View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 09:07



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Windows 7 + hårdvara 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14770
Location:
Post Windows 7 + hårdvara
Ni som kan detta lite bättre, hjälp med förslag.

Har en fujitsu 'mini pc' som backup-dator.

Den är rätt ok för det ,Windows 7 Home + Office 2010, Intel I3 processor, 4gb ram, Video+ wifikort och en massa usb anslutningar.
Datorn känns snabb och bra att surfa på , men det finns en nackdel.

HDD = 40GB , hur mycket jag ens lyckar rensa den på tempfiler etc så får jag bara 1 gb ledigt.
Har en extern HDD så det är ok , men operativet skiter på sig vid windows update osv ......

Har båda recovery CD för Windows samt Office sen 2012.

Windows 7 ska bara kräva 20 Gb enl MS och Office 3 GB, men jag har som sagt 39 använt

Vad ska jag göra?

1 Steka datorn med befintlig disk och ominstallera Windows + office?
2 Skaffa en 250-500 GB disk (2.5 SATA) och köra restore från CD
3 Släng i återvinningen

Andra förslag? (Linux och dylikt undanbedes)

_________________



11 Jul 2015, 20:49
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Sep 2011, 15:15
Posts: 125
Location: Fjollträsk
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Jag hade gjort:

1. Skaffat en filserver där jag lagrar alla mina filer.
2. Formaterat hårddisken med hjälp av Ultimate boot Cd (inte Ultimate boot Cd for Windows)
3. Installerat om win7 etc.

Sedan lagrar du alla filer fortsättningsvis på filserver. Ger åtkomst till dem från alla datorer på nätverket.


11 Jul 2015, 21:54
Profile

Joined: 07 Jan 2014, 04:17
Posts: 77
Location: Halmstad
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Testa att högerklicka på "C" i "Utforskaren/Den här datorn" och kör en diskrensining, säg att du vill rensa systemfiler också, bocka i allt och tryck på ok, det skulle kunna frigöra en del utrymme.

Sedan kan du stänga av hibernate om du inte behöver det, kolla en bit ner på denna sidan där det står "powercfg.exe /hibernate off":

https://support.microsoft.com/en-us/kb/920730

Sedan finns ju alltid möjligheten att avinstallera de program i Microsoft office som du inte använder om du nu installerade precis allt.

Väljer du att köpa en större HDD så testa "EaseUS Todo Backup Free", det är ett program så att du kan clona din nuvarande hårddisk direkt till en ny. Jag testade det själv idag och det funkade perfekt.

Köper du en större HDD så fundera på om inte en SSD kan vara en fin uppgradering för att få en snabbare dator, dom är rätt billiga nuförtiden, du kan ju få en SSD på 250GB för 1050:- i dagsläget.


12 Jul 2015, 01:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14770
Location:
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Tack för tips, den är som sagt redan rensad på allt som inte behövs, temp och installationsfiler mm.

Saknar en funktion i windows som gör datorn helt ren förutom operativet och ev program man väljer att spara, men det kanske finns någon software för det?

Har inga problem att ha C: endast för operativet men behöver komma ner till c:a 10 GB ledigt för att det ska fungera.

Kanske steker den med recovery Cdn men då får man väl köra windows update hela helgen och risken att resultatet blir samma som det redan är.

Möjligtvis hamnar jag på 25 GB fullt istället för 39 så det kan ju kanske vara värt att testa, har tyvärr inte all tid i världen att hålla på heller.

_________________



12 Jul 2015, 10:25
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Jan 2014, 04:17
Posts: 77
Location: Halmstad
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Testa CCleaner, sedan vet jag att jag när jag hade Windows 7 tog bort mappar som var rätt stora, t.ex. gamla drivers, detta var då i windowsmappen alltså.

Finns ju alltid:

http://www.rt7lite.com/rt-se7en-lite-fe ... formation/

Men sådant kan ta tid.

Smidigast och minst tidskrävande är antagligen att köpa en ny större HDD/SSD, slänga in den och clona över ditt nuvarande system på den.

Detta kanske skapar en relativt ny version av windows 7 så du minimerar antalet updates du måste köra?

http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery


12 Jul 2015, 20:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14770
Location:
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Försökte köra recovery från Dvd'n men kom inte längre än till att väla språk sen hängde sig windows installer.... troligen pga brist på utrymme.
Kan inte avinstallera Office heller pga otillräckligt med diskutrymme. Blir som moment 22.

Skaffar man ny disk är det ju 50% att det funkar att lägga på operativet mm

Tror jag struntar i detta projekt, men tack för tipsen!

_________________



12 Jul 2015, 22:10
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Jan 2014, 04:17
Posts: 77
Location: Halmstad
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Har du testat att avinstallera alla småprogram först? Du kan ju även avinstallera features i Windows 7 (via installerade program i kontrollpanelen). Och ta bort eller minska ner pagefilen också om du inte redan gjort det, och du hade tagit bort hibernate filen? Du bör kunna få ihop en del ledigt utrymme på det sättet förhoppningsvis så att du sedan kan ta bort office helt och kanske även köra en recovery på windows.

Och i princip kan du väl köra en fulingvariant om det bara är ett nyfixat windows 7 du vill ha, bara att deleta allt i program mapparna och office mappen, behöver ju inte nödvändigtvis avinnstallera program på det korrekta sättet för att få ihop ett antal GB i ledigt utrymme?

Vad är det värsta som kan hända liksom? :)


12 Jul 2015, 23:11
Profile

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Det är inte så att Windows allokerar virtuellt minne för att underlätta för RAM-minnet?
Vet att Windows brukar ha en förkärlek till att göra detta, fast visserligen inte uppemot 19GB.
Om du öppnar aktivitetshanteraren och går in på fliken "Prestanda", kolla nere till höger under "System", vad står det på "Dedikerat (MB)"?


13 Jul 2015, 02:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14770
Location:
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Ohjay wrote:
Om du öppnar aktivitetshanteraren och går in på fliken "Prestanda", kolla nere till höger under "System", vad står det på "Dedikerat (MB)"?


Dedikerat MB 2860/4063

_________________



13 Jul 2015, 08:57
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Mike Leaf wrote:
Ohjay wrote:
Om du öppnar aktivitetshanteraren och går in på fliken "Prestanda", kolla nere till höger under "System", vad står det på "Dedikerat (MB)"?


Dedikerat MB 2860/4063

Ja då var det inte det heller...
Skumt att den blir full direkt du rensar. Får nog bli en ren ominstallation misstänker jag


13 Jul 2015, 14:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2619
Location: Sthlm
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Kanske köpa en ny större HD sen installera om Windows? Ska du inte ha disken till att lagra på så behöver du ju inte så stor disk. Borde räcka och bli över med ca 120-250 Gb. Kanske en SSD?


13 Jul 2015, 15:34
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Om du inte kan hitta någon beg 2,5" HD som någon kanske bytt ut så skulle jag rekommendera att köpa en 120GB SSD.
Det gör faktiskt mycket för prestandan, även om du nu inte upplever den som särskilt slö. 4GB RAM till skulle inte skada det heller.

Billigaste nya 2,5" HD börjar ju på drygt 600 och billigaste SSD är i ungefär samma prisklass. Eftersom du inte skall lagra en massa på den
så skulle jag iaf ha valt en snabbare, dock mindre, SSD istället och installera om allt.


13 Jul 2015, 16:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14770
Location:
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Ohjay wrote:
Skumt att den blir full direkt du rensar. Får nog bli en ren ominstallation misstänker jag


Det berodde på att Windows update och Security essentials laddade ned nya uppdateringar och virusdefinitioner på natten.

Har stängt av det nu, Ccleaner frigjorde också 1.8 GB så nu är det drygt 2 GB fritt, får se imorgon bitti.

Lustigt detta , man funderar aldrig kring dessa saker när man har en massa ledigt.

Installera om Windows har jag som sagt försökt med men det kraschade direkt, kanske ska testa igen.

Blir väl samma problem om man köper ny HDD , vill ju kunna köra in Windows och Office på den annars är det ingen idé.

Tack för tipsen.

_________________



13 Jul 2015, 19:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Windows 7 + hårdvara
jag och min mac tackar våra respektive lyckliga stjärnor, "proffsdatorn" som jag har i arbetet ( linux mint) bara flinar :-)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


13 Jul 2015, 19:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14770
Location:
Post Re: Windows 7 + hårdvara
peterh wrote:
jag och min mac tackar våra respektive lyckliga stjärnor, "proffsdatorn" som jag har i arbetet ( linux mint) bara flinar :-)


Nog har jag andra tyngre PC att leka med också, detta är ingen arbetsdator utan en möjlighet för en kille på 10 bast att få sin första Pc.
Kan åka och köpa en dator på vilken stormarknad jag vill om jag känner för det, men det var inte det som gällde i denna tråd.

Tack för ditt tips i alla fall, blir ingen Mac för mig i vilket fall.

_________________



14 Jul 2015, 21:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14770
Location:
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Har lattjat med denna igen. Den hade en återställningspartition så jag tänkte att jag steker den och ser vad som händer...
Hänger sig mitt i efter ett par timmar och nu bootar den inte alls.

Kan inte boota från DVD heller, vet inte om den är paj.

Jag plockade ur den disken som var på 40 GB, den är märkt 320 GB?

Funderar på bästa sätt att komma vidare, jag har ju en WINDOWS 7 nyckel samt en fungerande HDD.

Alternativt köper jag en ny 2.5 SATA disk på 500 GB.

Här är vad jag tänkte göra,

1 koppla in disken i en USB/HDD vagga på en annan dator
2 Formatera den
3 Ladda ned Windows 7 och installera på den med min produktnyckel
4 Flytta tillbaks till andra datorn och starta upp

Kommer det funka? eller ska jag göra på nåt annat sätt?

_________________



26 Oct 2015, 15:07
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Kan ju funka...
Har du kollat så att den är inställd i BIOS för att boota från DVD(kan ju vara så att den är inställd på att boota från HDD först)?
Alternativt kan du ju testa att lägga installationsfilerna på ett USB-minne och boota från det(kolla upp en guide, men även här får du nog kolla boot-ordningen i BIOS).


29 Oct 2015, 01:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14770
Location:
Post Re: Windows 7 + hårdvara
Ohjay wrote:
Kan ju funka...
Har du kollat så att den är inställd i BIOS för att boota från DVD(kan ju vara så att den är inställd på att boota från HDD först)?
Alternativt kan du ju testa att lägga installationsfilerna på ett USB-minne och boota från det(kolla upp en guide, men även här får du nog kolla boot-ordningen i BIOS).


Tack , jo det är ju kollat. nu ligger den i återvinningen så case closed.

_________________



01 Nov 2015, 18:10
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.