View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 21:36



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Är jag ensam om mina egenskaper? 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Är jag ensam om mina egenskaper?
Här talar jag om min allergi för felstavningar som visar sig vara ganska vanliga. Hur många gånger har jag inte läst att någon säljer en gittar!?
För min del så skulle jag aldrig köpa något av en säljare som inte kan stava till vad han säljer. Vad som föranledde tråden var denna annons:
http://www.blocket.se/sodermanland/Selm ... m?ca=4&w=3

Kanske är jag överkänslig men det är faktiskt sant - vill du se mig som spekulant - se till att kolla stavningen!

Hälsningar
//BoB


01 Feb 2015, 19:16
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
BlueOnBlue wrote:
Här talar jag om min allergi för felstavningar som visar sig vara ganska vanliga. Hur många gånger har jag inte läst att någon säljer en gittar!?
För min del så skulle jag aldrig köpa något av en säljare som inte kan stava till vad han säljer. Vad som föranledde tråden var denna annons:
http://www.blocket.se/sodermanland/Selm ... m?ca=4&w=3

Kanske är jag överkänslig men det är faktiskt sant - vill du se mig som spekulant - se till att kolla stavningen!

Hälsningar
//BoB



Nja, vill man ha prylen tycker inte jag det spelar någon roll om det är, som i denna, ett stavfel.

Har sett betydligt värre, men det hindrar inte mig från att köpa.

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan stavfel och oseriös säljare?

De som är oseriösa är ofta både artikulerade och stavar korrekt.

Rättstavning verkar inte vara prioriterat varken i småskolan eller SFI så det blir som det blir.

_________________



01 Feb 2015, 19:31
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Mar 2005, 00:01
Posts: 1435
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
BlueOnBlue wrote:
Här talar jag om min allergi för felstavningar som visar sig vara ganska vanliga. Hur många gånger har jag inte läst att någon säljer en gittar!?
För min del så skulle jag aldrig köpa något av en säljare som inte kan stava till vad han säljer. Vad som föranledde tråden var denna annons:
http://www.blocket.se/sodermanland/Selm ... m?ca=4&w=3

Kanske är jag överkänslig men det är faktiskt sant - vill du se mig som spekulant - se till att kolla stavningen!

Hälsningar
//BoB

Kvalificerat dravel, förstår inte hur du ens orkar tänka tanken eller
hur du tillåter dig att göra kopplingen " Felstavat = oseriös"
Dyslektiker eller ordblinda göre sig icke besvär....du bör nog ta dig en
funderare på din roll som självutnämnd "pekpinne" , din grammatik i tråden
kanske du skulle behöva navelskåda och snygga till när du ändå är i farten.

_________________
Play it again Sam.......


01 Feb 2015, 20:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Synd att en sån sak ska stå i vägen för affärer, du kanske missar ditt livs kap :wink:
Ordblinda stavar lite oortodoxt, lågt bildade stavar ofta dåligt, andra är bara "slarviga", ingendera är generellt bättre, sämre, oärligare eller annorlunda i affärer än rätt-stavare vad jag någonsin uppfattat i alla fall.

För övrigt kanske du skulle kolla upp syftningar i din egen meningsuppbyggnad, jag fattar t.ex inte om du menar att du är allergisk mot felstavningar, eller om felstavningar är ganska vanliga, eller om allergi mot felstavningar är ganska vanliga :?:


01 Feb 2015, 20:29
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2006
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Jag drar i handbromsen när jag ser uppenbara google translate eller när säljaren bablar på under två fulla A4 om sin gitarr för 3000kr som är Guds största gåva till mänskligheten. Bakom sådana annonser ligger troligtvis en person som kommer vara alldeles för pratglad vid ett eventuellt köp och sådant orkar jag inte med.

Stavfel har ju sällan med oseriositet eller intelligens att göra, så om mitt drömobjekt dyker upp och i annonsen och är döpt till " Gittar" så kommer jag hugga ändå!


02 Feb 2015, 09:28
Profile ICQ YIM WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
snutstrut wrote:
Jag drar i handbromsen när jag ser uppenbara google translate eller när säljaren bablar på under två fulla A4 om sin gitarr för 3000kr som är Guds största gåva till mänskligheten. Bakom sådana annonser ligger troligtvis en person som kommer vara alldeles för pratglad vid ett eventuellt köp och sådant orkar jag inte å!


Ja , det är absolut rätt att dra öronen åt sig om det finns varningsflaggor i annonsen, konstiga googleformuleringar, svengelska och sånt.
Även märkliga transportlösningar och betalningsmetoder, det gör jag också. Dock vanliga stavfel kan jag acceptera.

'Lånade bilder' har jag också lite svårt för , även 'svarar ej på mail' då jag oftast vill ha saker skriftligt dokumenterade.

_________________



02 Feb 2015, 11:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Jag har hela mitt liv haft mycket svårt med svenskan, både stavning och grammatik, likaså matematik. Gör detta mig då till en opålitlig person?
Jag har betalat mitt pris i form av att aldrig kunnat klättra på dom "duktigas" karriärstege och njuta av ett glassigt, välbetalt akademikerjobb!
Har det inneburit att jag försöker lurar folk i affärer? Nej snarare tvärt om! I affärer är det den sociala kompetensen som är avgörande, att begripa hur man uppför sig människor i mellan! Vilket inte alltid är fallet bland dom duktigaste i samhället !

_________________
pudas


02 Feb 2015, 13:37
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
pudas wrote:
Jag har hela mitt liv haft mycket svårt med svenskan, både stavning och grammatik, likaså matematik. Gör detta mig då till en opålitlig person?
Jag har betalat mitt pris i form av att aldrig kunnat klättra på dom "duktigas" karriärstege och njuta av ett glassigt, välbetalt akademikerjobb!
Har det inneburit att jag försöker lurar folk i affärer? Nej snarare tvärt om! I affärer är det den sociala kompetensen som är avgörande, att begripa hur man uppför sig människor i mellan! Vilket inte alltid är fallet bland dom duktigaste i samhället !


Om du inte lagt extremt mycket tid och jobb på just detta textstycket så tillhör du de bättre på att uttrycka sig i skrift. Åtminstone topp 25% skulle jag gissa.


02 Feb 2015, 14:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Tack! Jo, det man har svårt med får man ju jobba mer med! Sen är ju datorn en välsignelse då det blir ett litet rött streck under felstavade ord!

_________________
pudas


02 Feb 2015, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1638
Location: Halmstad
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Köpa och sälja med felstavningar tycker jag är ok. Ibland är jag ouppmärksam och trycker på fel tangent. Och ibland har jag missat på versioner av grejorna. Då fungerar editfunktioner bra. Men jag söker inte lediga tjänster hos företag som inte kan stava till sitt företagsnamn.


02 Feb 2015, 20:07
Profile

Joined: 16 Jan 2008, 15:13
Posts: 721
Location: Norrtälje. SWISH
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Har inte heller några problem med felstavade annonser men... :? :mrgreen:
http://www.blocket.se/stockholm/Polis_v ... ?ca=11&w=1

" Hej ska sälja min volvo som är en gamal polis bil kag köpte en störe bil. bilen går finnt skatt besik finns inga provlem den är vit "

_________________
Rookie på de mesta men glad ändå.


02 Feb 2015, 20:51
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2006
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Gibson55 wrote:
Har inte heller några problem med felstavade annonser men... :? :mrgreen:
http://www.blocket.se/stockholm/Polis_v ... ?ca=11&w=1

" Hej ska sälja min volvo som är en gamal polis bil kag köpte en störe bil. bilen går finnt skatt besik finns inga provlem den är vit "


Man kan tro att det är Alejandro Fuentes Bergström bakom den annonsen. "Inga provlem"
http://youtu.be/3S3ML0nh02s


03 Feb 2015, 00:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
BlueOnBlue wrote:
Här talar jag om min allergi för felstavningar som visar sig vara ganska vanliga. Hur många gånger har jag inte läst att någon säljer en gittar!?
För min del så skulle jag aldrig köpa något av en säljare som inte kan stava till vad han säljer. Vad som föranledde tråden var denna annons:
http://www.blocket.se/sodermanland/Selm ... m?ca=4&w=3

Kanske är jag överkänslig men det är faktiskt sant - vill du se mig som spekulant - se till att kolla stavningen!

Hälsningar
//BoB

Jag har lidit av samma handikapp men jag har kommit till insikt. Att ha problem med att uttrycka sig i tal och skrift är inte detsamma som att vara oseriös. Att stava fel då och då är i högsta grad mänskligt och inget att bli upprörd över.

MEN!

Ser jag något i skrift där det är uppenbart att skriftställaren inte bryr sig ett dyft om grammatik eller rättstavning så slår jag i bromsen. Bryr man sig inte mer om sitt budskap så förtjänar man inte min uppmärksamhet.


03 Feb 2015, 08:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Jag har större problem när en ny Les Paul kallas för Burst eller när en ny Marshall kallas för plexi.


03 Feb 2015, 08:55
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
rifle wrote:
Jag har större problem när en ny Les Paul kallas för Burst eller när en ny Marshall kallas för plexi.


Men det finns ju nytillverkade LP med burst och nytillverkade Marshall som heter Plexi. :mrgreen:


03 Feb 2015, 11:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Jesperado wrote:
rifle wrote:
Jag har större problem när en ny Les Paul kallas för Burst eller när en ny Marshall kallas för plexi.


Men det finns ju nytillverkade LP med burst och nytillverkade Marshall som heter Plexi. :mrgreen:


Ja det finns Lp som har olika burstlacker, men det finns ingen Marshall som har modellnamn plexi.


03 Feb 2015, 11:40
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
rifle wrote:
Ja det finns Lp som har olika burstlacker, men det finns ingen Marshall som har modellnamn plexi.


http://www.marshallamps.com/products/amplifiers/vintage-re-issues/1959slp/
Den "heter" Plexi lika mycket som den gamla hette Plexi.


03 Feb 2015, 12:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Jesperado wrote:
rifle wrote:
Ja det finns Lp som har olika burstlacker, men det finns ingen Marshall som har modellnamn plexi.


http://www.marshallamps.com/products/amplifiers/vintage-re-issues/1959slp/
Den "heter" Plexi lika mycket som den gamla hette Plexi.


Ja det vet jag.
För mig är och många andra är en Burst en av originalen från 1958-1960 med en burstlack.
Detsamma med en Plexi det är en av originalen från den tiden det begav sig.
Nytillverkade kommer inte vara en plexi eller en burst hur mycket burstlack eller plexipanel de har.


03 Feb 2015, 12:22
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
rifle wrote:
men det finns ingen Marshall som har modellnamn plexi.

Reissues heter(hette) 1959SLP där P står för 'Plexi'

_________________



03 Feb 2015, 12:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Mike Leaf wrote:
rifle wrote:
men det finns ingen Marshall som har modellnamn plexi.

Reissues heter(hette) 1959SLP där P står för 'Plexi'


Jadå hade man fel igen så då har en reissues mera rätt att kallas för Plexi med andra ord :mrgreen:


03 Feb 2015, 12:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Bara de inte stavas plecksi.


03 Feb 2015, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Jag hajar till om man använder "dem" när det ska vara "de". T.ex. "dem har gjort det". Skriv hellre talspråk då, "dom har gjort det". Se'n, en annons som jag uppfattar som slarvigt skriven, med stavfel och syftningsfel, den får svårt att fånga mig.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


06 Feb 2015, 13:08
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Axewall wrote:
Jag hajar till om man använder "dem" när det ska vara "de". T.ex. "dem har gjort det". Skriv hellre talspråk då, "dom har gjort det". Se'n, en annons som jag uppfattar som slarvigt skriven, med stavfel och syftningsfel, den får svårt att fånga mig.

/Mats


Sten i glashus etc...


06 Feb 2015, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Axewall wrote:
Jag hajar till om man använder "dem" när det ska vara "de". T.ex. "dem har gjort det". Skriv hellre talspråk då, "dom har gjort det". Se'n, en annons som jag uppfattar som slarvigt skriven, med stavfel och syftningsfel, den får svårt att fånga mig.

/Mats


Snodd från nätet:

Image


21 Feb 2015, 15:49
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Axewall wrote:
Jag hajar till om man använder "dem" när det ska vara "de". T.ex. "dem har gjort det". Skriv hellre talspråk då, "dom har gjort det". Se'n, en annons som jag uppfattar som slarvigt skriven, med stavfel och syftningsfel, den får svårt att fånga mig.

/Mats


Om det är rätt pryl till rätt pris och jag vill ha den så skiter jag i hur de stavar.
Men det är ju bara positivt om ett antal presumtiva köpare dissar de annonserna.

_________________



21 Feb 2015, 16:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Dec 2009, 12:48
Posts: 715
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Tror inte eventuella stavfel i annonsen följer med instrumentet som en förbannelse. Har en Fneder Stracatoster, men utgår från att det blev lite fel på fabriken, det måste man ha överseende med... :mrgreen:


25 Feb 2015, 13:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Wåhlin wrote:
Tror inte eventuella stavfel i annonsen följer med instrumentet som en förbannelse. Har en Fneder Stracatoster, men utgår från att det blev lite fel på fabriken, det måste man ha överseende med... :mrgreen:

Stavfel är inte jätteviktiga men om säljaren helt klart inte förstår skillnaden på en Squier/Fender eller Gibson/Epi så har jag svårt att ta hen på allvar.
Vid helt fel stavning är det mest synd om säljaren, att annonsen inte kommer upp vid en sökning på t.ex. "Fender".

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


26 Feb 2015, 17:03
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Är jag ensam om mina egenskaper?
Sir Realistic wrote:
Vid helt fel stavning är det mest synd om säljaren, att annonsen inte kommer upp vid en sökning på t.ex. "Fender".


Precis, Blocket är inte Google. Att söka på felstavningar är en strategi som erfarna blocketköpare använder

_________________



26 Feb 2015, 22:33
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.