View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:44



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Pantbanker runt om i landet,öppna en eget? 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
Kollar på Pawn Stars!
Undrar hur det ser ut Stockholm,
Finns det någon pantbank? som har nischat sig lite mer musikinstrument.

Läst runt och vinsterna är riktigt bra på de pantbankerna i USA som inriktat sig på musikinstrument.
Störst vinsterna är ju så klart Ädelmetaller å stenar klockor krimskrams.
Å gitarrer ligger högt upp! fattiga musiker kan man göra pengar på,alla utom mig förstås 8)
Läste också varför folk säljer billigare till pantbanken än de annars skulle göra,förutom att de får pengar direkt i fickan
Ligger det en del psykologi bakom! de flest skäms för att visa andra att de är illa ute.
Tyckte detta var riktigt bra affärsidé!
Men
I Sverige ser det ut så här
Att lagen förbjuder pantbanker att köpa saker direkt utav kunden!
Och att det är lite pappers arbete runt hela dealen staten måste komma åt för stora vinster.


30 Oct 2015, 15:44
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
Du behöver ha ett ansenligt startkapital. Betänk att du inte kan sälja en enda pryl förrän panträtten har gått ut. Ditt cashflow går bara utåt under låång tid. Ju fler kunder, desto större initialt startkapital. Och sen är ju folk noga med att panta om sina dyrgripar, det är inte så mycket som förfaller och kan säljas...

Edit: sen är det det där med tillstånd..

https://lagen.nu/1995:1000

EDIT II:
Det där med överskott...tänkte du på det?
"Överskott vid en pantförsäljning tillfaller låntagaren eller den som förvärvat rätten till panten.

Om överskottet uppgår till högst 100 kronor, har låntagaren eller den som förvärvat rätten till panten rätt att på begäran få beloppet utbetalat på pantbanken. Om beloppet överstiger 100 kronor, skall pantbanken snarast underrätta honom om att ett sådant överskott har uppkommit. Pantbanken kan i stället direkt utbetala beloppet till honom på lämpligt sätt.

Överskott som inte har kunnat betalas ut inom ett år från försäljningsdagen tillfaller pantbanken."

Så..om jag fattar detta rätt..anta att du tar in en USA Strata för 1500. Ett år senare förfaller panten (om inte låntagaren pantar om gitarren!). En tid efteråt ska du sälja den. På en offentlig auktion. Och blir det då överskott, så ska låntagaren underrättas och överskottet betalas ut.

Hur stor är chansen att låntagaren inte hör av sej inom ett år från försäljningsdagen och du därmed får behålla överskottet?

Där sprack din dröm om "snabba pengar", tror jag :-)


01 Nov 2015, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
Det var precis det jag kom fram till också,och ville framföra i tråden,jag var nog inte tydlig.
Inte värt å starta ! även om jag varit multimiljonär och hade obegränsat med pengar till startkapital
Så är det alldeles för små vinster! och att det kan dröja tio år innan de kommer! så förvandlas det till en riktigt dålig Företagsidée
(I USA)Köpa sakerna direkt utav kunderna och sedan sälja!
Vinstmarginaler på 30-50%.då vore det lite mera lönsamt,och sedan betala mindre än hälften i skatt plus att de kan styra kassan som de i
Vill 8)
Enkelt å köpa in svart å,sedan sälja svart också om man vill dryga ut semesterkassan.


01 Nov 2015, 13:55
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
Bbenderman wrote:
Det var precis det jag kom fram till också,och ville framföra i tråden,jag var nog inte tydlig.
Inte värt å starta ! även om jag varit multimiljonär och hade obegränsat med pengar till startkapital
Så är det alldeles för små vinster! och att det kan dröja tio år innan de kommer! så förvandlas det till en riktigt dålig Företagsidée
(I USA)Köpa sakerna direkt utav kunderna och sedan sälja!
Vinstmarginaler på 30-50%.då vore det lite mera lönsamt,och sedan betala mindre än hälften i skatt plus att de kan styra kassan som de i
Vill 8)
Enkelt å köpa in svart å,sedan sälja svart också om man vill dryga ut semesterkassan.


Jag tror inte ni förstått detta riktigt, stämmer att Pantbanken inte tjänar på att sälja saker, men dom dom tar 35-40% ränta på lånen
Du kan ju räkna på att låna ut 100 mille till den räntan och då förstår du affärsiden.

_________________



01 Nov 2015, 18:04
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
Jodå, vi förstår affärsidén.
Här handlade det dock om vinst på försäljning, inte ränteinkomster - och där finns en fundamental skillnad mot andra länders pantbanksregler.
Förstår du grundfrågan, eller gillar du bara att sitta på höga hästar?


01 Nov 2015, 18:39
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
Vi har säkert maximerat regler å lagar runt Pantbanker.


01 Nov 2015, 20:02
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
OK Vad jag menade är att varubelåning i den form det sker i Sverige inte handlar om att tjäna pengar på varorna utan på räntan.

Om du kollar tex bara ett av bolagen Pantbanken så omsätter dom 123 mkr varav 12 miljoner i vinst , så det kan väl anses vara rätt bra avkastning i slutändan. Det är bara ett av Sveriges typ 2-3 bolag med 15-20 kontor.

Det är ändå en rätt liten kundgrupp man riktar sig mot, de som inte vill ta kortkrediter, snabblån etc utan hellre låna på tex smycken, gitarrer osv till skyhög ränta, vanligen 3-4 % per månad, dubbel kreditkortsränta.

Det är en variant av sms-lån, 4-månaders lån till hög ränta. Panten säljs sedan på auktion och sen direkt av kontoret.
Skillnaden är att man aldrig kan tjäna multym på panten i sig då överskottet utom lånet ska gå till gäldenären. Ganska naturligt om man tänker efter. Det är ju skulden du är skyldig som kund inte vinsten.

Att köpa och sälja begagnat finns ju också en hel del som gör , både gitarrer , antikviteter , bilar osv. Där handlar det om en del logistikproblem, tex en stor butik där man kan ha tex möbler, men i ett bra affärsläge = kostsamt. '

Det var en större kedja som startade upp i mitten av 90-talet 'cash' nånting . dom hade en stor lokal vid Hornstull och blandade elektronik, kläder husgeråd konst mm i en skön soppa. Dom fick snabbt problem, det var kö runt kvarteret när dom öppnade med folk som ville sälja prylar , men när pengarna var slut stängde dom.

Problemet där är samma som hos vilken gitarrhandlare som helst, du måste som säljare vara beredd att ta 50% av begagnatvärdet om de ska köpa in och kunna tjäna på det. Därav sker få såna affärer på lite dyrare grejer.

Nån som däremot hade rejäl snurr på begagnat var Second Hand music på Götgatan i Sthlm, dom köpte verkligen in hårt och betalade 50-60% av vad dom sålde prylarna för Hade alltid ett gäng Marshalls och guror till salu men lolakhyran knäckte dom också, det är nån amerikansk coffe bar där nu. Dom försökte på ny address men det gick sådär.

Tja där har du en åsikt i ämnet i alla fall.

_________________



Last edited by Mike Leaf on 02 Nov 2015, 21:40, edited 3 times in total.



02 Nov 2015, 21:27
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
.

_________________



02 Nov 2015, 21:27
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
Går det inte att komma runt lite regler genom att säga att det är en second hand-butik? Då finns det väl ingen chans för personen som säljer dig t.ex en gitarr att få tillbaka den iofs.. Men annars borde det väl funka? En musikaffär med endast begagnade instrument skulle jag tycka vore en kanonidé!


02 Nov 2015, 21:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Dec 2009, 12:48
Posts: 715
Location:
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
knedy wrote:
Går det inte att komma runt lite regler genom att säga att det är en second hand-butik? Då finns det väl ingen chans för personen som säljer dig t.ex en gitarr att få tillbaka den iofs.. Men annars borde det väl funka? En musikaffär med endast begagnade instrument skulle jag tycka vore en kanonidé!


Det har försökts förr, men att det skulle vara en "kanonide'" tror jag inte många håller med om. Men givetvis bättre att starta beg-affär än att krångla till det med pantbank.
Sen måste man ju till råga på allt ha en försörjning också, för tro inte att du kan leva på det... :|


17 Nov 2015, 20:43
Profile ICQ YIM WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
knedy wrote:
En musikaffär med endast begagnade instrument skulle jag tycka vore en kanonidé!

Som Halkans?

Har ju funnit minst 10 bara i Stockholm ända sen 1970 fram till idag.
De flesta har lagt ner...

Problemet är att man behöver en hyfsad stor yta i ett hyfsat bra affärsläge.
Sen ska man ha kanske 100 gitarrer också, tror de flesta startar att samla på sig instrument och när man
har ett par dussin öppnar man affär.

Räkna jag på det , man behöver nog vara 2 personer om man tänker på lördagsöppet samt att
en måste åka och kolla på gitarrer att köpa, bussgods osv.

Säg en blygsam lön på 25000 innan skatt per person, det gör ungefär 70 i månaden med sociala avgifter.
Sen en hyra på säg lågt räknat 30 lax på nån bakgata, försäkringar , el , bredband mm kanske 40 per månad.
sen kanske man behöver lite marknadsföring också som ny, 10 per månad ?

Då har man en kostnadsbild på kanske 120 i månaden, du måste då sälja för 240 med 50% marginal , + moms = 300 lax.
Om du har öppet alla dagar i veckan är det snitt 10 per dag som ska in.

Inte omöjligt men man blir nog inte rik på det, kan man kombinera med tillbehör, gitarrdelar, service, reparationer mm kanske det går.

_________________



21 Nov 2015, 20:07
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Aug 2010, 14:14
Posts: 951
Location: Kristinehamn/Sthlm
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
Vad hände med Vintage Guitars som låg på Götgatsbacken? Där var man ofta och fönstershoppade :-)


20 Feb 2016, 14:03
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
crille80 wrote:
Vad hände med Vintage Guitars som låg på Götgatsbacken? Där var man ofta och fönstershoppade :-)

Marknadshyror på företagslokaler.
Det är vad som hände med hela götgatsbacken.

_________________



21 Feb 2016, 16:13
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Jan 2010, 14:48
Posts: 91
Location:
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
Mike Leaf wrote:
crille80 wrote:
Vad hände med Vintage Guitars som låg på Götgatsbacken? Där var man ofta och fönstershoppade :-)

Marknadshyror på företagslokaler.
Det är vad som hände med hela götgatsbacken.


Yep...Känner de som drev butiken, de är goda vänner till mig på Vintage Guitars, Claes o Rickard.....även Second Hand Music då den fanns, extra knäckade där på lördagar en hel del.....Beppe, Harri....Thomas (chefen) mm...

Tyvärr är många småbutiker borta...gäller inte bara gitarrbutiker...utan andra som var "sköna"..kafeer mm...

Det blir mer o mer stora center..gallerior, små butiker puttas bort...trist .(

_________________
/deleted......


26 Feb 2016, 23:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Dec 2009, 12:48
Posts: 715
Location:
Post Re: Pantbanker runt om i landet,öppna en eget?
Pantbanken Skanstull i Stockholm har jag bra erfarenhet av. De har (hade?) en kille som kunde lite. Man får komma in och klämma och känna på instrument under pågående nätauktion - inget grisen i säcken!
Det mest anmärkningsvärda (gråzon givetvis), var när jag köpt en gammal Larrivee på nätet. När jag skulle hämta den var den väl lite sämre än jag förväntat mig. Han frågade då vad jag kunde tänka mig att ge istället. Jag bjöd ungefär halva vad jag vunnit nätauktionen på och det blev affär. Gick sen och använde den i ett inbyte hos Nysse - alla nöjda!
8)


09 Mar 2016, 10:47
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.