till pengar (säkert jag själv också)! :D
Kommer ihåg en jobbarkompis som skulle sälja sin risiga Volvo 244 GL som han på fullt allvar trodde att han skulle kunna få
det han betalat för den, plus allt han lagt ut på den, skatt+försäkring och reperationer! Minns hur orättvis han tyckte världen var när han inte fick bråkdelen!
Kommer också ihåg gnabbet när man skulle hyra en ny lägenhet och den tidigare hyresgästen ville ha femhundra spänn för sina totalt, bortom all räddning risiga persienner! Då hette det "Får jag inte femhundra så klipper jag ner dom, och slänger dom"!

_________________
pudas


01 Jan 2016, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
vad var det för musikrelaterad pryl som du hellre betalar 175 spänn för begagnad än 265 kr för ny? :lol:

själv sålde jag nyligen en musikrelaterad pryl för nypris trots att den var 2 år gammal. det berodde på att den inte finns att köpa längre i "mitt" utförande, att den var i nyskick och att den helt enkelt var för billig redan från början :mrgreen:
...inte jämförbart med ditt exempel, men jämförbart med alla som hörde av sig och ville köpa till halva priset med referens till vad den kostade ny. mitt svar var bara att jag varmt kunde rekommendera dem produkten och att om de hittade motsvarande billigare än min, att de genast skulle köpa den.

i synnerhet en idiot som började sitt mail med "hallå!!! den kostar ju faktiskt bla bla bla" utan ett hej, var extra rolig att trolla i några mail. även om priset är för högt många gånger så är de presumtiva köparna så jäkla efterblivna att de helt enkelt inte förtjänar att köpa prylen ens för dubbla nypriset.


01 Jan 2016, 21:05
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
Hade en hemmabioförstärkare som hade 10-11 år på nacken och hade stått nedpackad i säkert 4-5 år. Nypriset var runt 5000, men då den var tämligen omodern och jag i julstädningen ville bli av med den snabbt satte jag ut den för 300 spänn på Blocket. Hade säkert kunnakränga 7-800 om jag väntat, men ibland skiter man i vilket liksom.

Blev mejl och telefonbomdad av en kille som ringde säkert 5ggr när jag var upptagen med annat. Han mejlade sedan och sa att han var "lite nyfiken" på min förstärkare och undrade om jag hade vägarna för bi Borås eftersom han hade 12-13 mil till mig.
En annan ville att jag skulle skicka över bilder på baksidan av den. GOOGLA DIN IDIOT!!

Till slut kom en riktig snackare och började dra historier om att han faktiskt ägt en likadan och volymrattarna på Yamaha som går sönder bla bla bla , Jag har snackat med generalagenten bla bla bla.

När han till slut gett mig pengarna och lämnat går jag in till min sexåriga dotter och säger:"- Herregud, trodde han verkligen att jag ville höra hans livshistoria??".
Min dotter svarade: " -Exakt! Knacka, betala, GÅ!"


01 Jan 2016, 23:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
Patrick Zimbalist wrote:
vad var det för musikrelaterad pryl som du hellre betalar 175 spänn för begagnad än 265 kr för ny? :lol:


Sägs vara i nyskick vilket också är det intryck jag får av de bilder jag sett på sagda sak. Så ja, då betalar jag hellre 175 kr, frågor på det? :wink:

Skulle jag skriva här, vilken pryl det gällde, finns risken att personen går att identifiera via blockets sökfunktion där man enkelt skulle hamna på annonsen. Detta i sin tur skulle möjligtvis då kunna förvandlas till överträdelse av §9. Med det sagt avstår jag från att avslöja fler detaljer här i tråden. Jag nöjer mig med min redan publicerade "saga". :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


02 Jan 2016, 01:04
Profile
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 962
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
Granis67 wrote:
Patrick Zimbalist wrote:
vad var det för musikrelaterad pryl som du hellre betalar 175 spänn för begagnad än 265 kr för ny? :lol:


Sägs vara i nyskick vilket också är det intryck jag får av de bilder jag sett på sagda sak. Så ja, då betalar jag hellre 175 kr, frågor på det? :wink:

Skulle jag skriva här, vilken pryl det gällde, finns risken att personen går att identifiera via blockets sökfunktion där man enkelt skulle hamna på annonsen. Detta i sin tur skulle möjligtvis då kunna förvandlas till överträdelse av §9. Med det sagt avstår jag från att avslöja fler detaljer här i tråden. Jag nöjer mig med min redan publicerade "saga". :D


Respect!

_________________
/Bengt


02 Jan 2016, 13:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
snutstrut wrote:
Hade en hemmabioförstärkare som hade 10-11 år på nacken och hade stått nedpackad i säkert 4-5 år. Nypriset var runt 5000, men då den var tämligen omodern och jag i julstädningen ville bli av med den snabbt satte jag ut den för 300 spänn på Blocket. Hade säkert kunnakränga 7-800 om jag väntat, men ibland skiter man i vilket liksom.

Blev mejl och telefonbomdad av en kille som ringde säkert 5ggr när jag var upptagen med annat. Han mejlade sedan och sa att han var "lite nyfiken" på min förstärkare och undrade om jag hade vägarna för bi Borås eftersom han hade 12-13 mil till mig.
En annan ville att jag skulle skicka över bilder på baksidan av den. GOOGLA DIN IDIOT!!

Till slut kom en riktig snackare och började dra historier om att han faktiskt ägt en likadan och volymrattarna på Yamaha som går sönder bla bla bla , Jag har snackat med generalagenten bla bla bla.

När han till slut gett mig pengarna och lämnat går jag in till min sexåriga dotter och säger:"- Herregud, trodde han verkligen att jag ville höra hans livshistoria??".
Min dotter svarade: " -Exakt! Knacka, betala, GÅ!"


1 sätt inte ut telefonnr i annonsen
2 ta inte hem folk, skicka eller ses på stan.


Hade själv en dalmas som ringde på allt jag annonserade , hade turnerat med den och den på 70-talet, riktig mytoman som aldrig
eh tänkt handla något. Efter det har jag aldrig satt ut telefonnr det går lika bra med e-post, så kan man ringa up själv när det kan bli affär.

Undantag när man känner nån såklart..... talar om främmande människor

_________________



06 Jan 2016, 14:08
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Jan 2009, 18:44
Posts: 510
Location: Stockholm
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
snutstrut wrote:
Min dotter svarade: " -Exakt! Knacka, betala, GÅ!"

Haha, lysande!

_________________
& her in her summer dress
half a beer & her hair a mess


08 Jan 2016, 19:01
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
Hehe, folk är för roliga kort sagt. Min egen skärseld var absolut när jag satte ut min Cadillac STS-94 på Blocket. Som att vända på en flat sten i skogen en het sommardag........

_________________
bneostman@live.se


26 Jan 2016, 19:45
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
snutstrut wrote:
Knacka, betala, GÅ!"


Haha !
Roligaste på länge.

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


28 Jan 2016, 11:50
Profile

Joined: 19 Mar 2003, 00:08
Posts: 218
Location:
Post Re: Sagan om när Granis skulle handla på Blocket...
snutstrut wrote:
Min dotter svarade: " -Exakt! Knacka, betala, GÅ!"


Skärpt unge :mrgreen:


05 Feb 2016, 14:58
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.