|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
SimonW
|
 Billig tweed?
Om man är ute efter en liten tweed stärkare, vad är det bästa alternativet under 5000 kr? Finns ju några som jag kikat in. No1 Tweedtone 5, VHT Special 6, Champ 600 (är väl kanske inte riktigt tweed?)
|
| 22 Dec 2014, 15:07 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Billig tweed?
Nu kanske man inte skall uttala sig utan att ha erfarenheter av alla dessa stärkare men på pappret borde väl den där No1 vara närmast en Tweed Princeton och den har ju även rörlikriktare, nu har jag i och för sig inte sett schema på den men den borde ju vara en Princeton för det ser ju inte ut att vara mycket grejer i den. Sen hur nära original eller vilken kvalla det är på den är ju svårt att säga utan att testa. Nånstans måste man ju spara om man kan köpa en sån där för 2000 kr
Har själv haft en Champ 600 men den är ju egentligen en Blackface Champ där man satt fasta motstånd istället för tonpotarna och den saknar även rörlikriktaren, så den är ju egentligen inget tweed alls. Dock bör den ju gå att modda ganska enkelt. till nåt 5F1 liknande om man vill, eller klämma in två tonpotar och göra den till en Blackface Champ. Hade tänkt att modda min men jag sålde den istället. Sen om det egentligen är någon nackdel att inte ha rörlikriktare vete sjutton i en sån här stärkare utan det är nog mer en fördel.
Vad jag vet om VHT är att dom har en biffig utgångstrafo då jag har en sån monterad i min Marshall Class 5 istället för den lilla orginaltrafon. Detta ger Marshallen betydligt bättre med botten, om man ser på bilder på Tweed Champ så är ju dess OT ganska liten vilket säkert också kan bidra en del till tweedljudet.
Själv har jag ett Vibro Champ bygge där jag kan bypassa tonkontrollen, minska återkopplingen och koppla bort avkopplingskondingarna i försteget och då är det vips närmar den sig nåt åt 5F1 tweed hållet som ryter på betydligt mer än original Vibro Champ. Så gör man en liknade mod med Champ 600 bör man nog få det att låta tweed men då skall man ju också kunna eller leja nån att modda den.
|
| 22 Dec 2014, 21:36 |
|
 |
|
SimonW
|
busse wrote: Nu kanske man inte skall uttala sig utan att ha erfarenheter av alla dessa stärkare men på pappret borde väl den där No1 vara närmast en Tweed Princeton och den har ju även rörlikriktare, nu har jag i och för sig inte sett schema på den men den borde ju vara en Princeton för det ser ju inte ut att vara mycket grejer i den. Sen hur nära original eller vilken kvalla det är på den är ju svårt att säga utan att testa. Nånstans måste man ju spara om man kan köpa en sån där för 2000 kr
Har själv haft en Champ 600 men den är ju egentligen en Blackface Champ där man satt fasta motstånd istället för tonpotarna och den saknar även rörlikriktaren, så den är ju egentligen inget tweed alls. Dock bör den ju gå att modda ganska enkelt. till nåt 5F1 liknande om man vill, eller klämma in två tonpotar och göra den till en Blackface Champ. Hade tänkt att modda min men jag sålde den istället. Sen om det egentligen är någon nackdel att inte ha rörlikriktare vete sjutton i en sån här stärkare utan det är nog mer en fördel.
Vad jag vet om VHT är att dom har en biffig utgångstrafo då jag har en sån monterad i min Marshall Class 5 istället för den lilla orginaltrafon. Detta ger Marshallen betydligt bättre med botten, om man ser på bilder på Tweed Champ så är ju dess OT ganska liten vilket säkert också kan bidra en del till tweedljudet.
Själv har jag ett Vibro Champ bygge där jag kan bypassa tonkontrollen, minska återkopplingen och koppla bort avkopplingskondingarna i försteget och då är det vips närmar den sig nåt åt 5F1 tweed hållet som ryter på betydligt mer än original Vibro Champ. Så gör man en liknade mod med Champ 600 bör man nog få det att låta tweed men då skall man ju också kunna eller leja nån att modda den. Grymt svar. Tack!
|
| 22 Dec 2014, 22:01 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Som sagt utan bättre vetande skulle man nog också kunna tänka sig att VHT:n är mer flexibel med fler kontroller, boost, effektloop mm medans Champ 600 och troligtvis även No1 är mera av one trick ponys, dom gör nog sin grej och där med jämt.
Jag har själv tre stycken 5 Wattare där alla har sina egenheter och gör sin grej viket kan vara befriande enkel om det är just det ljudet man söker.
|
| 22 Dec 2014, 23:10 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|