View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 09:30



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Bilkunniga se hit! 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Bilkunniga se hit!
Jag fortsätter på det inkörda spåret med bilfrågor här.

Har en Renault grand Scenic 2005a som strular. (Ja jag vet att Renault inte är att föredra. Jag ska sälja den.)

Den tar uppenbarligen tjuvström då batteriet dör en gång i veckan. Startmotor och batteri är nyligen utbytt mot nytt.

Servicelampan lyser även och säger "check injektion", men verkstan kan inte hitta något när de felsöker.

Någon med erfarenhet och kunskap om det här?


30 Mar 2015, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Bilkunniga se hit!
Kan ju vara så enkelt som att ett nytt batteri krävs, ett gammalt/slitet/urladdat tar inte emot laddning längre och kan uppföra sig som du beskriver.
Dessutom, när mina batterier varit slut (inte Renault dock, kör BMW) så har elektroniken ballat ur helt ibland, kan ge alla möjliga konstiga meddelanden och lysande eller blinkande indikeringslampor.

Edit: Nu läste jag ditt inlägg ordentligt, så kanske laddningsreläet då, påståendet om felmeddelanden kvarstår.


30 Mar 2015, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Bilkunniga se hit!
Har kört Scenic sedan 2004, inne på vår femte nu en Grand Scenic -06. Förra bilen, en -04, fick också elknas. Du måste, om du inte redan gjort det, lämna in den till någon auktoriserad Renault verkstad som har rätt felkodsläsare. Att inte verkstan hittar ditt fel låter som om att de inte har rätt grejer för att läsa av den med. Med lite flax är det ett enkelt fel annars byter man hela styrboxen och det är knappt lönt på en så pass billig bil.
Vi har nog haft tur, men förutom förra bilen så har vi aldrig haft annat än slitningsdelar att serva. Helt ok bruksbilar som är flexibla med sina extra stolar bak och som kan lasta en hel del.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


30 Mar 2015, 13:41
Profile

Joined: 05 Mar 2005, 00:01
Posts: 1435
Location:
Post Re: Bilkunniga se hit!
Rengör alla anslutningar till och från batteriet, se till att inget spänningsfall
finns vid anslutningspunkter/batterikablage.
Belastningsmät generatorns kapacitet
så att alla faser (3st) ger rätt ström/A
mät sedan generatorns batt.anslutning ( bör ligga på drygt 14 v), gör sedan
samma mätning över batteripolerna, skillnaden ska vara mindre än 1v, men
inte under 13,2 v.
Ett 12v batteri består av 6 st celler, var och en av dessa celler har samma kapacitet
som alla cellerna tillsammans, ex: ett batteri 12v 60 ah blir uträknat så här:
6x 2v seriekopplat = 12V(spänning)....seriekoppling gör att spänningen ökar
med antal celler men strömmen blir oförändrad, det innebär att kapaciteten i varje
cell är 2v 60 A.
Med pararellkopplade celler blir förhållandet det omvända, spänningen
oförändrad men strömmen ökar med antalet celler.
men detta räcker inte för att laddkretsen ska fungera, varje cell behöver 0.2 v
överspänning för att det ska ske en reaktion i elektrolyten, uttäknat så ser det ut så här:
6 x 2v + 6 x 0,2 v= -13,2v (systemspänning)..detta är ett absolut minimum av vad generatorn
måste lämna för att du ska ha en laddning över elektrolyten, lägg till 1volt som man räknar
med kan försvinna i spänningsfall , regulatorn är därför oftast justerad till 14,2 v.
Men det är lätt att bli lurad, laddlampan slocknar då genratorn lämnar 14.2v men
det säger inte något om hur mycket ström/A den ger, därför är det viktigt att man
belastar generatorn då man mäter den.
Generatorn har 3 Faser där varje fas är lika med en tredjedel av generatorns kapacitet,
ex: genratorns märkeffekt 12v 60 A= varje fas 20 A... om en fas brunnit så tappar du
20A, har två faser brunnit så tappar du 40 A .
Batteriets uppgift är bara uppstart, efter det ska generatorn ensam försörja förbrukarna, om
du har mer förbrukare än vad generatorn har effekt, då kommer förbrukarna att ta resterande
behov från batteriet.... och nu har du fått problem, vid nästa start är batteriet dött.
Hoppas att du förstod något av all "rappakalja" , men det är A och O att man mäter rätt
och på rätt ställe, jag är inte så övertygad om att men vet/kan det på verkstäderna alla
gånger.

_________________
Play it again Sam.......


30 Mar 2015, 21:23
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Bilkunniga se hit!
Jag hade kollat med en amperemeter om det verkligen rör sig om att bilen drar tjuvström.


31 Mar 2015, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Re: Bilkunniga se hit!
Tack för alla svar!
Själv har jag noll koll på motorer och elektronik, men jag ska försöka förmedla informationen till mekanikern.


07 Apr 2015, 11:56
Profile
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Bilkunniga se hit!
Koppla in en multimeter i serie mellan batteriets pluspol och bilens pluskabel (se till att alla förbrukare inkl innerbelysning är avstängda), mät ström. Nu ser du hur mycket "tjuvström" den drar. Plocka ur säkringarna en i taget, kolla om tjuvförbrukningen försvinner när du rycker ur någon särskild säkring.


08 Apr 2015, 00:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: gg gain and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.