View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 13:03



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gamla HH stärkare? 
Author Message

Joined: 24 May 2008, 20:25
Posts: 1156
Location:
Post Gamla HH stärkare?
Verkar som att de var väldigt populära förr 70- 80-tal, när snubbar som Wilko Johnson, Eric Bell, Steve Hackett m.fl använde dem. Det roliga är att dessa gitarrljud tillhör mina favoritsounds, trots att det är transistorförstärkare som står för det. Den enda erfarenhet jag har av HH förstärkare var när en ex flickvän hade en sådan som hon använde som bastopp. Vad har folket här att säga om dessa stärkare? Någon som äger en? Någon som har en till salu? Lite nyfiken är man ju :)


28 Dec 2014, 19:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Gamla HH stärkare?
Det jag tänker som mest förknippat med HH är nog Marc Bolan. En Les Paul och rangemaster in i en HH IC100.


28 Dec 2014, 20:51
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Gamla HH stärkare?
HH var populära förr! Mycket beroende på att dom lät mycket bra! Men även att dom var stabilt byggda och kunde stå pall för den tidens tuffa turnemiljö som Punk, Ska och Rythm`n`Blues banden spelade i.
Jag tycker att HH är ett exempel på att en välbyggd transistorfrstärkare kan låta mycket bra, om än på sitt sätt!
Dom ex jag stött på har alla haft skrap i pottar, likaså är det vanligt att den gröna "mysbelysningen" inte funkar.
På "musician" modellen, den med "Valve-sound" ratt, så är det tydligen omjligt att få tag i den inbyggda valve-sound modulen om funktionen inte funkar, då den är inbakad i epoxy lim.
Andra HH användare: Pink floyd, Sweet och den kanadensiska powertrion Rush!

_________________
pudas


28 Dec 2014, 21:30
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1894
Location: Västra Frölunda
Post Re: Gamla HH stärkare?
HH som i HHögljudd !

Det jag minns från 70-talet var att man undvek att spela med HH-ägare.
Dom hördes mest oavsett vad.
:-)

Kanske dom lät bra oxå.
Möjligt.

:shock:

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


28 Dec 2014, 21:49
Profile

Joined: 10 Dec 2013, 04:14
Posts: 34
Post Re: Gamla HH stärkare?
Ja jäklar - dom hade man glömt. Hade en gitarrtopp och fyrtolva som jag gav 2000 spänn för -83. Lirade hårdrock på den tiden och hh var att betrakta som ett budgetalternativ till marshall som man bara kunde drömma om. Det gick inte att få den att låta bra hur man än rattade och efter ett halvår köpte jag min första jcm 800. Körde in en boss od1 och stärken svarade på ett helt annat vis. Däremot hade en polare en 50 watts combo som lät riktigt bra i jämförelse med stackarna. Men dom var snygga i mörker!


28 Dec 2014, 22:13
Profile

Joined: 24 May 2008, 20:25
Posts: 1156
Location:
Post Re: Gamla HH stärkare?
När jag lyssnar på Wilko Johnsons sound på t.ex "I Can Tell", "She does it right" eller "Another Man" så tycker jag det låter som att crunchet i förstärkaren är gjort för att efterlikna en pressad brittisk rörförstärkare, typ Vox AC30. Väldigt tajt och torrt, lite nasalt ljud. Ligger jäkligt snyggt i mixen och reagerar så bra på hans Telecaster och spelstil.


28 Dec 2014, 22:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Gamla HH stärkare?
pudas wrote:
HH var populära förr! Mycket beroende på att dom lät mycket bra! Men även att dom var stabilt byggda och kunde stå pall för den tidens tuffa turnemiljö som Punk, Ska och Rythm`n`Blues banden spelade i.
Jag tycker att HH är ett exempel på att en välbyggd transistorfrstärkare kan låta mycket bra, om än på sitt sätt!
Dom ex jag stött på har alla haft skrap i pottar, likaså är det vanligt att den gröna "mysbelysningen" inte funkar.
På "musician" modellen, den med "Valve-sound" ratt, så är det tydligen omjligt att få tag i den inbyggda valve-sound modulen om funktionen inte funkar, då den är inbakad i epoxy lim.
Andra HH användare: Pink floyd, Sweet och den kanadensiska powertrion Rush!

Andy Scott hade ofta ett jäkla gott sound på Sweet:s album, var det kanske H||H?

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


28 Dec 2014, 23:02
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Gamla HH stärkare?
Axewall wrote:
Andy Scott hade ofta ett jäkla gott sound på Sweet:s album, var det kanske H||H?

/Mats


Här ett TV-klipp med Andy där Sweet för en gångs skull inte spelar playback. Vid 2.15 går han i clinch med förstärkaren och nog ser det ut som HH ? :D

https://www.youtube.com/watch?v=p3hWKV-fX3g

På skiva var det nog aldig bara ett ljud utan lager på lager med olika saker Låter helt fantastiskt. Nog tror jag att HH var ett av dem.


28 Dec 2014, 23:23
Profile
User avatar

Joined: 25 Aug 2012, 23:06
Posts: 103
Location: Oskarshamn
Post Re: Gamla HH stärkare?
Har en IC100 där slutsteget inte fungerar men det går att få ljud ur preamp out eller vad det kan tänkas heta (har den inte framför mig). Lånar lite tråd med följande frågor:
1- (mitt favoritalternativ) vem vänder man sig till för att få detta undersökt/fixat?
2- är det antagligen för dyrt?
3- om 1 o 2 går åt skogen, vem vill köpa eller hellre byta till sig den? (och om en anledning är svaret på 2 lämpligen nån som ordnar själv)

Annars var det ett tag sen jag använde den men gillade tremolot och körde hela skiten som en preamp/tremolo-effekt.

/B


29 Dec 2014, 01:39
Profile

Joined: 24 May 2008, 20:25
Posts: 1156
Location:
Post Re: Gamla HH stärkare?
elbatto wrote:
Har en IC100 där slutsteget inte fungerar men det går att få ljud ur preamp out eller vad det kan tänkas heta (har den inte framför mig). Lånar lite tråd med följande frågor:
1- (mitt favoritalternativ) vem vänder man sig till för att få detta undersökt/fixat?
2- är det antagligen för dyrt?
3- om 1 o 2 går åt skogen, vem vill köpa eller hellre byta till sig den? (och om en anledning är svaret på 2 lämpligen nån som ordnar själv)

Annars var det ett tag sen jag använde den men gillade tremolot och körde hela skiten som en preamp/tremolo-effekt.

/B


Jag tror att Ola Insulander kan fixa nästan vad som helst när det kommer till förstärkare.
Vore jag du skulle jag skicka iväg ett mail till honom, beskriva problemet, och se vad han har att säga. Tror han har varit inne i de flesta förstärkarmodeller, rör och transistor.

Har IC100 också en crunch ("valve sound") kanal?


29 Dec 2014, 10:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Gamla HH stärkare?
FillmoreEast wrote:
Någon som har en till salu? Lite nyfiken är man ju :)


Ett PM skickat till dig!

_________________
pudas


29 Dec 2014, 11:48
Profile

Joined: 13 Aug 2002, 02:18
Posts: 777
Location: Vendelsö, Stockholm
Post Re: Gamla HH stärkare?
Hehe, allt blir "bättre" med tiden; bland mina kamrater var det bland det värsta man kunde ha :) , kan inte komma ihåg alls hur dom lät dock :oops:
H/H´s slutsteg i V-serien minns jag var rejält hajpade i rockkretsar under slutet av 80-talet/90-talet
Edit: ser att Eddie Van Halen använde sina H/H-steg så sent som 2012 i alla fall
Image

_________________
mosritebjorn AT gmail.com


Last edited by mosrite on 29 Dec 2014, 12:04, edited 1 time in total.



29 Dec 2014, 12:01
Profile
Online
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Gamla HH stärkare?
Tusan eller, jag var i O-Hamn i helgen och hade nog betalat några hundra kr för förstärkaren.

1. Säkert Ola Insulander som nämns ovan. Kanske Amp Healer som finns närmare och så kan nog gammaldags radio/tv-tekniker reparera eller byta slutsteg. Schema finns på nätet.
2. Tror jag inte. Det är inte ovanligt med andra slutsteg i gamla transistor/opamp förstärkare. Jag har liknande problem i en annan gammal transistorförstärkare. Där finns ibland anpassade slutsteg för omkr 600 kr. Om man vill använda förstärkaren bara för att den finns så kan man väl skruva fast ett lätt/billigt PA-slutsteg i lådan och köra via monitor out/send om det finns anslutningar. Men man ska nog har tur om reparationskostnaden täcker säljpriset.
3. Kanske intresserad när jag är i O-hamn nästa gång.

Allmänt HH så finns det fler entusiaster i UK. IC-100 Combon är tung. Ibland finns de på Blocket.se, ofta till hutlösa priser. Jag har några opampar från 1970-talet som aldrig blev en färdigbyggd förstärkare. Det enda jag har sett att de passar i är en HH PA-förstärkare från samma tid.

Mer info: http://www.majelectronic.co.uk/


elbatto wrote:
Har en IC100 där slutsteget inte fungerar men det går att få ljud ur preamp out eller vad det kan tänkas heta (har den inte framför mig). Lånar lite tråd med följande frågor:
1- (mitt favoritalternativ) vem vänder man sig till för att få detta undersökt/fixat?
2- är det antagligen för dyrt?
3- om 1 o 2 går åt skogen, vem vill köpa eller hellre byta till sig den? (och om en anledning är svaret på 2 lämpligen nån som ordnar själv)

Annars var det ett tag sen jag använde den men gillade tremolot och körde hela skiten som en preamp/tremolo-effekt.

/B


29 Dec 2014, 12:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Gamla HH stärkare?
Oj, måste leta fram min HH Musician - såg den nyligen på vinden och den bör vara ganska lätt att ta ut den ur högen utan att allt rasar samman. :shock:
Den glappar i Valve-kanalen och det är som Pudas skriver att modulen är "inbakad i epoxylim" så är det nog mest bara skrot med den. Har knackat lite på kretsen när jag senast hade den igång (20 år sedan?) och det rassslade rejält då. Kan kanske ge den en chans till men sen får det nog bli skroten för den.

Annars kan man väl säga att jag använde den inte så värst mycket till gitarr då, tyckte aldrig riktigt om soundet i den men den fungerade OK som bas-topp i replokalen.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


29 Dec 2014, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gamla HH stärkare?
Jag tyckte aldrig heller om dessa , komemr ihåg vid något tillfälle i musikaffären vi kopplade upp en sån
med tillhörande låda och en motsvarande Marshall, och det var liksom inget snack vad som lät bäst

_________________



29 Dec 2014, 13:20
Profile ICQ WWW

Joined: 24 May 2008, 20:25
Posts: 1156
Location:
Post Re: Gamla HH stärkare?
Sir Realistic wrote:
Oj, måste leta fram min HH Musician - såg den nyligen på vinden och den bör vara ganska lätt att ta ut den ur högen utan att allt rasar samman. :shock:
Den glappar i Valve-kanalen och det är som Pudas skriver att modulen är "inbakad i epoxylim" så är det nog mest bara skrot med den. Har knackat lite på kretsen när jag senast hade den igång (20 år sedan?) och det rassslade rejält då. Kan kanske ge den en chans till men sen får det nog bli skroten för den.

Annars kan man väl säga att jag använde den inte så värst mycket till gitarr då, tyckte aldrig riktigt om soundet i den men den fungerade OK som bas-topp i replokalen.


Slängde iväg ett PM till dig.


29 Dec 2014, 13:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: Gamla HH stärkare?
HH lät ju inte ens bra när det begav sig!
En HH stärkare och en Vantage-gitarr så är den dagen förstörd. :)

_________________
Dra röva i koks!


29 Dec 2014, 14:42
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Gamla HH stärkare?
Jag har en. Med Valve Sound-ratt. Den låter bra på ett egensinnigt sätt och är snygg när det gröna lyser upp. Reverbet är coolt, låter inte heller som nåt annat.

Men man kan ju inte jämföra den med en bra rörstärkare.


29 Dec 2014, 15:10
Profile

Joined: 13 Apr 2013, 16:29
Posts: 183
Post Re: Gamla HH stärkare?
http://youtu.be/Euwin3Rly-0


29 Dec 2014, 20:14
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Gamla HH stärkare?
Hönsgärna wrote:
http://youtu.be/Euwin3Rly-0


Tror till skillnad från klippet ovan att allt är förinspelat utom möjligen leadsången.


29 Dec 2014, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 25 Aug 2012, 23:06
Posts: 103
Location: Oskarshamn
Post Re: Gamla HH stärkare?
Tack för svar och ursäkta intrånget igen.

Ska ta en titt på vad det är för modell exakt för basisten i bandet har också en ic100 (tror jag) men den är inte riktigt likadan.

Och arinihsd, det är bara att pm:a nästa gång så ser vi vad som hänt. Jag känner att jag ändå inte kommer att lägga nåt jättekrut på att få den fixad men är lite sugen... Nåja, får se.

/B


29 Dec 2014, 23:47
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Gamla HH stärkare?
Bongo Bob wrote:
Axewall wrote:
Andy Scott hade ofta ett jäkla gott sound på Sweet:s album, var det kanske H||H?

/Mats


Här ett TV-klipp med Andy där Sweet för en gångs skull inte spelar playback. Vid 2.15 går han i clinch med förstärkaren och nog ser det ut som HH ? :D

https://www.youtube.com/watch?v=p3hWKV-fX3g

På skiva var det nog aldig bara ett ljud utan lager på lager med olika saker Låter helt fantastiskt. Nog tror jag att HH var ett av dem.


Det kan väl inte vara möjligt att han körde på HH i studion??? Lyssnar man på Sweet Fanny Adams & Desolation Boulevard hör man kraftfulla Deep Purple-influenser, både vad gäller låtar, bandets sound och Andy Scotts sound. Han måste ha varit ett stort (nja...) Blackmore fan och körde liksom förebilden på 335 & strata. I stärkarväg bör han ha använt ffa AC30, antagligen med en treble booster. Det går att känna igen såväl Blackmores råa sound som Brian Mays to-the-max-mjuka leadstämmor hos Andy Scott. Har mycket svårt att tänka mig att en HH ens varit i samma studio.
På turnéer kan det kanske ha varit annorlunda.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


30 Dec 2014, 10:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Gamla HH stärkare?
FillmoreEast wrote:
Sir Realistic wrote:
Oj, måste leta fram min HH Musician - såg den nyligen på vinden och den bör vara ganska lätt att ta ut den ur högen utan att allt rasar samman. :shock:
Den glappar i Valve-kanalen och det är som Pudas skriver att modulen är "inbakad i epoxylim" så är det nog mest bara skrot med den. Har knackat lite på kretsen när jag senast hade den igång (20 år sedan?) och det rassslade rejält då. Kan kanske ge den en chans till men sen får det nog bli skroten för den.

Annars kan man väl säga att jag använde den inte så värst mycket till gitarr då, tyckte aldrig riktigt om soundet i den men den fungerade OK som bas-topp i replokalen.


Slängde iväg ett PM till dig.

Ska moget överväga innehållet i ditt PM 8)

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


30 Dec 2014, 13:39
Profile

Joined: 13 Apr 2013, 16:29
Posts: 183
Post Re: Gamla HH stärkare?
http://archive.today/qtJ9g


30 Dec 2014, 13:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Gamla HH stärkare?
Vinyljunkie wrote:
Jag har en. Med Valve Sound-ratt. Den låter bra på ett egensinnigt sätt och är snygg när det gröna lyser upp. Reverbet är coolt, låter inte heller som nåt annat.

Men man kan ju inte jämföra den med en bra rörstärkare.


Kan man inte? Du om någon bör väl vara hugad för en sån jämförelse. 8)


30 Dec 2014, 14:15
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Gamla HH stärkare?
LieMfB wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag har en. Med Valve Sound-ratt. Den låter bra på ett egensinnigt sätt och är snygg när det gröna lyser upp. Reverbet är coolt, låter inte heller som nåt annat.

Men man kan ju inte jämföra den med en bra rörstärkare.


Kan man inte? Du om någon bör väl vara hugad för en sån jämförelse. 8)


Aldrig har jag skrivit en enda rad om att jag gillar transistorstärkare... :P Vissa kan vara coola men bra på riktigt, nja.


30 Dec 2014, 15:26
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Gamla HH stärkare?
Marshall wrote:
Det kan väl inte vara möjligt att han körde på HH i studion???
.


Hittade det här utdraget ur en intervju om en inspelning med Iron Maiden som Andy var med och rattade´. Där omnämns Vox mixade med HH så helt främmande för att använda den kombon vid inspelning i studio tror jag inte att han var. Om samma kombo användes på några mer av de mer gyllene Sweet inspelningna "back in the day" är ju svårare att bevisa.

Andy Scott Interview 1991
Q :Is it true that you had produced an Iron Maiden -record ?
Andy : Oh yeah, a long time ago.Well,the first thing that was, I suppose fairly succesful, was a thing called Running Free. And they had a demo of it with the orginal drummer. And Clive Burr had just joined the group and it was only Paul Di A´nno´s 2nd song or something. So they came to me with an idea of just re-recording the drums, cause the drums didn´t sound very good. Well, I was working with Sussex at the time, I was in the middle of making their LP...
Q : 81 ?
Andy : I think so, yeah.So I said to Sussex : Do you mind if I take in another band in the studio for the weeekend ? They say: No,they took a break for a weekend. I took Iron Maiden , but the singer didn´t show up,he was ill, he had stomach-complaints and he couldn´t sing. So we did the backing tracks of Running Free and Transylvania.I don´t know to this day ,whether my Transylvania is the one, that was used. Because it was a good version,I mean the drum sound,that we had for Clive Burr was much,much better than anything they had ever had before. It was the 70´s drum-sound, it sounded like anything from Gary Glitter to Sweet-type of sound,which had the big Tom-Tom sounds,you know,and me and the engineer who had done it, we were bound to hear when the singer can come and sing Running Free. Dave Murray at that time wasn´t using stratocasters and he listened to mine- I used to use H+H amplifiers mixed with Voxes and things. And I had these big Tomasio-pick-ups on my stratocasters.The next time I see him,he is using a black stratocaster with Tomasio pick-ups and H+H amplifiers.He is using the same equipment that he used when I made the record


30 Dec 2014, 19:54
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Gamla HH stärkare?
Jösses!

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


30 Dec 2014, 22:17
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Gamla HH stärkare?
Scott och Bolan var ju ute och drog en bira ibland. Undrar om det var Scott som tipsade Bolan om treble boost in i HH eller tvärtom ?


Bolan i studio med Alice Cooper, Keith Moon och Harry Nilsson

Image

Marc Bolan lär ha varit i studion med Ike Turner och diverse folk också. Det skulle man villja hitta en bild på.


31 Dec 2014, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Gamla HH stärkare?
Jag hittade tillbaks till denna antika tråd om HH förstärkare tack vare att jag googlade efter en ratt till en gammal IC-100 som jag kommit över. Så är det någon som har en ratt så är det bara att vissla till!

Nåväl det var roligt att läsa denna gamla tråd och jämföra med det som skrivs och det mesta håller jag nog med om!
Först ska vi nog slå fast att det inte på något sett är en budget förstärkare bara för att det är en transistor, den är helt klart byggd för att användas av turnerande musiker, slutsteget tex är inte en modul som i enklare lösningar.
Sen är den inte alls byggd för att låta som en rörförstärkare, utan den har ambitionen att ha ett eget sound! Men vist låter den Brittiskt, om man med det menar Brittisk musik! Plugga in i effektkanalen-på med "sustain", som egentligen är en overdrive med nedrans mycket häng så spelar gitarren nästan T-Rex "The Slider" av sig själv, eller varför inte Thin Lizzy "Wiskey in a jar"!
Eller varför inte mangla igång på The Undertones "Teenage Kicks"? Låt bli sustain-knappen vrid upp volymen bort med eventuellt reverb och man är "Back in the Night"! Allt detta är klassiska Brittiska gitarrsound!
Att sen finlirare som Allan Holdsworth, Steve Hacket, Alex Lifson också spelat på dom är lätt att förstå då man med Sustain-effekten även kan få ett mycket snyggt, mjukt musikaliskt legato-ljud.
IC-100 modellen skall inte blandas ihop med VS-musician modellen med Valve-sound ratten. Det var länge sedan jag provade den modellen men den ska tydligen inte vara lika välljudande.

_________________
pudas


24 Feb 2017, 18:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd, Majestic-12 [Bot] and 92 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.