View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 07:04



Reply to topic  [ 20 posts ] 
TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra? 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
hej. är på skitdåligt humör nu! har sökt svar på min fråga på nätet i en och en halvtimme nu...hittar inte rätt svar och blir bara ännu mer sur.

jag har bara ett antennuttag...i vardagsrummet. lägenheten är stor kanske jag bör tillägga. till antennuttaget har jag en tv kopplad via en digitalbox. nu vill frugan ha en tv i sovrummet. hur i helvete löser jag detta??

en antennsplitter och drar en 20 meters kabel in i sovrummet? blir säkert jävligt najs bild i sovrummet då? :cry:

min första åtgärd blir att fråga hyresvärden om de kan installera ett uttag även i sovrummet, men jag är 99% säker på att det blir ett nej även om jag själv pyntar för det.

trådlöst från antennuttaget till båda apparaterna hade ju varit najs, men det har jag förstått inte existerar.


19 Dec 2015, 22:47
Profile
Online
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Måste det nödvändigtvis vara tablå-teve? Annars så finns det ju streamingtjänster och då räcker det ju med wifi för att kolla på t.ex. Netflix el. likn.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


19 Dec 2015, 23:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Forsman wrote:
Måste det nödvändigtvis vara tablå-teve? Annars så finns det ju streamingtjänster och då räcker det ju med wifi för att kolla på t.ex. Netflix el. likn.

jo, det måste vara gammel-tv också :oops:


20 Dec 2015, 01:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Du sätter ett t-stycke i mottagaren och drar en sladd dit du vill ha, om signalen blir för svag får man sätta en antennförstärkare mellan.
ska man titta på olika kanaler blir det två mottagare

_________________



20 Dec 2015, 09:39
Profile ICQ WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Viktigt det som mike säger, du behöver dubbla digitalboxar- annars kommer tjejen få stå ut med att hennes mord i midsomer blir avbrutet när du växlar över till penthouse hd


20 Dec 2015, 09:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Tack för tipsen Mike och Spindeln.


20 Dec 2015, 19:33
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Går inte brustv oxå på nätet. Det finns ju annars tv mottagarpuckar man sätter i tvn´s antenn ingång med en separat liten antenn med sugkopp som du sätter i närmaste fönster. Om du sedan har en chromecast får du tillgång till alla möjliga streamingtjänster via platta eller androidtelefon. Du kan nöja dig med en ganska "dum" tv för detta. I princip en skärm med nödvändiga ingångar. Har en maxad Samsung smarttv som visat sig vara riktigt jävla korkad. Efter att ha testat surf och stream via snöre direkt i TVn har vi nu landat i att streama allt via chromecast och titta på realtidstv som vanligt. Surffunktionerna och apparna i "smartTV´s har mycket kvar att jobba på. Vår lösning däremot funkar klockrent och är enkel att hantera. En chromecast kostar några hunkor och flyttas lätt till stugtv´n när ni ska vistas där.


21 Dec 2015, 16:50
Profile
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Varför ska du ha TV-i sovrummet?

Är du dum i huvudet?

I sovrummet ska man bara älska och (eller sova)
det finns liksom bara 2 möjligheter...
:D


21 Dec 2015, 21:20
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Netflix via chromecast funkar kanon, säkert också viaplay och svt. Särskilt från en bra padda eller ipad, trådlöst dårå.

_________________
##################


21 Dec 2015, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
jasså wrote:
Går inte brustv oxå på nätet. Det finns ju annars tv mottagarpuckar man sätter i tvn´s antenn ingång med en separat liten antenn med sugkopp som du sätter i närmaste fönster. Om du sedan har en chromecast får du tillgång till alla möjliga streamingtjänster via platta eller androidtelefon. Du kan nöja dig med en ganska "dum" tv för detta. I princip en skärm med nödvändiga ingångar. Har en maxad Samsung smarttv som visat sig vara riktigt jävla korkad. Efter att ha testat surf och stream via snöre direkt i TVn har vi nu landat i att streama allt via chromecast och titta på realtidstv som vanligt. Surffunktionerna och apparna i "smartTV´s har mycket kvar att jobba på. Vår lösning däremot funkar klockrent och är enkel att hantera. En chromecast kostar några hunkor och flyttas lätt till stugtv´n när ni ska vistas där.
nix, vanlig tv går inte på nätet vad jag vet.
köpte ny smart-tv till vardagsrummet för ett par månader sedan, som min dator är kopplad till...har än så länge inte använt ngt "smart" alls :lol:
CataClysm wrote:
Varför ska du ha TV-i sovrummet?

Är du dum i huvudet?

I sovrummet ska man bara älska och (eller sova)
det finns liksom bara 2 möjligheter...
:D
jag har aldrig sett vitsen med en tv i sovrummet och håller med dig till 100%...men det handlar om dagtidsunderhållning när frugan ammar och sånt. absolut inte inte att ligga i sängen på kvällen o kolla på morden i midsommer :mrgreen:


22 Dec 2015, 00:39
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2004
Location:
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Det finns ju helt ok bordsantenner att koppla direkt mellan tv och ställa mottagaren i fönstret alt hänga på väggen. Bor du inte i helt i tv/radioskugga borde det fungera. Dock finns det bra och dåliga mottagare. Tror t.o.m Clas Ohlson har en del. Tips är att söka på betyg från folk som verkligen testat grejerna.


22 Dec 2015, 16:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Jan 2010, 14:48
Posts: 91
Location:
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Kört allt ovan.....

Sen när det är korten comhem o andra....kört cardsplitter...utan probs...

Men nu har jag övergått helt till streaming.....Kör Netflix, HBO, Viaplay och Cmore stream....funkar grymt...sen svt play appen.
.streamar allt...

Sa upp allt m klassisk kabelTV Comhem...bara reklam o reruns hela tiden....går fetbort....

Har dem fyra sreamingtjänsterna .....dokumentärer...film...nyheter...allt utan reklam o skit....

Rekomenderar varmt streaming tjänster :)

_________________
/deleted......


23 Dec 2015, 00:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Streaming is the word... :lol:

_________________
##################


23 Dec 2015, 03:13
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
CataClysm wrote:
Varför ska du ha TV-i sovrummet?

Är du dum i huvudet?

I sovrummet ska man bara älska och (eller sova)
det finns liksom bara 2 möjligheter...
:D


Hahahaha!!!! :mrgreen:

FYI så knullar riktiga män bara i tvättstugan...


23 Dec 2015, 15:45
Profile

Joined: 02 Jan 2010, 14:48
Posts: 91
Location:
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Vinyljunkie wrote:
CataClysm wrote:
Varför ska du ha TV-i sovrummet?

Är du dum i huvudet?

I sovrummet ska man bara älska och (eller sova)
det finns liksom bara 2 möjligheter...
:D


Hahahaha!!!! :mrgreen:

FYI så knullar riktiga män bara i tvättstugan...


+1, and WORD.

_________________
/deleted......


24 Dec 2015, 15:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 01 Dec 2010, 22:44
Posts: 567
Location:
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Magine har "vanlig tv" i streamingformat.

Första månaden är gratis.


15 Jan 2016, 00:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Vi har tv i sovrummet som äntligen funkar. Tidigare gjorde jag alla möjliga snabblösningar med t-kopplingar, antennförstärkare, förlänga antennsladden med en till osv (15 m från originaluttaget). Har leverantören Com Hem och inget funkade speciellt bra.

Sen var jag på Elfa och köpte lite prylar och passade på att kolla lite med killarna hur man skulle gå tillväga. Com Hem ville ha rätt mycket pengar för att sätta in ett nytt uttag i rummet.

Fick superhjälp med att köpa ett nytt uttag med slutmotstånd, en proffisionell t-koppling, proffskabel, proffskontakter osv. Dvs, samma saker som Com Hem hade satt upp om de kommit och gjort jobbet. Köpte en splitter som hade 1 in och 3 ut så att jag kan koppla in ytterligare 1 uttag i dotterns rum om jag skulle vilja längre fram. Allt gick på runt 800:- och det var värt varje krona. Har sen dess haft kanonbild och inga störningar eller blippar - något som hände ett par gånger varje timme tidigare. Tappade all signal och höll på. Jag tillverkade även ordentliga sladdar att ha mellan uttag och tv.

Jag satte splittern i hallen där huvudsladden kom in i lägenheten. Var lite nojjig innan jag klippte av den då det påverkar hela huset om något går fel iom att det är något som kallas stjärnnät (om jag minns rätt), lite som ett slutet system. Men allt var förberett så långt det gick och noga kontrollerat, så sladden klipptes och inom 5 minuter så satt splittern på plats och allt var frid och fröjd.

Som sagt, en bra investering.


15 Jan 2016, 09:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
Shoegazers Anonymous wrote:
Vi har tv i sovrummet som äntligen funkar. Tidigare gjorde jag alla möjliga snabblösningar med t-kopplingar, antennförstärkare, förlänga antennsladden med en till osv (15 m från originaluttaget). Har leverantören Com Hem och inget funkade speciellt bra.

Sen var jag på Elfa och köpte lite prylar och passade på att kolla lite med killarna hur man skulle gå tillväga. Com Hem ville ha rätt mycket pengar för att sätta in ett nytt uttag i rummet.

Fick superhjälp med att köpa ett nytt uttag med slutmotstånd, en proffisionell t-koppling, proffskabel, proffskontakter osv. Dvs, samma saker som Com Hem hade satt upp om de kommit och gjort jobbet. Köpte en splitter som hade 1 in och 3 ut så att jag kan koppla in ytterligare 1 uttag i dotterns rum om jag skulle vilja längre fram. Allt gick på runt 800:- och det var värt varje krona. Har sen dess haft kanonbild och inga störningar eller blippar - något som hände ett par gånger varje timme tidigare. Tappade all signal och höll på. Jag tillverkade även ordentliga sladdar att ha mellan uttag och tv.

Jag satte splittern i hallen där huvudsladden kom in i lägenheten. Var lite nojjig innan jag klippte av den då det påverkar hela huset om något går fel iom att det är något som kallas stjärnnät (om jag minns rätt), lite som ett slutet system. Men allt var förberett så långt det gick och noga kontrollerat, så sladden klipptes och inom 5 minuter så satt splittern på plats och allt var frid och fröjd.

Som sagt, en bra investering.

tack för ditt inlägg!
intressant, jag gjorde lite som du...jag hoppade över billiga antennkablar köpte en antennkabel av hög kvalitet. det kostade ungefär 2 st big mac & co mer men bilden är verkligen jättebra i sovrummet. eftersom jag tidigare i livet har snålat på antennkabel har jag en äldre, billigare kabel i vardagsrummet...den kommer jag byta ut imorgon. det är dyrt att vara snål!


15 Jan 2016, 23:22
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
TV i sovrummet? Har själv funderat på att smälla upp en platta i taket. Skulle vara rätt skönt att kunna ligga utsräckt utan nackvinkel och glutta på film.


18 Jan 2016, 11:08
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: TV i sovrummet...har bara ett antennuttag. Vad göra?
jasså wrote:
TV i sovrummet? Har själv funderat på att smälla upp en platta i taket. Skulle vara rätt skönt att kunna ligga utsräckt utan nackvinkel och glutta på film.

jag funderade på det, men det skulle bli så bökigt att få ner alla speglarna :(


18 Jan 2016, 21:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.