View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:45



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Peugeot 
Author Message

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Peugeot
Ska köpa bil med begränsad budget.
25-30000 max. Jag är väldigt smal i mitt letande. Fem-sex bilmärken som duger.

Finns ju mängder av peugeot till salu. har någon här
erfarenhet av dessa? Törs man inkludera peugeot i mina smala fåra av kvalitetsbilar?


21 Mar 2015, 11:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Peugeot
Peugeot ja...inte vad jag själv skulle köpa beg. eller räkna in bland kvalitetsbilar :) fast beg är svårt också oavsett märke handlar det ofta om att köpa rätt ex med rätt mil och historik...

Vad har du mer på listan :?:


21 Mar 2015, 12:16
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Peugeot
Det finns en god anledning till att alla som har en Peugeot vill sälja den.
Det är en av världshistoriens sämsta bilar, undvik som pesten!


21 Mar 2015, 12:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Re: Peugeot
Haha, tack Jesperado : )

Jag tror på Octavia, skittråkig men inte så mycket som kan gå sönder.Annars Audi, BMW, Volvo, Honda, Toyota...


21 Mar 2015, 12:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Peugeot
peugot har jag haft en, det räcker. Aldrig mer.

Skoda , ja det är VW koncernens mest prisvärda bilserie. Se upp med kamremmen bara!
Toyota är nog bilen som fungerar bäst, fast det återspeglas i begpriset.
KIA kan vara en kandidat att kika på.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


21 Mar 2015, 13:18
Profile WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Peugeot
Kan du tänka dig en Octavia skulle jag ta en om möjligt tråkigare men betydligt bättre Toyota

Vad gör BMW på samma lista som dessa förresten? :? :wink:


21 Mar 2015, 13:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Peugeot
Jag köpte en ny Peugeot 307 kombi -07, skulle ha den i 4 år hade jag tänkt.
Jag har den kvar än och skall inte byta den i år heller.
Det enda jag kostat den är bromsbelägg, skivor bak, krängningsstag och kamrem.
Lite rost börjar komma på bakluckan, nu är jag inte så noga med att tvätta min bil så det kan bero på det!

Jag är nöjd med min Peugeot!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


21 Mar 2015, 20:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Apr 2014, 23:53
Posts: 311
Location: Vällingby
Post Re: Peugeot
Kapar tråden lite........

Är ute efter en bes bil att övningsköra med dottern,
om någon har en och dessutom är intresserad av gitarr relaterade prylar som byte alt delbyten
får gärna ringa mig på 076-4020670 eller maila till mrw@live.se


21 Mar 2015, 21:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Peugeot
Jesperado wrote:
Det är en av världshistoriens sämsta bilar, undvik som pesten!


Så enkelt är det nog tyvärr inte! En beg bil är aldrig bättre än sin förra ägare, och ett märke i sig är aldrig bättre än sin eftermarknadsorganisation.
Att generaliserande säga att att ett märke är "sämst" är en omöjlighet då bilindustrin är global och där varje företag samarbetar till höger och vänster med olika underleverantörer och andra bilmärken för att sprida utvecklingskostnaderna.
Min egen erfarenhet av Peugeot är att det är bilar med utmärkt komfort, fina stadiga vägegenskaper, pigga motorer, men likt många franska bilar lite knepiga reglage för ljus, torkare, radio etc, och att detaljer som dörrlås och handtag har en tendens att bli utslitna.

_________________
pudas


22 Mar 2015, 09:24
Profile

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Re: Peugeot
Så är det ju Pudas och Harvester.
Köpa en ny bil är ju en annan sak. Ingen gör ju dåliga bilar med flit.
Möjligen lite sämre för att spara pengar.
Tar man hand om den och servar den så håller de ju oftast oavsett
om det är en Renault eller Lexus.

Storis, när jag hittat en bra beg bil så gör jag mig av med min Audi A6 _97
Bes t.o.m.juni. Går fint men en del fel som jag inte vill lägga pengar på att fixa.
Jag är inge bra på att meka själv. 2,6l V6 så den är rätt törstig vilket också är en anledning
till bilbyte.
Trasig ljuddämpare, ac som inte kyler, rostig.
Dessutom går den varm så den nästan kokar. Har löst det med att kylfläktarna går hela tiden.
Bra sommardäck dock : ) pris/bytesvärde 6000?


22 Mar 2015, 10:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Peugeot
pudas wrote:
Jesperado wrote:
Det är en av världshistoriens sämsta bilar, undvik som pesten!


Så enkelt är det nog tyvärr inte! En beg bil är aldrig bättre än sin förra ägare, och ett märke i sig är aldrig bättre än sin eftermarknadsorganisation.
Att generaliserande säga att att ett märke är "sämst" är en omöjlighet då bilindustrin är global och där varje företag samarbetar till höger och vänster med olika underleverantörer och andra bilmärken för att sprida utvecklingskostnaderna.
Min egen erfarenhet av Peugeot är att det är bilar med utmärkt komfort, fina stadiga vägegenskaper, pigga motorer, men likt många franska bilar lite knepiga reglage för ljus, torkare, radio etc, och att detaljer som dörrlås och handtag har en tendens att bli utslitna.


Ibland är det nog så enkelt. Samtliga franska biltillverkare håller ojämn kvalitet med en mycket låg lägstanivå. Det blir alltså lite av en chansning att köpa en fransk bil. Det kan vara ett riktigt toppexemplar som fungerar problemfritt, men sannolikheten att det är en problembil är stor, större än hos de flesta andra tillverkare. Därför avråder jag från köp av franska bilar.


23 Mar 2015, 10:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 13:11
Posts: 2030
Location: Stockholm
Post Re: Peugeot
för den summan får du troligtvis en c:a 8-10 år gammal fransk bil, beroende på miltalen.

Min erfarenhet av franska bilar är att alla de där "små franska elektriska finurligheterna" fungerar ypperligt i de 4-5 första åren. Sedan börjar det kärva bl.a. p.g.a. oxidation/glapp i kontaktytor och generellt låg kvalitet i dessa lösningar.

I övrigt håller jag med både Pudas och Jesperado. En väl omhändertagen och välservad fransk bil är en trevlig upplevelse, speciellt för ett så lågt pris. Men kvaliteten är ojämn där ute så det är lite av en chansning om man inte kan meka själv.

Jag har haft både Citroen och Renault. Brorsan har haft Peugeoter.

Jag föredrar Japanskt, helst Toyotor. Dom ger de flesta en god nattsömn.

_________________
MVH
faellman

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/


23 Mar 2015, 13:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Dec 2009, 12:48
Posts: 715
Location:
Post Re: Peugeot
Tror jag haft de flesta märken de senaste 30 åren, men har generellt undvikit "tråkiga" bilar typ Volvo. Har nästan aldrig haft anledning att dissa nåt märke - allt kan förstöras om man gör fel. Sen råkade jag köpa en gammal Volvo 850 och fick en sällsam aha-upplevelse. Jag kommer inte att behöva någon annan bil. En mentalt vilsam känsla av att jakten är slut och cirkeln sluten. Den är som en Stratocaster :wink: - vilsam att titta på, är bekväm och gör sitt jobb. För en bra bil (gitarr) är åldern ointressant, det är vad du själv gör som bestämmer livslängden. Jag är hemma ( men sneglar ändå på att uppgradera till en fin S70)... :mrgreen:


23 Mar 2015, 23:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Peugeot
faellman wrote:
för den summan får du troligtvis en c:a 8-10 år gammal fransk bil, beroende på miltalen.

Min erfarenhet av franska bilar är att alla de där "små franska elektriska finurligheterna" fungerar ypperligt i de 4-5 första åren. Sedan börjar det kärva bl.a. p.g.a. oxidation/glapp i kontaktytor och generellt låg kvalitet i dessa lösningar.

I övrigt håller jag med både Pudas och Jesperado. En väl omhändertagen och välservad fransk bil är en trevlig upplevelse, speciellt för ett så lågt pris. Men kvaliteten är ojämn där ute så det är lite av en chansning om man inte kan meka själv.

Jag har haft både Citroen och Renault. Brorsan har haft Peugeoter.

Jag föredrar Japanskt, helst Toyotor. Dom ger de flesta en god nattsömn.


+1 Har pratat med några olika personer som jobbar på Bilprovningen AB (det finns ju några stationer kvar) och de sa att Toyota får färre tvåor än andra märken.

http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarn ... -minst-fel

Här finns lite statistik. Finns inte en fransk bil med i topp tio i de olika årsklasserna över mest felfria bilar.


24 Mar 2015, 07:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Peugeot
Wåhlin wrote:
Tror jag haft de flesta märken de senaste 30 åren, men har generellt undvikit "tråkiga" bilar typ Volvo. Har nästan aldrig haft anledning att dissa nåt märke - allt kan förstöras om man gör fel. Sen råkade jag köpa en gammal Volvo 850 och fick en sällsam aha-upplevelse. Jag kommer inte att behöva någon annan bil. En mentalt vilsam känsla av att jakten är slut och cirkeln sluten. Den är som en Stratocaster :wink: - vilsam att titta på, är bekväm och gör sitt jobb. För en bra bil (gitarr) är åldern ointressant, det är vad du själv gör som bestämmer livslängden. Jag är hemma ( men sneglar ändå på att uppgradera till en fin S70)... :mrgreen:


Tänkte precis likadant och köpte mig en ny VW-Golf TSI, som i min värd är en sällsamt grå och trist Svensson bil, men min övertygelse om det överlägsna i "German engineering" och dödstrött på att ligga under bilen för att laga det ena efter det andra som går sönder på min "roliga" bil så fick det bli en VW.
Men säg den glädje som varar, denna bil måste vara konstruerad av ingenjörer som helt klart borde drogtestas! Jag har aldrig ägt en bil med så många saker som har gått sönder, grejer som på tex Volvo aldrig går sönder som t.e.x rattlås, kamkedja (bytt 2 gånger!), bältesvarningskontakt!, rör till värmeväxlare-olekylare, div småpryttlar till motorn som ventiler till överladdningen etc, etc! Sen sådana saker som allmänt vitna om dålig kvalitet som att sömmarna i textilinredningen har spruckit på ett flertalet ställen, och att tyget är igenom slitet där bilbältet ligger emot. Detta på en bil från 2007 som gått 10500 mil!

_________________
pudas


28 Mar 2015, 09:39
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Peugeot
pudas wrote:
Wåhlin wrote:
Tror jag haft de flesta märken de senaste 30 åren, men har generellt undvikit "tråkiga" bilar typ Volvo. Har nästan aldrig haft anledning att dissa nåt märke - allt kan förstöras om man gör fel. Sen råkade jag köpa en gammal Volvo 850 och fick en sällsam aha-upplevelse. Jag kommer inte att behöva någon annan bil. En mentalt vilsam känsla av att jakten är slut och cirkeln sluten. Den är som en Stratocaster :wink: - vilsam att titta på, är bekväm och gör sitt jobb. För en bra bil (gitarr) är åldern ointressant, det är vad du själv gör som bestämmer livslängden. Jag är hemma ( men sneglar ändå på att uppgradera till en fin S70)... :mrgreen:


Tänkte precis likadant och köpte mig en ny VW-Golf TSI, som i min värd är en sällsamt grå och trist Svensson bil, men min övertygelse om det överlägsna i "German engineering" och dödstrött på att ligga under bilen för att laga det ena efter det andra som går sönder på min "roliga" bil så fick det bli en VW.
Men säg den glädje som varar, denna bil måste vara konstruerad av ingenjörer som helt klart borde drogtestas! Jag har aldrig ägt en bil med så många saker som har gått sönder, grejer som på tex Volvo aldrig går sönder som t.e.x rattlås, kamkedja (bytt 2 gånger!), bältesvarningskontakt!, rör till värmeväxlare-olekylare, div småpryttlar till motorn som ventiler till överladdningen etc, etc! Sen sådana saker som allmänt vitna om dålig kvalitet som att sömmarna i textilinredningen har spruckit på ett flertalet ställen, och att tyget är igenom slitet där bilbältet ligger emot. Detta på en bil från 2007 som gått 10500 mil!


Det är tyvärr många år sedan de tyska biltillverkarna låg över medel när det gäller byggkvalitet, de lever på gamla meriter.


28 Mar 2015, 10:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Peugeot
Audi o VW har ofta massa fel.
Flera kompisar som haft a4, a6 och passater. Elfel, massa teknikstrul o motorknas.
Farsan har en q7 dock som inte krånglar än så länge, dock 2014 modell så den har väl inte hunnit gå sönder ännu.
Ford tycker jag är rätt bra. Har haft en focus som var felfri o nu en smax som inte jävlas.


28 Mar 2015, 10:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Peugeot
Jääsp.. Kör toyota sedan 12 år, service består av 2 aktiviteter :
- tanka
- lämna in den på periodisk service, brukar bli 1 - 2 ggr per år.

Fullständigt händelselöst och odramatiskt. Den bara går och går och aldrig kommer den till verkstadsdörren!

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


28 Mar 2015, 16:55
Profile WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Peugeot
peterh wrote:
Jääsp.. Kör toyota sedan 12 år, service består av 2 aktiviteter :
- tanka
- lämna in den på periodisk service, brukar bli 1 - 2 ggr per år.

Fullständigt händelselöst och odramatiskt. Den bara går och går och aldrig kommer den till verkstadsdörren!


Ja,lite som Bjärton från 70-talet,håller bra och länge men inte inspirerande nånstans :)


29 Mar 2015, 13:13
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Peugeot
spindeln wrote:
Audi o VW har ofta massa fel.
Flera kompisar som haft a4, a6 och passater. Elfel, massa teknikstrul o motorknas.
Farsan har en q7 dock som inte krånglar än så länge, dock 2014 modell så den har väl inte hunnit gå sönder ännu.
Ford tycker jag är rätt bra. Har haft en focus som var felfri o nu en smax som inte jävlas.


Audi har aldrig varit riktigt bra tycker jag,klart överskattad i Premiumsegmentet
Passaterna har ju sålts sjukt mycket sen slutet av 90-talet och hade många barnsjukdomar,sen kom Longlifeservicar med igenkoxade oljekanaler och motorras,sen var dom allmänt tråkiga,särskilt Golf/Polomodellerna. Däremot dagens Vw- bilar känns lätt som det bästa dom någonsin gjort,tiden får väl utvisa hur dom håller i längden,men dom är på god väg att spöa Volvo i försäljningstatistiken,rätt bra jobbat.
Ford har väl aldrig sålt på kvalite direkt,men det är ju bruksbilar.
Finns bara ett tyskt märke som håller stilen ordentligt och det är BMW,bäst motorer,drivlina,körkänsla,hög kvalitetskänsla och bra ekonomi i förhållande till prestanda,välförtjänta framgångar av ett modigt och självständigt bolag


29 Mar 2015, 13:30
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Peugeot
Bumbi wrote:
peterh wrote:
Jääsp.. Kör toyota sedan 12 år, service består av 2 aktiviteter :
- tanka
- lämna in den på periodisk service, brukar bli 1 - 2 ggr per år.

Fullständigt händelselöst och odramatiskt. Den bara går och går och aldrig kommer den till verkstadsdörren!


Ja,lite som Bjärton från 70-talet,håller bra och länge men inte inspirerande nånstans :)

Jag begär inte att en bil skall inspirera, en bil skall fylla sin funktion ( att ta mig från a till b utan strul).
Efter att ha haft volvo och saab i många år är jag helnöjd att ha bil som gör vad de skall ( ta mig från a till B utan strul)
Vidare njuter jag av att slippa besöka nonchalanta och dåliga verkstäder som lever av att repa samma fel många gånger,
och ha mage att ta betalt varje gång.
Det är lätt numera att säga "aldrig mera en saab". Deras verkstäder var en parodi på begreppet usla verkstäder.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


29 Mar 2015, 18:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 13:11
Posts: 2030
Location: Stockholm
Post Re: Peugeot
Bumbi wrote:
peterh wrote:
Jääsp.. Kör toyota sedan 12 år, service består av 2 aktiviteter :
- tanka
- lämna in den på periodisk service, brukar bli 1 - 2 ggr per år.

Fullständigt händelselöst och odramatiskt. Den bara går och går och aldrig kommer den till verkstadsdörren!


Ja,lite som Bjärton från 70-talet,håller bra och länge men inte inspirerande nånstans :)


Jamen inspirationen söker vi BOJare i gitarren och stärken - inte i bilen ;-)

_________________
MVH
faellman

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/


30 Mar 2015, 20:03
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Re: Peugeot
Det blev en V40 från 2003.


30 Mar 2015, 20:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Peugeot
är också nöjd med min Peugeot 307, beg från 2002, har varit lite strul med el o oxidwerade kontakter men annars billigaste bilen man kan tänka sig.
v40:n hade jag innan, 2litern med turbo är riktig pigg men se upp med rost vid skärmkanterna fram.

Grattis till bilköpet!!


31 Mar 2015, 10:12
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Re: Peugeot
Urs WV är det sämsta jag ägt,blev fattig varannan månad när jag ägde en Passat 2008.
Rostade,dårligt,lack,länkarmar,elfel å sista klagade den på att partikel filtret var täppt.
Wv verkstaden rensade filtret å allt var frid å fröjd i några månader sedan var det fullt,rensade sedan samma visa.
Wv ville nu byta filter oki sa jag å frågade vad tror ni det kan kosta,?svar lite över 20 000.
Då rensade jag det en gång till å reste å bytte bort den puu aldrig mer.

Jag tycker bästa begköpet utan tvekan är en Saab 9-5 får en 07a diesel för runt 30tkr


31 Mar 2015, 10:53
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.