View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 18:56



Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
GAS 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: GAS
rifle wrote:
Har lite jobb kvar att göra innan jag vågar börja tänka på sådant.
Måste shima upp den låsbara sadeln pga att den blev lite för låg då jag fräste samt göra den rakare för att få jämn stränghöjd över alla strängar. Nu är höga E-sidan lite för låg. Men går lite långsamt då man måste invänta nya saker hela tiden.

För slutliga finliret på hyllan; är det bättre skita i fräsen. Man får bäst resultat med fil där. Då kan man kontrollera resultatet när man jobbar. Testa även och plana undersidan på Floyd nöten -mot en plan smärgelduk.


/ Jonken


18 Mar 2020, 09:51
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: GAS
Jonken wrote:
Eddie hade ju en kasst shimmad halsficka i sin Frankie + ett mynt till backstop på svajet.
Hade han haft en perfekt tiltad -och kontaktmässigt optimerad anliggning mellan kroppen och halsen: Hade han GARANTERAT blåst BETYDLIGT FLER stärkare och högtalarlådor än han gjorde back in the day.

Byggde själv en egen Frankie för något år sedan. (Givetvis med en optimal hals ficka som jag svär vid.) Och jag har inte hört något annat än idag -som ens spelar i närheten av samma dimension. (Eddie him self included.) Det finns "brown sound" -och så finns det "halleluja + holy shit brown sound"!
Detta för att gitarren levererar redan så mycket "ballle"; att det skulle bli TOTALT overkill -med att mata ur en fylligare baston.

/ Jonken


Starka ord! Kan du utveckla detta lite?
Blir man bättre att lira än EVH om man har en tight halsficka, och då går förstärkarna sönder?
Har du också lirat på Eddies gitarr i verkligheten?

:shock:

_________________



20 Mar 2020, 15:14
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: GAS
Mike Leaf wrote:
Jonken wrote:
Eddie hade ju en kasst shimmad halsficka i sin Frankie + ett mynt till backstop på svajet.
Hade han haft en perfekt tiltad -och kontaktmässigt optimerad anliggning mellan kroppen och halsen: Hade han GARANTERAT blåst BETYDLIGT FLER stärkare och högtalarlådor än han gjorde back in the day.

Byggde själv en egen Frankie för något år sedan. (Givetvis med en optimal hals ficka som jag svär vid.) Och jag har inte hört något annat än idag -som ens spelar i närheten av samma dimension. (Eddie him self included.) Det finns "brown sound" -och så finns det "halleluja + holy shit brown sound"!
Detta för att gitarren levererar redan så mycket "ballle"; att det skulle bli TOTALT overkill -med att mata ur en fylligare baston.

/ Jonken


Starka ord! Kan du utveckla detta lite?
Blir man bättre att lira än EVH om man har en tight halsficka, och då går förstärkarna sönder?
Har du också lirat på Eddies gitarr i verkligheten?

:shock:


Jag har lirat på Eddies gitarr i verkligheten. Eller åtminstone en sån officiell kopia. Som Eddie själv inte kan känna skillnad på. Den var rätt kass..


20 Mar 2020, 16:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: GAS
Vinyljunkie wrote:

Jag har lirat på Eddies gitarr i verkligheten. Eller åtminstone en sån officiell kopia. Som Eddie själv inte kan känna skillnad på. Den var rätt kass..

Ok, ser detta som ett ytterligare bevis på att det 'sitter i fingrarna' mer än i halsfickan. EVH har uppenbarligen inte haft något problem med den.

_________________



22 Mar 2020, 20:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: GAS
Mike Leaf wrote:
Starka ord! Kan du utveckla detta lite?
Blir man bättre att lira än EVH om man har en tight halsficka, och då går förstärkarna sönder?
Har du också lirat på Eddies gitarr i verkligheten?

:shock:

Det samma: Starka ord...
Har inte dessvärre motivationen att ta denna diskussion vidare.


/ Jonken :? :cry:


22 Mar 2020, 22:00
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: GAS
Lite nya saker så kunde jag äntligen få ihop den i spelbart skick.
Ny översadel med rätt bredd och radie.
Shim på 0.5 grader till halsfickan.
Mickarna blev tonerider typ paf och a4 och a2 magneter, minns ej modell.
Kinahals jag bandat om själv med smala höga band, min andra ombandning.
Hyffsat tidskrävande att stämma upp och stämma ner när man försöker få till justeringen.
Men nu återstår det tråkiga att spela :mrgreen:


26 Mar 2020, 12:09
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: GAS
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jag har lirat på Eddies gitarr i verkligheten. Eller åtminstone en sån officiell kopia. Som Eddie själv inte kan känna skillnad på. Den var rätt kass..

Ok, ser detta som ett ytterligare bevis på att det 'sitter i fingrarna' mer än i halsfickan. EVH har uppenbarligen inte haft något problem med den.


Jaså det säger du, utan att ens fråga vad med den som var kass?

Kan ju börja med ett floyd som knappt höll ihop där armen tex glappade. Och så skulle det tydligen vara sa han som ägde den.


26 Mar 2020, 17:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: GAS
Vinyljunkie wrote:

Kan ju börja med ett floyd som knappt höll ihop där armen tex glappade. Och så skulle det tydligen vara sa han som ägde den.


OK.
Ok, ser detta som ett ytterligare bevis på att det 'sitter i fingrarna' mer än i halsfickan eller en glappande svajarm.
EVH har uppenbarligen inte haft något problem med den.[/

_________________



27 Mar 2020, 09:12
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: GAS
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Kan ju börja med ett floyd som knappt höll ihop där armen tex glappade. Och så skulle det tydligen vara sa han som ägde den.


OK.
Ok, ser detta som ett ytterligare bevis på att det 'sitter i fingrarna' mer än i halsfickan eller en glappande svajarm.
EVH har uppenbarligen inte haft något problem med den.[/


Han är heller inte, relativt sett särskilt bra på att använda den..


27 Mar 2020, 12:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: GAS
Vinyljunkie wrote:

Han är heller inte, relativt sett särskilt bra på att använda den..

Precis, men grejerna och hans skills räckte till för första plattan, och bara det är nog för mig.
Vad jag kommer ihåg var man inte lika fokuserad på detaljer i prylarna 1978 som nu.
Kunde få glappa lite här och var, bara att öva mer 8)

_________________



27 Mar 2020, 16:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Mar 2020, 15:42
Posts: 8
Post Re: GAS
Ja fy det är en lömsk sjukdom. Varför har jag fått Hiwatt-feber ?!? Kanske för att de låter så in i norden bra. Vansinnigt dyra också.

Någon som har erfarenhet av deras MYCKET billigare pedaler, tex tube distortion och tube overdrive pedalerna ?!?


27 Mar 2020, 17:12
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: GAS
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Han är heller inte, relativt sett särskilt bra på att använda den..

Precis, men grejerna och hans skills räckte till för första plattan, och bara det är nog för mig.
Vad jag kommer ihåg var man inte lika fokuserad på detaljer i prylarna 1978 som nu.
Kunde få glappa lite här och var, bara att öva mer 8)


Det är bara första plattan som håller om du frågar mig. Den hade en slags punkig energi som funkade för helheten. Efter det när de gjorde plattor som var mer "välproducerade" så lät det så jävla sopigt, men det kom nya band som gjorde den grejen mycket bättre så det gjorde inte så mycket. Ett extremt överskattat band. Särskilt sången. Förutom första plattan då som är svinbra!

Man måste ju ha ett bra justerat svaj om man ska kunna göra riktiga cirkuskonster! Och det vill man ju. Bara yla lite räcker ju inte.


27 Mar 2020, 17:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: GAS
Vinyljunkie wrote:
Det är bara första plattan som håller om du frågar mig. Den hade en slags punkig energi som funkade för helheten. Efter det när de gjorde plattor som var mer "välproducerade" så lät det så jävla sopigt, men det kom nya band som gjorde den grejen mycket bättre så det gjorde inte så mycket. Ett extremt överskattat band. Särskilt sången. Förutom första plattan då som är svinbra!

Nä, nu är du ute och cyklar. Inget stort Van-Halen-fan, och visst blir det lite töntig party-hårdrock över det på ett par plattor. Men sen blev det allvar igen med Fair Warning. Dåligt på allvar blev det först med discomusiken (med patetiska tappingsolon inklippta). Sången är ju exakt likadan hela tiden på Lee-Roth-tiden, så varför den är bra på första plattan och sen helt värdelös, fattar jag inte.

_________________
Mats


28 Mar 2020, 00:39
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: GAS
albert wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det är bara första plattan som håller om du frågar mig. Den hade en slags punkig energi som funkade för helheten. Efter det när de gjorde plattor som var mer "välproducerade" så lät det så jävla sopigt, men det kom nya band som gjorde den grejen mycket bättre så det gjorde inte så mycket. Ett extremt överskattat band. Särskilt sången. Förutom första plattan då som är svinbra!

Nä, nu är du ute och cyklar. Inget stort Van-Halen-fan, och visst blir det lite töntig party-hårdrock över det på ett par plattor. Men sen blev det allvar igen med Fair Warning. Dåligt på allvar blev det först med discomusiken (med patetiska tappingsolon inklippta). Sången är ju exakt likadan hela tiden på Lee-Roth-tiden, så varför den är bra på första plattan och sen helt värdelös, fattar jag inte.


Jag skrev ju det - helheten gjorde den första plattan bra! Soundet passade musiken och, ja, sången! Det var en slags energirik kaos som ändå svängde med dito ljud. Nu gillar jag inte personligen Sammy Hagar som sångare men det blev ändå mycket bättre sen när han kom med.


28 Mar 2020, 12:46
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2563
Post Re: GAS
[/quote]

Jag skrev ju det - helheten gjorde den första plattan bra! Soundet passade musiken och, ja, sången! Det var en slags energirik kaos som ändå svängde med dito ljud. Nu gillar jag inte personligen Sammy Hagar som sångare men det blev ändå mycket bättre sen när han kom med.[/quote]

Hagar är cool. Och 73 år :D
https://www.youtube.com/watch?v=CP4FVRHUDWY


15 Apr 2020, 08:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: GAS
bummer wrote:


Jag skrev ju det - helheten gjorde den första plattan bra! Soundet passade musiken och, ja, sången! Det var en slags energirik kaos som ändå svängde med dito ljud. Nu gillar jag inte personligen Sammy Hagar som sångare men det blev ändå mycket bättre sen när han kom med.[/quote]

Hagar är cool. Och 73 år :D
https://www.youtube.com/watch?v=CP4FVRHUDWY[/quote]
Hagar ÄR cool, har gillat han ända sedan V.O.A kom och jag som 12:åring(eller nåt) såg videon I Can´t Drive 55 på TV.
Grym rockröst!
Släppte många bra soloalbum på 70-80-talet, även Ten 13 från 2000 är riktigt bra.

Ber om ursäkt om jag bidrar till att tråden spårar ur.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


15 Apr 2020, 10:41
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: GAS
Fördelen med en strata är väl att det inte kan bli enklare konstruktion att meka med och är billig och har hållit som idé genom alla år som duger åt de allra flesta även om halsficka är perfekt eller shimsad. Finns nog fler bra gitarrer än gitarrister eftersom det pratas mer om utseende än konstruktion :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


15 Apr 2020, 19:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: GAS
Har nu hunnit spela en hel del på charvelen med min ombandade kinahals och börjar känna att den känns bra, bättre än förväntat faktiskt.
Men herregud vad omständigt att göra småjusteringar när man har floyd jämfört med en hederlig LP utan floyd.

Finns en del småsaker kvar att fixa ännu bla polering av bandstavarna och dess kanter, men inget som gör att den inte går att spela på :D


21 Apr 2020, 09:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: GAS
En svart Gibson 335 det vore grejjer det :D


10 Jan 2022, 14:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: GAS
rifle wrote:
En svart Gibson 335 det vore grejjer det :D

Tänk om Eddie fått för sig att det var grejen istället?? :lol:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


10 Jan 2022, 16:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.