View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:02



Reply to topic  [ 8 posts ] 
el till draget, konstiga problem 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post el till draget, konstiga problem
Kolla här om någon kan sprida lite ljus om mitt bilproblem. På bilforum får man bara svar av typ "kollat felkoderna?".

Nåväl till min fråga: I vintras spårade eluttaget till draget på min VW Golf-5 ur, alla lampor utom blink lyser på släpet även när man stänger av bilen, d.v.s konstant 12v på alla stift utom blink och naturligtvis jord. Kollar först med en annat släp, samma problem så jag isolerar felet till bilen.
Börjar då med att gå igenom bilens kabelhärva, som ser helt oskadad ut, följer den till en box som heter "Jaeger trailer module", ett litet kretskort stort som kortet i en MXR dist+ och ligger instucken i en liten plastask!
Jag tar ut kortet för okulär inspektion, ser inget misstänkt fel, men what the fuck, jag sprejar lite elektronikrengöringssprej på kortet och ser om det möjligen kan hjälpa! Slänger ihop det igen för att prova, och BINGO, allt funkar som det ska!!
Kör med släpet regelbundet utan problem fram till i går, samma fel igen! :evil:
Gör om sprej-proceduren och allt är tillbaks till ordningen!
Vad kan det vara som spöka med kortet? Digitala (CAN-bus) IC-kretsar borde inte ha detta intermittenta uppförande, men tydligen! Kan det vara krypströmmar på kortet orsakad av oxid som inte syns med blotta ögat? Någon med tipps?
Känner mig inte så pigg på att köpa en annan box då dom ligger på över tusingen begade!

_________________
pudas


13 Sep 2015, 10:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: el till draget, konstiga problem
Hade börjat med att löda om kortet samt se över anslutningsdon till såväl som från.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Sep 2015, 11:46
Profile

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: el till draget, konstiga problem
Det vanligaste felet med släpvagnskontakter är saknad av jord, du saknar minus sidan på spänningsmatningen därav får du lustiga fenomen.
Saknas jord/minus söker sig strömmen via andra lampor till jord.

Kolla din släpvagnskontakt, både i bilen och i släpet.

Har du samma problem med andra släp ?


14 Sep 2015, 13:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: el till draget, konstiga problem
Ja, felet är oberoende av vilket släp som kopplas in, d.v.s konstant 12V i släpkontakten. Felet är lokaliserat till trailer-modulen. Racings tipps att löda om kortet ligger ju nära tillhands, men dels så ser alla lödpunkter snygga ut, och ska jag vara ärlig så krävs det nog att man är rätt så kompetent i lödningens ädla konst, vilket jag inte är! Misstänker att jag skulle göra mer skada än nytta!
Min fråga är snarast om oxid som stör kretsen kan vara osynlig? För det måste ju rimligen vara så, då elekroniksprejning två gånger återställt funktionen!

_________________
pudas


14 Sep 2015, 14:22
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: el till draget, konstiga problem
Min gissning är att "trailermodulen" inte är riktigt fukttät.
Det finns sannolikt lite saltavlagringar/flussrester etc som blir ledande när det kommer in fukt som faller ut vatten på kretskortsytan vid "lämpliga" temperaturer.
När du sprejar på elektronikrengöring så tvättar det bort lite av den ledande beläggningen och det börjar funka igen. Det är rätt sannolikt "högohmiga" kretskopplingar i denna modul som är känsliga för läckströmmar som orsakas ledande beläggningar.
/Kalle


14 Sep 2015, 16:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: el till draget, konstiga problem
Nej den är inte det minsta fukttät, kretskortet ligger bara instucket i en plastask, tätat med en löst sittande plast/kartong bit i ena kortändan! Bilindustrins syn på hållbarhet och kvalitet är intressant!
I burken huserar nog ström och signaler av diverse slag då boxen ska vara en typ av relä mellan bilens "CAN-bus" och släpets traditionella elsystem.
Frågan är om man skulle kunna spreja kortet med någon isolerande substans som också motverkar framtida oxidbeläggning? Tipps mottages gärna!

_________________
pudas


14 Sep 2015, 18:38
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: el till draget, konstiga problem
pudas wrote:
Nej den är inte det minsta fukttät, kretskortet ligger bara instucket i en plastask, tätat med en löst sittande plast/kartong bit i ena kortändan! Bilindustrins syn på hållbarhet och kvalitet är intressant!
I burken huserar nog ström och signaler av diverse slag då boxen ska vara en typ av relä mellan bilens "CAN-bus" och släpets traditionella elsystem.
Frågan är om man skulle kunna spreja kortet med någon isolerande substans som också motverkar framtida oxidbeläggning? Tipps mottages gärna!


Om man skall lacka skall det vara gastätt, något som vanlig lack inte är. Det duger inte ens att gjuta in i silikon . Det bästa
du kan göra är att göra ordentligt rent och se till att dosan är stänkskyddad och inte får kondens i sig.

( om du lackar, se till att lacka med något du kan ta bort så det går att rengöra igen.)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


14 Sep 2015, 19:23
Profile WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: el till draget, konstiga problem
Varje gång elen till släp har strulat för mig har det fixats genom att byta till nytt kopplingsdon vid kulan. Nytt och fräscht. En massa skit och skräp och vatten samlas där med tiden. Enklast att bara byta.


18 Sep 2015, 11:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.