View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Apr 2024, 00:49



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Gamla HH stärkare? 
Author Message
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2344
Location: Varberg
Post Re: Gamla HH stärkare?
Bongo Bob wrote:
Scott och Bolan var ju ute och drog en bira ibland. Undrar om det var Scott som tipsade Bolan om treble boost in i HH eller tvärtom ?


Alltså, det är väl ingen större vits att köra en treble boost i en transistorhäck, det blir väl skitljud om man överstyr ingången?

Det Marc Bolan använde var en s.k. Shatterbox, som var en Hornby-Skewes treble boost och en Zonk Machine (fuzzbox) i samma burk. Makes more sense.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


25 Feb 2017, 00:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Gamla HH stärkare?
Sweet i full fläkt live!
https://www.youtube.com/watch?v=yocEg7MgBHo

_________________
pudas


25 Feb 2017, 11:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Gamla HH stärkare?
pudas wrote:

Grymt! Och ljudet jag menade finns där :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


25 Feb 2017, 17:56
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Gamla HH stärkare?
Annat mumsigt på transistorsidan är ju Award Session och Gallien Krueger. Hade en Sessionette 75-a som sedemera byttes ut mot en Bluesbaby. Sessionetten var en högljudd bra enkel pjäs som verkligen levererade. Dom tar in dom för retrofit numera. Man skruvar ur chassiet, skickar in och får tillbaka med ny bestyckning som ger ännu mer rörkaraktär. Bluesbaby är en senare skapelse i 22 eller 44 w utförande som redan från början moderniserats. Min 22-a åkte in i en gammal philips orkesterstärklåda där stärkardelen var bortom räddning. Passade perfekt och är nu en kanonpjäs för blues/rock, komplett med ciggbrännmärken längs kanterna från den tidigare ägaren. Nån jazzfarbror kanske.
Har också en G K 250 ml, första versionen, med utbytta högtalarkanter. Upptäckte efter renoveringen hur mycket den levererar även neråt basen med friska högtalare. Funderar på att sälja den om någon är intresserad.
Spelar mest genom processorer (zoom) numera och använder då ZT Lunchbox till. Genialisk högljudd trannis som är väldigt flexibel. Blir en miniatyr valve reaktor till processorerna. Vill man bli riktigt högljudd kopplar man till external speaker och ser färgen flagna från väggarna. Ryms i en kameraväska.


27 Feb 2017, 13:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Gamla HH stärkare?
pudas wrote:

Kul att se detta. Jag beställde DVD:n. Annars har ju det mesta rörliga material man sett hittills med Sweet varit rätt meningslösa TOTP-playbacks. Sweet var det första band jag började lyssna på för ca 42 år sen.


27 Feb 2017, 14:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Gamla HH stärkare?
lpstd wrote:
Kul att se detta. Jag beställde DVD:n. Annars har ju det mesta rörliga material man sett hittills med Sweet varit rätt meningslösa TOTP-playbacks. Sweet var det första band jag började lyssna på för ca 42 år sen.


Fast inte så konstigt, när Sweet hade sin kommersiella storhetstid så var dom ju "Tuggummi Pop" från Chinn-Chapman i samma paket som "Mud", "Middle of the road",Suzie Quatro etc och i den bagen var det ju radions topplistor och TV program typ "Top of the POP" som gällde! Det är nog t.o.m tveksamt om alla medlemmarna i Sweet ens spelar på dom tidiga Chinn-Chapman plattorna!

_________________
pudas


27 Feb 2017, 15:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14772
Location:
Post Re: Gamla HH stärkare?
pudas wrote:
[Fast inte så konstigt, när Sweet hade sin kommersiella storhetstid så var dom ju "Tuggummi Pop" från Chinn-Chapman i samma paket som "Mud", "Middle of the road",Suzie Quatro etc och i den bagen var det ju radions topplistor och TV program typ "Top of the POP" som gällde! Det är nog t.o.m tveksamt om alla medlemmarna i Sweet ens spelar på dom tidiga Chinn-Chapman plattorna!

Var väldigt tidigt , dom tuffade till sig rejält redan under 1973... Såg dom på Konserthuset 1974 och det var fullt ställ, inget popigt..

_________________



27 Feb 2017, 15:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Gamla HH stärkare?
Mike Leaf wrote:
Var väldigt tidigt , dom tuffade till sig rejält redan under 1973... Såg dom på Konserthuset 1974 och det var fullt ställ, inget popigt..


Ja vist är det så! Problemet för Sweet var väl att dom "tuffade till sig" för sent! Deep Purple, Black Sabbath, Uriah Heep hade väl redan arbetat upp en stor publik.

_________________
pudas


27 Feb 2017, 16:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Gamla HH stärkare?
HH användes väl flitigt som rena slutsteg till 80-, tidiga 90-tals rackriggar kopplade wet/dry//wet.
Finnsen lång tråd på Hugo Racks Inc om just detta. Misstänker att det var så EVH använde sina på bilden längre upp i tråden.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


27 Feb 2017, 20:37
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Gamla HH stärkare?
Mike Leaf wrote:
Såg dom på Konserthuset 1974 och det var fullt ställ, inget popigt..


Oj, nu blev jag avundsjuk, hade gärna sett det giget men var lite för ung (9 bast...) Sweet var mina favoriter då. :D


28 Feb 2017, 04:04
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Gamla HH stärkare?
För att väcka liv i denna tråd som jag startade för ett par år sedan.. Köpte nyligen en gammal HH IC100 topp. Måste säga att jag hör till hyllningskören. Denna stärkare har ett i mina öron fantastiskt och unikt sound. Det rena ljudet är stort och "snabbt" i attacken, och "Sustain"-kanalen har ett vräkigt 70-tals midrange-mättat overdrive-sound. Med olika gitarrer och eventuellt lite boost ifrån någon pedal (EP-Booster, Colorsound Overdriver) så går det att naila en massa coola sound ifrån Eric Bell/Lizzy ("The Rocker", "Whiskey in the jar") till Status Quo och till Stuart Adamson/The Skids. Slår vad om att en Tonebender igenom den rena kanalen med riklig volym skulle få till ett väldigt bra Steve Hackett sound - "The Lamb lies down on Broadway" era.. Denna stärkartopp är verkligen ingenting jag ångrar att jag köpte! Den ersätter inte mina rörförstärkare rakt av, men definitivt något jag kommer att ha kvar och spela igenom i rätt sammanhang.


15 Dec 2019, 18:34
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Gamla HH stärkare?
Rick Parfitts kompmattor på de legendariska Quo plattorna piledriver och hello mellan 1972-74 är spelade på hh ic100. Man kan även se att han använder den live här
Vid 1.06
https://m.youtube.com/watch?v=IBlLfuGKmOU


23 Dec 2019, 15:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.