View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:07



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Bilbytartankar... 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Bilbytartankar...
Dags att köpa ny bil tror jag och jag har väl kommit fram till att jag väljer mellan:
Volvo V50
SAAB 9-3
Årsmodeller mellan 2005-2007 med ett tak på ca 70 000kr.
Automat är ett måste.

Är jag rätt ute eller ska jag titta på något annat ?
Åsikter om ovanstående modeller ?

All hjälp uppsakattas !


23 Aug 2015, 15:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Bilbytartankar...
På så gamla bilar (8-10 år) så handlar det mest om att hitta ett exemplar som är välskött, fungerar, är fullservad och rostfri.
Det är min erfarenhet i alla fall.

10 år och 15-20.000 mil så kommer ju allt så småningom, bromsrör, bromsok, grenrör, katalysator,AC, i värsta fall lådan.

_________________



23 Aug 2015, 17:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Bilbytartankar...
Jag skulle kanske undvika Saab, även om man får mycket bil för pengarna, men det är ju alltid en risk med gamla turbo-bilar, sen så vet jag inte hur de nyare 9-3:orna är på halt väglag, men den -03:a som jag hade släppte greppet oroväckande mycket i fram på vintern och jag har hört flera andra 9-3-ägare som vittnar om samma problem. 9-5 är bättre i det avseendet.
Annars så bjuder de ju på rätt mycket körglädje och är trimvänliga... 8)

V50 har jag själv sneglat på men efter att ha läst i denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=25759&st=0&sk=t&sd=a&sid=221234910bde1f9e64e79269dab0946d så lockar det inte längre.
Iofs så borde de vanligaste felen vara åtgärdade av tidigare ägare, men man vet ju inte...
Tror att V70 är ett säkrare köp och något som jag själv kikar på just nu, men de är ju dyrare i inköp... :?

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 Aug 2015, 08:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Bilbytartankar...
Köp INTE en Flexifuel.
Jag har tidigare haft en Ford Focus Flexifuel (tror de har en del gemensamt med V50) och den hade problem även fast jag lydde rådet att bara tanka bensin. Bilens dator blir ibland förvirrad när den ska lista ut vilken soppa den har i tanken och resultatet blir att bilen inte startar. Och på verkstan hittar de inget fel. Så köp en bensindriven. Eller diesel. Men köp ingen Flexifuel.


24 Aug 2015, 10:45
Profile
User avatar

Joined: 20 Sep 2009, 18:28
Posts: 658
Location: Uddevalla
Post Re: Bilbytartankar...
Vi har en V50 årsmodell 05-06 tror jag, rullat uppåt 20. Vi har haft den i runt 3 år.
Vi har 2.4 motorn som skall vara lite stabilare än 1.8 vad jag förstod av google innan vi köpte den. Flexin skall vara sämsta köp enligt de flesta åsikter (samma som Ford).
Kikar man i serviceboken ser man att vårt exemplar har vart välskött, och det har inte vart några avvikande reparationer som dokumenterats i alla fall.

Förutom slitagedelar där störst vart alla hjullager som över kort tid gav upp ungefär samtidigt, så har vi bara haft tekniska problem med en sak som krävt åtgärd, och det vart att elektroniska låset på bakluckan slutade funka sporadiskt. Lite jobbigt när i vårt fall hundarna sitter där inne och tittar ut. Ett pyttefel egentligen, och det skall man nog se som shit happens.
Ny elektronik (knappsats) kostade ca 200kr och superlätt att byta själv.


I övrigt på minuskontot så finns det givetvis saker att påpeka, bland annat en del av de vanligt förekommande felen så att säga.

- Vi har den knarrande kopplingspedalen. Hörs bara när man står still (typ inget omgivningsbuller) och för den sakta, därav struntar vi i åtgärd.

- Bilen har haft skeva bromsskivor, skall vara orginalskivor av kass kvalitet som lätt slår sig sägs det.

- Radion har ruskigt dålig mottagning, oavsett tätort eller landsväg. Den växlar mellan mono/stereo, och ljudkvaliten skiftar mellan sämre och bättre.
Ingen åtgärd, den funkar tillräckligt för hon som lyssnar på radio, men det är nog den mest instabila radio jag haft att göra med.

- Vi har en sensor i motorn som en gång i halvåret signalerar fel.
Detta har att göra med något i startprocessen, något elektroniskt som helt enkelt inte klickar 1 gång av 300. Den har felsökts men inga fel funna.
Eftersom det inte verkar finnas någon verklig problematik och felet dyker upp en gång i halvåret för att sedan aldrig mer synas till så får vi helt sonika radera felkoden innan besiktning bara. Inköp av felkodsläsare på ebay, typ 100kr.

Annars har bilen vart bra, vi har inte haft några större problem med rost. Vi har haft ett litet angrepp under handtaget på bakluckan, alltså det syns inte förän man tar av handtaget. Vi såg det när vi bytte elektroniken. Det vart lätt putsat och omlackat.
Dock är det ju lite oroväckande att börjat rosta på ett skyddat ställe, kanske finns fler osynliga ställen där det uppkommit något. Men det vet vi ju inte om.

_________________
Image


24 Aug 2015, 11:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bilbytartankar...
Jag har inte råd att köra något annat än Mercedes! :D Lite skämt-lite allvar!
Men ska man köpa en så pass gammal men som på samma gång är av den senaste tekniska generationen bilar, nedlusade med databoxar, sensorer, ställmotorer i all oändlighet så är Mercedes nog ett säkrare kort.
Mercedes ingenjörer är inte lika piskade att allt måste bli så billigt som möjligt, en Merca både får, och ska kosta lite mer!
Bara en sådan sak som att Mercedes tillverkar sina egna automatlådor (skottsäkra) visar att dom ligger i en egen division!
Väljer man tex en VAG bil finns det ingenting som inte är "typiskt fel", allt går sönder oftast några hundra mil efter garantin gått ut!
Undviker man bara rostangripna bilar med däck och fälg breda som silltunnor så är Merc ofta ett bra köp? Tycker jag!

_________________
pudas


24 Aug 2015, 16:35
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Bilbytartankar...
Jag har kört toyota de senaste 12 åren

Jag har inte haft ett enda verkstadsbesök utöver den regelbundna underhållsservicen. ( har bytt framrutor
med stenskott )

Vad gäller service vet jag inte hur toyota fungerar då jag aldrig blivit stående eller haft problem.
Men jag har bara dåliga erfarenheter av volvo och saab's verkstäder ( saab var verkligen urusel )

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


24 Aug 2015, 16:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Bilbytartankar...
Toyota Corolla är väl typ världens driftsäkraste bil. Om man vill slippa problem. Sen att den kanske ser tråkig ut är väl en sak..


24 Aug 2015, 16:52
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: Bilbytartankar...
Forsman wrote:
Jag skulle kanske undvika Saab, även om man får mycket bil för pengarna, men det är ju alltid en risk med gamla turbo-bilar, sen så vet jag inte hur de nyare 9-3:orna är på halt väglag, men den -03:a som jag hade släppte greppet oroväckande mycket i fram på vintern och jag har hört flera andra 9-3-ägare som vittnar om samma problem. 9-5 är bättre i det avseendet.
Annars så bjuder de ju på rätt mycket körglädje och är trimvänliga... 8)
jag har haft en 9-3 ss de senaste 3 åren och har varit äckligt nöjd. mkt bil för pengarna...oerhört mkt bil för pengarna. 175 hästar så den känns pigg utan att antyda att det är en racerbil.
det kan nog stämma att den inte funkar bra på halt väglag, men ärligt inget jag har märkt av (bor iofs ganska "snöfritt" :lol: ). det finns ju en 9-3 4wd oxå och själv hade jag inte köpt ngt annat än 4wd om jag hade bott norr om göteborg.


24 Aug 2015, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Bilbytartankar...
Som i alla biltrådar måste jag skriva ett mycket viktigt ord.

Subaru.

Är inne på min 3:e och inga problem utom sånt som händer alla bilar. Bromsskivor typ. Servas dom så håller dom. Det har dom sagt på Top Gear, "Subaru, they never break".
Köpte en Forester med turbo och gps från 06 10 000 mil för ca 80000. Viktigast är att du är noga med att bilen är välskött och inte för många ägare.
Dragkrok ser jag som ett minus, kolla hur sliten kulan är, för har din framtida bil dragit tunga släpp är det kasst. Japanska bilar har bättre kvalitet medan Europeiska känns mer gedigna vi upplever kvalitet men... Vi luras mer här. Kvalitetskontroll och annat är bättre i Japan (gäller Subaru, Toyota och Honda typ. Nissan är skräp.). Tyska bilar är hyfsat sunkiga med undantag för kanske Opel. SAAB och Volvo är småmärken som inte håller i längden (längre...). Dast Volvo är ju samma som Ford och därmed sunkigt skit. Sen kan det bli rätt eller fel vad man än väljer om man inte väljer en SAAB/Lancia för dom var väldigt rätt och väldigt fel på samma gång.

_________________
www.slackervillezoo.se


24 Aug 2015, 20:32
Profile WWW

Joined: 07 Nov 2009, 18:36
Posts: 23
Location:
Post Re: Bilbytartankar...
pudas wrote:
Jag har inte råd att köra något annat än Mercedes! :D Lite skämt-lite allvar!
Men ska man köpa en så pass gammal men som på samma gång är av den senaste tekniska generationen bilar, nedlusade med databoxar, sensorer, ställmotorer i all oändlighet så är Mercedes nog ett säkrare kort.
Mercedes ingenjörer är inte lika piskade att allt måste bli så billigt som möjligt, en Merca både får, och ska kosta lite mer!
Bara en sådan sak som att Mercedes tillverkar sina egna automatlådor (skottsäkra) visar att dom ligger i en egen division!
Väljer man tex en VAG bil finns det ingenting som inte är "typiskt fel", allt går sönder oftast några hundra mil efter garantin gått ut!
Undviker man bara rostangripna bilar med däck och fälg breda som silltunnor så är Merc ofta ett bra köp? Tycker jag!

Visst, Mercedes är ett bra märke, inget snack om saken... MEEEEN

Raka fyrorna M271 (2002->) har problem med kamkedjan att den slackar och hoppar efter, i värsta fall att det blir ventilsallad, V6 M272 och V8 M273 (2004->) har problem med balansdreven att dom nöts ut i förtid och i värsta fall rasar. Detta är ngt de flesta ÅF förnekar.

Tidigare årsmodeller... Rost nå guförbannat, gäller då 1996 c:a och framåt.

Årsmodeller c:a -95 och äldre, järnspett, pålitliga som faen.

_________________
Greco SA-700 '82 MIJ
Peavey VK112 50W Racingmod.


24 Aug 2015, 22:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bilbytartankar...
Putte wrote:
]
Visst, Mercedes är ett bra märke, inget snack om saken... MEEEEN

Raka fyrorna M271 (2002->) har problem med kamkedjan att den slackar och hoppar efter, i värsta fall att det blir ventilsallad, V6 M272 och V8 M273 (2004->) har problem med balansdreven att dom nöts ut i förtid och i värsta fall rasar. Detta är ngt de flesta ÅF förnekar.

Tidigare årsmodeller... Rost nå guförbannat, gäller då 1996 c:a och framåt.

Årsmodeller c:a -95 och äldre, järnspett, pålitliga som faen.


Jo, även solen har ju sina fläckar! Men som jag förstått det så är kedjeproblemet, eller snarare dess sträckare inte ett generellt problem, utan något som främst drabbar långmilare i kombination med tveksam service.
Problemet med V-motorerna var väl isolerat till en specifik "batch" på några tusen motorer om jag kommer ihåg rätt.
Det är ju bara att kostatera att Mercedes inte tagit rostproblemet på allvar, men dom exen som rostat är ju bara att undvika!

Att sen japanska bilar (som sällan är byggda i Japan!) upplevs som helt bekymmersfria kan nog bero på att man passar på att byta komponenter som visat sig vilja fallera vid den ordinarie servicen, utan att kunden får veta det, allt för att hålla flaggan i topp!

_________________
pudas


25 Aug 2015, 08:38
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Bilbytartankar...
pudas wrote:
Putte wrote:
]
Visst, Mercedes är ett bra märke, inget snack om saken... MEEEEN

Raka fyrorna M271 (2002->) har problem med kamkedjan att den slackar och hoppar efter, i värsta fall att det blir ventilsallad, V6 M272 och V8 M273 (2004->) har problem med balansdreven att dom nöts ut i förtid och i värsta fall rasar. Detta är ngt de flesta ÅF förnekar.

Tidigare årsmodeller... Rost nå guförbannat, gäller då 1996 c:a och framåt.

Årsmodeller c:a -95 och äldre, järnspett, pålitliga som faen.


Jo, även solen har ju sina fläckar! Men som jag förstått det så är kedjeproblemet, eller snarare dess sträckare inte ett generellt problem, utan något som främst drabbar långmilare i kombination med tveksam service.
Problemet med V-motorerna var väl isolerat till en specifik "batch" på några tusen motorer om jag kommer ihåg rätt.
Det är ju bara att kostatera att Mercedes inte tagit rostproblemet på allvar, men dom exen som rostat är ju bara att undvika!

Att sen japanska bilar (som sällan är byggda i Japan!) upplevs som helt bekymmersfria kan nog bero på att man passar på att byta komponenter som visat sig vilja fallera vid den ordinarie servicen, utan att kunden får veta det, allt för att hålla flaggan i topp!


Toyota meddelar dessa byten, kan jag själv intyga.. Har fått brev om utbyte av sådana delar innan service. Helt klart bättre med ett företag som fixar problemen än ett som sopar dom under mattan och skyller ifrån sig.


25 Aug 2015, 09:42
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Re: Bilbytartankar...
Jag skulle inte undvika SAAB det är ett av de smartaste bilköpet just nu.
Jag skulle däremot undvika Volvo V50!,jag har ägt 2,0D elfel motorproblem ruinerade nästan mig!
Nu kan man inte döma,ut en bil för att det finns ett måndagsex! Men grannen å min moster har också haft stora problem
Den jag ägde hade ett litet irriterande problem,då den i korsningar kunde bli stående så den inte svarade på gasen utan Blev stående på tomgång!
Då fick man ut å putta bort den och starta om å om å om osv,
In på Volvo å,de sa att nu är den lagad :D
Men den fungerade några dagar så blev jag stående igen! in på Volvo lagad stående igen.
Tillslut bytte de ut saker så notan hamnade på 27tkr.
Smärre chockad satte jag mig i bilen! kom till första rödljuset! å,där,blev jag stående!
Tillbaks på,Volvo (Arvika)fick tillbaks pengarna,de lovade å kolla felet med större verkstäder så skulle de höra av sig när de tror sig luskat ut problemet,samtalet kom aldrig trots påtryckningar!
Jag hade,bara ett allternativ kvar sälja skiten :twisted:
ska jag annonsera den och skriva,bilen kan dö när som helst! Volvoverkstaden hittar inte felet :?:
Förutom det är bilen välvårdad.
Nej jag åkte till en Volvohandlare å bytte in den utan att upplysa dem om det smärre felet.
Grannen hade en V50 samtidigt 1,6D den fick de byta motor i men den hade gått långt 18tusenmil
Moster har en bensin,hon hade aldrig ägt en bil som blivit så,dyr i sevicekostnader,
Hade sedan många problem med Passaten 07a som jag bytte till mig.
Det var elektroniken å partikelfiltret som strulade.
Partikelfiltret fick jag rensa 3gånger! sedan var det slut så det måste bytas 24000kr
Filtret tålde inte min förarprofil svarade verkstaden?(kör för korta sträckor)
Jo jag har 15min till jobbet 10min till affären 14min till replokalen med dessa tider hinner inte den automatiska filter Rensningen starta å filtret lägger igen.



Morssan äger en Saab 9-3 2,0t den har varit mkt pålitlig,och jag gillar att köra den pigg å rolig å köra.
Jag funderar skarpt på att sälja min XC70 2009 då den är alldeles för dyr att äga!den också dras med dyra Reperationskostnader senaste i raden av problem var rattlåsfel och har nu en räkning på 8000tkr.

Jag ska köpa mig en Saab 9-5 Aero typ 2006-2009! kanske låg status men jag ska handla smart.
Har ägt 9-5 tidigare den var relativt problemfri!
Varje år 9-5 var i produktion så gjordes hundra förändringar/förbättringar på själva grundkonstruktionen.

Men sedan får man finna sig i att man får gliringar från kompisar att man åker runt i konkurs bil.
Statusvärdet på en Saab är lika med noll :cry: står man ut med det så har man en bra bil.


13 Sep 2015, 18:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: Bilbytartankar...
Det blev en SAAB 9-3 Vector 2.0t -07. (175hk)
Än så länge så är jag fantastiskt nöjd. Bra tryck och fullt tillräcklig åkkomfort.
Som alltid med bilar så är det tiden som får visa om det var ett bra köp eller inte.

Bild på åket.
Image

Image


14 Sep 2015, 15:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Re: Bilbytartankar...
Smart val!
Snygg inredning.
Du kommer säkerligen å få många bekymmersfria år/mil
Tänk på att byta olja var tusende mil


27 Sep 2015, 05:51
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.