| Author |
Message |
|
Mr Smiley
Joined: 16 Jul 2011, 00:09 Posts: 1085 Location: Skåne
|
 Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Är inte så "smiley" idag, då jag i närkamp med en bastant kålrot högg av fingerblomman på vänsterhandens ringfinger igår. Riktigt blodigt, men förvånansvärt smärtfritt. "Substansförlust" konstaterade läkaren på akuten. Så nu sitter jag med ett rejält förband och kan inte spela gitarr på ett tag. Hoppas bara att det läker på ett sätt som inte påverkar mina möjligheter att spela gitarr långsiktigt. 
|
| 19 Oct 2014, 15:38 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10955 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Huj, känner med dig unge herrn. Skada fingrar är aldrig, aldrig kul. Man borde egentligen vägra allt där man eventuellt kan göra sig illa. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 19 Oct 2014, 15:41 |
|
 |
|
Din_Mentor
Joined: 15 Sep 2009, 21:57 Posts: 3137
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Ouch! hoppas allt går bra när det läkt!
|
| 19 Oct 2014, 15:41 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
aj aj!!!! hoppas på snabb bättring!!!
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 19 Oct 2014, 16:08 |
|
 |
|
Andrew Blakk
Joined: 10 Aug 2002, 10:47 Posts: 3126 Location: Stockholm
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Huj! Men det är ju jävligt tufft att köra med plast/läderöverdrag på fingrarna, så ett litet grattis kanske också? (Bara skojar såklart! God bättring!
|
| 19 Oct 2014, 16:13 |
|
 |
|
Bongo Bob
Joined: 05 Feb 2014, 21:41 Posts: 315
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Varje gitarrists mardröm
Last edited by Bongo Bob on 20 Oct 2014, 10:55, edited 1 time in total.
|
| 19 Oct 2014, 16:29 |
|
 |
|
persuader
Joined: 27 Jan 2006, 19:02 Posts: 1338 Location: Mothvirgin
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
kommer nog att ta tid men kroppen har en fantastisk förmåga att kompensera för skador Jag tror du kommer spela fint igen....
_________________ "Constipated people don't give a crap"
|
| 19 Oct 2014, 17:40 |
|
 |
|
Mr Smiley
Joined: 16 Jul 2011, 00:09 Posts: 1085 Location: Skåne
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Tack för medkänsla och uppmuntran. Magnus Olsson wrote: Skada fingrar är aldrig, aldrig kul. Man borde egentligen vägra allt där man eventuellt kan göra sig illa.  Fast att inte göra något alls är nog farligt det också. 
|
| 20 Oct 2014, 09:32 |
|
 |
|
Steven
Joined: 17 Sep 2005, 18:40 Posts: 1495 Location: Uppsala
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Krya på fingret!
_________________ Jag sponsrar Ljudbojen!
|
| 20 Oct 2014, 10:26 |
|
 |
|
Mr Smiley
Joined: 16 Jul 2011, 00:09 Posts: 1085 Location: Skåne
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Som en extra välkommen julklapp, börjar jag kunna använda det skadade fingret till gitarrspel igen, efter drygt åtta veckor. Ärrvävnaden bildar liksom en öm kudde på fingertoppen, så det tar emot, och bends får de andra fingrarna sköta, men det är på rätt väg. 
|
| 24 Dec 2014, 13:33 |
|
 |
|
Steven
Joined: 17 Sep 2005, 18:40 Posts: 1495 Location: Uppsala
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Julklapp!
_________________ Jag sponsrar Ljudbojen!
|
| 24 Dec 2014, 13:38 |
|
 |
|
valvetubes
Joined: 09 Oct 2013, 09:59 Posts: 2189
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Go for it! Kul o höra! And there was much rejoice!
_________________ ##################
|
| 24 Dec 2014, 15:48 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
Joined: 02 Mar 2013, 15:20 Posts: 558
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Gott så.!
"Krossade" lillfingret på vänster hand i tonåren. Innan olyckan hade jag inte koll på tekniken att hålla ned strängen med lillfingret och bända med ringfingret så jag var brutalt stark i lillfingret fram tills dess (körde dessutom på .010-or). Efter olyckan tog jag genvägen med att ta hjälp av övriga fingrar vid lillfingerbends (och .009-or), så jag har aldrig kunnat bygga upp den styrkan igen.
Känner igen det där med ärrvävnad. Jag satte, vid ett annat tillfälle, en kniv rakt ned i långfingertoppen (5 stygn). Trots att det hände för 30 år sedan känner jag ibland ett elakt kliande i ärrvävnaden, särskilt efter mycket speltid. Något man får lära sig leva med.
Jag blev däremot lite bättre på slidespel efter knivolyckan, Tony Iommy byggde ju hela sin teknik på att kompensera för de problem han fick efter sin olycka o s v så det kan ju faktiskt leda till något bra i slutändan. Mitt enda försiktiga råd är att tänka på att lägga upp ett genomtänkt träningsschema, lagom hårt, som gör att du behåller tekniker som du är nöjd med, och gör dig av med vissa ovanor, om det nu är möjligt.
|
| 25 Dec 2014, 10:12 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4974 Location: Northbottom
|
 Re: Gjorde en Tony Iommi på vänsterhandens ringfinger
Sedan flera år har vi faktiskt förebyggt för liknande incidenter i vårt kök. Detta faktiskt med väldigt stor framgång. Vi har avsiktligt valt att inte ha framme de riktigt super-vassaste knivarna i köket. Detta funkar klockrent till 99% av skärandet i köket. De få gångerna när vi känner att vi är tvungna att plocka fram de super-vassaste knivarna; höjer detta alltid lite varningsflagg hos oss -och man blir automatiskt lite extra försiktig.
Kort: Sedan vi införde detta i vårt kök för ca 10 år sedan; har procenten på hur många gånger vi skär oss på ett år varken gått upp -eller minskat. Däremot är olyckorna numera ALLTID lindriga grejer -jämfört med tidigare. (Orsak: En släkting som också körde en rejäl Iommi.) För det absolut sämsta man kan tänka är: -Nä föffan; det där händer bara klåparna: dvs inte oss...
- A sharper mind beats sharper steel; everytime...
/ Jonken
|
| 25 Dec 2014, 13:16 |
|
|