View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:16



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Borttagning av asfalt/tjära på husgrund 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Borttagning av asfalt/tjära på husgrund
Svullo mepprar vidare med kåken...

Ja, som alltid helt utan självinsikt så försöker jag lösa det mesta själv, ibland lyckas jag.. Kul har jag alltid :lol:

Dagens lilla aktivitet är att dränera om huset, källarväggarna är klädda som man gjorde förr med en asfalt-tjärlikande historia, dessutom någon sorts väv i detta. Innanför har vi lecasten. Jag kan relativt enkelt lossa det yttre skiktet inkl. väven med en vass spade, så det är inget problem. Dock vill jag ju få bort det kvarvarande skiktet med "asfalt". Jo, jag känner till att en normal man inte gör detta själv.. Men men..

Anyway, jag har fått mig berättat att man gör detta med rondellen eller blästring, jag provar med min vanliga blästerpistol [url]
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ol-076100/[/url] kopplat till min vanliga kompressor: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200013/

Jag kan konstatera att det fungerar, men det går sakta och man får fylla på sand efter typ 30 sekunder.. Så i praktiken är det på tok för låg kapacitet för att klara av hela husgrunden. Funderar på om det skulle bli någon egentlig skillnad med en separat blästertank. Typ denna: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/blasterpistoler-och-tillbehor/blastertankset-38-l-076011/ Den stora skillnaden bör väl bli att jag slipper fylla på sand ideligen, så man får upp tempot en aning.

Har även grunnat på att skaffa våtsandblästermunstycke till min Kärcher K5. Med sina 145bar kan jag gissa att det kan riva rätt fint.. Dock kanske man då trycker in fukt i lecastenen. Å andra sidan kommer jag att dränera med Porodrän så det ska väl i innebära att grunden kommer att kunna "andas".

Självklart kan jag ringa en blästerfirma som fixar detta i ett nafs, men det är plan-B, roligare att klara det själv. Och man får ju aldrig missa ett tillfälle att köpa nya maskiner :lol:

Så, som vanligt, om någon har någon input så är det välkommet!


04 Oct 2015, 11:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Borttagning av asfalt/tjära på husgrund
Barkspade brukar en del använda.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


04 Oct 2015, 12:50
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Borttagning av asfalt/tjära på husgrund
Jag körde med en bilmaskin. Året efter gjorde grannen och han hittade en slipmaskin som man kan använda. Som man använder att slipa betong med. Handhållen och kopplad till dammsugare. Jag höll på i fyra dagar och han gjorde klart på en dag att ta bort asfalten. Maskinen fanns på vanlig maskin hyrfirma.


04 Oct 2015, 13:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Borttagning av asfalt/tjära på husgrund
Aha, betongslip.. Låter som ett vinnande tips, jag får kolla upp detta. tack!

Antar att det är något i stil med denna: http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32081&epslanguage=SV


05 Oct 2015, 07:40
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Borttagning av asfalt/tjära på husgrund
Svullo wrote:
Aha, betongslip.. Låter som ett vinnande tips, jag får kolla upp detta. tack!

Antar att det är något i stil med denna: http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32081&epslanguage=SV

Passa dig bara för slitagekostnaden, om du hyr en diamantslip. Jag hyrde en, kostade bara ett par hundringar, men slitaget på diamantskivan mättes upp till ett par tiondelar, eller vad det nu var (slipade en vägg), och kostade ytterligare 5-600kr.

För att inte tala om hur förbannad hustrun blev över betongdammet som letade sig in i varje garderob, trots att jag tejpat för dörren till rummet jag jobbade i. Jag som stolt visade det finas slipresultatet... :?

_________________
Image


05 Oct 2015, 15:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Borttagning av asfalt/tjära på husgrund
Ok, efter en dags smuts så är jag halvvägs igenom. Hyrde en betongslip, dyrt men bra.


10 Oct 2015, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Borttagning av asfalt/tjära på husgrund
Här dräneras också, med isodrain-plattor mot grunden. Han som gör det säger att det räcker att slipa spår/ränder i tjäran för att fukten ska kunna komma ut. Vi är inne på sjunde veckan nu, men då är det också borttagning av källargolvet med underliggande makadam/lera och påfyllning med finare stenkross och EPS (frigolitcement) + golvvärme inräknat. Betongsågningen i källaren dammade minimalt då sågklingan vattenbegjöts. Annat var det i förra huset efter att källargolvet bilats av oss själva; det gick att hitta betongdamm i böcker som inte öppnats på femtio år, typ.
Ser fram emot att inviga nya hemstudion i gamla tvättstugan & torkrummet efter nyår. :mrgreen:

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Oct 2015, 18:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.