View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 19:02

Reply to topic  [ 18 posts ] 
P90- skola mig! 
Author Message

Post P90- skola mig!
Har skaffat mig en PRS SE Soapbar med två p90 's. Verkligen en bra gitarr som efter en hel del justerande blev ännu bättre! Halsmicken låter mumma men stallmicken blir lite klen i jämförelse. Letar efter tips på bra mickar då jag är helt novis på p90. Kan tänka mig ett helt set eller bara en stallmick som är av det hetare slaget och inte brumfri. Spelar med rent eller lätt overdrive, jazz/blues mestadels på denna gitarr.

Matte

30 Dec 2014, 09:43
Profile

Vad mäter de som sitter i? kan vara bra att ha som referens

30 Dec 2014, 09:45
Profile ICQ WWW

Post Re: P90- skola mig!
Köp Bare Knuckle! Jag har en av deras gamla modeller (p92 tror jag den heter) och den ryter fint! Låter svinbra faktiskt. Jag tror du ska kika på deras nantucket 90.

30 Dec 2014, 09:51
Profile

http://www.lundgren.se/mics/p-90/

suverän mick med bra drag o ton.
Har min i stallet på en strata, slutat leta mickar till den efter det :D

30 Dec 2014, 10:43
Profile

Du kan få köpa en bra P-90 av mig.
Det är en Sheptone Alnico 5, den är beställd direkt från Shep med lite hetare lindning 9 k dvs. rätt bra drag.
Gå in på Sheptones hemsida å lyssna på P-90 klippen som finns där.

30 Dec 2014, 10:59
Profile

Mike Leaf wrote:
Vad mäter de som sitter i? kan vara bra att ha som referens

Absolut, men har varken multimeter eller kunskap att mäta mickarna. Gissar dock att hals/stall mäter rätt lika eftersom hals blir så mycket starkare i output trots att den är nedskruvad så långt det går i kroppen.

Matte

30 Dec 2014, 11:10
Profile

clapton71 wrote:

Matte

Ok, svårt att veta vad som blir 'hetare' då.

Jag tycker du borde köpa en billig multimeter på tex Teknikmagasinet, classe etc.

Tror jag gav 99:- för min för över 10 år sen och den funkar utmärkt till detta samt enklare felsökning etc

Bara att sätta väljaren på kohm , i med en kort gitarrsladd och sätt röda pinnen på 'tippen' och den svarta på delen innan på kontakten
så ser du värdet.

Sen om man ska vara riktigt exakt kan man mäta på tåtarna eller potarna, men ovan metod duger.

30 Dec 2014, 12:43
Profile ICQ WWW

Hej Matte, jag ber om ursäkt. Min mick är ju en Dogear och jag antar att du har Soapbars i din gura.

30 Dec 2014, 15:54
Profile

Jag har ett par PRS SE liggande hemma som jag skulle kunna mäta upp någon dag om det är intressant, men det är ganska bra mickar som är medelstarka. (Och mätningarna säger inte så mycket när det gäller P90 tycker jag.) Jag bytte dem till Seymour Duncan Custom Soapbar som jag ursprungligen köpte eftersom jag gillade hur Hamers P90-gitarrer lät. De trycker på förstärkarna lite bättre än vad t ex nyare Gibson P90 och andra normala P90-modeller gör. SDs "Hot Soapbar" trycker också på bra, men har en annan frekvensgång. SD själva beskriver nivån Bas/Mellanregister/Diskant som 6/5/6 för Custom Soapbar och 6/6/5 för Hot Soapbar. D v s Customen har lite mer topp och lite mindre mellanregister än Hot Soapbar. De mäter ungefär likadant, d v s det har ungefär lika många lindningar, men de har olika stora magneter som gör att de låter olika.

Jag har förresten en Hot Soapbar över om du skulle vara intresserad. (Jag har fler P90-pickuper än gitarrer.) Det är den aningen svagare halsvarianten. Om inte jag missminner mig, så är det den som PRS använder som stallmick i sina USA-gitarrer med P90 (De är dock märkta PRS när SD levererar dem till PRS).

Min uppfattning är att både Hot Soapbar och Custom Soapbar låter lite åt PAF-hållet fast med mer sträng (eller tydlighet, eller fjong) än vanliga P90. Men om du vill ha mer tryck än originalen, så tror jag inte att det är vintage-aktiga P90 som är lösningen.

Förresten så är SEs pottar inte kul, så byt dem först innan du byter mickar.

Andra kan tycka annorlunda, men det här är i alla fall mina erfarenheter i ämnet.

/CM

30 Dec 2014, 17:40
Profile ICQ YIM WWW

JTM wrote:
Hej Matte, jag ber om ursäkt. Min mick är ju en Dogear och jag antar att du har Soapbars i din gura.

Japp, så är det. Tack ändå :D

30 Dec 2014, 17:50
Profile

Mike Leaf wrote:
clapton71 wrote:

Matte

Ok, svårt att veta vad som blir 'hetare' då.

Jag tycker du borde köpa en billig multimeter på tex Teknikmagasinet, classe etc.

Tror jag gav 99:- för min för över 10 år sen och den funkar utmärkt till detta samt enklare felsökning etc

Bara att sätta väljaren på kohm , i med en kort gitarrsladd och sätt röda pinnen på 'tippen' och den svarta på delen innan på kontakten
så ser du värdet.

Sen om man ska vara riktigt exakt kan man mäta på tåtarna eller potarna, men ovan metod duger.

Grymt Mike, ska absolut skaffa mig en multi och lära mig den. Mäta mick är en bra början, nu vet jag hur.

Matte

30 Dec 2014, 17:52
Profile

_CM_ wrote:
Jag har ett par PRS SE liggande hemma som jag skulle kunna mäta upp någon dag om det är intressant, men det är ganska bra mickar som är medelstarka. (Och mätningarna säger inte så mycket när det gäller P90 tycker jag.) Jag bytte dem till Seymour Duncan Custom Soapbar som jag ursprungligen köpte eftersom jag gillade hur Hamers P90-gitarrer lät. De trycker på förstärkarna lite bättre än vad t ex nyare Gibson P90 och andra normala P90-modeller gör. SDs "Hot Soapbar" trycker också på bra, men har en annan frekvensgång. SD själva beskriver nivån Bas/Mellanregister/Diskant som 6/5/6 för Custom Soapbar och 6/6/5 för Hot Soapbar. D v s Customen har lite mer topp och lite mindre mellanregister än Hot Soapbar. De mäter ungefär likadant, d v s det har ungefär lika många lindningar, men de har olika stora magneter som gör att de låter olika.

Jag har förresten en Hot Soapbar över om du skulle vara intresserad. (Jag har fler P90-pickuper än gitarrer.) Det är den aningen svagare halsvarianten. Om inte jag missminner mig, så är det den som PRS använder som stallmick i sina USA-gitarrer med P90 (De är dock märkta PRS när SD levererar dem till PRS).

Min uppfattning är att både Hot Soapbar och Custom Soapbar låter lite åt PAF-hållet fast med mer sträng (eller tydlighet, eller fjong) än vanliga P90. Men om du vill ha mer tryck än originalen, så tror jag inte att det är vintage-aktiga P90 som är lösningen.

Andra kan tycka annorlunda, men det här är i alla fall mina erfarenheter i ämnet.

/CM

Tack för erbjudandet, ska kolla upp den. Potarna ska ur, såg att det var billiga enkla 500k som satt där, kommer nog att byta till 300k. Switchen får nog bli kvar, den känns helt ok än så länge.
Den stallmick som sitter i nu är åt det toppigare hållet, vill ner lite i registret samt ha lite mer oomphtryck, kanske kanske kan sänkningen av potarna värde hjälpa en del.

Matte

30 Dec 2014, 18:00
Profile

Jag hade en Vintage VR100LM, och kände samma med dom mickarna. Stallmicken hade lägre output och jag störde mig på det i början. Men efter ett tag uppskattade jag hur gitarren lät, utan justeringar. Det var nån i en tråd som hade samma gitarr och hade justerat micken så han tyckte det blev bättre.
Nu har jag en Squier Tele Custom II och där är det nästan tvärtom, högre output på stallmicken :)

30 Dec 2014, 19:08
Profile

clapton71 wrote:
_CM_ wrote:

/CM

Tack för erbjudandet, ska kolla upp den. Potarna ska ur, såg att det var billiga enkla 500k som satt där, kommer nog att byta till 300k. Switchen får nog bli kvar, den känns helt ok än så länge.
Den stallmick som sitter i nu är åt det toppigare hållet, vill ner lite i registret samt ha lite mer oomphtryck, kanske kanske kan sänkningen av potarna värde hjälpa en del.

Matte

Switchen är helt OK och kan sitta kvar. Jag skulle däremot inte byta till 300k potar. Det gör bara att du leder ner mer signal till jord och får lägre utsignal och lovikavanteljud. Då är det bättre att dra ner på tonkontrollen. Ett annat sätt är att om du gör som de flesta andra och kör på nickelpläterade strängar, så kan du byta till nickelsträngar (t ex DR Pure Blues), då får du ett mulligare ljud med mindre topp.

Men det låter faktiskt som du är ute efter kraftigare P90 om du vill ha mer "Oomphtryck" och mindre sprill.

/CM

30 Dec 2014, 23:10
Profile ICQ YIM WWW

Bareknuckle har en del hetare varianter. "Supermassive", "Stockholm" och "Pig". Inget jag har testat dock men det kanske kan vara något?

Annars finns det ju helt okej med folk som kan bygga på beställning till ett billigare pris än BKP men då är säkert väntetiden lite längre också.

31 Dec 2014, 13:24
Profile ICQ WWW

Jag anser att Lindy Fralin Pickups - P-90's är en av de bästa som tillverkas i dag,
Jag håller på å ruinera mig på P90 till min LesPaul innan jag kom till Lindy Fralin.
Nu har han en ny som verkar intressant,så jag testar nog den också :oops:

Lindy Fralin Pickups - P-90's
NEW! Hum-Cancelling P-90's
This 2 coil pickup has the big midrange and the bright wound strings of the original P-90's. The stock set sounds the most like real "50's" P-90's. 5% under makes a very clean set and the 5% over makes a darker set. All sets come with a 10% cleaner Neck pickup. (Our favorite is the "Stock" set).
The Hum-Canceling P-90 can also be made with ALNICO rods for a loud but clean sound.

31 Dec 2014, 17:35
Profile WWW

Fralin har jag också på radarn men har laborera en del med höjden på polerna och det går faktiskt att få hörbara förändringar. Halsmicken är nedskruvad så långt det går, makalöst trevligt ljud ur den! Vet inte vad som skulle kunna bli bättre, möjligen lite mer klarhet med dist. Men det är små nyanser. Stallmicken har fått mer oomph iom att jag höjde den ett snäpp- ligger ca 7 mm under strängarna nu. Upp med g-strängens pol ett varv, ner med låga e-b, balansen mot halsmicken blev klart bättre.

Fasen vilken kul gitarr! Så flexibel och användbar till allt från jazz till skitig rock! Klart imponerad av p90 karaktären, känns som ett lysande komplement till sc och kräver ingen förändring på stärkens eller pedalers inställningar.

Nya cts 500 -potar är på väg från Gitarrdelar, börjar med att byta dem så får vi se sen. Tack alla för tips i tråden!

Matte

03 Jan 2015, 09:59
Profile

clapton71 wrote:
Fralin har jag också på radarn men har laborera en del med höjden på polerna och det går faktiskt att få hörbara förändringar. Halsmicken är nedskruvad så långt det går, makalöst trevligt ljud ur den! Vet inte vad som skulle kunna bli bättre, möjligen lite mer klarhet med dist. Men det är små nyanser. Stallmicken har fått mer oomph iom att jag höjde den ett snäpp- ligger ca 7 mm under strängarna nu. Upp med g-strängens pol ett varv, ner med låga e-b, balansen mot halsmicken blev klart bättre.

Du kan höja stallmicken ännu mer om du vill ha mer tryck. (Det har jag gjort.)

clapton71 wrote:
Fasen vilken kul gitarr! Så flexibel och användbar till allt från jazz till skitig rock! Klart imponerad av p90 karaktären, känns som ett lysande komplement till sc och kräver ingen förändring på stärkens eller pedalers inställningar.

PRS P90-gitarrer är en ganska bra bevarad hemlighet, eftersom de som normalt gillar P90 inte tittar åt PRS. Jag blev lika förvånad som du när jag gjorde samma upptäckt.

clapton71 wrote:
Nya cts 500 -potar är på väg från Gitarrdelar, börjar med att byta dem så får vi se sen.

Om du skaffade dig en multimeter så kontrollmät pottarna när du får dem. Tyvärr kan en del CTS mäta lite lågt och du bör sätta i pottar som mäter minst 500k eller i alla fall minst 490k.

/CM

03 Jan 2015, 19:27
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]