View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 15:58



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Bygga dator/speldator. 
Author Message
User avatar

Joined: 17 Feb 2008, 21:13
Posts: 815
Location: Gävle
Post Bygga dator/speldator.
Håller på å startar upp ett "bygga dator projekt" med pojken inför Dreamhack bla.
Blir första bygget, nån kunnig som har några tips.
Finns såklart massor på nätet, men råd är goda.
Nytt-begagnat-dyrt-billigt.
Vad bör man läggapengar på å vad kan man spara.
Vilka/vilket os m,m.
Redan köpt ett snyggt Thor-chassi för en billig slant.
Ska bli kul detta.


13 Feb 2015, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Bygga dator/speldator.
Några korta råd då detta är dit första bygge.

Köp ett grund set med moderbord, minne och cpu.
Annars kan det bli jobbigt att kolla så man får rätt
minnen. Satsa på så stark processor du har råd med
Pentium är bäst men AMD funkar nog bra till spel
och är lite billigare
Bra grafik kort är ett måste för spel Nividia är bra
PCI-express x 16 tex. Kolla om du skall ha extra fläkt
till chassit och snåla inte elförsörjning
Windows äe nog bäst för spel

Här har du några exempel. Kolla så det medföljer kylfläkt
till processorn. Satsa på 16 Gb minne. Sedan bara att köpa till
ett bra PSU och grafik kort

https://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10293

Glöm inte antistat armbandet

_________________
"Constipated people don't give a crap"


13 Feb 2015, 12:52
Profile WWW

Joined: 10 Apr 2013, 15:04
Posts: 98
Location: Ulricehamn
Post Re: Bygga dator/speldator.
I dagsläget gäller följande (enligt mig):
CPU - Intel, förslagsvis i7 eller i5 beroende på budget. Socket 1155 är vanligast. Se bara till att moderkortet är baserat på 1155.
GPU (grafikkort) - AMD Radeon (modell helt beroende på vad det får kosta men just nu är ett bra alternativ R9 290 som inte kostar på tok för mycket).
PSU (nätdel) - Gärna något som är minst 80+ klassat och modulärt är att föredra. Då slipper man ha massa onödiga kablar som tar plats. Jag gillar märket Be Quiet!. 650W och uppåt så klarar man sig.
Internminne - Tja, egentligen vilket DDR3 som helst funkar men gärna 16GB som Persuader var inne på.

Hårddiskar efter behov. Gärna en mindre SSD ca 120 GB att ha som primär hårddisk med operativsystemet på.

Jag tycker att Windows 7 fortfarande funkar mycket bättre än Windows 8 som jag inte alls kommer överrens med.
Ha bara lite tålamod och tänk efter före ni drar alla kablar. I vilken ordning man sätter i sakerna osv.

Robin


13 Feb 2015, 15:30
Profile
User avatar

Joined: 17 Feb 2008, 21:13
Posts: 815
Location: Gävle
Post Re: Bygga dator/speldator.
Bra med lite tips. :D
Undrar lite på det här med sockets..är det någon av varianterna man bör undvika eller funkar de flesta varianter dvs 1155,1150 mfl..
Samma med os systemet har allergi mot Windows 8,gör man bort sig
om man satsar på W 7 istället.
Sedan det här med skärmar,kan väl inte finnas en chans att man ser
skillnad på 1 ms mot 4-5 ms eller ?
Bör man matcha grejorna så de passar med varann,eller är det inte så noga med det.
Dvs om man siktar för högt/lågt med något straffar det sig hårdare då mot något,vad vet jag inte men...
Tex om man köper för bra processor i förhållandet mot grafikkort el viceversa.
Hur gör man med tex ljudkort,ska man satsa på sådant bra på direkten.
Försöker väl att hamna så det går att spela CS,tex BF 4 mfl kommer nog att köras på Xbox one ändå..
Blir en sdd såklart,klarar man sig på 120 GB,finns väl olika sådana också,finns det något man bör tänka på där ?
En sista,troro jag,bör man köpa dyrare processor eller grafikkort...eller som jag skrev innan
bör de matcha varandra..?


13 Feb 2015, 20:15
Profile

Joined: 07 Jan 2014, 04:17
Posts: 77
Location: Halmstad
Post Re: Bygga dator/speldator.
Det är bra att ha en budget att utgå från, lättare att sätta ihop ett paket då. I dagsläget är det socket 1150 som gäller om du ska köpa nytt och ha Intel (1155 är äldre).

Kolla denna sidan, där bör du kunna få råd om bästa köp oavsett din budget.

http://www.sweclockers.com/forum/86-sta ... er-koprad/


13 Feb 2015, 20:33
Profile

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Bygga dator/speldator.
Det finns risk att om du köper en billig processor så kommer den strypa effekten av ett high-end grafikkort. Precis som inom så många andra saker så skapas flaskhalsar om det är för stor skillnad mellan olika delar.
Även RAM-minne bör matcha någorlunda till processor & framförallt användningsområde.

Skärmar... om det främst är FPS som ska spelas så rekommenderas nog så låg responstid som möjligt. Själv sitter jag och spelar på 8ms och märker väl inte av det, men det är inte så seriöst spelande.
Uppdateringshastighet är något du får ställa dig till också. 120/144 Hz är det bästa i nuläget och är utmärkt för FPS.

Vad det gäller SSD, så läs lite recensioner osv innan inköp. Vissa kretsar på SSD's är betydligt sämre än andra och kan skapa problem i framtiden.


14 Feb 2015, 12:27
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Bygga dator/speldator.
När jag har byggt till mina grabbar så har jag alltid utgått från Kompletts uppgraderingspaket, tycker det funkar bra.
Är lätt att det drar iväg när man räknar ihop alltihopa så en budget är nog bra att ha.
Finns ju i5 paket för vettiga pengar, ett grafikkort från tusen och uppåt så grejar det ju CS.
RAM är billigt så visst kan det vara värt att ha 16, även om 8 räcker långt.

SSD absolut, gör underverk för prestandan, men jag skippade faktiskt det då mina grabbar är lite för ostrukturerade för att
komma ihåg att inte lägga allt på C-disken :wink:
För själva spelupplevelsen vet jag inte om det gör så stor skillnad (någon annan vet säkert bättre). Men det är ju kul med en rapp dator rent generellt
och för egen del så känns det självklart med SSD.



Ljudkort har jag kört med moderkortets inbyggda (!). Jag resonerarade som så att de till 99% sitter med headset iaf och lade pengarna på ett sådant med inbyggt ljudkort istället.


14 Feb 2015, 12:54
Profile

Joined: 07 Jan 2014, 04:17
Posts: 77
Location: Halmstad
Post Re: Bygga dator/speldator.
Angående windows 7 vs 8/8.1 så kommer även de som sitter med w7 kunna uppgradera till windows 10 gratis när det kommer så kör du på windows 7 om du vill och ångrar du dig senare så uppgraderar du bara till windows 10 när det släpps.


14 Feb 2015, 14:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.