View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 05:53



Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
GAS 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: GAS
Vinyljunkie wrote:
Nog för att jag vill ha en sån där men den ser ju inte ut som en strata direkt...


Jo...bakifrån!! :D

_________________
pudas


19 Jan 2015, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
Verkar som att värsta attacken gett med sig nu puh.


18 Feb 2015, 10:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
Kommer lite gasvågor igen :mrgreen:
Har letat efter olika instrument hela gårdagen men hittar inget som passar :shock: :(


17 Jun 2015, 08:18
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1792
Location: Röven
Post Re: GAS
Har fått upp ett spår på en grej jag vill ha, problemet är att säljaren är enormt seg i kommunikationen
och låter det gå en vecka mellan varje mail #patience is a virtue

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


17 Jun 2015, 09:48
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
Britbender wrote:
Har fått upp ett spår på en grej jag vill ha, problemet är att säljaren är enormt seg i kommunikationen
och låter det gå en vecka mellan varje mail #patience is a virtue


Inte bra för då kan Gasen försvinna om man har otur :x


17 Jun 2015, 09:51
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: GAS
Jag erkänner, jag befinner mig mitt uppe i ett tillstånd av GAS... :oops:

Sålde av oanvända/sällan nyttjade prylar och med pengar på fickan har GAS-åkomman åter fått fäste.

Letar Reverend Jetstream HB :P, gärna den äldre modellen samt en kvalitativ komboförstärkare runt 18-20 W :P . Via olika kanaler har jag hittat det jag söker men sommarens familjeangelägenheter står högre upp på prio-listan. Det ser ändå ut att kunna bli en förstärkare under sommaren. 8) Om så sker kommer jag att bjuda på "förstärkareporr" så att det rycker i baguetterna... :shock: :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 17 Jun 2015, 16:40, edited 1 time in total.



17 Jun 2015, 10:05
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
När man Gasar som värst och dessutom har cash så hittar man fan ingenting.
Var är alla tuffa saker jag sett sista året nu när det brinner i plånkan?


17 Jun 2015, 13:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: GAS
rifle wrote:
När man Gasar som värst och dessutom har cash så hittar man fan ingenting.
Var är alla tuffa saker jag sett sista året nu när det brinner i plånkan?


Tycker det varit ganska tunnt med prylar till salu sista tiden faktiskt, ta Gibson Flying V tex, brukade vara flera sidor med dom till salu
nu är det två st i Hela Sverige på blocket.

_________________



17 Jun 2015, 16:33
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: GAS
Mike Leaf wrote:
rifle wrote:
När man Gasar som värst och dessutom har cash så hittar man fan ingenting.
Var är alla tuffa saker jag sett sista året nu när det brinner i plånkan?


Tycker det varit ganska tunnt med prylar till salu sista tiden faktiskt, ta Gibson Flying V tex, brukade vara flera sidor med dom till salu
nu är det två st i Hela Sverige på blocket.


Jag tycker att det finns ganska så mycket som tilltalar mig, med pengar på fickan så är problemet att göra rätt prioriteringar. I mitt fall är familjen först därefter får jag föda/göda mitt ego... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


17 Jun 2015, 16:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: GAS
Granis67 wrote:

Jag tycker att det finns ganska så mycket som tilltalar mig, med pengar på fickan så är problemet att göra rätt prioriteringar.


Har vart i den situationen några gånger att man haft en hel del fria stålar att bränna och letat efter prylar att lägga på, sen när man köpt dom
kommer en konstig känsla, var det verkligen det här jag ville ha?

Undrar om mångmiljonärer känner så ibland när dom shoppar prylar bara för att man kan och vill lätta tyngden på plånboken.

Bättre att man får jobba lite för grejerna, då känns det som en seger när man landat dom via diverse 'hustlin' med kulor.

_________________



18 Jun 2015, 20:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
Nu gasar man igen. Vore grymt med typ ca -56 Gibson Jr.
Kul med lite rotation bland gitarrerna ibland nu är det länge sen sist.


07 Jun 2016, 08:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
Ny GAS och den här gången på nåt med floyd.
Är ganska intressant hur gasen förändras med åren och hur den kommer och går.

Nåt billig typ fender, Charvel med floyd hade varit grymt idag.


29 Jan 2020, 14:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: GAS
rifle wrote:
Ny GAS och den här gången på nåt med floyd.
Är ganska intressant hur gasen förändras med åren och hur den kommer och går.

Nåt billig typ fender, Charvel med floyd hade varit grymt idag.


Kan en en Ibanez RG550 från guldåren med riktigt Edge-svaj och allt vara intressant? :)


29 Jan 2020, 18:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: GAS
rifle wrote:
Ny GAS och den här gången på nåt med floyd.
Är ganska intressant hur gasen förändras med åren och hur den kommer och går.

Nåt billig typ fender, Charvel med floyd hade varit grymt idag.


Jag befann mig i exakt samma tillstånd för en tid sedan. En Charvel San Dimas visade sig vara en utmärkt lösning för en i grunden ganska konservativ fenderist som mig.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Jan 2020, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: GAS
rifle wrote:
Ny GAS och den här gången på nåt med floyd.
Är ganska intressant hur gasen förändras med åren och hur den kommer och går.

Nåt billig typ fender, Charvel med floyd hade varit grymt idag.


Charvel är nice! :)
Jag har en riktigt fin San Dimas (flammig cherryburst) med två humbucker som jag ska sälja. Den är dock uppgraderad med Gotohs Floydstall och Grovers klassiska champinjonvredsstämmisar så den blir ju inte superbillig så att säga...men inte superdyr heller. :mrgreen: Hojta om det är nåt som skulle kunna vara intressant...annars kommer jag att sätta ut annons inom nån vecka eller så. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


30 Jan 2020, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: GAS
rifle wrote:
Ny GAS och den här gången på nåt med floyd.
Är ganska intressant hur gasen förändras med åren och hur den kommer och går.

Nåt billig typ fender, Charvel med floyd hade varit grymt idag.

Om du vill ha lite inspiration: Jag håller på med att knåpa ihop en HPD -som är ganska nära dina spec ovan. Förutom att det är kvalla delar rakt igenom. Flera av delarna till gitarren är köpta här på Bojen.


/ Jonken


18 Feb 2020, 19:08
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
Jonken wrote:
rifle wrote:
Ny GAS och den här gången på nåt med floyd.
Är ganska intressant hur gasen förändras med åren och hur den kommer och går.

Nåt billig typ fender, Charvel med floyd hade varit grymt idag.

Om du vill ha lite inspiration: Jag håller på med att knåpa ihop en HPD -som är ganska nära dina spec ovan. Förutom att det är kvalla delar rakt igenom. Flera av delarna till gitarren är köpta här på Bojen.


/ Jonken


Dra ihop en tråd det är alltid intressant att läsa om andras tankar och byggen.


19 Feb 2020, 08:47
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: GAS
Även jag köpte en Charvel och är supernöjd.
En mex räcker långt, har inte haft några problem med att den stämmer ur sig trots ordentlige svajande.
Skitkul gitarr att spela på!

Enda felet är att den är svart... :lol:


19 Feb 2020, 11:28
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
Köpt en charvelkropp och inväntar en massa delar för ihopsättning.
Ska prova med en hals jag precis bandat om själv med smala jumboband :arrow: :mrgreen:
Tänk om superstratakonceptet kommer ta över så jag slänger mina omoderna Gibsons :shock: :lol:


12 Mar 2020, 16:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: GAS
rifle wrote:
Köpt en charvelkropp och inväntar en massa delar för ihopsättning.
Ska prova med en hals jag precis bandat om själv med smala jumboband :arrow: :mrgreen:
Tänk om superstratakonceptet kommer ta över så jag slänger mina omoderna Gibsons :shock: :lol:

Du vet ju att jag kommer att telepati-fucka upp hela ditt projekt; ifall du inte kör en byggtråd här på Bojen va? :lol:


/ Jonken :wink:


13 Mar 2020, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
Jonken wrote:
rifle wrote:
Köpt en charvelkropp och inväntar en massa delar för ihopsättning.
Ska prova med en hals jag precis bandat om själv med smala jumboband :arrow: :mrgreen:
Tänk om superstratakonceptet kommer ta över så jag slänger mina omoderna Gibsons :shock: :lol:

Du vet ju att jag kommer att telepati-fucka upp hela ditt projekt; ifall du inte kör en byggtråd här på Bojen va? :lol:


/ Jonken :wink:


Bilder är så omständligt här på böjen.
Men ska försöka fota i kaoset ibland.
Finns det nån sweetspot höjd på svajet över kroppen när det inte är nerfräst i kroppen Som på din pippigula?


13 Mar 2020, 21:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: GAS
rifle wrote:
Bilder är så omständligt här på böjen.
Men ska försöka fota i kaoset ibland.
Finns det nån sweetspot höjd på svajet över kroppen när det inte är nerfräst i kroppen Som på din pippigula?

Egentligen inte. Det hänger på hur mycket up pitch du föredrar på svajet. Det är tilt vinkeln i halsfickan som styr strängarnas höjd över locket. Generellt brukar jag rekommendera att utgå ifrån höjden i någon gura av samma modell -som man tycker passar en och känns skön. Vill man ha genuin Strata känsla; är det ned fräsning som gäller. Gillar man typ Gibba ABR-1 etc; kan man höja upp mer. Jag personligen gillar lägre höjd om man har forearm cut på kroppen -och högre om inte har det. På min "Pippi" har jag valt alternativet aningen högre. Up pitchen i svaj funktionen ligger; ligger ungefär på 3 halvtoner. Dvs inge "mega" mycket; men tillräckligt för att smeka in -och ur toner med hjälp av spaken + darra och köra häx-pipa.

I en projekt gitarr av detta slag -handlar mer än 50% av slutsoundet hur väl man lyckas med kontakt och vinkel i sin hals ficka. Kontakten ger klangen/tonen -och vinkeln ger komforten i spelandet. För att verkligen göra sånt här rätt -innebär att stifta bekantskap med "trial & error" -metoden. Man måste slipa; montera ihop med strängar och testa. Och repetera processen tills man är nöjd. Det viktiga är att inte "över skjuta": och slipa för mycket vinkel. Man letar efter korrekta höjdpositionen på stallet -med en korrekt stränghöjd över en korrekt T/R-sträckt bräda. När jag bygger; är just denna process som jag alltid gör SVIN NOGA! För att det här ÄR den stora skillnaden i att få en gitarr som piskar -eller bara är "bra".

Använd gärna en HELT RAK & RÄT rektangulär kloss av metall eller av trä -som du fäster självhäftande sandpapper på -på en sida. 2 x 2 x 6 till 8 cm är alldeles utmärkt. Sedan slipar du endast på hals fickans botten yta. För att öka hals tilten -vill du inte slipa bort längst in hälen. Då vill du slipa ner framtill -och få till en helt jämn och plan yta till hälen. Bara att montera på halsen och testa -tills du är nöjd. Det ska inte finnas några luftfickor mellan halsen och botten på halsfickan. Dessa båda ytor ska sitta perfekt mot varandra -med bästa möjliga kontakt. Detta är egentligen den största hemligheten till en killer gitarr med skruvad hals. Detta ger grunden och förutsättningarna till allt det övriga i instrumentet. Har man gjort detta bra på en gitarr; och gillar fortfarande inte klangen/tonen i den: Då har man valt fel träslag.


/ Jonken


13 Mar 2020, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
Måste börja med att borra för kunna skruva fast halsen, sen är det bara börja kämpa.


13 Mar 2020, 22:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: GAS
rifle wrote:
Måste börja med att borra för kunna skruva fast halsen, sen är det bara börja kämpa.

Exakt. Få till centerlinjen rätt mellan halsen och kroppen; och borra hålen. Sedan montera hals, nöt, stämskruvar och stall -och stränga. Sen är det bara att "kämpa" på.


/ Jonken :wink:


13 Mar 2020, 23:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: GAS
Den "by far" mest utmanande tilt -jobbet med en hals ficka; är om ett låsbart stall av Floyd -typ; skall ligga perfekt kloss/dikt mot locket/ytan på kroppen. Dvs inge up pitch; typ Franken Strat. Detta tar bort alla finjusterings möjligheter i höjdled på stallet. Här bestäms alla funktioner direkt av vinkeln/tilten i hals fickan. Visualisera; att fin justera in stränghöjden över hela brädan -med ENDAST att slipa in vinkeln i halsfickan. HÄR gäller det verkligen ha stenkoll på sina saker. Men samtidigt; oj vilket rejält sound och stabilitet detta ger på en planka!!! Ett AK-sound som är som gjort för att leverera i högsta volymer. Ett av de överlägset bästa sounden att pina traditionella toppar av Marshall Plexi -typ på riktiga volymer. (Tänk; gamla Van Halen -och multiplicera ribban x 2.)
Eddie hade ju en kasst shimmad halsficka i sin Frankie + ett mynt till backstop på svajet. Hade han haft en perfekt tiltad -och kontaktmässigt optimerad anliggning mellan kroppen och halsen: Hade han GARANTERAT blåst BETYDLIGT FLER stärkare och högtalarlådor än han gjorde back in the day.

Byggde själv en egen Frankie för något år sedan. (Givetvis med en optimal hals ficka som jag svär vid.) Och jag har inte hört något annat än idag -som ens spelar i närheten av samma dimension. (Eddie him self included.) Det finns "brown sound" -och så finns det "halleluja + holy shit brown sound"!

Image

Notera att stall micken inte är lutad som på orginalet. Detta för att gitarren levererar redan så mycket "ballle"; att det skulle bli TOTALT overkill -med att mata ur en fylligare baston. Det är den övriga konstruktionen och ihop sättningen av delarna som gör "jobbet".

- Ljud och funktions skillnaden blir helt enkelt för påtaglig -när allt är verkligen är "optimalt"...


/ Jonken


14 Mar 2020, 10:09
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: GAS
[Jag vänder mig emot generaliseringar av detta slag, Stratocaster kan visst vara dyra, speciellt före 65.
Även om det gått ned rejält senaste åren ,
glöm inte den 64 som såldes med orginallack, orginaldelar och ett litet meck för 40 tkr på en öppen auktion i somras

Men det finns många 60-tals Fender som är rent av billiga också.]


Här håller jag inte med alls! Fr.a. pre 65 strator har gått upp markant de senaste två åren och är uppe i 2007-priser, vissa custom colour t.o.m. dyrare! Klart det finns undantag....

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


15 Mar 2020, 12:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2348
Location: Varberg
Post Re: GAS
Buster wrote:
[Jag vänder mig emot generaliseringar av detta slag, Stratocaster kan visst vara dyra, speciellt före 65.
Även om det gått ned rejält senaste åren ,
glöm inte den 64 som såldes med orginallack, orginaldelar och ett litet meck för 40 tkr på en öppen auktion i somras

Men det finns många 60-tals Fender som är rent av billiga också.]


Här håller jag inte med alls! Fr.a. pre 65 strator har gått upp markant de senaste två åren och är uppe i 2007-priser, vissa custom colour t.o.m. dyrare! Klart det finns undantag....


Fast posten som citeras var skriven 2015 och då var det korrekt. Men det har hänt en del på 5 år...

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


15 Mar 2020, 21:37
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
Nu är allt ihopskruvat, kvarstår att justera höjd på svaj och shimsa nutten. Sen att justera den efter bäst förmåga så den blir speldugligt.


16 Mar 2020, 20:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: GAS
rifle wrote:
Nu är allt ihopskruvat, kvarstår att justera höjd på svaj och shimsa nutten. Sen att justera den efter bäst förmåga så den blir speldugligt.

Nice! Fick du till en riktigt tight fit? Hur högt låter det i kroppen -om du knackar på huvet?


/ Jonken


16 Mar 2020, 20:41
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: GAS
Jonken wrote:
rifle wrote:
Nu är allt ihopskruvat, kvarstår att justera höjd på svaj och shimsa nutten. Sen att justera den efter bäst förmåga så den blir speldugligt.

Nice! Fick du till en riktigt tight fit? Hur högt låter det i kroppen -om du knackar på huvet?


/ Jonken


Har lite jobb kvar att göra innan jag vågar börja tänka på sådant.
Måste shima upp den låsbara sadeln pga att den blev lite för låg då jag fräste samt göra den rakare för att få jämn stränghöjd över alla strängar. Nu är höga E-sidan lite för låg. Men går lite långsamt då man måste invänta nya saker hela tiden.


18 Mar 2020, 08:50
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 71 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.