View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:48



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Värdera piratkopia 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Värdera piratkopia
Enligt en konsumentrådgivare jag har varit i kontakt med är det lagligt att handla med piratkopior, något som förvånade mig.
En lång historia, där jag har blivit lurad, har hamnat i frågan vad en piratkopia kan vara värd. Varan är en usel kopia av en cd-box: vissa skivor går inte att spela, trycket verkar ha gjors med en kass kopiator och kvaliteten på pappomslagen är riktigt dålig.
Jag förstår att för att göra en värdering måste man titta på varan, men hur mycket skulle ni säga att en sådan vara är värd om ni går efter min beskrivning?


23 Oct 2015, 12:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post Re: Värdera piratkopia
Renfield wrote:
Enligt en konsumentrådgivare jag har varit i kontakt med är det lagligt att handla med piratkopior, något som förvånade mig.
En lång historia, där jag har blivit lurad, har hamnat i frågan vad en piratkopia kan vara värd. Varan är en usel kopia av en cd-box: vissa skivor går inte att spela, trycket verkar ha gjors med en kass kopiator och kvaliteten på pappomslagen är riktigt dålig.
Jag förstår att för att göra en värdering måste man titta på varan, men hur mycket skulle ni säga att en sådan vara är värd om ni går efter min beskrivning?


Med den ytterst knapphändiga infon, ingenting.


23 Oct 2015, 12:21
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Värdera piratkopia
0 kr

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


23 Oct 2015, 20:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Värdera piratkopia
Renfield wrote:
Enligt en konsumentrådgivare jag har varit i kontakt med är det lagligt att handla med piratkopior, ?

Undrar vad dom har för utbildning? det verkar ju som dom uttalar sig helt godtyckligt ofta om saker dom uppenbarligen inte fattar ett dyft om. Jag skulle inte värdera det uttalandet eller något annat från samma person speciellt högt.

_________________



23 Oct 2015, 20:19
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Värdera piratkopia
Mike, håller med! Jag har mailat och frågat en upphovsrättsorganisation vad som gäller och väntar på svar.


24 Oct 2015, 13:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Värdera piratkopia
"Många konsumentvägledare är utbildade till beteendevetare, ekonomer, jurister eller samhällsvetare innan de börjar arbeta som konsumentvägledare." Källa: SACO

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Oct 2015, 14:27
Profile

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Värdera piratkopia
Skulle en piratkopia i fint skick av en cd-box (i det här fallet Beatles monobox) kunna vara värt något?

Eftersom en säljare som lurat på mig boxen inte hört av sig på närmare ett år efter att han satt in pengar (960 kr) utgick jag från att han inte ville ha tillbaka boxen och slängde den. Nu har jag fått reda på att jag inte hade rätt att göra så och säljaren har därför rätt att få tillbaka de pengar boxen var värd.
Så nu försöker jag få reda på vad en piratkopia av monoboxen kan vara värd. Som sagt var den i uruselt skick, men om han hävdar att den var perfekt vill jag vara förberedd på hur mycket han vill ha tillbaka.


24 Oct 2015, 15:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Värdera piratkopia
Renfield wrote:
Skulle en piratkopia i fint skick av en cd-box (i det här fallet Beatles monobox) kunna vara värt något?

Eftersom en säljare som lurat på mig boxen inte hört av sig på närmare ett år efter att han satt in pengar (960 kr) utgick jag från att han inte ville ha tillbaka boxen och slängde den. Nu har jag fått reda på att jag inte hade rätt att göra så och säljaren har därför rätt att få tillbaka de pengar boxen var värd.
Så nu försöker jag få reda på vad en piratkopia av monoboxen kan vara värd. Som sagt var den i uruselt skick, men om han hävdar att den var perfekt vill jag vara förberedd på hur mycket han vill ha tillbaka.

Jomen du har ju kvar den. Och när han hör av sig så sänder du den som "skrymmande brev" ( de försvinner ibland)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


24 Oct 2015, 17:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 Dec 2005, 20:54
Posts: 1261
Location:
Post Re: Värdera piratkopia
Här har du prisbilden på vad boxen är värd:

http://www.discogs.com/sell/release/6422229?ev=rb

_________________
Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?


24 Oct 2015, 20:24
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Värdera piratkopia
Tack så mycket för länk!!

Oj, då var den värd en del. Tur att boxen var i så kasst skick.


25 Oct 2015, 14:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Värdera piratkopia
Granis67 wrote:
"Många konsumentvägledare är utbildade till beteendevetare, ekonomer, jurister eller samhällsvetare innan de börjar arbeta som konsumentvägledare." Källa: SACO


Skulle tippa att du får ett bättre resultat i 9 fall av 10 med Google, inkl det som nämns i tråden.

_________________



25 Oct 2015, 22:00
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Värdera piratkopia
Mike Leaf wrote:
Granis67 wrote:
"Många konsumentvägledare är utbildade till beteendevetare, ekonomer, jurister eller samhällsvetare innan de börjar arbeta som konsumentvägledare." Källa: SACO


Skulle tippa att du får ett bättre resultat i 9 fall av 10 med Google, inkl det som nämns i tråden.


Kanske det, tyvärr är utbildning ingen garanti för att det inte uttalas några godtyckliga uppfattningar. Har själv nyttjat konsumentvägledare vid två tillfällen. Ena tillfället gällde det ett grafikkort köpt via Internet, visade sig att det var felaktigt angivet som mer högpresterande samt annat fabrikat i butikens info än vad som jag fick skickat till mig. Butiken vägrade göra om, göra rätt tills dess konsumentvägledare hörde av sig då gick det viss hyffsat enkelt att göra om och göra rätt. Andra tillfället gällde det en Internetleverantör som inte begrep sina egna finstilta formuleringar. Detta ärende togs vidare till ARN. Internetleverantören fick betala tillbaka pengar till mig, efter detta ändrades de finstilta.

Någonstans har jag kvar företagets underhållande och oseriösa svar som de skickade skriftligt till ARN när de hade chansen att uttala sig i sakfrågan. Det var någonting i stil med "Om så T.... G........ flyttar till månen skall avtalet gälla." Ska se om jag kan hitta det...

Borde skickat svar och angivit vår satellit som bostadsort. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


26 Oct 2015, 10:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Värdera piratkopia
Granis67 wrote:
Andra tillfället gällde det en Internetleverantör som inte begrep sina egna finstilta formuleringar. Detta ärende togs vidare till ARN. Internetleverantören fick betala tillbaka pengar till mig, efter detta ändrades de finstilta.


Kan vara vettigt att konsultera dom för att formulera anmälan korrekt till ARN om man är osäker.
VÄLDIGT många ansökningar avfärdas snabbt pga formella fel.

ex
Anmäler fel motpart , yrkar kostnader man inte kan styrka, köpt tjänst eller produkt på egna företaget.... osv....

_________________



26 Oct 2015, 11:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Värdera piratkopia
Granis:
det vore väldigt trevligt att se yxskaftsvaren du fått.
Skall ta fram chips och öl så länge ...

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Oct 2015, 16:25
Profile WWW

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Värdera piratkopia
Varken Tradera eller Blocket tillåter annonser för piratkopior och skivhandlare lär inte köpa in dem, så marknadsvärdet borde vara 0kr. Det blir rätt svårt att hitta köpare om de flesta vägar är stängda.


26 Oct 2015, 17:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Värdera piratkopia
Nu blir det lite trådkapning här, är det så att någon tar illa upp så plockar jag bort detta. :D


peterh wrote:
Granis:
det vore väldigt trevligt att se yxskaftsvaren du fått.
Skall ta fram chips och öl så länge ...


Hittade brevet med ARN:s beslut (som förövrigt var enhälligt) :D vidare fanns min bakgrund till yrkandet med samt Internetleverantörens bestridande med som bilagor.

ARN:s anteckningar upptar knappt två A4 sidor text, mitt yrkande knappt en A4 sida och Internetleverantörens bestridande drygt tre rader. :shock: Vilket får mig att tänka i banor som att personerna bakom tänkt något i stil med...

-Fan, vi loosar detta, ok...hur gör vi för att ändå vrida om kniven liiiite på den där jobbiga snubben, några förslag? Ja SJ, du räcker upp handen?

-Eh, tack för ordet PL, jo jag tänkte att vi kan ju alltid köra den gamla "vi bryr oss inte om han så-formuleringen", vi är ju ändå stora och starka, typ och störst går först, right?!

Bra tänkt SJ! Så får det bli, sista ordet...hehe...känns ok. Nu ska vi "blåsa" några andra, vi har ju ändå egna utgifter som ska betalas och jag har beställt en ny Porsche, någon som ska med till baren, jag bjuckar?!


Ok, jag må ha livlig fantasi men bara för att man som stort företag är just stort så kan man inte behandla kunder hur som helst. Alla likheter med verkliga och nu levande personer och verksam Internetleverantör är helt avsiktliga.

Vad var det nu som stod i deras bestridande?

"(Mitt Namn) har tecknat ett avtal med oss på 12 månader från färdigställande datum. Vi bryr oss inte om han så flyttar till månen avtalet skall hållas.

När vi ingår avtal med kund förutsätter våra priser att kunden är kvar avtalstiden ut oavsett omständighet. Så vi motsätter anmälarens krav.

(Deras Representant)
(Företag)"

Det var bara ett problem, nämligen att företaget inte hade koll på sina egna allmänna villkor vilka ändrades efter tvisten. Att som företag lyckas med konststycket att först vid tredje försöket få rätt uppgifter på pränt i en av mig begärd bekräftelse...tja...även en blind höna hittar ibland ett frö.

Min slutkläm får bli att de lyckades inte med att leverera "nätet på en gång". :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


27 Oct 2015, 13:33
Profile

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Värdera piratkopia
Det löste sig genom att jag erbjöd 100 kr för materialet (plast, papp och cd-skivor) och han accepterade det.


27 Oct 2015, 13:56
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.