|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
"Rulla av volymen" utan att förlora klarhet?
| Author |
Message |
|
andersb
|
 "Rulla av volymen" utan att förlora klarhet?
Har en Les Paul som "renar upp" galant, när jag sänker volymen så blir tonen klar och fin. Gitarren har inga kondningar eller andra moddar.
Detta fungerar dock inte på mina strator. En med "RSG Färdiglött Kopplingsset Strata modern", en med "RSG Färdiglött Kopplingsset Strata vintage" och en helt original. RSG seten köptes med tanke på att jag ville kunna rulla av volymen utan att förlora ton, men de blir "muddiga" i tonen så fort jag rör volymkontrollen det minsta.
Alla gitarrer beter sig likadant oavsett vilken förstärkare jag kör igenom.
Hur gör jag för att kunna använda volymkontrollen på stratorna?
/Anders
_________________ /Anders
|
| 30 Jan 2015, 17:15 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
 Re: "Rulla av volymen" utan att förlora klarhet?
En liten treble-bleed konding på volymen fixar biffen. Värden får man testa sig fram till.
|
| 30 Jan 2015, 17:48 |
|
 |
|
vikko98
|
Chansar på att du har 50's-koppling på potarna på din LP och med den kopplingen blir det inte samma diskantbortfall.
/Niklas
_________________ "A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil
www.myspace.com/doldrumsrocks
|
| 30 Jan 2015, 18:34 |
|
 |
|
pudas
|
Jag störde mig mycket förr över att tonen tappade diskant när man rullar ner volymen, men har på senare tid kommit fram till att det är mycket bra, framför allt när man spelar i orkester! Jag ser det som en fördel att när man kompar bakom en sångare, eller solist med volymen nerdragen att gitarren inte är så vass i tonen, sen vid solo eller instrumentalt parti att tonen blir klarare och sticker ut mer vid fullt uppdragen volym! Visst det ska ju vara på en rimlig nivå, kan kräva lite laborerande med olika pottar.
_________________ pudas
|
| 30 Jan 2015, 19:46 |
|
 |
|
Bumbi
Joined: 18 Jun 2011, 14:31 Posts: 1096 Location: Sollentuna
|
Jag har 50s på 335 och det är rätt bra men med en kombo av kondning och motstånd blir det kanon, detsamma gör susen på en strata också,med andra värden...receptet kommer från nån här på Bojen men jag kommer inte ihåg det tyvärr 
|
| 30 Jan 2015, 19:50 |
|
 |
|
benny hill
|
_________________ ____________ Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...
|
| 31 Jan 2015, 02:03 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|