View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 07:32

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vad ska jag köpa för pedal till surf/rockabilly? 
Author Message

Post Vad ska jag köpa för pedal till surf/rockabilly?
Jag är helt grön på det här. Vad ska jag köpa?

Tremolo? Reverb?

02 Jan 2015, 12:59
Profile

Post Re: Vad ska jag köpa för pedal till surf/rockabilly?
Enligt rockabilly-puristerna så räcker det inte med en reberb-pedal. Ett stand-alone från Fender är det enda som duger om du ska få någon som helst respekt bland rockabilly-banden. :wink:

Fast jag har haft ett sånt och en Mad Professor Silver Spring Reverb gör jobbet lika bra, eller Topangan från Catalinbread (som ska simulera ett Fender-reverb).

Sen har du ju alltid Boss-pedalen som ska simulera ett stand-alone. Några hävdade att det lät lika bra som ett riktigt på surfguitar-forumet. Om de lever idag låter jag vara osagt. Jag har ett Danelectro Spring King som har riktiga fjädrar i sig och en kick-pad. Jag A/B:e det mot ett stand-alone och kunde faktiskt inte avgöra vilket som var vilket rent ljudmässigt.

Allt handlar om reverb. Ett tremolo skadar inte, men det är reverbet som är no1.

02 Jan 2015, 13:40
Profile WWW

Surf kan jag hålla med om vått fender reverb. Rockabilly, ja då krävs ju ett slap-back eko. Det klarar ju de flesta ekopedaler galant.

02 Jan 2015, 14:06
Profile

Jag är definitivt ingen purist. Jag precis startat ett litet sidoprojekt och musiken drar åt Suicide. Dvs punkig rockabilly med uråldrig taktmaskin.

Så jag har insett att något saknas i ljudbilden. Med ett Digitech-delay (den gråa) hittade jag nåt ljud som lät lite rätt men det kändes svårrattat.

Så reverb är nummer ett? Det kanske inte spelar så jättestor roll vad jag köper då...? Om jag inte bryr mig om att det ska låta 50-tal.

Tremolo känns lite onödigt om man har svaj på gitarren tror jag.

Vad är en "ekopedal"? Som ett delay? (ursäkta jag låter helt nollad här...)

02 Jan 2015, 14:42
Profile

Nu vet jag inte vilken genre du är ute efter.
Men till Rockabilly använder man inte tremolo och reverb inte.
De måste vara Surf/Rock då är Tremolo/Reverb helt rätt.
Surf/Rock/Sound är Dick Dale.
Han hade en enkel setup först en Strata till ett Springreverb å sist två Fender dual showman.
Vet inte vad du har i dag?Gitarr?Förstärkare?
Så jag tycker du kommer tillräckligt nära surfsoundet med en Fender Förstärkare (Rör)
Och budget varianten en FDR-1
Image

02 Jan 2015, 14:44
Profile WWW

Öö Tremolo effekten är inte något som efterliknar svajet på gitarren.
Lyssna på youtube.
Ekopedal är lika som Delay pedal
Lyssna på youtube så du får en uppfattning vad dessa ljud gör.
http://youtu.be/z-oz1tVmaoQ
http://youtu.be/e8xkukid_2o

02 Jan 2015, 14:48
Profile WWW

Håller med om att det är ett delay som du behöver.
Som av en händelse har jag ett av nedansående över köptes för nyligen men efter lite eftertanke helt i onödan.
RAYGUN FX AURORA
LO-FI DELAY-VERB
400 kan det väl va värt.

02 Jan 2015, 15:01
Profile

Bbenderman wrote:
Öö Tremolo effekten är inte något som efterliknar svajet på gitarren.
Lyssna på youtube.
Ekopedal är lika som Delay pedal
Lyssna på youtube så du får en uppfattning vad dessa ljud gör.
http://youtu.be/z-oz1tVmaoQ
http://youtu.be/e8xkukid_2o

Nu vet jag att jag definitivt ska köpa en tremolopedal! :)

Jag kom på att jag har en EH Holy Grail nånstans, duger det tro? Eller.... det är skillnad på en reverb och ett spring reverb??

02 Jan 2015, 15:04
Profile

Vet inte hur jag fick ihop mitt förra inlägg, men det var surf jag syftade till ang reverb. Sorry... Till rockabilly så är det absolut slap-back som gäller som någon skrev.

02 Jan 2015, 15:10
Profile WWW

Jag kanske ska illustrera med en sång. :)

Den här lyssnar jag mycket på just nu:

https://www.youtube.com/watch?v=YvBN3C2wepY

02 Jan 2015, 15:12
Profile

Jag anser att BOSS FRV-1 pedalen låter ju hur grymt som helst till just denna typ av musik genre. Men stora hemligheten för att få ut "de riktigt klassiska" -sounden (som man vanligtvis relaterar till); behövs det lite extern hjälp till.
Man kan göra detta på två sätt:

A.) Genom att köra FRV-1:an i förstärkarens loop.
B.) Att köra den tillsammans med BOSS FBM-1 -Bassman pedal (och då inte nödvändigtvis i en loopkedja).

I detta klipp kan man höra skillnaden när man kör FRV-1:an för sig -och till sammas med FBM-1:an genom en Fender stärk:
https://www.youtube.com/watch?v=NVo-stvk_QE

Jag har även sett bra resultat med att kombinera en loopad FRV-1:a tillsammans med en stärkares inbyggda reverb. Då har man i princip rattat en jätte kort "slap" -effekt på FRV-1:an -och kört djupare med stärkarreverbet. Detta blir som en mix av de två olika reverbkaraktärerna.

/ Jonken

02 Jan 2015, 15:20
Profile

Jonken wrote:
Jag anser att BOSS FRV-1 pedalen låter ju hur grymt som helst till just denna typ av musik genre. Men stora hemligheten för att få ut "de riktigt klassiska" -sounden (som man vanligtvis relaterar till); behövs det lite extern hjälp till.
Man kan göra detta på två sätt:

A.) Genom att köra FRV-1:an i förstärkarens loop.
B.) Att köra den tillsammans med BOSS FBM-1 -Bassman pedal (och då inte nödvändigtvis i en loopkedja).

I detta klipp kan man höra skillnaden när man kör FRV-1:an för sig -och till sammas med FBM-1:an genom en Fender stärk:
https://www.youtube.com/watch?v=NVo-stvk_QE

Jag har även sett bra resultat med att kombinera en loopad FRV-1:a tillsammans med en stärkares inbyggda reverb. Då har man i princip rattat en jätte kort "slap" -effekt på FRV-1:an -och kört djupare med stärkarreverbet. Detta blir som en mix av de två olika reverbkaraktärerna.

/ Jonken

Så då skulle jag kunna använda mitt Digidelay i en stärkare som har reverb? Isåfall behöver jag inte shoppa (vilket iofs känns lite tråkigt).

02 Jan 2015, 15:27
Profile

Vinyljunkie wrote:
Så då skulle jag kunna använda mitt Digidelay i en stärkare som har reverb? Isåfall behöver jag inte shoppa (vilket iofs känns lite tråkigt).

Visst kan du komma en lång bit på vägen på detta sätt. Helt klart värt och testa tycker jag!
Men det troliga är att den nödvändiga värmen som behövs i reverbet; kommer vara lite "sterilare" -än Ex en BOSS FRV-1.

/ Jonken

02 Jan 2015, 15:31
Profile

Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:

Visst kan du komma en lång bit på vägen på detta sätt. Helt klart värt och testa tycker jag!
Men det troliga är att den nödvändiga värmen som behövs i reverbet; kommer vara lite "sterilare" -än Ex en BOSS FRV-1.

/ Jonken

Men då borde ju min EH Holy Grail fungera för lite varmare reverb? Det finns ju en spak som indikerar "spring" på den.

02 Jan 2015, 16:21
Profile

Vinyljunkie wrote:
Men då borde ju min EH Holy Grail fungera för lite varmare reverb? Det finns ju en spak som indikerar "spring" på den.

Absolut. Det bör säkert fungera.

/ Jonken :wink:

02 Jan 2015, 17:40
Profile

Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:

Absolut. Det bör säkert fungera.

/ Jonken :wink:

Ok. Tack (alla). Jag känner att jag står lite stadigare på fötterna nu och kan börja inbilla mig att jag är vintage.. 8)

02 Jan 2015, 17:49
Profile

Du behöver ett delay för slapback. Funkar med väldigt många pedaler,men jag gillar Mad professore Deep Blue delay för det.

Sedan kan du köpa valfri tremolo. Reverbpedal är även ett måste. Jag har just nu en Malekko Spring Chicken som är kul, men det finns många som gör jobbet.

02 Jan 2015, 22:05
Profile ICQ YIM WWW

För rockabilly gäller ju som sagts tidigare slapback delay. Skall det vara på riktigt skall det vara via ett bandeko 8)

02 Jan 2015, 23:58
Profile

Vinyljunkie wrote:
Jag kanske ska illustrera med en sång. :)

Den här lyssnar jag mycket på just nu:

https://www.youtube.com/watch?v=YvBN3C2wepY

Fet låt !!!

03 Jan 2015, 11:07
Profile

Till surf ska reverbet ligga mellan gitarr och stärkare, INTE i loopen. Det är viktigt att reverbet distas litet grand så att de för (Fenderreverb) typiska övertonerna framhävs och förskitas. Reverbet är i surfmusik en effekt, inte en förskönare.
Fjäderreverb är önskvärt för att ernå den typiska "plaskande" effekten.

03 Jan 2015, 11:47
Profile

busse wrote:
För rockabilly gäller ju som sagts tidigare slapback delay. Skall det vara på riktigt skall det vara via ett bandeko 8)

Om det nystartade bandet håller i sig så blir det definitivt ett gammalt bandeko på sikt! :)

03 Jan 2015, 12:57
Profile

Denna rockar även lite grannen.

https://www.youtube.com/watch?v=DaVY07-fJI0

03 Jan 2015, 14:25
Profile ICQ YIM WWW

Innan du skaffar pedaler måste ni skaffa go-go-tjejer. Det är nog allra viktigast.

Www.youtube.com/watch?v=W3NU6hUYRo4

03 Jan 2015, 14:36
Profile

rocky67 wrote:
Innan du skaffar pedaler måste ni skaffa go-go-tjejer. Det är nog allra viktigast.

http://Www.youtube.com/watch?v=W3NU6hUYRo4

Dessa damer signalerar verkligen ens behov att befolka planeten lite till. :oops: :mrgreen: 8)

03 Jan 2015, 14:48
Profile ICQ YIM WWW

Be några dambekanta googla Pontani sisters och se vad som händer.....

03 Jan 2015, 14:53
Profile

Marshall wrote:
Till surf ska reverbet ligga mellan gitarr och stärkare, INTE i loopen. Det är viktigt att reverbet distas litet grand så att de för (Fenderreverb) typiska övertonerna framhävs och förskitas. Reverbet är i surfmusik en effekt, inte en förskönare.
Fjäderreverb är önskvärt för att ernå den typiska "plaskande" effekten.

Yes :!:

03 Jan 2015, 15:09
Profile ICQ YIM WWW

Om du är händig och kan bygga en låda själv kan detta reverb kanske vara ett billigare alternativ till ett 6G16 http://surfybear.weebly.com/fet-reverb---project.html Jag är ju reverboman så jag har köpt ett sånt för att testa och tycker att man får till ett ganska bra surfreverb, sen skall man ju duga att spela surf också :oops: :D . Sen skall man komma ihåg att tankarna spelar ganska stor roil på hur reverbet låter, själv gillar jag kortare decay för då kan man ha mer reverb utan att det blir grötigt.

Om man talar rockabilly och surf och den typen av musik så fanns inte effektloopen om vi går tillbaka till ursprunget utan dessa effekter pluggades rakt in mellan gitarren och förstärkaren. Undrar dock hur Scotty Moore hade sitt eko inkopplat i förstärkaren, han hade ju ett special bygge med inbyggt bandeko då han spelade med Elvis men troligt vis satt ekot före själva förstärkaren. Det är ju då man börjar ha mycket dist som det blir problem med reverb och delay före stärkaren men det har man ju inte i denna typ av musik.

Själv har jag en Danelectro Reel Echo för slapback delay om jag inte har bandekot, en Carl Martin Surf Trem till tremolo om jag inte har tremolo i stärkaren och sen antingen Surfy Bear reverbet eller ett annat hemmabyggt fjäder reverb om jag inte har reverb i stäkaren (ibland fuskar jag med en billig Biyang reverbpedal). Om jag kör med pedaler brukar jag koppla tremolot sist efter reverbet, jag har biasmodulerande tremolo på mina stärkare och då hamnar tremolot sist i kedjan om jag kör med stärkar tremolo vilket jag gillar bättre. Man får fram tremolot bättre då inte reverbet jämnar ut ljudet utan att tremolot även sänker reverbet vilket ger ett tydligare ljud enligt mig.

03 Jan 2015, 21:24
Profile

För ett i mina öron bra surf ljud så är detta ett bra exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=ylKmC4EiFWE

Lyssna vid 01:10 när Mel gör en slide på E strängen. Det är i mina öron det ultimata reverbljudet. Fender Jaguar in i en Fender revebtank, sedan in i en Fender topp med en låda 2x15" högtalare?

Jag såg en intervju att Dick Dale avverkade förstärkare på löpande band så att Leo Fender tog fram "Showmaster" förstärkaren och namngav den efter Dick Dale som var "a master of the show"... Han stod bland annat uppe på förstärkaren och showade. Om det är sant. Vem vet...

Hittade klippet med Dick Dale
https://www.youtube.com/watch?v=HxPzQcQXnOE

Kaiser George och Los Straitjackets med Popontani sisters som nämndes i ett inlägg ovan
https://www.youtube.com/watch?v=1FQVCkio0uY

04 Jan 2015, 01:32
Profile WWW

Det är flera som skrivit att dist inte funkar till reverb. I min vanliga värld är det ett konstigt påstående eftersom Yngwie Malmsteen spelar både snabbt och med reverb.

Är det så att när man bemästrar rockabilly och surf så är gitarrtekniken sån att det grötar om man har dist?

05 Jan 2015, 13:24
Profile

Jag tycker man kan ha lite dist till reverb, även i surf. Beror mycket på dist/reberb-pedal eller tank hur det låter och funkar såklart.

05 Jan 2015, 13:59
Profile WWW
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next