View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 09:15



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Det här med Facebook... 
Author Message

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2001
Location:
Post Det här med Facebook...
Jag tror jag skaffade ett konto kanske ett år efter "alla andra" gjorde det. Kan väl ha varit 2008-2009, typ? Tyckte det var rätt töntigt att gå med i något som man hypat i tidningar och så, men föll väl för trycket och tyckte det initialt var rätt skoj att se ens gamla klasskamrater på bilde hur de gått upp 20 kg sedan man såg dem senast. Någon hade gjort karriär, någon hade skaffat drösvis med barn. Någon annan var precis i samma skor som när man sa hej då på studenttrappan.

Sedan började det för något år sedan att skrivas ganska mycket i tidningarna om att Fb hade spelat ut sin roll. Folk umgicks mer med vänner där än i verkliga livet, Fb registrerar dina vanor på nätet, Fb gör oss dumma osv. Jag valde då att hoppa av och tyckte inte direkt att jag saknade något. Sedan började jag göra en hel del musik via Soundcloud. Kom på att Fb var ett bra forum att få ens vänner att länka vidare till min musik. Så jag startade upp kontot igen. Mest för att kunna skylta med min musik lite bättre. Nu har jag funderat lite mer kring det här med att publicera sig själv på olika sätt via Twitter, Facebook, Soundcloud, Instagram osv. Vad gör det med oss egentligen? Blir vi dummare individer? Vad är det för behov som dessa sajter tillfredställer? Handlar det bara om en ego-boost? Att bli omtyckt och sedd? Hur kommer barn som växer upp med den här livsstilen att vara när de är 30? Vem hade för 20 år sedan fått för sig att som 15-åring ställa sig framför en kamera och ta kort på sig själv? Sedan publicera bilden för ens vänner?

Jag kom iallafall på att jag genom Facebook inte längre hade några som helst konversationer med någon. Det handlade bara till slut om att titta på gamla vänners urtrista semesterbilder. Någon fd arbetskamrats bild de tagit på sin kvällsmat. Någon fasters kusins hund osv osv. Och så mina egna upplagda låtar på Soundcloud där jag någonstans väntade på att fler skulle lyssna in mina låtar. Rätt många av de här personerna hade jag nog inte ens hälsat på om jag stött på dem på stan. Mina nära vänner, som också finns med på Fb har jag ju kontakt med i verkliga livet. Vi kommunicerar ingenting via några av de kanalerna ändå. Så jag raderade kontot. Det kändes skönt. Jag pilar mindre på min mobil nu. Jag har slutat leta efter meningslösa uppdateringar. Jag skriver fortfarande musik och lägger upp dem på Soundcloud, men kanske med färre lyssningar. So what?

Vad är era tankar kring alla de här tjänsterna? Är ni med någonstans? Lagt av? Passiva medlemmar? Anti- sociala medier?


Last edited by snutstrut on 08 May 2015, 09:38, edited 1 time in total.



07 May 2015, 22:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Det här med Facebook...
Jag använder Facebook som leksak, det är inte viktigt för mig att varken visa upp mig själv eller hålla koll på vad mina arbetskamrater från det där sommarjobbet på MailEx 1994 käkade till middag igår. Däremot kan det vara kul förströelse. Jag har filtrerat min timeline så att jag slipper se de av mina vänner som a) ständigt pratar om sport, b) ständigt pratar om och visar bilder på sina barn, samt c) ständigt gnäller på ALLT. Det håller pulsen nere.


07 May 2015, 22:53
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Det här med Facebook...
"Sluta följa"-knappen är suverän.

_________________
##################


07 May 2015, 23:01
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Det här med Facebook...
Jag hoppade över facebook pga att jag kände att den säkert bara skulle sno en massa tid av mig.
Det man märkte efter några år var att man inte hade nån kontakt alls med gamla bekanta.
Så jag skaffade instagram förra året och då fick man kontakt med en drös polare igen. Men att sitta och scrolla instagram tar lite för mycket tid det också men man kan ju inte låta bli. Står man över nån dag då är det så mycket man måste kika igenom så man måste göra det mera regelbundet.

Jag kan samtidigt förstå att allt sådant här av att visa bilder till andra skapar en stress för nästan alla. Bara grejen man kan känna "fan vad alla har kul och reser och lever livet hela tiden" skapar ju en stress för att ens egna liv inte är så bra som alla andras liv.


08 May 2015, 14:18
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2001
Location:
Post Re: Det här med Facebook...
De flesta avfärdar det mesta av sånt här som lite oskyldigt tidsfördriv, men jag tror faktiskt att det förändrar många människors sätt att vara. Jag tror också att det kan skapa en stor stress ( som också nämndes). Titta bara på en tunnelbaneperrong hur människors blickar är fästa. Snart får man väl en kommentar om man tittar någon för länge i ögonen. Normen blir ju att dra upp mobilen ur fickan så fort det blir tyst eller om du är ensam.


08 May 2015, 14:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Det här med Facebook...
Efter att först varit tämligen kallsinnig har jag nu fejjan til lite av varje. Messenger till ungarna som alltid är uppkopplade, specialintressen för kontakt med likasinnade från när och fjärran och som infosida. Har turen att faktiskt få inlägg från "vänner" med rätt intressanta innehåll, länkar och tips. I jämförelse med aftonblaskorna håller jag mig nu bättre informerad via fejjan. Social nyheter -sajten är ju en presentation över de mest delade prylarna i nuläget och är en bra koll på vad man snackar om och är aktuellt i dagsdebatten. Ibland får man länkar till information som både är kontroversiell och ligger utanför mainstreamtugget som de vanliga nyhetsförmedlarna geggar runt i.


08 May 2015, 15:21
Profile

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Re: Det här med Facebook...
Jag kollar en del på köp o sälj-sidor. Lite spel ibland.
Fascineras av all grattis som dimper ner varje födelsedag. Hjärtliga gratulationer från
folk man aldrig träffat eller inte träffat på åratal. Trevligt : )


08 May 2015, 15:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Det här med Facebook...
aaaaa livet stannar utan FB juuuuu :mrgreen:
jag tycker det är ett bra sätt att kunna nå ut till alla "vänner" när bandet har ett gigg! perfa att bjuda in allt löst folk!
det är ju bara att använda FB så mycket eller lite eller inte alls! fritt val! :D

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


08 May 2015, 15:39
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Det här med Facebook...
Jag har valt bort FB och andra social medier, aldrig haft nåt konto. Känner att jag hänger tillräckligt här på bojen, läser nyheterna på dn.se, unt.se flera gånger om dagen, läser TGP och andra us-siter där musik och gitarrer diskuteras. Det räcker.
De gamla kontakter jag vill upprätthålla gör jag på the old fashioned way- sms, alltså. :) OCH ringer och pratar skit nån timme per år...

De som växt upp med detta, aldrig haft nåt alternativ, de skaffar sig en bredare social kompetens då man övar sig på två parallella situationer- det digitala och "analoga". Många klarar det utmärkt, hittar en balans och odlar bägge färdigheterna. Tyvärr så ser jag många som inte riktigt klarar detta under tonåren- de väljer den enkla vägen och isolerar sig in i den digitala världen. Vet inte hur man deltar i ett samtal, hur man bemöter olika synsätt och människor osv. Jag ser ungdomar vara stressade över att ha missat en timme av sitt digitala liv, är rätt övertygad om att vi inte sett konsekvenserna av detta nya förhållningssätt till livet än.

Jag lägger absolut ingen värdering i användandet av FB och andra social medier, var och en gör vad man mår bra av. Vill man hålla koll på bekantskapskretsen eller bibehålla kontakten med gamla vänner, puffa för händelser/gig mm, diskutera politik eller religion- whatever floats your boat. Men man kanske ska som OP, fundera på vad man lägger sin tid på. Mår du bättre av det? Vårt bekräftelsebehov är en viktig drivkraft, ibland tar den över och blir till en belastning.

Rätt suddigt inlägg, multitaskar med matlagning och kidsen samtidigt- undrar varför jag skrev detta?

Matte

_________________
the older I get, the better I was


08 May 2015, 17:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det här med Facebook...
Facebook är trevligt. Använt på ett förnuftigt vis så ger det väl bara fördelar, förstår inte alls hur en vuxen människa skulle drabbas negativt av det. Att det finns rötägg och att röttäggen blir allt fler får vi blunda för och hoppas att vi tele-gubbar har dött innan allt går åt helvete. Ljudbojen däremot har gjort kaos med mig och kostat mig minst 100000 riksdaler. Jävla bojen...

_________________
www.slackervillezoo.se


08 May 2015, 17:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Det här med Facebook...
davidihse wrote:
Facebook är trevligt. Använt på ett förnuftigt vis så ger det väl bara fördelar, förstår inte alls hur en vuxen människa skulle drabbas negativt av det. Att det finns rötägg och att röttäggen blir allt fler får vi blunda för och hoppas att vi tele-gubbar har dött innan allt går åt helvete. Ljudbojen däremot har gjort kaos med mig och kostat mig minst 100000 riksdaler. Jävla bojen...


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Gud finns inte.


08 May 2015, 17:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Det här med Facebook...
F-b är ett tveeggat svärd, å ena sidan ett underbart sätt att hålla kontakt med nära släkt och vänner på annan ort.
Men å andra sidan ett tragiskt försök för många att skaffa sig ett liv! Tusentals "F-b vänner", men ingen av dom skulle hälsa om dom möttes på stan. Och vem fan orka bry sig om den fotade lunchtallriken från någon murken vägkrog, eller vem bry sig om "på ICA Maxi för en minut sen"?

_________________
pudas


08 May 2015, 20:09
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2001
Location:
Post Re: Det här med Facebook...
Ibland när jag ser sådana där menlösa inlägg kan jag förundras över hur vansinnigt dåligt omdöme vissa människor har. Nästan så att man funderar hur det kommer sig att man lärt känna dem. Värst var en gammal vän som nu 15 år senare förvandlats till ett komplett monster och använde FB till att smutskasta sin fd sambo och hur denne behandlade deras gemensamma barn. Jag mådde nästan illa.

Jag avskyr också sådana där "tå-bilder" när folk fotar sina fötter framför någon strand eller nåt. Jag tänkte göra en serie sådana där man ser min hand och en ölburk framför en massa motiv i bakgrunden: en vacker strand, förarsätet i en bil, en lekplats med massa småbarn, duschen på ett offentligt badhus mm...


08 May 2015, 21:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Dec 2009, 21:27
Posts: 733
Location: Malmö
Post Re: Det här med Facebook...
pudas wrote:
Tusentals "F-b vänner", men ingen av dom skulle hälsa om dom möttes på stan. Och vem fan orka bry sig om den fotade lunchtallriken från någon murken vägkrog, eller vem bry sig om "på ICA Maxi för en minut sen"?

Det där är ju lättlöst genom att antingen i första steget inte acceptera vänförfrågan, eller ta bort personen som vän? Detta tillsammans med att avfölja vissa personer gör att ganska mycket skit inte blockerar det lilla som faktiskt kan vara intressant i flödet.

_________________
I övrigt har jag ingen åsikt.


08 May 2015, 21:58
Profile

Joined: 30 Dec 2009, 21:27
Posts: 733
Location: Malmö
Post Re: Det här med Facebook...
Genom Facebook och andra sociala medier har ett stort antal personer som inte borde ha en plattform att uttrycka sig i fått det.

_________________
I övrigt har jag ingen åsikt.


08 May 2015, 21:59
Profile
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Det här med Facebook...
snutstrut wrote:
Jag avskyr också sådana där "tå-bilder" när folk fotar sina fötter framför någon strand eller nåt. Jag tänkte göra en serie sådana där man ser min hand och en ölburk framför en massa motiv i bakgrunden: en vacker strand, förarsätet i en bil, en lekplats med massa småbarn, duschen på ett offentligt badhus mm...


Det är faktiskt en sjukt rolig idé som du borde göra verklighet av! Ju mer opassande, desto bättre. :D


08 May 2015, 23:51
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Det här med Facebook...
Äh! Facebook är ett relativt nytt media. Inget annat. Använd det eller skit i det. Who cares. Det är faktiskt helt i sin ordning att bojkotta telefon eller brev också om man så önskar. Men ganska löjligt eller t o m absurt att kokettera med det på ett annat socialt media.


09 May 2015, 00:30
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Det här med Facebook...
Gillar FB.

Man får inte glömma att ens egen FB är och blir vad man gör av den själv.

Jag skriver mest Surk*kiga inlägg men har FB mest som informationskälla om ditt å datt.


10 May 2015, 23:40
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Dec 2007, 20:26
Posts: 212
Location: Vaggeryd
Post Re: Det här med Facebook...
Jag har aldrig haft nåt konto. En sådan sida fyller ingen funktion för mig, jag har inget alls intresse för det. Andra får självklart göra vad de vill, bojkotta eller älska det, men jag bryr mig bara inte om det.

_________________
------------------------------
http://www.myspace.com/bennynilsson


14 May 2015, 21:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Det här med Facebook...
BennyBanana wrote:
Jag har aldrig haft nåt konto. En sådan sida fyller ingen funktion för mig, jag har inget alls intresse för det. Andra får självklart göra vad de vill, bojkotta eller älska det, men jag bryr mig bara inte om det.

Instämmer helt med föregående talare!

//BoB


14 May 2015, 21:50
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1834
Location: Förort med Swish
Post Re: Det här med Facebook...
BlueOnBlue wrote:
BennyBanana wrote:
Jag har aldrig haft nåt konto. En sådan sida fyller ingen funktion för mig, jag har inget alls intresse för det. Andra får självklart göra vad de vill, bojkotta eller älska det, men jag bryr mig bara inte om det.

Instämmer helt med föregående talare!

//BoB


OK, då kan jag instämma med två talare...

_________________
tligen


14 May 2015, 23:04
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Det här med Facebook...
Facebook är bra. Snart kommer Occulus rifft Google Glasses osv och vi övergår till Virituell Verklighet 100 procentigt.
Dä är det skönt om man inte är riktigt tappad bakom vagnen.


The times they are a changin..... eller vad sjöng Bob....


15 May 2015, 01:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Det här med Facebook...
salesman wrote:
Facebook är bra. Snart kommer Occulus rifft Google Glasses osv och vi övergår till Virituell Verklighet 100 procentigt.
Dä är det skönt om man inte är riktigt tappad bakom vagnen.


The times they are a changin..... eller vad sjöng Bob....


facebook kommer , facebook går
endast mänskliga kontakter består.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


15 May 2015, 08:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14770
Location:
Post Re: Det här med Facebook...
peterh wrote:

facebook kommer , facebook går
endast mänskliga kontakter består.

Jag tror nog att sociala medier är här för att stanna , sen i vilken form tja.

Människor (inkl jag själv) lämnar gladeligen ut massor av info om sina liv, vanor, bilder osv till FB och Google /Apple bara
för att få delta i en gratistjänst på nätet som vi sen 'inte kan vara utan'

Verkligheten visar att det är BARA för att det är gratis man kan nå dessa enorma medlemsantal, skulle man ta en månadsavgift på säg 99:-
så försvinner 80% av användarna, så viktigt är det egentligen.

Jag kollar FB visst, men bidrar inte med så mycket inlägg, tycker mest det är kul att se vad folk håller på med.
Skulle aldrig kunna hålla kontakt med 50 pers i vardagen ens per telefon/Sms, och knappast träffas på riktigt.

Det är ett handfull personer endast.

Man blir lite förvånad oroad av hur många människor är så aggresiva och skriver så fruktanvärt illa, speciellt när de får kommentera reklaminslag.

Typ ett företag önskar alla en glad midsommar och får en sån första kommentar:

'DJEFLA SKIT FÖRTAG DRA ÅT H-E'

Måste ligga en verkligt dålig upplevelse bakom.....

Många verkar inte heller förstå att reklaminslag är en del av FB's sätt att tjäna pengar , förutom att sälja dina uppgifter och sökvanor.

Eler varför dom får en massa annonser från datingsidor och sånt och beklagar sig över det, ha ha....

_________________



19 May 2015, 20:01
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Jan 2011, 15:50
Posts: 521
Location: Gävle
Post Re: Det här med Facebook...
Jag gick ur för snart 3 år sen och trivs bra med det.


19 May 2015, 20:17
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2001
Location:
Post Re: Det här med Facebook...
Mike Leaf wrote:
peterh wrote:

facebook kommer , facebook går
endast mänskliga kontakter består.

Jag tror nog att sociala medier är här för att stanna , sen i vilken form tja.

Människor (inkl jag själv) lämnar gladeligen ut massor av info om sina liv, vanor, bilder osv till FB och Google /Apple bara
för att få delta i en gratistjänst på nätet som vi sen 'inte kan vara utan'

Verkligheten visar att det är BARA för att det är gratis man kan nå dessa enorma medlemsantal, skulle man ta en månadsavgift på säg 99:-
så försvinner 80% av användarna, så viktigt är det egentligen.

Jag kollar FB visst, men bidrar inte med så mycket inlägg, tycker mest det är kul att se vad folk håller på med.
Skulle aldrig kunna hålla kontakt med 50 pers i vardagen ens per telefon/Sms, och knappast träffas på riktigt.

Det är ett handfull personer endast.

Man blir lite förvånad oroad av hur många människor är så aggresiva och skriver så fruktanvärt illa, speciellt när de får kommentera reklaminslag.

Typ ett företag önskar alla en glad midsommar och får en sån första kommentar:

'DJEFLA SKIT FÖRTAG DRA ÅT H-E'

Måste ligga en verkligt dålig upplevelse bakom.....

Många verkar inte heller förstå att reklaminslag är en del av FB's sätt att tjäna pengar , förutom att sälja dina uppgifter och sökvanor.

Eler varför dom får en massa annonser från datingsidor och sånt och beklagar sig över det, ha ha....


Sedan får jag en känsla att folk sitter rätt länge och slipar på den perfekta kommentaren i en diskussion (kanske inte just den kommentaren du nämnde), men jag tycker mig se att diskussionerna är väldigt svarta eller vita. Sällan några nyanserade mellanting. Det är ju rätt lätt att skriva en text och redigera den innan man trycker på skicka. Det som sägs med munnen är svårare att ta tillbaka eller förändra.


20 May 2015, 11:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Det här med Facebook...
Förutom "Sluta följa" upptäckte jag idag att man även kan stoppa aviseringar från vänner och sidor man är medlem i. Var administratör på en företagssida ett kort tag och de har inte avregistrerat mig ännu efter 1,5 år.

Man har ju för f-n inte tid att läsa all dessa aviseringar!

_________________
##################


20 May 2015, 11:42
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Det här med Facebook...
Sen ska man komma ihåg att på FB är du inte kunden, utan varan 8)


20 May 2015, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Det här med Facebook...
Trout wrote:
Sen ska man komma ihåg att på FB är du inte kunden, utan varan 8)


Precis! FB vill ju att vi läser allt och är med överallt. Iallafall till den nivå där de tycker de kan kartlägga oss och rikta lönsam reklam mot oss.

Och vi lever i en kultur det sägs att vi måste vara på FB, Instagram, Twitter osv.

Inte jag. Om alla måste ha en Tubescreamer måste jag ha nåt annat, ju!

_________________
##################


20 May 2015, 12:11
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Det här med Facebook...
snutstrut wrote:
Jag avskyr också sådana där "tå-bilder" när folk fotar sina fötter framför någon strand eller nåt. Jag tänkte göra en serie sådana där man ser min hand och en ölburk framför en massa motiv i bakgrunden: en vacker strand, förarsätet i en bil, en lekplats med massa småbarn, duschen på ett offentligt badhus mm...

Faktum är att jag tror jag sett någon göra detta, dock på bilddagboken.se

Själv använder jag Facebook i huvudsak för att sköta om mitt bands FB-sida, för det funkar rätt bra.
Gör faktiskt inte speciellt mycket på min personliga sida förutom att posta bilder på nya gitarrmeppringar och sånt.


20 May 2015, 13:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.