View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 06:19



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Betala cash på bussgods? 
Author Message

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Betala cash på bussgods?
Nån som vet om man kan betala efterkrav kontant hos bussgods?

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


03 Feb 2015, 23:20
Profile WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Betala cash på bussgods?
http://www.bussgods.se/betala-efterkrav


03 Feb 2015, 23:45
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Betala cash på bussgods?
Kollade det också. Men det visar väl bara hur man kan betala efterkravet hemifrån inte hur man kan göra det på plats?

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


03 Feb 2015, 23:50
Profile WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Betala cash på bussgods?
Exakt, jag tror inte du kan göra det på plats. :wink:


03 Feb 2015, 23:52
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Betala cash på bussgods?
Nähäpp det var värst! Förr gick det att betala på plats med kort iaf. Men cash har jag aldrig försökt med förens nu. Har en hög liggandes som det vore skönt att bli av med.

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


03 Feb 2015, 23:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14770
Location:
Post Re: Betala cash på bussgods?
Med kort på plats eller i förväg är det hos mina ombud i alla fall, inga kontanter.

Det blev problem för mig en gång nyligen , för jag hade sålt en gitarr för cash och skulle åka till BG för att lösa en annan
Insåg att dom inte tar cash, åkte till banken för att sätta in men dom vägrar ju ta emot kontanter (>10.000) om man inte
kan 'bevisa' var pengarna kommer ifrån, så fick retirera och skriva ett kvitto som köparen av min gitarr fick signera, sen ta orginalet
och åka till banken igen, sen till bussgods. Tog 3 dagar....

Irriterande, finns någon gammal svensk lag att man inte får neka ta emot kontant betalning, men det skiter dom väl i.

_________________



04 Feb 2015, 10:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Betala cash på bussgods?
Mike Leaf wrote:
Med kort på plats eller i förväg är det hos mina ombud i alla fall, inga kontanter.

Det blev problem för mig en gång nyligen , för jag hade sålt en gitarr för cash och skulle åka till BG för att lösa en annan
Insåg att dom inte tar cash, åkte till banken för att sätta in men dom vägrar ju ta emot kontanter (>10.000) om man inte
kan 'bevisa' var pengarna kommer ifrån, så fick retirera och skriva ett kvitto som köparen av min gitarr fick signera, sen ta orginalet
och åka till banken igen, sen till bussgods. Tog 3 dagar....

Irriterande, finns någon gammal svensk lag att man inte får neka ta emot kontant betalning, men det skiter dom väl i.


Återigen, Swish FTW när man ska betala eller få betalt för gitarrer! 8)

Skyldigheten att ta emot kontanter är dispositiv och kan avtalas bort. Om butiken (el. dyl.) tydliggjort att de inte accepterar kontanter, t.ex. genom en skylt eller annan info, anses du accepterat detta när du köper något där. Så det finns inget hinder att vägra ta emot kontanter.


04 Feb 2015, 11:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14770
Location:
Post Re: Betala cash på bussgods?
ChronicTown wrote:

Återigen, Swish FTW när man ska betala eller få betalt för gitarrer! 8)


visst, men den del vill betala cash och jag tänker inte tvinga dom att gå till banken dagen efter och hinna ångra sig
Quote:
Skyldigheten att ta emot kontanter är dispositiv och kan avtalas bort. Om butiken (el. dyl.) tydliggjort att de inte accepterar kontanter, t.ex. genom en skylt eller annan info, anses du accepterat detta när du köper något där. Så det finns inget hinder att vägra ta emot kontanter.


Tveksamt fall , en vårdcentral i Skåne fälldes nyligen för att vägrat en medborgare betala kontant, trots att det skyltats i lokalen om 'kontantfritt'

_________________



04 Feb 2015, 21:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Betala cash på bussgods?
Mike Leaf wrote:
ChronicTown wrote:
Skyldigheten att ta emot kontanter är dispositiv och kan avtalas bort. Om butiken (el. dyl.) tydliggjort att de inte accepterar kontanter, t.ex. genom en skylt eller annan info, anses du accepterat detta när du köper något där. Så det finns inget hinder att vägra ta emot kontanter.


Tveksamt fall , en vårdcentral i Skåne fälldes nyligen för att vägrat en medborgare betala kontant, trots att det skyltats i lokalen om 'kontantfritt'

"Tveksamt fall", vad menar du? I fråga om en vårdcentral måste det väl han handlat om en myndighets serviceskyldighet etc? Det är ju en helt annat fråga än om ett privat företag och dess kund kan avtala bort möjligheten att betala med kontanter.

Edit: det tycks just ha handlat om att det inte föreligger samma typ av avtalsförhållande mellan landstinget och en vårdtagare som exempelvis mellan en kund och en näringsidkare, så det är en annan fråga.


04 Feb 2015, 21:53
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.