View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:01



Reply to topic  [ 14 posts ] 
En sax väcker minnen... 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post En sax väcker minnen...
Supa-Snips, en hushållssax med en helt egen historia

Vid frukostbordet skulle en av mina söner klippa upp ett paket med havregryn. Som den noggranna person han är tog han fram en sax. Vi har ett antal saxar i vårt kök och just denna som han tog fram hade jag inte sett på länge men oj vilka minnen den väckte. Jag började berätta för barnen…

1987 var året då jag och en kamrat skulle åka till Los Angeles. Jag har ingen koll på hur processen är idag men där och då ansökte vi om visum genom att skicka visumhandlingar och pass till den amerikanska ambassaden i Stockholm. Passet kom tillbaka, visum-stämplat, återigen snurrade tankarna på stundande tripp till Kalifornien. Glad i hågen ringde jag kamraten (vi kan kalla honom Palle) som nedstämd och mycket besviken meddelade att han hade fått avslag på sin ansökan. WTF?

I besvikelsen över att den amerikanska administrationen hade satt käppar i hjulet för vår Kalifornientripp sökte vi hitta orsaken till avslaget. Förvisso var (och är) Palle en partyglad positiv gosse, aldrig inblandad i bråk, men en sak hade hänt. Så här många år senare är det inte helt enkelt att exakt säga när någon händelse ägde rum men det bör ha varit sommaren 1986. Undertecknad jobbade på sjukhus, den här helgen var inget undantag, så grabbarna fick klara sig utan min medverkan. Nåväl, Palle hade en drygt 6 meter stor motorbåt, i den mönstrade kapten Palle ett gäng partyglada gossar som sjövägen skulle angöra Borgholm/Öland.

Strax söder om Borgholm började motorn hosta och hacka. Soppan är på väg att ta slut… ingen reservdunk. Ingen fara, tänker kapten Palle, där är ju en brygga, vi försöker ta oss dit. Båten med besättning närmar sig bryggan när en kostymklädd man kommer springandes ut på bryggan (kan ha varit två, det är länge sedan Palle berättade detta). Båten var nu så pass nära bryggan att följande hörbara, ska vi säga, konversation utspelade sig.

- Hallå, vi har fått slut på bensinen.
- Stick härifrån, här får ni för helvete inte vara.
- Men vi vill ju bara ha lite bensin.
- För helvete stick härifrån…

Så här pass i konversationen har poletten fallit ner hos Palle. Helsike, det är ju Solliden. Kapten Palle lyckas få igång motorn, vänder sig och ropar sardoniskt in mot bryggan vad som egentligen är avsett för "besättningens" öron.

- Vi mördar kungen en annan gång… (ok, inte det mest intelligenta yttrandet från en i andra avseende mycket skärpt grabb).

Strax innan Borgholms hamninlopp tar bensinångorna slut. I samma stund hörs helikoptern i luften, en båt kommer ut och bogserar in sällskapet. På kajen befinner sig välkomstkommittén i form av såväl uniformerad polis som SÄPO. Den därpå följande timmen ägnas åt att förhöra samt läxa upp kapten Palle och hans tidigare så glada partygäng att så här får man inte göra Nåväl, det var tidigt på kvällen så grabbarna tog säkerligen igen förlorad partytid.

Det blev ingen efterräkning men något visum till USA fick inte Palle.

Här kunde berättelsen vara slut men icke. Då jag och Palle, två sorglösa själar, hade tjurat färdigt över den omintetgjorda Los Angelestrippen bestämde vi oss för att sticka iväg till London. Ja, detta fick bli vår plan b.

Vi fixade ett boende på ökända Lords Hotel, ett rum högst upp under takåsen som vi delade med en fransman (minns ej vad han hette men när än han var i rummet sov han) och en engelsman (en utåtriktad kille vid namn Michael). Veckorna gick, fester avlöste varandra. Vi knöt kontakter med människor från olika delar av världen, Nya Zeeland, Australien, Finland, Frankrike, Irland, Tyskland m.m. och många svenskar. Jag höll kontakt med några men brevskrivandet avtog med tiden. Håll i tanken att detta var innan Internet bredde ut sig, lite enklare att upprätthålla kontakt över avstånd med dagens teknologi.

Efter några veckor frågade Michel om han kunde få låna mina Ray-Ban Wayfarer, det fick han. Det var det sista vi såg av Michael och solglasögonen. Nästa dag märkte vi att någon hade letat igenom vårt rum, kollat igenom våra väskor, men ingenting saknades. Personalen i receptionen berättade att polisen varit där och letat igenom Michaels grejer och stället där han bodde. Själv satt han nu i förvar hos lagens väktare. Tydligen hade Michael en fäbless för saker som låg utanför hans ekonomiska möjlighet att införskaffa, kort och gott så hade Michael ägnat sig åt att råna juvelerarbutiker runtom i London.

Krävdes ingen Einstein för att räkna ut att mina Wayfarer var long lost... men Michaels grejer var fortfarande kvar på rummet, vem vet när dessa skulle hämtas upp eller kastas. Jag tänkte han har mina glajor så… jag kollade igenom hans grejer, där fanns inte mycket. Jag "övertog" en hushållssax och, vill jag minnas, ett skärp. Detta var inte ett jämt "byte" men det var vad som stod till buds.

Saxen fungerar fint, utan kapten Palles irrfärd (som en modern Odysseus) hade sommaren 1987 sett helt annorlunda ut. Helt säkert hade havregrynspaketet klippts med en helt annan sax.

PS. Bäst att inflika att det blev en del besök på Denmark Street den sommaren utifall att en topic ska ha musikaliskt alibi. DS.

8)

Här är den Image

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 17 Feb 2015, 22:51, edited 1 time in total.



17 Feb 2015, 12:35
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: En sax väcker minnen...
+1
:lol:

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Feb 2015, 17:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: En sax väcker minnen...
Vilken skön story! Underbart berättat dessutom.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


17 Feb 2015, 19:24
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: En sax väcker minnen...
Bra underhållning :D

Tack


17 Feb 2015, 20:09
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1182
Location: Uppsala
Post Re: En sax väcker minnen...
Quote:
Lords Hotel, ett rum högst upp under takåsen

Där har man bott. 8)

_________________
--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


17 Feb 2015, 22:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: En sax väcker minnen...
Tack för en bra story 8)

Känner igen mig i det där med irrfärder, speciellt under 80-talet hände det tokiga grejer.
En del typer med tvilvelaktiga avsikter har man ju haft i umgängeskretsen men inte har jag hamnat i någon situation som liknar din.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


18 Feb 2015, 10:36
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: En sax väcker minnen...
Sir Realistic wrote:
Tack för en bra story 8)

Känner igen mig i det där med irrfärder, speciellt under 80-talet hände det tokiga grejer.
En del typer med tvilvelaktiga avsikter har man ju haft i umgängeskretsen men inte har jag hamnat i någon situation som liknar din.


Ska se om jag hinner skriva om en galen nyårsfest, eller när jag hamnade på en ubåt, eller en tokig seglats till Köpenhamn, eller kanske sjöslaget i Rønne, Bornholm eller Görings plånbok i mina händer… Hände en del smått vilda grejer under den här tiden. :shock: :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


18 Feb 2015, 14:34
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: En sax väcker minnen...
Granis67 wrote:
Sir Realistic wrote:
Tack för en bra story 8)

Känner igen mig i det där med irrfärder, speciellt under 80-talet hände det tokiga grejer.
En del typer med tvilvelaktiga avsikter har man ju haft i umgängeskretsen men inte har jag hamnat i någon situation som liknar din.


Ska se om jag hinner skriva om en galen nyårsfest, eller när jag hamnade på en ubåt, eller en tokig seglats till Köpenhamn, eller kanske sjöslaget i Rønne, Bornholm eller Görings plånbok i mina händer… Hände en del smått vilda grejer under den här tiden. :shock: :wink:


Tack för en fantastisk historia! Ser fram emot de du skriver om här ovan!0 ;D

Min pappa jobbade på sjukhuset i din stad -86..


18 Feb 2015, 21:18
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: En sax väcker minnen...
Skön story.
Är det nu man ska berätta om när man lånade en bil för att åka ner till Roskilde, och tappade bort den på parkeringsplatsen?

_________________
Gud finns inte.


18 Feb 2015, 22:44
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: En sax väcker minnen...
Eller om en hyrbil som allteftersom såldes i delar för att finansiera fortsatt fylleslag på Böda camping, nån gång under 80 talet. Märkliga historier finns det. Vi fick svårt att ta oss hem samt att hyrfirman inte var så glada.


18 Feb 2015, 23:08
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: En sax väcker minnen...
DrSlim wrote:
Skön story.
Är det nu man ska berätta om när man lånade en bil för att åka ner till Roskilde, och tappade bort den på parkeringsplatsen?


Ja! :lol:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


19 Feb 2015, 00:01
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: En sax väcker minnen...
LabLord wrote:
Eller om en hyrbil som allteftersom såldes i delar för att finansiera fortsatt fylleslag på Böda camping, nån gång under 80 talet. Märkliga historier finns det. Vi fick svårt att ta oss hem samt att hyrfirman inte var så glada.


Se där, 80-talet igen. Många bra fester, många märkliga fester. 8)

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


19 Feb 2015, 00:08
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: En sax väcker minnen...
Granis67 wrote:
DrSlim wrote:
Skön story.
Är det nu man ska berätta om när man lånade en bil för att åka ner till Roskilde, och tappade bort den på parkeringsplatsen?


Ja! :lol:

Well… Slutet av 80-talet. En annan tid ett annat liv. För att göra en lång historia kort. Jag skulle träffa några polare nere på Roskildefestivalen, vilka redan var på plats. De hade ett jättetält som jag kunde få sova i. Jag fick inte tag i någon tågbiljett. Flyga var det inte tal om. Det var ruskigt dyrt på den tiden, åtminstone för en slackande slashas och musikerwannabe som jag. Jag började ringa runt bland folk jag kände och folk som kände folk jag kände för att höra om de var på väg ner med eget fordon och om jag kunde åka med dem. Men det föll sig inte så. Så, vad gör man? Kan någon tänka sig att låna ut en bil några dagar?
En bekant bosatt på den delen av Södermalm som idag benämns SoFo (detta var innan det var särskilt fint att bo där) skulle visa sig kunna vara behjälplig. Vi kan kalla honom ”Stickan”. Förutom att vara den som försåg ett stort antal människor i bekantskapskretsen med illegala droger så var han även känd som något av en fixare.
Jorå, det fanns en bil jag kunde ta. En röd 142:a. ”Du kan hämta den på Klippgatan” meddelade han med hes röst på telefon. ”Nyckel på höger fram”. Skitbra.
Väl nere på Roskilde så hittade jag inte mina polare. Det var för en gångs skull en solig dag utan regn och lervälling. Jag gick omkring inne på festivalområdet hela eftermiddagen och en bra bit in på kvällen utan att få tag på kompisarna. Så till sist, när det mörknade och molnen började se lite hotfulla ut, tänkte jag att ”jaha, jag får väl gå till bilen och sova då”. Jo tjenare. Halvpackad och småflummig som jag var så fanns det inte en chans att hitta den lånade volvon på jätteparkeringen. Och efter någon timmes letande så var jag inte ens säker på att jag befann mig på rätt parkering. Helt lost.
Vad jag däremot hittade var en söt och trevlig tjej. Väldigt söt och trevlig. Så söt och trevlig att hon erbjöd mig att åka med henne hem till Fredriksvaerk och sova. Jag kunde ju inte vara så oartig att jag tackade nej.
Vi hade mysigt där i Fredriksvaerk. Och vi sov väl just inte så mycket. Dagarna gick och den där borttappade bilen på parkeringen lyckades jag förtränga. Efter en dryg vecka lät hon mig veta att det var dags för mig att dra. Hennes snubbe var på väg hem från sin resa i Asien.
Via färjan från Helsingör tog jag mig till fosterlandsmark. Sedan liftade jag hem från Helsingborg till Stockholm. Väl hemma i stan så låg jag lågt ett tag. Men jag visste ju att förr eller senare så skulle jag ju träffa på ”Stickan”, och helst ha en bra förklaring till att jag inte lämnat tillbaks bilen jag lånat.
Det var helt enkelt bara att ta tjuren vid hornen och tala om precis som det låg till. Han var inte känd som någon farlig gangster eller så, men man hade respekt för honom. Att ljuga kändes inte som ett alternativ. Så jag gick till ”Svarta Hästen” (Black Horse Inn) på Bondegatan för att träffa honom vid hans stammisbord. När jag började redogöra för mina äventyr och vad som hänt med den röda volvon så såg han bara ut som ett frågetecken.
”Vilken bil?”
”142:an jag lånade.”
”Eee… Jaså den. Äh, bry dig inte om den.”
”Vems är den då?”
”Ingen aning.”
Slutsnackat. Jag bjöd honom på en öl och sen var den där bilen glömd. Än idag kan jag ibland undra över vem som blev av med sin bil.

_________________
Gud finns inte.


20 Feb 2015, 13:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: En sax väcker minnen...
DrSlim wrote:
...”Svarta Hästen” (Black Horse Inn) på Bondegatan....


Härlig story, så ska det gå till.

Jag hängde en hel del på "Hästen" förr, kanske har vi setts där...? Costas som drev stället var en bra snubbe.
Men jag är inte "Stickan" 8)

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


20 Feb 2015, 13:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.