View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:19



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Ljudkort 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Ljudkort
Byggde ihop en ny PC idag, ljudkortsfrågan är dock olöst...

1) Datorn har USB-3 men inte Firewire
2) Jag har ett TC Desktop Konnekt-6 Firewire.
3) Jag vill köra ett ljudkort som funkar bra till Cubase, dvs bra specar åtminstone motsvarande TC-kortet, vill ju ha tele in/ut XLR-mic-in med bra preamp etc.
4) Sonen vill kunna köra headset till sina spel. Just detta har jag aldrig fått att fungera med TC-kortet.


Antar att jag kan sätta i ett https://www.komplett.se/product/345630/datorutrustning/kontrollerkort/usbfirewire/sunswayst-lab-pcie-firewire-21p-m# för att få Firewire och fortsätta köra TC-kortet. Men det skulle ju bara lösa punkterna 1-3 ovan.

Ett annat alternativ vore ju att göra mig av med TC-kortet (som jag gillar skarpt) och köpa ett nytt kort som klarar allt ovan (finns det musikkort med passande headset?)
Ett tredje alternativ kanske är att köra olika ljudkort.... Kan jag köra TC-kortet (när jag installerat FW-kontrollerkort) för Cubase, Youtube, mm mm. och även köra det inbyggda kortet för headset?

Det bästa kanske vore om det fanns headset som passar "externa" ljudkort. Micken i Vanliga gamingheadset verkar behöva en fantommatning på 5v eller nåt sånt om jag minns rätt, jag har aldrig lyckats att få dem att lira med mitt TC-kort.

Någon som kan detta?


13 Sep 2015, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Ljudkort
Fick en galen idé...

Det borde ju funka om man monterar någon form av mick med XLR-in på de vanliga studiolurarna, dvs bygga om dem till ett headset.. Ja kör Beyerdynamic DT-250 som jag tycker är absolut tillräckligt bra, kanske man kan bygga på en mick på dessa hmmm..

Eller vänta.. Här har vi ju ett par färdiga: http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_d ... _mk_ii.htm

Om jag skulle satsa på att få igång TC-kortet och byta lurar till ovanstående så borde väl allt fungera? Lite dyrt förstås, men funka???

Ursäkta monologen :oops:


13 Sep 2015, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Ljudkort
Ok, me again..

Hittar inget headset under 2k som klarar biffen.. Så nu lutar jag mot att köpa ett vanligt gaming-headset, jag tror dessa vill ha en fantommatning på 5v, sen byta til XLR och löda in några Zenerdioder för att ta ned fantommatningen från TC-kortet med 43 volt. Då borde jag väl vara hemma?


14 Sep 2015, 20:58
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Ljudkort
Krångla inte till det, behåll DT250 (som är en jättebra studiolur) som den är, köp ett billigt PCIE FW kort (under 200:- 800-standard) och skaffa ett vanligt gamingheadset åt grabben. Analogt tycker jag funkar bäst för rimligt pris. Om inte datorns interna ljudkort via moderkortet är bra nog, köp ett billigt Soundblaster med Surround, och ett Surround Gaming HEadset, så blir grabben mer än nöjd. Du kan byta ljudkort enkelt via kontrollpanelen/Maskinvara och ljud/hantera ljudenheter. Bara några klick bort.

Under 1000:- bör du klara dig, inget mekande förutom att installera ett eller två kort. Och du kan fortsätta köra med dina fina studiolurar och FW-kort. Been there, done it med RME FW 800, DT250 och ett Roccat headset via ett Soundblasterkort (dock inte till sonen, utan moi :oops: )

_________________
Image


15 Sep 2015, 09:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Ljudkort
Ok Kjelle du menar alltså att köra dubbla ljudkort? Det är ju det jag helst hade velat undvika, brukar alltid disabla det inbyggda kortet för att det inte ska bli något tjafs.. Men det kanske inte är något problem i praktiken, jag får väl testa.


15 Sep 2015, 09:56
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Ljudkort
Svullo wrote:
Ok Kjelle du menar alltså att köra dubbla ljudkort? Det är ju det jag helst hade velat undvika, brukar alltid disabla det inbyggda kortet för att det inte ska bli något tjafs.. Men det kanske inte är något problem i praktiken, jag får väl testa.

Jag kör just dubbla kort (egentligen tripple, eftersom moderkortet har sitt default, men det använder jag aldrig), ett vanligt Soundblaster Surroundkort som är bra till just spel, och mitt bombsäkra och välljudande RME Fireface 800 till allt med Cubase. Cubase ställer man ju in så att det programmet väljer FF800 default, så Kontrollpanelen kan ju vara inställd på Soundblasterkortet. Väljer du ett USB headset, funkar det som ett eget separat ljudkort, som måste väljas någon gång. USB kan trilskas ibland, eller störas av andra USB-drivrutiner, analogt headset brukar vara problemfritt. Mitt Roccas headset är analogt, men har ett USB-inkopplat styrdon med EQ. Gissar att det bara tar spänningsmatning från USB, men det är ju ytterligare en variant...

_________________
Image


15 Sep 2015, 10:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Ljudkort
Ok, jag fattar. Grejen är att jag kör telekabel ut från TC-kortet in i ett samson servo-150 slutsteg och ut i mina studiomonitorer. Jag är van att köra detta för allt när det skall ut i högtalarna, dvs inte bara Cubase utan Youtube, Spotify etc. Så jag är inte så sugen på att ha "default"-ljudet ut i ett annat kort. Det är nog bara någon enstaka applikation som skall köras med Headset, så då bör man väl kunna ställa in att just den appen ska nyttja det andra kortet. Nåja, det är ju bara att testa helt enkelt. Får börja med att fixa PCIE FW kort 8)

Tack för input btw Kjelle!


15 Sep 2015, 21:50
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Ljudkort
Svullo wrote:
Ok, jag fattar. Grejen är att jag kör telekabel ut från TC-kortet in i ett samson servo-150 slutsteg och ut i mina studiomonitorer. Jag är van att köra detta för allt när det skall ut i högtalarna, dvs inte bara Cubase utan Youtube, Spotify etc. Så jag är inte så sugen på att ha "default"-ljudet ut i ett annat kort. Det är nog bara någon enstaka applikation som skall köras med Headset, så då bör man väl kunna ställa in att just den appen ska nyttja det andra kortet. Nåja, det är ju bara att testa helt enkelt. Får börja med att fixa PCIE FW kort 8)

Tack för input btw Kjelle!

En liten mixer mellan ljudkortets utgång och högtalarna brukar göra livet lättare. Du kan ju t.ex. routa fler ljudkort till ett par högtalare, och välja ingång. Eller från annan mediespelare etc.

_________________
Image


16 Sep 2015, 09:55
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.