View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:29



Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vilken SUV 
Author Message

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Vilken SUV
spindeln wrote:
Hummer måste ju också nämnas. Bränslesnåla och smidiga i trafiken.

Och lättparkerade vid stormarknaden...

_________________
Image


26 Mar 2015, 11:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilken SUV
Forsman wrote:
Har dragit loss flera s.k. SUV med 4wd, t.ex. en Kia Sportage, som då ska ha adaptiv 4wd enligt Urban. I praktiken så blev det så att just denna Kia körde fast i djup snö och spann loss med ett däck.
Vet inte om det var något fel på den bilens 4wd, eller om teorin bakom 4wd inte funkade så bra i praktiken.
Hur som helst så drog jag loss den med min lilla Cherokee hur lätt som helst...

Det är ju så att det finns flera typer av 4wd. I Cherokeen så kan man låsa diffen mellan fram och bakaxel och detta ger drivning på ett framhjul och ett bakhjul. Släpper det så får man diagonalspinn och då sitter man fast. MEN, det finns även något som heter diffbroms och det finns på bakhjulen, så Cherokeen fick drivning på TRE av hjulen.

Många tror att 4wd är att bilen driver på alla fyra hjulen, men det gör den ju bara fram tills att det släpper och det är då man märker vilka 4wd som funkar och vilka som inte funkar. Många billigare system är skitdåliga och man sitter fast med ETT spinnande framhjul t.ex.


Finsn flera faktorer involverade än hur själva 4-hjulsdriften är konstruerad när du sitter fast, tex vilka däck du har på bilen, hjulens omkrets, motorstyrka, växellåda, markfrigång, tyngd, Antispinn, samt även HUR bilen fastnat. Jag har också dragit upp en del bilar ur diket med min Santa Fé. Också själv blivit uppdragen en gång , men då av en traktor och i en sån position att jag omöjligt kommit loss själv.

Sen är det ju förarduglighet också som påverkar, dels att kunna ta sig loss, dels att inte hamna i diket till att börja med.

_________________



26 Mar 2015, 11:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Vilken SUV
Jag har en Subaru Outback och en Subaru Forester. Riktigt bra bilar och roliga att köra. Jag har starka motorer i bägge så det dras en del bensin men det är det lätt värt! Subaru anstränger sig inte för att folk ska tro att deras bilar är högkvalitativa så som tyskarna gör. I Audi och Volvo är den upplevda kvaliteten hög, det känns bättre än vad det är. Subaru känns plastigare men kvaliteten är fantastisk. Mina senaste 3 bilar har varit Subaru som gått ca 10000 och dom går, har gått utan andra problem än typ bromsskivor osv, dvs sånt som händer alla bilar. Min mekaniker ansåg Outbacken bättre och roligare än hans egen Porsche Cayenne och ville byta och om Forestern sa han att bilen var i förvånadsvärt bra skick för att ha gått 10000 mil.
Vad jag försöker säga är, köp en Nissan. ;).

_________________
www.slackervillezoo.se


26 Mar 2015, 13:59
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Vilken SUV
Borde inte bilar som BARA gått 10 000 mil vara i gott skick? 8)

_________________
Image


26 Mar 2015, 14:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Vilken SUV
Jo, dom borde vara i bra skick. Men jag skrev förvånadsvärt bra. Dvs skitjävlabra ;).

_________________
www.slackervillezoo.se


26 Mar 2015, 14:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Vilken SUV
Mike Leaf wrote:
Finsn flera faktorer involverade än hur själva 4-hjulsdriften är konstruerad när du sitter fast, tex vilka däck du har på bilen, hjulens omkrets, motorstyrka, växellåda, markfrigång, tyngd, Antispinn, samt även HUR bilen fastnat. Jag har också dragit upp en del bilar ur diket med min Santa Fé. Också själv blivit uppdragen en gång , men då av en traktor och i en sån position att jag omöjligt kommit loss själv.

Sen är det ju förarduglighet också som påverkar, dels att kunna ta sig loss, dels att inte hamna i diket till att börja med.

Absolut, håller med om allt. Men det är alltför många bilar som säger sig ha 4WD när det i själva verket är rent skräp.
Om framkomligheten hänger på antispinnsystem så är det inget bra 4WD-system, även om det är ett bra hjälpmedel det också.

Precis som du nämner så är ju en av de viktigaste faktorerna hur man kör. Många verkar tro att 4WD innebär att det är som att köra på torr asfalt en vacker sommardag, men det handlar mycket om hur man kör också.
Ska man köra i eländig terräng så ska man inte skaffa sig en vanlig låg personbil med höghastighetsdäck och tro att man kommer fram, för det gör man inte när det kniper... 8)

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


26 Mar 2015, 18:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilken SUV
kjelle wrote:
Borde inte bilar som BARA gått 10 000 mil vara i gott skick? 8)


Bytte skivor runt om på min 2003 Santa Fé nyligen , det var orginal som satt där och gått 22.000 mil, avgas är orginal , batteri också. Beläggen är bytta en gång vid runt 12.000..

En spindelled är bytt fram , annars hela framvagnen orörd också.

Finns ingen rost på bilen heller....

Komer köra den ett par år till, vet inte var gränsen går på dom här, kanske 15 år och 28-30.000 mil

_________________



26 Mar 2015, 21:39
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Vilken SUV
zven wrote:
Subaru har en stoor nackdel dem slukar drivmedel oavsett bensin eller diesel utförande det kommer bli en smärre shock för den som är van med att japanska bilar är bränslesnåla...

va möe klagomål under dem 3 åren jag jobbade me subaru

Spritmonitor.de är ju en rätt kul site där (mestadels) tyska ägare loggar sina drivmedelsinköp kontra körsträcka.
Slog på skoj några av bilarna som nämnts i tråden, från -10 och framåt, diesel men i övrigt inga filter.
Jag kan alltså ha blandat motorer och generationer, men det bör ge en hyfsat bild av vad man kan förvänta sig i dieseltörst.

Honda CRV: 7,23
Huyndai Santa Fe: 8,55
Kia Sportage: 8,44
Subaru Outback: 7,10
Subaru Forester: 6,84
Toyota Rav4: 7,62
VW Tiguan: 7,36
Volvo XC70: 7,81
Volvo XC60: 8,20
Audi Q7: 10,46....

Om vi exkluderar Q7:an, som ju hur vi än vrider och vänder spelar i en annan storleksklass både till kaross och motor så är alltså, skillnaden mellan törstigaste och snålaste bilen, Santa Fe respektive Subba Forester(hoppla!!) 1,7 dl per mil.
För en bilist som kör 3000 mil om året ger det en merförbrukning på 510 liter vilket med dagens dieselpris kostar 6800:-
Pengar absolut, men värdeminskningen är samtidigt runt 50 000:-/år för en bil som kostar 300 tkr.


26 Mar 2015, 23:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilken SUV
HRJ wrote:
För en bilist som kör 3000 mil om året ger det en merförbrukning på 510 liter vilket med dagens dieselpris kostar 6800:-
Pengar absolut, men värdeminskningen är samtidigt runt 50 000:-/år för en bil som kostar 300 tkr.


Ska man räkna så räkna med totalkostnaden, service, drivmedel, försäkring värdeminskning i kronor mm.
Det är ju ingen nackdel att de drar mindre, jämförelsen haltar lite då tex Sportage är en betydligt mindre SUV än Santa Fé, det är systermodellen till 'lillebror' 'Tuscon'.

Förvånande dock att XC60 ligger så högt trots att den är så liten.

_________________



27 Mar 2015, 08:50
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Vilken SUV
Personligen börjar jag kika efter en gammal LandCruiser då jag är så förbannat less på allt strul i stort och smått som moderna bilar har.

Inga elhissar, C-lås,AC mm mm- manuell och en gammaldax diesel med radpump. Inte jätteekonomisk eller det allra bekvämaste men panzarvagnskvalitet från Gud (om man nu tror på sånt om det nu finns en sånn men ni fattar).


27 Mar 2015, 12:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilken SUV
Tobbe z wrote:
Personligen börjar jag kika efter en gammal LandCruiser då jag är så förbannat less på allt strul i stort och smått som moderna bilar har.

Inga elhissar, C-lås,AC mm mm- manuell och en gammaldax diesel med radpump. Inte jätteekonomisk eller det allra bekvämaste men panzarvagnskvalitet från Gud (om man nu tror på sånt om det nu finns en sånn men ni fattar).


Inga krockkuddar, ingen ABS mm , kanske får träffa honom (han som inte finns) snarare än man anar om man krockar....
Skämt åsido, kan också avvara en del moderna finesser , men vill gärna ha en del av de säkerhetslösningar som moderna bilar har.

_________________



27 Mar 2015, 12:53
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Vilken SUV
Mike Leaf wrote:
Tobbe z wrote:
Personligen börjar jag kika efter en gammal LandCruiser då jag är så förbannat less på allt strul i stort och smått som moderna bilar har.

Inga elhissar, C-lås,AC mm mm- manuell och en gammaldax diesel med radpump. Inte jätteekonomisk eller det allra bekvämaste men panzarvagnskvalitet från Gud (om man nu tror på sånt om det nu finns en sånn men ni fattar).


Inga krockkuddar, ingen ABS mm , kanske får träffa honom (han som inte finns) snarare än man anar om man krockar....
Skämt åsido, kan också avvara en del moderna finesser , men vill gärna ha en del av de säkerhetslösningar som moderna bilar har.


Man kan ju montera bur, riktiga stolar och fyrpunkrbälte. Fast det är ju olagligt på vanlig väg men ett krav inom Racing.


27 Mar 2015, 13:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vilken SUV
Tjöp en gammal XC70. Spara 200.000 till gitarrer :D

_________________
Försvinn ur min åsikt


28 Mar 2015, 02:26
Profile

Joined: 29 May 2005, 11:28
Posts: 1376
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken SUV
zven wrote:
opel mokka :wink: syrran min supernöjd 1.4 T 4*4 hon kört i 2.5 år inte ett fel :)

blir en sån för mig om jag byter upp mig :)


Jag tycker det är djärvt av Opel, vars 60-talsmodeller kallades Gevalia Mörkrost, att ta upp ett kaffenamn igen. :mrgreen:

Klas

_________________
...all the times I've had to play while people sat there drunk...


29 Mar 2015, 14:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilken SUV
klast wrote:
Jag tycker det är djärvt av Opel, vars 60-talsmodeller kallades Gevalia Mörkrost, att ta upp ett kaffenamn igen. :mrgreen:

Klas


Dom där kan väl endast med god vilja kallas för en SUV?

_________________



29 Mar 2015, 19:51
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken SUV
Mike Leaf wrote:
klast wrote:
Jag tycker det är djärvt av Opel, vars 60-talsmodeller kallades Gevalia Mörkrost, att ta upp ett kaffenamn igen. :mrgreen:

Klas


Dom där kan väl endast med god vilja kallas för en SUV?


det är en mini SUV men riktigt stor inuti... man blir lurad av det yttre

problemet är att dem bygger en av marknadens bästa bilar idag när det gäller rost och hållbarhet o inte många fattar det ..

obs jag är opartisk nu då jag formellt är arbetslös.... går på mina erfarenheter av nu arbetat med över 18 bilmärken hos auktoriserade Åf

till Opel mokka den har äkta 4 hjuls drift dem första 25 meterna vid start ifrån stillastående o det är precis där den behövs.. i övrigt kopplas Haldex kopplingen ur för bränslesparande o bilen går på framhjulsdrift...

systra min bor på landet o får oftast köra på oplogad väg o den går fiin fint på detta väglag inte en enda gång har det tagit stop..

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


29 Mar 2015, 20:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilken SUV
zven wrote:
problemet är att dem bygger en av marknadens bästa bilar idag när det gäller rost och hållbarhet o inte många fattar det ..


Ja då har dom ju ett kommunikationsproblem, om ändå ett angenämnt sådant.

_________________



30 Mar 2015, 11:27
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Vilken SUV
Mike Leaf wrote:
zven wrote:
problemet är att dem bygger en av marknadens bästa bilar idag när det gäller rost och hållbarhet o inte många fattar det ..


Ja då har dom ju ett kommunikationsproblem, om ändå ett angenämnt sådant.



Det har att göramed att Opel byggde tråkiga pissbilar på 80/90 talen och ryktet lever kvar.

I dag är de inte sämre än Tyska "kvalitetsbilar - de har jobbat hårt..
Endast inom Politik är närminnet obefintligt


30 Mar 2015, 13:42
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken SUV
skall noteras att jag själv varit /är inbiten volvo fantast men insett att det inte görs några nya 945 längre
så när min gjort sitt så blir det opel :)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


30 Mar 2015, 22:44
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Vilken SUV
zven wrote:
skall noteras att jag själv varit /är inbiten volvo fantast men insett att det inte görs några nya 945 längre
så när min gjort sitt så blir det opel :)

V70 från tidigt 2000-tal är nutidens 945:a... Åtminstone min. :wink:

_________________
Image


31 Mar 2015, 09:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilken SUV
zven wrote:
skall noteras att jag själv varit /är inbiten volvo fantast men insett att det inte görs några nya 945 längre
så när min gjort sitt så blir det opel :)


Kan ju dröja rejält, dom är ju nästa odödliga dom där om de sköts om väl.

_________________



31 Mar 2015, 10:03
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Vilken SUV
Mike Leaf wrote:
zven wrote:
skall noteras att jag själv varit /är inbiten volvo fantast men insett att det inte görs några nya 945 längre
så när min gjort sitt så blir det opel :)


Kan ju dröja rejält, dom är ju nästa odödliga dom där om de sköts om väl.

Säg inte så...... min är ju 100% rostfri italien import... :cry: vill ju byta bil innan jag fyller 50.... :mrgreen:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


31 Mar 2015, 13:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Re: Vilken SUV
Jag tycker ni har glömt en kvalitets suv i storleksklassen han är ute efter.
BMW X3 helt klart bäst rostskydd! bra fyrhjulsdrift!komfort!klart bästa dieselmotorerna! presstanda/bränsleförbrukning
Själv kör jag Volvo XC70 08a 3,2 jag är väldigt nöjd med den,bor på landet och är jägare så jag har användning för 4x4 Många gånger under vintern då jag måste köra på oplogade skogsvägar.
Volvon har mkt hög markfrigång 21cm ingen annan suv som är i närheten.
Xc90 23cm Xc60 23cm
Audi Allroad 18cm Passat är löjlig med sina 16cm lika hög som en vanlig V70 :lol:
Image
Image


01 Apr 2015, 14:15
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.