View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 13:07

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Gretsch power jet halsprofil? 
Author Message

Post Gretsch power jet halsprofil?
Trodde det skulle bli en ngd för mig men icke. Hade en Les paul gas som pga svajbehov ledde till gretsch power jet gas. Detta då denna modell på pappret var precis vad jag letade efter: bigsby och sperzelstämmisar framförallt. Var och testade den som finns ute på blocket fn och blev förvånad över halsprofilen. En rätt stabbig v-hals. Inte alls vad jag gillar.

Har någon erfarenhet av halsprofilen på power jeten? Är det v-halsar på allihop?

22 Jan 2015, 23:24
Profile WWW

Post Re: Gretsch power jet halsprofil?
Av att döma ifrån min sökning och läsning så ska Power Jet'en ha en tunnare och mer mjuk v-aktig halsprofil än vad en Duo/Sparkle/Silver Jet har. Nu är ju allting relativt och det ska nog tilläggas att jag, trots mina frökenhänder, föredrar stabbiga halsar. Jag tycker inte halsen på min pre-FMC Sparkle Jet är extremt stabbig, märker ingen skillnad jämfört med en Les Paul. Men det är ju så mycket som spelar in, radie/bredd på greppbrädan, mensur etc.

Jag kan mäta på halsen imorgon om det är intressant?

/Niklas

www.myspace.com/doldrumsrocks

23 Jan 2015, 03:07
Profile

Hade väl läst mig till ungefär samma men tycker inte det stämmer med den jag testade. Jag tänkte om halsprofilen kan ha ändrats genom åren? Tror det var en 09 jag testade. Föresten, nu när vi är inne på dou jetar, på de modeller som inte har pinned bridge, sitter då alltså hela stallet löst? Om så, varför? Kan se massor med problem med det men inga vinster...

23 Jan 2015, 10:22
Profile WWW

Sådär, nu har jag mätt lite. Första band: T: 22 mm B: 42,7 mm. Tolfte band: T: 24 mm B: 52,5. Alla mått är ungefärliga. Profilen skulle jag nog vilja ha till en lätt D-profil, lite rakare upp mot greppbrädan.

Iom med att min är tillverkad innan Fender köpte upp märket så kan jag inte garantera att halsen håller samma mått som gitarrerna gör ifrån 2003 och framåt. De är dessutom mer vintage-korrekta under Fenders regi. Annan urfräsning, skallen, inlägg, mickar etc.

Så här ser min ut, säljarens bilder:

http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/ ... w/$_57.JPG

http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/ ... 7/$_57.JPG

Det har suttit ett Bigsby på ifrån början men tidigare ägare har plockat bort det av någon anledning, kanske sätter dit ett i framtiden men är nöjd som det är nu ändå.

Och ja, stallen är "floating" och sitter löst. Vissa har problem med att stallet (eller basen kanske man ska säga) flyttar sig när de spelar men det är inget jag märkt av och då har jag ändå ett ganska hårt anslag. Jag beställde ett Compton-stall häromdagen och det kanske blir skillnad med det, vi får se helt enkelt. För att lösa sitt problem så låter vissa få stallet fixerat som det är på Power Jet'en, några använder dubbelhäftande tejp, andra använder harts (som man har till stråkar) m.m.

Fördelen är om man har ett stall som inte är intoneringsbart, då kan man ju flytta på basen hur man vill. Väljer man att fixera stallet i kroppen så blir man ju nästan tvungen till att justerbart stall annars kan ju intoneringen gå åt skogen för varje justering i övrigt. Men är du van vid att pilla och fixa justeringar själv så är det inte så jobbigt. Om man nu inte byter strängar en gång i veckan, men det finns som vanligt knep för det också.

/Niklas

23 Jan 2015, 13:36
Profile

Tack för infon och snygg gitarr!

Men löst stall det skulle jag nog inte vilja ha känner jag så en "vanlig" dou jet går bort därmed. Hoppas på att det dyker upp nån power jet snart som jag kan testa och att halsprofilen inte är densamma som på den jag provade.

24 Jan 2015, 00:38
Profile WWW

Men om du ändå kan tänka dig ett T-O-M så borde det inte kosta så mycket för att få en gitarrmek att fixera stallet i kroppen. Det enda som behövs är två lite längre skruvar och två borrade hål i gitarren. Det viktiga är ju bara att hålen hamnar på rätt ställe.

Här är några lösningar:

http://www.fenderforum.com/userphotos/i ... ecid=79015

http://www.theguitarmechanic.com/pinbridge.html

/Niklas

24 Jan 2015, 12:50
Profile

Ja vad kan det kosta? Imte mer än en tusenlapp kanske och då breddar jag ju min sökning, att sitta och vänta på att en power jet dyker upp kan ju ta ett tag! Sedan så finns ju Cadillac green och guld sparkle mm på dou jet. Jag är svag för sånt! Viktiga för mig är när man köper en sån här dyrare gitarr att man kan testa den innan. Vore väldigt tråkigt att köpa en gitarr för de summorna som inte passar en av ena eller andra anledningen.

24 Jan 2015, 13:08
Profile WWW

Jo, jag förstår. Jag tog förvisso en chansning då jag köpte min ifrån en tysk på eBay men det hade nog varit i stort sett omöjligt att få tag i en likadan i Sverige samt hyfsat nära där jag bor. Ville ha en Chris Cornell gitarr i guld eller röd och då dög det inte med en mer vintage-korrekt Jet.

/Niklas

24 Jan 2015, 13:17
Profile

Flytande stall bör inte vara en dealbreaker. Fiolharts håller det på plats och gör ingen åverkan, men gör att det fortfarande är flyttbart. Vill man ha det fast, så är det enklast billigast att dutta på lite lim. Men det finns egentligen ingen anledning till det, när det finns fiolharts.

Med flytande stall, så har man ju möjlighet att välja stall i en bit, t ex nämnda Compton eller Tru-Arc.

Lycka till i jakten. Det är kul att spela på Gretsch!

24 Jan 2015, 14:41
Profile ICQ YIM WWW

vikko98 wrote:
Iom med att min är tillverkad innan Fender köpte upp märket så kan jag inte garantera att halsen håller samma mått som gitarrerna gör ifrån 2003 och framåt. De är dessutom mer vintage-korrekta under Fenders regi. Annan urfräsning, skallen, inlägg, mickar etc.

Jag vill inte märka ord, men Fender har inte köpt Gretsch. Familjen Gretsch äger fortfarande Gretsch sedan de köpte tillbaka det från Baldwin. Däremot sköter Fender tillverkning, marknadsföring och försäljning av Gretsch.

Jag tycker att det är rätt kul att familjen har hittat ett sätt att behålla och utveckla märket sedan återköpte. Det är inte många av de gamla grundarfamiljerna som fortfarande äger sina märken. Det är kanske därför Gretsch är så bra just nu.

/CM

24 Jan 2015, 15:59
Profile ICQ YIM WWW

Mitt letade har två inriktningar just nu. Fåfängan säger Gretsch, hjärnan säger les paul med bigsby. Detta då jag verkligen gillar att spela på les pauler med 60's hals. Men hittar jag en begagnad gretsch med sån hals då är min lycka gjord!

24 Jan 2015, 16:27
Profile WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]