View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Apr 2024, 00:29



Reply to topic  [ 24 posts ] 
SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Vi köpte en SEAT Ibiza kombi 1,6 TDi i somras, årsmodell 2011. I samband med service i september så installerades också Calix motorvärmare och kupévärmare. Motorvärmaralternativet var slangvärmare som monterades på en av kylsystemets slangar.
Nu i vinter så har jag kört motorvärmaren kanske 10 gånger, en dryg halvtimma och när temperaturen varit 0 till minus 5 ungefär.
Jag har tyckt att den har givit dålig effekt, liksom ingen skillnad mot när jag glömt att sätta igång den. Jag har också lagt märke till att det kommer ett "knackande" ljud från den när den varit på en stund.
Så för en vecka sedan så fick den gå i c:a 1½ timme på jobbet, utetempen var -3. När jag gick ut och skulle ta bilen så kom det massor av vit rök/ånga från under motorhuven! Vad fan?! Ut med elsladden och upp med motorhuven, röken stoppade efter ett tag. Jag kunde se att det stänkt droppar av vätska, men kunde inte hitta nå't uppenbart läckage. Och det fanns kylvätska i expansionskärlet, det kunde jag se då det är genomskinligt. Tänkte att jag i alla fall skulle ta bilen hem, c:a 4,5 mil. Fick värme i kupén och allt verkade först OK, men när jag hade ett par mil kvar så försvann värmen! Beslöt att i alla fall ta mig hem, och det gick bra, inget larm från motorn eller att någon varningslampa lyste. Efter ett tag hemma kollade jag upp kylarvätskenivån, det var tomt. Hällde i c:a 1 liter färdigblandad vätska som ganska snart började rinna ut under motorn.

Bilen fick dagen därpå bärgas till auktoriserad SEAT-verkstad. De konstaterade att det var en spricka i ett plaströr i kylsystemet, och röret måste naturligtvis bytas. Hela kostnaden gick på nästan 4900 kr, min självrisk är 2000 kr, och försäkringen kommer förhoppningsvis täcka resten.

Nu har jag misstankar om att man på verkstaden monterat slangvärmaren på ett felaktigt sätt, så att det inte blir cirkulation i systemet när den värmer. Kollade i morse när den varit på en halvtimma, hett som fan vid värmaren men inte i övriga rör.
Killen som bärgade bilen nämnde också att han tyckte att värmaren satt högt upp. Jag vågar inte ha den på nu, vill inte ha ett trasigt rör igen. När verkstaden utför en så'n installation så måste de väl vara så pass kvalitetsmedvetna att de kontrollerar att det de gjort fungerar som avsett?? D.v.s. testar det hela?

Jag kommer i alla fall att åka dit denna veckan och prata med dom om det här, det gnager som fan!

Nå'n motorkunnig som har en kommentar?

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


10 Feb 2015, 20:11
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Måste vara felmonterad,den ska sitta lågt,helst mellan värmepaketretur och motor,så att vattnet har nånstans att ta vägen när det värms upp...
Reklamera jobbet!
Edit: Verkstäder kan verkligen vara otroligt okunniga,jag bytte avgassystem på min bil på Mekonomen och de lyckades montera det så det låg an mot karossen vid utblåset och brände stötfångarplasten,sen justerade dom det,men nästa gång jag gjorde besiktning var det ändå läckage i skarven vid fästet,och det visade sig att de satt dit fel rör,det var för kort i infästningen... :roll: Vi blev tvungna att svetsa så det blev tätt.
Med andra ord: -Tro inte ett ögonblick på att verkstan är säkra på vad dom gör :twisted:


10 Feb 2015, 22:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
du behöver en cirkulations pump på den modellen tycker jag ... :) min syrra är produktions chef på Calix bilvärme ;)

jag har en komplett cirkulations pumpsats liggandes du får köpa den för halva priset av mig sen kommer du ha fiiin jämn värme

i hela systemet o din motorvärmarkropp kommer att hålla länge
anledningen till att inte cirkulationspump används beror på att den är sviindyr inte många vill betala det extra priset trots en mycket bättre effektivitet men ger en jämn uppvärmning på hela motorn

så här skall den monteras dvs din värmare ;) pumpen sätter man imellan genom kapa m96 slangen o trycker in vattnet i värmarn
[url]
http://www.calix.se/files/d25d4057b2370 ... df/M96.pdf[/url]

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


11 Feb 2015, 00:58
Profile WWW

Joined: 05 Mar 2005, 00:01
Posts: 1435
Location:
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Felmonterad.
En slangvärmare fungerar principen för självcirkulation,dvs. värme stiger och kyla sjunker.
Värmaren ska därför monteras så lågt som möjligt, helst i nedre delen av motorblocket.
Om värmaren monteras för högt så uteblir/försämras cirkulationen och en kokning (knackning)
i värmekroppen uppstår, kavitationsfickor bildas (läs för enkelhetens skull luftficka) och resultatet
blir om man har otur en försämrad/utebliven cirkulation i motorn under körning med stora
motorskador som följd, motorskador som för det mesta betyder motorbyte.
Låt någon som har rätt sorts skit under naglarna kolla upp och rätta till .....
Montage av yttre cirkulationspump i samband med montage av slangvärmare brukar
oftast ingå i värmarsatsen till modeller som kräver det.
Men se till att få det åtgärdat omg.

_________________
Play it again Sam.......


11 Feb 2015, 14:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Tack Bumbi, zven och dimman för era svar och stöd!
Uppmuntrad av er, och egen ilska, så tog jag några bilder på hur de monterat värmaren och skickade till tekniker på Calix.

-Jag:

"Jag har tagit kort på hur verkstaden monterat slangvärmaren, se bifogade filer.

Fråga 1: anser ni att verkstaden monterat värmaren på ett korrekt sätt för att uppnå avsedd effekt och cirkulation?
(jämfört med er installations-PDF tycker jag själv det ser ut att vara felaktigt utfört).

Fråga 2: tror ni att det sätt man installerat värmaren på kan ha orsakat överhettning och på så sätt orsakat sprickan i plaströret i kylsystemet?"

-Fick svar av en uppenbarligen kunnig kille vid namn Johan:

"Värmaren är helt klart felmonterad. Som du själv har konstaterat så ser man tydligt i monteringsanvisningen att värmaren skall monteras betydligt lägre än vad den sitter i din bil.

Hela principen för hur motorvärmaren fungerar är att den monteras så att det varma vattnet kan stiga upp och in i motorn för att på så vis skapa en självcirkulation. ”Bilmekanikern” som har monterat värmaren i din bil har inte bara lyckats förbise instruktionerna i monteringsanvisningen, han förstår inte principen för hur en värmare fungerar.

1. Värmaren är felmonterad.

2. Det kan (tyvärr) uppstå följdskador när en värmare monteras felaktigt, så jag skulle absolut råda dig att reklamera installationen och kräva att verkstaden står för de uppkomna kostnaderna."


Känns RIKTIGT bra att ha Calix utlåtande i ryggen när jag imorron kommer konfrontera verkstaden med det här :)

Ska också skriva ett formellt brev där jag reklamerar installationen och begär ersättning för skadorna och alla mina utlägg som rör det här.

På "Sheik Yerbouti" sjöng Frank Zappa en låt om "Flakes"... Och nog fan var det klåpare i farten i "min" verkstad också!

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


11 Feb 2015, 18:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
zven förresten, höll på att glömma: tack för ditt erbjudande!
Jag har det i åtanke, vill bara se vad reklamationen imorron kommer att mynna ut i.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


11 Feb 2015, 18:33
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Axewall wrote:
Tack Bumbi, zven och dimman för era svar och stöd!
Uppmuntrad av er, och egen ilska, så tog jag några bilder på hur de monterat värmaren och skickade till tekniker på Calix.

-Jag:

"Jag har tagit kort på hur verkstaden monterat slangvärmaren, se bifogade filer.

Fråga 1: anser ni att verkstaden monterat värmaren på ett korrekt sätt för att uppnå avsedd effekt och cirkulation?
(jämfört med er installations-PDF tycker jag själv det ser ut att vara felaktigt utfört).

Fråga 2: tror ni att det sätt man installerat värmaren på kan ha orsakat överhettning och på så sätt orsakat sprickan i plaströret i kylsystemet?"

-Fick svar av en uppenbarligen kunnig kille vid namn Johan:

"Värmaren är helt klart felmonterad. Som du själv har konstaterat så ser man tydligt i monteringsanvisningen att värmaren skall monteras betydligt lägre än vad den sitter i din bil.

Hela principen för hur motorvärmaren fungerar är att den monteras så att det varma vattnet kan stiga upp och in i motorn för att på så vis skapa en självcirkulation. ”Bilmekanikern” som har monterat värmaren i din bil har inte bara lyckats förbise instruktionerna i monteringsanvisningen, han förstår inte principen för hur en värmare fungerar.

1. Värmaren är felmonterad.

2. Det kan (tyvärr) uppstå följdskador när en värmare monteras felaktigt, så jag skulle absolut råda dig att reklamera installationen och kräva att verkstaden står för de uppkomna kostnaderna."


Känns RIKTIGT bra att ha Calix utlåtande i ryggen när jag imorron kommer konfrontera verkstaden med det här :)

Ska också skriva ett formellt brev där jag reklamerar installationen och begär ersättning för skadorna och alla mina utlägg som rör det här.

På "Sheik Yerbouti" sjöng Frank Zappa en låt om "Flakes"... Och nog fan var det klåpare i farten i "min" verkstad också!

/Mats


Tack för återkoppling och bra bekräftelse från Calix,det borde ordna sig i slutändan,och kom ihåg att de ska kompensera dig för strulet dessutom,gratis servicar minst ett par ggr :mrgreen:


11 Feb 2015, 18:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Axewall wrote:
zven förresten, höll på att glömma: tack för ditt erbjudande!
Jag har det i åtanke, vill bara se vad reklamationen imorron kommer att mynna ut i.

/Mats


bättre än så.... får jag 600:- ink frakt så är kittet ditt rek pris i handeln 1400-1800:-

du kommer få jämnare uppvärmning på motorn o kan korta ner inkopplingstiden dessutom :wink:

inga problem o vinna din fight Johan är duktigt på calix o är bara dra upp det i ARN ifall verkstan vägrar ersätta alla omkostnader

har ju bara 17 års erfarenhet av verkstads sidan.... en seriös verkstad åtar sig att åtgärda dig till fullo inklusive ev merkostnader ... hyrbil är självklart

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


11 Feb 2015, 20:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
zven wrote:
Axewall wrote:
zven förresten, höll på att glömma: tack för ditt erbjudande!
Jag har det i åtanke, vill bara se vad reklamationen imorron kommer att mynna ut i.

/Mats


bättre än så.... får jag 600:- ink frakt så är kittet ditt rek pris i handeln 1400-1800:-

du kommer få jämnare uppvärmning på motorn o kan korta ner inkopplingstiden dessutom :wink:

inga problem o vinna din fight Johan är duktigt på calix o är bara dra upp det i ARN ifall verkstan vägrar ersätta alla omkostnader

har ju bara 17 års erfarenhet av verkstads sidan.... en seriös verkstad åtar sig att åtgärda dig till fullo inklusive ev merkostnader ... hyrbil är självklart

Suveränt, zven! Too good an offer to turn down! Jag skickar ett PM så byter vi info om adress och konto.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


11 Feb 2015, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Visste att zven är en jäkel på rör - men nu visar det sig att det även gäller slang :D
Sorry, kunde inte låta bli...

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


12 Feb 2015, 13:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Sir Realistic wrote:
Visste att zven är en jäkel på rör - men nu visar det sig att det även gäller slang :D
Sorry, kunde inte låta bli...

:mrgreen:
Och pump!

Var till verkstaden idag med välskriven reklamation i två ex som de fick underteckna att de tagit emot.
Bifogade mailkonversationen med Calix, samt monteringsanvisning från Calix.
Det var verkstadschefen som stod i kundmottagningen, han blev märkbart "tillbakadragen" :wink:
när han såg reklamationen och dokumentationen. Han kopierade allt och vi gick
ut så han fick se med egna ögon hur det såg ut. Han tog också bild på det hele.
Vi kom överens om att de ska höra av sig i början av nästa vecka.

Så jag får återkomma framöver med uppdatering om fallet :)

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


12 Feb 2015, 17:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
se till att dem tar hem ny calix monteringsats o ny slang som sitter på bilen som dem säkerligen kapat på fel ställe... i samband med du får bilen inbokad....

jag har samarbetat med calix bilvärme mellan åren 2006-2011 o hjälpt dem med få testa ut värmare på mercedes / opel bilar på firman jag arbetade på då....

så jag har liiite erfarenhet ... men att jobba där näääää syrran är chef... blir inte bra...

sen att min syster är produktionschef är ju inte fel :mrgreen: livslång garanti har man på sina pryttlar i bilen 8)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


12 Feb 2015, 23:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Senaste uppdatering :)
De ringde från verksta'n, "det verkar som att du hade rätt...vi ska lösa det här som du vill".
Ska lämna in bilen, de vill ha den i ett par dagar i nästa vecka, hyrbil ingår naturligtvis.
Ha sa att de förutom att montera värmaren på rätt sätt bl.a. vill kolla att inte värmaren tagit stryk,
och se till att det cirkulerar som det ska.
Verkstadschefen var väldigt ödmjuk på rösten :mrgreen:

I'll be back!

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


18 Feb 2015, 11:48
Profile

Joined: 05 Mar 2005, 00:01
Posts: 1435
Location:
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Axewall wrote:
Senaste uppdatering :)
De ringde från verksta'n, "det verkar som att du hade rätt...vi ska lösa det här som du vill".
Ska lämna in bilen, de vill ha den i ett par dagar i nästa vecka, hyrbil ingår naturligtvis.
Ha sa att de förutom att montera värmaren på rätt sätt bl.a. vill kolla att inte värmaren tagit stryk,
och se till att det cirkulerar som det ska.
Verkstadschefen var väldigt ödmjuk på rösten :mrgreen:

I'll be back!

/Mats

Verkstaden skulle egentligen göra en test/motorbesiktning för att utesluta ev följdskador på motorn,
ett protokoll där man på vitala punkter visar att man uteslutit motorskada orsakat av felmonterat
motorvärmare.
B.la annat skulle en enkel HC mätning säga en hel del om status på kolvar och cylindrar.
Kontrollmäta ev förekomst av koloxid i ex.kärlet är ytterligare ett sätt att konstatera eller exkludera
Sprickor i topplock eller def. toppackning.
Jag skulle inte ge avkall på en garanti av verkstaden för följdfel orsakade av dom.

_________________
Play it again Sam.......


20 Feb 2015, 03:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
dimman wrote:
Axewall wrote:
Senaste uppdatering :)
De ringde från verksta'n, "det verkar som att du hade rätt...vi ska lösa det här som du vill".
Ska lämna in bilen, de vill ha den i ett par dagar i nästa vecka, hyrbil ingår naturligtvis.
Ha sa att de förutom att montera värmaren på rätt sätt bl.a. vill kolla att inte värmaren tagit stryk,
och se till att det cirkulerar som det ska.
Verkstadschefen var väldigt ödmjuk på rösten :mrgreen:

I'll be back!

/Mats

Verkstaden skulle egentligen göra en test/motorbesiktning för att utesluta ev följdskador på motorn,
ett protokoll där man på vitala punkter visar att man uteslutit motorskada orsakat av felmonterat
motorvärmare.
B.la annat skulle en enkel HC mätning säga en hel del om status på kolvar och cylindrar.
Kontrollmäta ev förekomst av koloxid i ex.kärlet är ytterligare ett sätt att konstatera eller exkludera
Sprickor i topplock eller def. toppackning.
Jag skulle inte ge avkall på en garanti av verkstaden för följdfel orsakade av dom.

Tack för tipset! Jag kommer be dom att göra en så'n besiktning och mätningar, dessutom detta om garanti.
Nå't säger mig att du är fordonsmekaniker, Dimman?

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


20 Feb 2015, 07:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14772
Location:
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Att testa motorn och kräva att ev fel åtgärdas som orsakats av felaktig montering är ju rimligt och inom ramen för konsumentköplagen.
Likaså en garanti på typ 3-6 månader för monteringen av värmaren.

Däremot någon framtida 'garanti av verkstaden för följdfel orsakade av dom' känns inte realistiskt, skulle innebära att
man ger någon sorts generell garanti på en 4-år gammal motor för framtida fel och det kommer dom inte ge.

Alla möjliga typer av fel skulle kunna tolkas in i det.

_________________



20 Feb 2015, 09:00
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Mar 2005, 00:01
Posts: 1435
Location:
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Mike Leaf wrote:
Att testa motorn och kräva att ev fel åtgärdas som orsakats av felaktig montering är ju rimligt och inom ramen för konsumentköplagen.
Likaså en garanti på typ 3-6 månader för monteringen av värmaren.

Däremot någon framtida 'garanti av verkstaden för följdfel orsakade av dom' känns inte realistiskt, skulle innebära att
man ger någon sorts generell garanti på en 4-år gammal motor för framtida fel och det kommer dom inte ge.

Alla möjliga typer av fel skulle kunna tolkas in i det.

I det här fallet är "Garantin" för kunden att inga oväntade värden finns
dokumenterade efter test, som exempel... slitagevärde/HC (kolväte),
bör/ska ligga inom marginalen för normalslitage, en dramatisk/kraftig höjning
från normalvärde, signalerar motorskada.
Jag har nämnt två mätningar, HC och CO, men beroende på mätutfall så
finns det fler, bla. " flödestest", där man kan navelskåda och ringa in varje
enskilt felvärde, det svåra med dessa mätningar är inte själva proceduren
med att ta värdet, att tolka och åtgärda är en helt annan femma och bör nog inte
utföras av samma person som monterade din värmare.

_________________
Play it again Sam.......


20 Feb 2015, 11:07
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Mike Leaf wrote:
Att testa motorn och kräva att ev fel åtgärdas som orsakats av felaktig montering är ju rimligt och inom ramen för konsumentköplagen.
Likaså en garanti på typ 3-6 månader för monteringen av värmaren.

Däremot någon framtida 'garanti av verkstaden för följdfel orsakade av dom' känns inte realistiskt, skulle innebära att
man ger någon sorts generell garanti på en 4-år gammal motor för framtida fel och det kommer dom inte ge.

Alla möjliga typer av fel skulle kunna tolkas in i det.


en privatkund i Sverige har alltid 2 års garanti på utfört arbete o material det är lagstadgat i konsumentköplagen..

i detta fall så skall detta ses som en nyinstallation då verkstaden har klantat sig från början ... calix värmaren skall bytas enligt min syster som är planeringschef på Calix
den har till 99% tagit skada av detta o livslängden har förkortats avsevärt även om den fungerar idag..

se till o begära kvitton som lämnar 2 års garanti på både arbete o material

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


20 Feb 2015, 11:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14772
Location:
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
zven wrote:


en privatkund i Sverige har alltid 2 års garanti på utfört arbete o material det är lagstadgat i konsumentköplagen..

i detta fall så skall detta ses som en nyinstallation då verkstaden har klantat sig från början ... calix värmaren skall bytas enligt min syster som är planeringschef på Calix
den har till 99% tagit skada av detta o livslängden har förkortats avsevärt även om den fungerar idag..

se till o begära kvitton som lämnar 2 års garanti på både arbete o material


Nu blandar du ihop lite saker här, Konsumentköplagen ger reklamationsrätt i 3 år, vara första 6 månader ska täckas av garanti.
Det gäller också ursprungsfel.

Garantier utfärdade av återförsäljare eller leverantörer är frivilliga och kan villkoras vilket lagen inte kan.
Lagregler behöver inte befästas på papper som kvitton, den gäller oavsett. Även om det var lite komiskt när COOP för ett
antal år sen skrev att 'hos Coop gäller alltid konsumentköplagen' på sina garantisedlar.

Strunt samma , jag tolkade det som att Dimman ville att företaget som monterade värmaren skulle lämna en garanti mot
kommande följdfel orsakade av den tidigare felaktiga monteringen även efter man konstaterat att motorn ej tagit skada samt monteringen gjorts om.
Att den är oskadad, men om den skulle visa skador i framtiden så skulle man stå för följdfel.

Det blir knepigt, men reklamationshantering är ytterst komplex speciellt med ev skador som kan ha uppstått vid ett tillfälle men visar sig senare.
Min erfarenhet är att det blir ytterst besvärligt att leda i bevis, och det åligger ju konsumenten om inte garanti finns.

Jag skrev själv fel i ovan inlägg , ska stå 6 månader inte 3-6 såklart.

_________________



20 Feb 2015, 12:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Hej folket! Nu är det dags för en uppdatering i fallet :)

Verkstaden gick med på mina krav!
De ersätter mig för självrisken för bärgningen och för reparationen som fick göras.
Dessutom ersätter de för de besvär jag haft p.g.a. deras felmontering.

Jag och verkstadschefen har haft bra kontakt om det hela. Han har redovisat hur de gick tillväga med
att montera värmaren på rätt sätt, att mekanikern som gjorde fel nu fått handledning av deras chefsmekaniker.
Verkstadschefen har också kollat att det gått rätt till. Och nu fungerar värmaren utan problem!
Men pumpen kommer monteras, Zven :)

Verkstaden har varit tillmötesgående, men jag tror att det hade varit mycket svårare att få rätt, och ersättning,
om jag inte kunnat skaffa så'na bevis för att de gjort fel. Tack för internet, och tack Calix som lagt ut monteringsinfo på nätet!
Ett särskilt tack till Johan Ek på Calix för väldigt värdefull support!

Jag gjorde också rätt i att göra ett formellt reklamationsbrev.
Där spaltade jag upp konkret vad jag hävdade hade hänt och vad jag krävde av verkstaden.
Detta för att jag oftast är mycket bättre på att uttrycka mig i text än verbalt när det gäller så'nt här.

Tack också till er Bojare som chimat in och uttryckt stöd!
Jag har ingen vana i att reklamera, så era inlägg har boostat mig :twisted: :wink:

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


04 Mar 2015, 19:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Axewall wrote:
Hej folket! Nu är det dags för en uppdatering i fallet :)

Verkstaden gick med på mina krav!
De ersätter mig för självrisken för bärgningen och för reparationen som fick göras.
Dessutom ersätter de för de besvär jag haft p.g.a. deras felmontering.

Jag och verkstadschefen har haft bra kontakt om det hela. Han har redovisat hur de gick tillväga med
att montera värmaren på rätt sätt, att mekanikern som gjorde fel nu fått handledning av deras chefsmekaniker.
Verkstadschefen har också kollat att det gått rätt till. Och nu fungerar värmaren utan problem!
Men pumpen kommer monteras, Zven :)

Verkstaden har varit tillmötesgående, men jag tror att det hade varit mycket svårare att få rätt, och ersättning,
om jag inte kunnat skaffa så'na bevis för att de gjort fel. Tack för internet, och tack Calix som lagt ut monteringsinfo på nätet!
Ett särskilt tack till Johan Ek på Calix för väldigt värdefull support!

Jag gjorde också rätt i att göra ett formellt reklamationsbrev.
Där spaltade jag upp konkret vad jag hävdade hade hänt och vad jag krävde av verkstaden.
Detta för att jag oftast är mycket bättre på att uttrycka mig i text än verbalt när det gäller så'nt här.

Tack också till er Bojare som chimat in och uttryckt stöd!
Jag har ingen vana i att reklamera, så era inlägg har boostat mig :twisted: :wink:

/Mats
:D :D :D

så bra det kan bli

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


04 Mar 2015, 19:54
Profile WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Axewall wrote:
Hej folket! Nu är det dags för en uppdatering i fallet :)

Verkstaden gick med på mina krav!
De ersätter mig för självrisken för bärgningen och för reparationen som fick göras.
Dessutom ersätter de för de besvär jag haft p.g.a. deras felmontering.

Jag och verkstadschefen har haft bra kontakt om det hela. Han har redovisat hur de gick tillväga med
att montera värmaren på rätt sätt, att mekanikern som gjorde fel nu fått handledning av deras chefsmekaniker.
Verkstadschefen har också kollat att det gått rätt till. Och nu fungerar värmaren utan problem!
Men pumpen kommer monteras, Zven :)

Verkstaden har varit tillmötesgående, men jag tror att det hade varit mycket svårare att få rätt, och ersättning,
om jag inte kunnat skaffa så'na bevis för att de gjort fel. Tack för internet, och tack Calix som lagt ut monteringsinfo på nätet!
Ett särskilt tack till Johan Ek på Calix för väldigt värdefull support!

Jag gjorde också rätt i att göra ett formellt reklamationsbrev.
Där spaltade jag upp konkret vad jag hävdade hade hänt och vad jag krävde av verkstaden.
Detta för att jag oftast är mycket bättre på att uttrycka mig i text än verbalt när det gäller så'nt här.

Tack också till er Bojare som chimat in och uttryckt stöd!
Jag har ingen vana i att reklamera, så era inlägg har boostat mig :twisted: :wink:

/Mats


Kul att :D höra


04 Mar 2015, 22:45
Profile

Joined: 09 Sep 2004, 20:46
Posts: 1305
Location: Råneå
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
zven wrote:
en privatkund i Sverige har alltid 2 års garanti på utfört arbete o material det är lagstadgat i konsumentköplagen..

i detta fall så skall detta ses som en nyinstallation då verkstaden har klantat sig från början ... calix värmaren skall bytas enligt min syster som är planeringschef på Calix
den har till 99% tagit skada av detta o livslängden har förkortats avsevärt även om den fungerar idag..

se till o begära kvitton som lämnar 2 års garanti på både arbete o material


Har syrran blivit degraderad??

_________________
/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*


07 Mar 2015, 23:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: SEAT Ibiza, problem med "slangvärmare". Motorkunniga?
Emnitec wrote:
zven wrote:
en privatkund i Sverige har alltid 2 års garanti på utfört arbete o material det är lagstadgat i konsumentköplagen..

i detta fall så skall detta ses som en nyinstallation då verkstaden har klantat sig från början ... calix värmaren skall bytas enligt min syster som är planeringschef på Calix
den har till 99% tagit skada av detta o livslängden har förkortats avsevärt även om den fungerar idag..

se till o begära kvitton som lämnar 2 års garanti på både arbete o material


Har syrran blivit degraderad??


inte direkt va.... hon har jobbat upp sig från golvet till planering/produktion chef hon har jobbat 18 år tror jag på Calix totalt... egentligen jävligt ointressant :wink: då denna tråd handlade om att hjälpa trådskaparen att få sin bil I fullgott skick eller ? 8)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


08 Mar 2015, 02:11
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.