|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Author |
Message |
Bentooshape
Joined: 02 Mar 2009, 22:40 Posts: 1483 Location: South
|
Bilkunniga se hit!
Jag fortsätter på det inkörda spåret med bilfrågor här.
Har en Renault grand Scenic 2005a som strular. (Ja jag vet att Renault inte är att föredra. Jag ska sälja den.)
Den tar uppenbarligen tjuvström då batteriet dör en gång i veckan. Startmotor och batteri är nyligen utbytt mot nytt.
Servicelampan lyser även och säger "check injektion", men verkstan kan inte hitta något när de felsöker.
Någon med erfarenhet och kunskap om det här?
|
30 Mar 2015, 12:37 |
|
|
holmis63
Joined: 17 Jul 2012, 16:29 Posts: 2815 Location: Gamlestan
|
Re: Bilkunniga se hit!
Kan ju vara så enkelt som att ett nytt batteri krävs, ett gammalt/slitet/urladdat tar inte emot laddning längre och kan uppföra sig som du beskriver. Dessutom, när mina batterier varit slut (inte Renault dock, kör BMW) så har elektroniken ballat ur helt ibland, kan ge alla möjliga konstiga meddelanden och lysande eller blinkande indikeringslampor.
Edit: Nu läste jag ditt inlägg ordentligt, så kanske laddningsreläet då, påståendet om felmeddelanden kvarstår.
|
30 Mar 2015, 13:09 |
|
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Re: Bilkunniga se hit!
Har kört Scenic sedan 2004, inne på vår femte nu en Grand Scenic -06. Förra bilen, en -04, fick också elknas. Du måste, om du inte redan gjort det, lämna in den till någon auktoriserad Renault verkstad som har rätt felkodsläsare. Att inte verkstan hittar ditt fel låter som om att de inte har rätt grejer för att läsa av den med. Med lite flax är det ett enkelt fel annars byter man hela styrboxen och det är knappt lönt på en så pass billig bil. Vi har nog haft tur, men förutom förra bilen så har vi aldrig haft annat än slitningsdelar att serva. Helt ok bruksbilar som är flexibla med sina extra stolar bak och som kan lasta en hel del.
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
30 Mar 2015, 13:41 |
|
|
dimman
Joined: 05 Mar 2005, 00:01 Posts: 1435 Location:
|
Re: Bilkunniga se hit!
Rengör alla anslutningar till och från batteriet, se till att inget spänningsfall finns vid anslutningspunkter/batterikablage. Belastningsmät generatorns kapacitet så att alla faser (3st) ger rätt ström/A mät sedan generatorns batt.anslutning ( bör ligga på drygt 14 v), gör sedan samma mätning över batteripolerna, skillnaden ska vara mindre än 1v, men inte under 13,2 v. Ett 12v batteri består av 6 st celler, var och en av dessa celler har samma kapacitet som alla cellerna tillsammans, ex: ett batteri 12v 60 ah blir uträknat så här: 6x 2v seriekopplat = 12V(spänning)....seriekoppling gör att spänningen ökar med antal celler men strömmen blir oförändrad, det innebär att kapaciteten i varje cell är 2v 60 A. Med pararellkopplade celler blir förhållandet det omvända, spänningen oförändrad men strömmen ökar med antalet celler. men detta räcker inte för att laddkretsen ska fungera, varje cell behöver 0.2 v överspänning för att det ska ske en reaktion i elektrolyten, uttäknat så ser det ut så här: 6 x 2v + 6 x 0,2 v= -13,2v (systemspänning)..detta är ett absolut minimum av vad generatorn måste lämna för att du ska ha en laddning över elektrolyten, lägg till 1volt som man räknar med kan försvinna i spänningsfall , regulatorn är därför oftast justerad till 14,2 v. Men det är lätt att bli lurad, laddlampan slocknar då genratorn lämnar 14.2v men det säger inte något om hur mycket ström/A den ger, därför är det viktigt att man belastar generatorn då man mäter den. Generatorn har 3 Faser där varje fas är lika med en tredjedel av generatorns kapacitet, ex: genratorns märkeffekt 12v 60 A= varje fas 20 A... om en fas brunnit så tappar du 20A, har två faser brunnit så tappar du 40 A . Batteriets uppgift är bara uppstart, efter det ska generatorn ensam försörja förbrukarna, om du har mer förbrukare än vad generatorn har effekt, då kommer förbrukarna att ta resterande behov från batteriet.... och nu har du fått problem, vid nästa start är batteriet dött. Hoppas att du förstod något av all "rappakalja" , men det är A och O att man mäter rätt och på rätt ställe, jag är inte så övertygad om att men vet/kan det på verkstäderna alla gånger.
_________________ Play it again Sam.......
|
30 Mar 2015, 21:23 |
|
|
Stefan_E
Joined: 04 Aug 2009, 11:35 Posts: 738 Location: Åstorp
|
Re: Bilkunniga se hit!
Jag hade kollat med en amperemeter om det verkligen rör sig om att bilen drar tjuvström.
|
31 Mar 2015, 18:07 |
|
|
Bentooshape
Joined: 02 Mar 2009, 22:40 Posts: 1483 Location: South
|
Re: Bilkunniga se hit!
Tack för alla svar! Själv har jag noll koll på motorer och elektronik, men jag ska försöka förmedla informationen till mekanikern.
|
07 Apr 2015, 11:56 |
|
|
Groth
Joined: 06 Aug 2008, 19:35 Posts: 2265 Location: Sverige
|
Re: Bilkunniga se hit!
Koppla in en multimeter i serie mellan batteriets pluspol och bilens pluskabel (se till att alla förbrukare inkl innerbelysning är avstängda), mät ström. Nu ser du hur mycket "tjuvström" den drar. Plocka ur säkringarna en i taget, kolla om tjuvförbrukningen försvinner när du rycker ur någon särskild säkring.
|
08 Apr 2015, 00:08 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
|