View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:31



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Fick inte med mig riktigt hur fusket hade gått till?


27 Sep 2015, 06:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Mjukvaran i motorstyrningen känner av om bilen befinner sig på väg eller i labmiljö.
Och hur känner bilen av det? En Parameter är tydligen om någon håller i ratten eller icke, men där var fler som avgjorde hur bilen känner av skillnaden mellan lab och väg.
Så när bilen känner av att den är i labmiljö går motorn in i en särskild snålinställning som ger lägre NOx utsläpp.


27 Sep 2015, 08:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Kanske inte just "håller i ratten", utan det faktum att inga rattrörelser signaleras från rattaxelns lägesgivare, och troligen g-kraft givare. Sen är det ju dom vanliga givarnas signaler, som när dom indikerar värden som är i området "inomhusvärden" låter databurken gå in i "labb-mappning".
Så på ett vis är det ju inget fusk, kan man hitta en liknande körmiljö, exempelvis en flera mil lång, spikrak tunnel med rätt temperatur, då blir motorn lika miljören som vid labbtestet!

_________________
pudas


27 Sep 2015, 09:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Det är nog så att man konstruerat motorn att gå väldigt rent på tomgång och sen ändra parametrarna vid körning för att hålla bränsleförbrukningen nere.
Så långt vet jag inte om jag tycker det är 'fusk'

Sen har man ju haft ett beslut att välja vilka siffror man ska meddela myndigheterna (det är ju tillverkarna själva som gör dessa tester)
Då har man valt att ange den lägre siffran, medvetet eller av misstag . Det är väl det som kan fås till 'fusk' i så fall.

Helt klart är att bilarna släpper ut smutsigare avgaser vid normal körning än vad man angivit från tester.

_________________



27 Sep 2015, 09:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
https://www.newscientist.com/article/dn ... cted-cars/

Här står en hel del matnyttigt i frågan.


27 Sep 2015, 12:24
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Mike Leaf wrote:
Det är nog så att man konstruerat motorn att gå väldigt rent på tomgång och sen ändra parametrarna vid körning för att hålla bränsleförbrukningen nere.
Så långt vet jag inte om jag tycker det är 'fusk'


Nej, så är det inte.
Man har använt dubbla mappningar, en som endast är aktiv när bilen genomgår ett miljötest och en som används vid normal körning. Detta för att kunna uppvisa bra siffror från ett test utan att det påverkar prestanda och förbrukning när man kör normalt. Fusk!


27 Sep 2015, 12:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Som jag har fattat det är den mest självklara parametern om bakhjulen rör sig eller inte. När man testar bilen står framhjulen på valsar som roterar när man driver framhjulen. Men bakhjulen står still. (Om bilen är framhjulsdriven såklart)


28 Sep 2015, 12:51
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Mike Leaf wrote:
Det är nog så att man konstruerat motorn att gå väldigt rent på tomgång och sen ändra parametrarna vid körning för att hålla bränsleförbrukningen nere.
Så långt vet jag inte om jag tycker det är 'fusk'

Sen har man ju haft ett beslut att välja vilka siffror man ska meddela myndigheterna (det är ju tillverkarna själva som gör dessa tester)
Då har man valt att ange den lägre siffran, medvetet eller av misstag . Det är väl det som kan fås till 'fusk' i så fall.

Helt klart är att bilarna släpper ut smutsigare avgaser vid normal körning än vad man angivit från tester.


Hade man valt vilka siffror man skulle visa myndigheterna så hade det varit politik 8) .

I det här fallet har man utvecklat programvara som enbart finns i bilen för att kopplas in vid artificiell avgasmätning i bänk. Förmodligen är motorn i detta läge rejält effektsvag (och helt oattraktiv för köpare) men samtidigt väldigt utsläppssnål. Då är det rent bedrägeri mot både myndigheter och köpare.

En massa köpare sitter nu med bilar som i värsta fall (inte speciellt troligt) rent teoretiskt skulle kunna förbjudas i t.ex. USA (pga. att de inte uppfyller utsläppskraven). Om inte det är bedrägeri så vet jag inte. Det är ju också därför det tagit hus i helvete, det handlar ju inte om något litet formaliafel.

Kan tänka mig att priset på en beg VW-diesel i USA gått ner en del i detta oklara läge. Är nog många jurister som har sitt levebröd säkrat ett par år på detta. Vet en svensk kille som jobbade i USA, jag tror att 10 år efter Enron så hade han fortfarande full sysselsättning med att gräva i den härvan (jurist).


29 Sep 2015, 11:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Jan 2009, 18:44
Posts: 510
Location: Stockholm
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Finns mycket på nätet för den som orkar googla. Se t ex här: http://www.vox.com/2015/9/21/9365667/vo ... enger-cars

_________________
& her in her summer dress
half a beer & her hair a mess


29 Sep 2015, 20:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Den där mjukvaran och tekniken har dom säkert inte utvecklat själva så det skulel inte förvåna mig om det finns i ett antal märken, kanske rentav de flesta?
Dom har ju fuskat med mätningar och siffror i alla år , men detta var väl droppen.

Har för mig att Teknikens värld hade nån drive för många år sen där dom bla kontrollerade både motorstyrka och bränsleförbrukning, det var
inte mycket som stämde med verkligheten i siffrorna. Bilbranschen är så stor att man har bra kläm på politikerna både lokalt och inom EU så man har kunnat göra lite som man velat fram till nu.

Det var ju ingen tillfällighet att gränsen för förbrukning för att klassas som en 'Maud-miljöbil' sattes en tiondel ÖVER vad Volvo och Saabs större modeller drog.
Man kunde gladeligen tanka sin Etanol-V70 med bensin och åka 'miljöbil' till jobbet ha ha...

_________________



29 Sep 2015, 20:29
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
De lär väl komma på snart att andra märken gör samma fusk. Men eftersom Volkswagen upptäcktes först får de hela skiten på sig. Alla fuskar. Jag också.


29 Sep 2015, 20:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Mike Leaf wrote:
Den där mjukvaran och tekniken har dom säkert inte utvecklat själva så det skulel inte förvåna mig om det finns i ett antal märken, kanske rentav de flesta?
Dom har ju fuskat med mätningar och siffror i alla år , men detta var väl droppen.

Har för mig att Teknikens värld hade nån drive för många år sen där dom bla kontrollerade både motorstyrka och bränsleförbrukning, det var
inte mycket som stämde med verkligheten i siffrorna. Bilbranschen är så stor att man har bra kläm på politikerna både lokalt och inom EU så man har kunnat göra lite som man velat fram till nu.

Det var ju ingen tillfällighet att gränsen för förbrukning för att klassas som en 'Maud-miljöbil' sattes en tiondel ÖVER vad Volvo och Saabs större modeller drog.
Man kunde gladeligen tanka sin Etanol-V70 med bensin och åka 'miljöbil' till jobbet ha ha...


Bosch "varnade" volkswagen 2007 att denna möjlighet fanns i deras programvara. Väldigt många bilar och märken anväder boschs motorstyrning.

http://europe.autonews.com/article/2015 ... eport-says


29 Sep 2015, 20:36
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
dirt wrote:
Mike Leaf wrote:
Den där mjukvaran och tekniken har dom säkert inte utvecklat själva så det skulel inte förvåna mig om det finns i ett antal märken, kanske rentav de flesta?
Dom har ju fuskat med mätningar och siffror i alla år , men detta var väl droppen.

Har för mig att Teknikens värld hade nån drive för många år sen där dom bla kontrollerade både motorstyrka och bränsleförbrukning, det var
inte mycket som stämde med verkligheten i siffrorna. Bilbranschen är så stor att man har bra kläm på politikerna både lokalt och inom EU så man har kunnat göra lite som man velat fram till nu.

Det var ju ingen tillfällighet att gränsen för förbrukning för att klassas som en 'Maud-miljöbil' sattes en tiondel ÖVER vad Volvo och Saabs större modeller drog.
Man kunde gladeligen tanka sin Etanol-V70 med bensin och åka 'miljöbil' till jobbet ha ha...


Bosch "varnade" volkswagen 2007 att denna möjlighet fanns i deras programvara. Väldigt många bilar och märken anväder boschs motorstyrning.

http://europe.autonews.com/article/2015 ... eport-says


EU-körcykeln och politiker som tvingar fram näranollutsläpp bäddar gärna för fusk också...EU-körcykeln är standardiserad (bullshit)och ligger till grund för förbrukningssiffror som är helt orimliga och ger overkligt låga siffror...Det är ju sen dessa siffror som avgör vilka bilar som blir skattesubventionerade
Det ursäktar inte det rena fusket i det här fallet,men det är många inblandade med huvet under armen känns det som.
Teknikens Värld har en egen körcykel när de testar bilar,som ligger betydligt närmare "vanlig" körning,och sanningen är att förbrukningen i stort inte minskat särskilt mycket under de senaste 10 åren,trots de 100-tals miljoner som investerats i ny teknik.Tufft jobb att tillfredsställa politikerna

Bosch varnade inte för möjligheten,de varnade för att det var olagligt att använda programvaran på fel sätt :)


30 Sep 2015, 00:28
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Som motorsportnörd så kan jag ju säga att fusk med ECU* är standard när det kommer till fula tricks. Antagligen har alla stora biltillverkare liknande hyss för sig.

Drar mig till minnes en anekdot från ALMS-serien där det fanns strikta regel på hur mycket luft som fick knuffas ner i motorn. För att kolla att allt stämde och inga dolta luftintag fanns på bilarmna så blockerade funktionärerna huvudintaget med motorn igång och mätte effektminskningen.

Image

Vad ett flertal lag då gjorde var att ha kvar sina dolda insug, men ställa ECU'n så att effekten ströps om det detekterade att lufttillförseln från huvudintaget blockerades. Sålunda kunde man blåsa in precis hur mycket luft man ville, bilarna gick igenom inspektionen ändå. :mrgreen:

I Formel 1 så har det länge gått rykten om att det trots att alla former av traction control är förbjudna OCH att alla måste ha samma ECU+mjukvara, har en del lag lyckats fuska till det ändå genom att ändra i gasreglage-motormappingen

*Engine Control Unit. Datorn som styr motorn.


30 Sep 2015, 13:30
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Men finns bilar som utan fusk klarar kraven,är det möjligt tro?
Volkswagen har världen,s finaste största å värsta testanläggningar!
Andra fabrikanter ska då ha lyckas med sina motorer som har liknade prestanda.
Detta har jag svårt för tro!
BMW vet jag ligger i framkant i utvecklingen av dieselmotorer ska bli kul å se om de också fuskat.
Kanske det är rent av omöjligt att konstruera en motor som klarar kraven med så hög effekt de ligger ju nu närmare 200hk.
De blir ju pressade när de ser en konkurrent har pressat fram en motor på 190hk som klarar kraven.
Så testar de själva! Vi klarar inte få ut mer än 125hk med de högt ställda kraven. :oops:
Då är de så pressade att de har ingen annan lösning :idea: än att modifiera programvaran.


04 Oct 2015, 01:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Bbenderman wrote:
Men finns bilar som utan fusk klarar kraven,är det möjligt tro?
Volkswagen har världen,s finaste största å värsta testanläggningar!
Andra fabrikanter ska då ha lyckas med sina motorer som har liknade prestanda.
Detta har jag svårt för tro!
BMW vet jag ligger i framkant i utvecklingen av dieselmotorer ska bli kul å se om de också fuskat.
Kanske det är rent av omöjligt att konstruera en motor som klarar kraven med så hög effekt de ligger ju nu närmare 200hk.
De blir ju pressade när de ser en konkurrent har pressat fram en motor på 190hk som klarar kraven.
Så testar de själva! Vi klarar inte få ut mer än 125hk med de högt ställda kraven. :oops:
Då är de så pressade att de har ingen annan lösning :idea: än att modifiera programvaran.


En del andra märken kör med AdBlue (kopiss (urea) tillsätts innan katalysator på avgassidan) just för att få bort NOx-halt. De bilar som har fuskat har inte denna funktion.


04 Oct 2015, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Läste att samma testlag hade satt BMW X5 under förstoringsglaset då den omöjligen skulle klara kraven.
Men till stor förvåning klarade den alla tester galant,

Så min spaning på att kraven var omöjliga att uppnå med större motorer var helt FEL.
Så det är nog som många motorjournalister påstår!
Att BMW ligger ljusår före konkurrenterna gällande dieselmotorer.

Det här blir nog hårt diskuterat ämne!
Aldrig bra att någon bilfabrikant är överlägsen,då folk tar åt sig personligen om någon pratar illa om deras bilmärke,
För vi Män köper alltid bästa bilen å märket å grannen som valt annat är idiot!


05 Oct 2015, 16:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Dec 2009, 12:48
Posts: 715
Location:
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
Bbenderman wrote:
Läste att samma testlag hade satt BMW X5 under förstoringsglaset då den omöjligen skulle klara kraven.
Men till stor förvåning klarade den alla tester galant,

Så min spaning på att kraven var omöjliga att uppnå med större motorer var helt FEL.
Så det är nog som många motorjournalister påstår!
Att BMW ligger ljusår före konkurrenterna gällande dieselmotorer.

Det här blir nog hårt diskuterat ämne!
Aldrig bra att någon bilfabrikant är överlägsen,då folk tar åt sig personligen om någon pratar illa om deras bilmärke,
För vi Män köper alltid bästa bilen å märket å grannen som valt annat är idiot!


BMW hade AdBlue (DNOX), men inte VW. De valde bort det.


07 Oct 2015, 23:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Volkswagen någon som kan förklara hur de hade fuskat
NOx har inget med motorstorlek att göra. Det handlar om förbräningsteknik. CO2 däremot korrelerar ju direkt mot bränsleförbrukningen.


08 Oct 2015, 07:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.