View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:06



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Ljudbojen och sökmotorer 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 13:11
Posts: 2030
Location: Stockholm
Post Ljudbojen och sökmotorer
Har kanske varit uppe förut?

Har konstaterat att direkta inlägg härifrån dyker upp ibland när man gör sökningar på typ AltaV eller Google. Kanske inte så snyggt när man har berättat saker som kanske borde stanna inom BOJen...

Kan man förhindra detta genom att ställa om ngn parameter i programvaran (istället för att föreslå medlemmarna att vara mer återhållsamma menar jag [;)])?

MVH
faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]


08 Dec 2008, 13:31
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2002, 01:55
Posts: 1448
Location: Lund
Post 
Skulle inte tro att det är något vi kan påverka. Så länge det är text på en hemsida så går det ju att indexera i nån databas... skulle jag tro [:)]

Man är alltid mer eller mindre synlig på nätet, värt att tänka på innan man postar [8D]

"Den som har flest prylar när han dör vinner!" Image


08 Dec 2008, 18:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
Nämen det ska väl fungera hyfsat bra:

Några tips här:
http://www.google.se/search?q=block+goo ... =firefox-a

Å andra sidan är väl detta mest ett problem för de av oss, som jag, som använder ett namn som går att härleda till våra "riktiga" identiteter. Å andra sidan kan jag personligen inte se att jag säger något här som jag inte kan stå för i verkliga världen. (Annat än att det lite pinsamt att trampa i den del japanska trollfällor i Off Topic-forumet ibland.)
Det finns säkert andra forum där jag diskuterar på nätet där jag vill hålla en lägre offentlig profil, men just gitarrer och det lilla off-topic som diskuteras här kan jag stå för rätt öppet känner jag.

Having said that kan det säkert diskuteras för- och nackdelar med att blocka Google-spindlar härifrån.

/D


08 Dec 2008, 20:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Ljudbojen är läslig för både valfria personer på nätet, och för sökmotorer. Det är en bra sak, eftersom fler personer då kan hitta de bra sakerna som skrivs här. Det vanligaste sökorden som tar användare hit förutom "ljudbojen" är de vanliga gitarrmärkena och saker som "intonera stratocaster" och "hur ställa bias på marshall". Såna besökare vill vi ha hit.

Innan man skriver hemligheter eller känsligheter bör man betänka att Bojen senaste månaden har haft över 5000 unika besökare senaste månaden enligt statistiken. Förvisso lär nog många dubletter ha registrerats (t.ex. folk som har olika datorer hemma och på jobbet) men det är ändå många du inte känner som är inne här och läser.

För övrigt är det c:a 800 unika läsare varje dag på Bojen (med samma mått som ovan). Senaste månaden har över 800,000 webbsidor serverats av Bojens server. Det är en hel del.

Google har lett till 5000 de totalt 56000 besöken senaste månaden, diskantforum.se har skickat vidare 4000 besök, gitarrforum.com har lett till 1000 besök medans ackeforumet har bidragit med 126.

När man räknar statistik kan man se att vi följer resten av världen: 88% Windows, 9% Mac, 1% Linux och resten blandat. 60% Internet Explorer, 30% Firefox, resten blandat med Safari i topp.


-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


08 Dec 2008, 23:37
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Jag ber för övrigt om ursäkta för driftstoppet i eftermiddags - jag tröck på fel knapp när jag skulle dona lite statistik. [:)]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


08 Dec 2008, 23:38
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 13:11
Posts: 2030
Location: Stockholm
Post 
Ok ok ok, jag förstår den sidan av saken också.

Vad jag inte gillar är när nån t.ex. berättar riktigt "personliga" saker, vilket händer inte alltför sällan, och de syns allmänt på sökmotorerna:

"befinner mig på BB, förlossningen tog 100 timmar, frugan helt slut sugklocka etc.."
eller nån lägger ut en bild på sitt barn med en gura
eller man lägger ut bilder på hela sin gurasamling och i nåt annat inlägg senare sitt telefonnummer
eller man diskuterar saker i off-topic som faktiskt inte hela jävla Internet har med att göra....

Men ok jag fattar galoppen - Ska härmed bli mer restrektiv och inte bjuda så mycket på mig själv.

MVH
faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]


09 Dec 2008, 13:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Skulle du föredra alternativet att hela eller delar av Bojen var nedlåst så att bara inloggade och betrodda medlemmar kunde läsa? Hur ska man då avgöra vilka som släpps in?

EDIT: ett exempel är http://www.lespaulforum.com där bara betalande medlemmar släpps in på deras Off Topic-forum.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


09 Dec 2008, 17:59
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 13:11
Posts: 2030
Location: Stockholm
Post 
bjoel wrote:

<b><font color="red">Skulle du föredra alternativet att hela eller delar av Bojen var nedlåst så att bara inloggade och betrodda medlemmar kunde läsa? </font id="red"> </b> Hur ska man då avgöra vilka som släpps in?

EDIT: ett exempel är http://www.lespaulforum.com där bara betalande medlemmar släpps in på deras Off Topic-forum.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

Nope, bara att google spindeln inte kunde gå så "djupt" in i BOJen.

MVH
faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]


09 Dec 2008, 21:29
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.