View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 12:22



Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vilken SUV 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Vilken SUV
Halloj

Hjälp mig, vilken SUV skall jag köpa :D .
Står just nu mellan Toyota RAV, Honda Crv och Mazda CX-5, dessa verkar ha fått bra i diverse tester.

Inte äldre än 2013, eventuellt en sprillans ny, 4 hjulsdrift är ett måste

Har ni några SUV erfarenheter?

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


24 Mar 2015, 14:47
Profile ICQ WWW

Joined: 29 May 2005, 11:28
Posts: 1376
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken SUV
Vad får det kosta? Hur mycket utrymme behöver du?

Titta även på VW Tiguan, KIA Sportage eller systermodellen Hyundai ix35, Nissan Quasqai, Mitsubishi ASX och Subaru XV.

Klas
(som valde bort 4WD och valde en mini-MPV istället)

_________________
...all the times I've had to play while people sat there drunk...


24 Mar 2015, 18:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Vilken SUV
Honda har väl ett undermåligt fyhjulsdriftsystem?
http://teknikensvarld.se/honda-cr-vs-fy ... en-163697/

Hyundai som billtillverkare fick jag avsmak för efter det här. Att leverera bilar med såna problem kan aldrig ursäktas eller förklaras bort.
https://www.youtube.com/watch?v=ZrPxXLj_7sI

Toyota RAV, underkänt rostskydd på en så pass dyr bil? Det får man ju inte ens med Dacia duster.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... -rav4-2013

Nya Qashqai får rätt bra betyg i tester men många av användarna verkar tvärtom vara missnöjda och ger själva lågt betyg.
http://www.carbuyer.co.uk/reviews/nissa ... ack/review


24 Mar 2015, 20:16
Profile

Joined: 25 Jan 2009, 18:44
Posts: 510
Location: Stockholm
Post Re: Vilken SUV
Bongo Bob wrote:
Honda har väl ett undermåligt fyhjulsdriftsystem?
http://teknikensvarld.se/honda-cr-vs-fy ... en-163697/

Hyundai som billtillverkare fick jag avsmak för efter det här. Att leverera bilar med såna problem kan aldrig ursäktas eller förklaras bort.
https://www.youtube.com/watch?v=ZrPxXLj_7sI

Toyota RAV, underkänt rostskydd på en så pass dyr bil? Det får man ju inte ens med Dacia duster.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... -rav4-2013

Nya Qashqai får rätt bra betyg i tester men många av användarna verkar tvärtom vara missnöjda och ger själva lågt betyg.
http://www.carbuyer.co.uk/reviews/nissa ... ack/review

:-) Så vilken är ditt tips?

_________________
& her in her summer dress
half a beer & her hair a mess


24 Mar 2015, 20:24
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Vilken SUV
Nog läge att åka och prova själv,rätt jämna i kvaliten,själv brukar jag gilla Honda,men dom har så plastig instrumentbräda :shock:
Mazda fick mkt bra omdömen i Teknikens värld,Toyota är stabila bilar
Mazda eller Rav4 är mitt tips


24 Mar 2015, 20:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilken SUV
Ganska små SUV det där, kolla att utrymmet räcker till.
Tex RAV-4 är för liten för mina behov.
Kolla också max dragvikt om du ska dra med den

Grannen köpte en ny Qashquai , han hade bara problem med den och handlaren tog tillbaka den,
han fick en Mitsubishi outlander istället och är jättenöjd med den.

_________________



24 Mar 2015, 21:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Vilken SUV
Stupid Fingers wrote:
:-) Så vilken är ditt tips?



Jag gillar tanken på maximalt med bil för pengarna och funktion framför all bling och prestige på en fyrhjulsdriven SUV och skulle satsa på någonting i stil med Skoda Yeti.
Gillar det totalt prestigelösa märket och antilooken på den men det gör nog inte alla. Riktigt bra att köra. Kompakt storlek men baksätena går listigt att ta ur helt och då blir det plötsligt riktigt bra lastutrymme om man vill. Svårt att hitta en ägare som inte älskar sin Yeti.
Minus - kupébullrig och periodvis har de varit en del problem med rostiga dörrar.


Jag gillar annars stilen på Landrovers som Discovery men vet inget om dem och förmodligen fel storlek och prisklass.


24 Mar 2015, 22:06
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Vilken SUV
Audi q7 gillar jag. Man åker som ett jäkla lok på vägen. Lite dåligt lastutrymme dock.


24 Mar 2015, 22:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vilken SUV
Kört runt med en Cheva Tahoe -13 i fyra veckor snart (750 mil) och tycker den är hur skön som helst! Har även haft anvädning för 4-hjulsdriften och lågväxeln (Moki Dugway) nerför extremt brant hårnålsväg på grus.


25 Mar 2015, 03:36
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: Vilken SUV
Tack för input.

Blir till att provköra lite, är svårt det här med bilar. Olika tester visar olika resultat, olika ägare tycker olika etc.
Fast det är väl som med allt annat, man får lyssna på råd och läsa på och sedan testa och ta ett beslut.

Mina kriterier är att den ska vara snygg, både interiör och exteriör. 4 hjulsdrift ett måste med tanke på sommarstugans placering.
Lastutrymme inte så viktigt då vi inte har barn och inte kommer ha det i framtiden heller. Jag vill ha en något sånär pigg motor så man tryggt kan blåsa om en långtradare.
I någon test av en Toyota RAV från 2012 tror jag så skrev dom den var slö och inte alls kul att köra om med, så vill jag inte ha det.
Manuell växellåda, givetvis är lite "lull lull" roligt att ha. Frugan vill ha dragkrok men inte jag för då blir det jag som får köra släpet till gig, nu slipper jag :D

får väl kosta upp till 260 tusen.

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


25 Mar 2015, 08:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilken SUV
spindeln wrote:
Audi q7 gillar jag. Man åker som ett jäkla lok på vägen. Lite dåligt lastutrymme dock.


Tycker inte dom ser ut som en SUV med den bakdelen, snarare en förväxt Crossover. Vad gäller större SUV skulle jag
hellre åka en Pajero, Landcruiser eller varför inte MB GL550. Det ska vara rakt tak och stående bakruta , inte coupé, på en SUV.

_________________



25 Mar 2015, 09:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Vilken SUV
Volvo XC60 är trevlig, kanske är mera crossover men den är bra mycket större och SUVigare än en RAV4 tycker jag.


25 Mar 2015, 10:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Vilken SUV
Jag har en KIA Sportage från 2005 som jag haft i ett halvår nu. Är ganska nöjd än så länge.
Den har adaptiv 4-hjuls drift. Det betyder att den kickar in om något hjul inte greppar.

Man kan låsa fyrhjulsdriften men bara upp till 40 km/t sedan blir det tvåhjulsdrift igen.

Körmässigt gillar jag den väldigt mycket. Jag har automat och sexa på 175 hästar så det går absolut att få den att röra på sig.
Lite törstig dock. Åker just nu enbart stadstrafik och ligger ganska stadigt på 1,5 liter milen. Men det får det vara värt.
Har inte åkt landsväg med den än så det återstår att se vad förbrukningen hamnar på då.

Den är tyst i kupén vilket jag gillar. Jag hatar när man blir halvt döv när man åker landsväg och måste ha radion svinhögt för att höra något.
Gott om benutrymme i baksätet. Farthållare och tonade rutor.

Det enda jag saknar är backsensor.
I och med tonade rutor och att den är ganska hög känns det alltid lite småläskigt när man ska backa om det är mörkt ute.
Funderar på att köpa något kit och montera själv.


25 Mar 2015, 10:47
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Vilken SUV
Xc90 har jag haft ett par år och den krånglade aldrig.
Går att hitta bra ex från typ 2006-2010 för runt 100-200 tsek
Med vänlig hälsning, olle


25 Mar 2015, 11:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Vilken SUV
rifle wrote:
Volvo XC60 är trevlig, kanske är mera crossover men den är bra mycket större och SUVigare än en RAV4 tycker jag.

Men inget bagageutrymme att tala om. Är lastkapacitet viktigt, varför inte en XC70? Polisen kör ju uteslutande med den numera. Kupekomforten från V70 är bra, 4-hjulsdrift och mer markfrigång, och köregenskaperna är bättre än renodlade SUV-ar.
Och man slipper klättra upp i den. :D

_________________
Image


25 Mar 2015, 12:24
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken SUV
opel mokka :wink: syrran min supernöjd 1.4 T 4*4 hon kört i 2.5 år inte ett fel :)

blir en sån för mig om jag byter upp mig :)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


25 Mar 2015, 12:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilken SUV
zven wrote:
opel mokka :wink: syrran min supernöjd 1.4 T 4*4 hon kört i 2.5 år inte ett fel :)

blir en sån för mig om jag byter upp mig :)


1.4 L motor i en SUV? Hur fungerar det med ett 1300kg hästsläp på? , eller husvagn?

_________________



25 Mar 2015, 14:05
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken SUV
TURBO

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


25 Mar 2015, 19:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilken SUV
zven wrote:
TURBO


Ok , kul, finns det fortfarande på bensinare, trodde det var en 80-talsgrej, gav ju ketchupeffekt på typ 4000 varv när den kickade in.
Säkert bättre med modern teknik, men minst en 2.4 4-cyl eller 2.7 6-cyl är väl det man är van med på dom här bilarna och en 2.0 Diesel....

_________________



25 Mar 2015, 22:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Vilken SUV
Turbo känns väl nästan vanligare än utan på bensinare idag. Vi går ju mot mindre effektstarkare och bränslesnålare motorer.


Last edited by Bongo Bob on 26 Mar 2015, 01:09, edited 2 times in total.



25 Mar 2015, 23:33
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Vilken SUV
Subaru-ägare brukar vara nöjda med sina bilar.
Jag hade kollat en och två gånger på Outback.
Annars så tycker jag generellt att Honda gör betydligt mycket bättre bilar än försäljningssiffrorna visar, en CRV före RAV4 alla dagar i veckan.


25 Mar 2015, 23:59
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Vilken SUV
Mike Leaf wrote:
zven wrote:
TURBO


Ok , kul, finns det fortfarande på bensinare, trodde det var en 80-talsgrej, gav ju ketchupeffekt på typ 4000 varv när den kickade in.
Säkert bättre med modern teknik, men minst en 2.4 4-cyl eller 2.7 6-cyl är väl det man är van med på dom här bilarna och en 2.0 Diesel....

Sitter turbo i en väldig massa bensinmotorer idag.


26 Mar 2015, 00:03
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Vilken SUV
HRJ wrote:
en CRV före RAV4 alla dagar i veckan.


Hondas fyrhjulsdrift på senaste versionen är tydligen ett skämt enligt teknikens värld. Se länken ovan bland annat.


26 Mar 2015, 00:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken SUV
Subaru har en stoor nackdel dem slukar drivmedel oavsett bensin eller diesel utförande det kommer bli en smärre shock för den som är van med att japanska bilar är bränslesnåla...

va möe klagomål under dem 3 åren jag jobbade me subaru

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


26 Mar 2015, 02:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vilken SUV
HRJ wrote:
Sitter turbo i en väldig massa bensinmotorer idag.


+1 Och nu börjas de så smått att kombineras med en kompressor (turbo + kompressor) och ännu mindre slagvolym (typ Volkswagen)


26 Mar 2015, 03:56
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Vilken SUV
Om fyrhjulsdriften är det viktiga så ska du nog snöa in på tester av 4wd-bilar, för alltför många bilar som säger sig vara 4wd är det inte i praktiken när allt kommer omkring. Hade två Jeepar förut, en Jeep Grand Cherokee och en vanlig Cherokee och de var grymt trevliga att åka med på dåliga vägar och i djup snö. Har dragit loss flera s.k. SUV med 4wd, t.ex. en Kia Sportage, som då ska ha adaptiv 4wd enligt Urban. I praktiken så blev det så att just denna Kia körde fast i djup snö och spann loss med ett däck.
Vet inte om det var något fel på den bilens 4wd, eller om teorin bakom 4wd inte funkade så bra i praktiken.
Hur som helst så drog jag loss den med min lilla Cherokee hur lätt som helst...

Det är ju så att det finns flera typer av 4wd. I Cherokeen så kan man låsa diffen mellan fram och bakaxel och detta ger drivning på ett framhjul och ett bakhjul. Släpper det så får man diagonalspinn och då sitter man fast. MEN, det finns även något som heter diffbroms och det finns på bakhjulen, så Cherokeen fick drivning på TRE av hjulen.

Många tror att 4wd är att bilen driver på alla fyra hjulen, men det gör den ju bara fram tills att det släpper och det är då man märker vilka 4wd som funkar och vilka som inte funkar. Många billigare system är skitdåliga och man sitter fast med ETT spinnande framhjul t.ex. Sålde bägge jeeparna för fem år sedan då vi fick en ny väg som inte ligger lika utsatt för drivbildning, så behovet försvann så att säga, men jag saknar de ganska ofta på vintrarna. Vad jag INTE saknar med dem är soppaförbrukningen.
Varken V8:an eller den raka 6:an var snåla. Gick knappt att komma under 1,5 liter/milen.

Idag åker jag Saab 9-5 med 80-talsturbo... :lol:

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


26 Mar 2015, 07:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: Vilken SUV
Får igen tacka för alla åsikter, har kollat alla länkar som postats, alla förslag på bilar som jag inte själv tänkt på.

Mycket bra info, Tack!

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


26 Mar 2015, 09:11
Profile ICQ WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Vilken SUV
Hummer måste ju också nämnas. Bränslesnåla och smidiga i trafiken.


26 Mar 2015, 09:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Vilken SUV
spindeln wrote:
Hummer måste ju också nämnas. Bränslesnåla och smidiga i trafiken.

Fast du menar du naturligtvis originalet, inte V2 och V3 "plasthummels"

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Mar 2015, 10:30
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Vilken SUV
dirt wrote:
HRJ wrote:
Sitter turbo i en väldig massa bensinmotorer idag.


+1 Och nu börjas de så smått att kombineras med en kompressor (turbo + kompressor) och ännu mindre slagvolym (typ Volkswagen)

2.4/2.7/3.0 liters motorer är helt klart på väg ut, de stora tillverkarna kör max 2-liters och enkel eller dubbel turbo (eller kompressor) på nästan alla nya större modeller.

_________________
Image


26 Mar 2015, 11:43
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.