View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:30



Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Kvarts-ådrat i jämförelse mot plan-ådrat:

Det är samma trä. Det finns inte en stor ton skillnad mellan valen; när båda varianterna är uppsträckta/spända på samma sätt. Skillnaden mellan dessa två varianter är främst styvheten i bow -och hur den reagerar mot justeringar i halsens T/R (dragstång). En dragstång (som för det mesta är tillverkad av stål) ger ton-mässigt ett väldigt Bright & snabb ton. Alla har väl testat ton skillnaden i en gitarr; när diskantsidan är justerad jämnt rak -och när den samma har en up-bow: Ju rakare man kan justera brädan = Ju mer ton ger halsen.

Flatsawn kräver mer dragstångs -hjälp för att kompensera för strängdraget. Quartersawn är styvare och behöver mindre hjälp.

De flesta vill ju ha så mycket naturlig "trä-ton" (Wood-tone) som möjligt ur sina gitarrer. Då är kvartsågad ett mycket bra alternativ -då man inte behöver vara beroende av dragstången i lika stor omfattning. När man snackar Wood-tone; snackar man träets kvalité & träets massa/volym. En dragstång tar plats i en halskonstruktion. Ju fetare & mer avancerad en dragstång är = Desto mer plats tar den i konstruktionen. (Ju mer trä måste fräsas ur för den.) De som är ute efter mer trä-ton; vill gärna ha en så liten dragstång som möjligt i sina halsar. Detta kan man göra på flera olika sätt i en halskonstruktion:

A.) Man kan addera till mer trämassa genom att Ex välja en fetare profil på sin hals.
B.) Man kan välja att ta ur mindre trä i halsen genom att välja en mindre T/R -stång i halsen.


Men alla vill ju även ha halsen så stabil som möjligt. Och hur stabil en hals i slutändan kommer att bli; har att göra med andra faktorer:

- Hur stort strängdrag måste halsen kunna kompensera för?
- Och under vilka omständigheter i fukt -och temperatur skall den klara av att göra detta?
- Skall halsens sträckning arbeta under ett jämnt -eller under varierande omständigheter när det gäller draget? (Läs: gillar jag att hänga upp gitarrens hela vikt på en krok.)
- Skall halsens drag kunna returnera snabba pitchändringar i draget? (Läs: Svaj.)


Alla har sina egna preferenser -och även sina egna teorier om hur saker och ting fungerar bäst för dem själva. Och detta tror man stenhårt på tills den dagen man själv väljer att förstå -och acceptera något annorlunda. Uppfattningen av alla faktorer: Som Exempelvis; -kvalité på ton, -stabilitet i trä eller -acceptabla funktioner i ett stränginstrument; -är olika från person till person. Detta beror på att de flesta är på så olika nivåer i sin interna process; när det gäller att förstå & veta hur saker verkligen fungerar i verkligheten. Sedan har vi den andra delen; de vanare personerna som har erfarenhet i allt detta: Det är jättesvårt för väldigt många att ta med sig erfarenhet, unik lärdom/ & ren fakta genom en lång period i livet -utan bli färgad på vägen eller färga den själv för få den att bättre passa sina egna syften. (Syftar absolut inte på Bojare i denna tråd, -utan till generell, tillgänglig info i hela värden.) Det är därför som jag personligen alltid tjatar om vikten att upptäcka och erfara saker och ting själv istället för att godtroget tro på allt som sägs runt omkring dem. (OK: Ett nyttigt men ofta på tok för dyrt sätt att lära sig).

Så varför skriver jag det här då..? -Jo; därför att CM gör i denna tråd är mycket genomtänkt! Istället för att chansa -och gå och beställa rakt av -skaffar man sig en bild över andras erfarenheter -och jämför denna bild med sin egen. All input & råd är välkomna. Det är så rätt! -Respect CM!


/ Jonken :)


15 Aug 2014, 13:25
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Jonken wrote:
kjelle wrote:
MJT köper in kropparna olackade från Wildwood Manufacturing.


http://mjtagedfinishes.com/style_t.html


/ Jonken

Det står ingenting på MJT:s hemsida numera om varifrån kropparna kommer. Tidigare fanns info om detta. Utan att garantera något, är väl den allmänna informationen på nätet att MJT köper kropparna från Wildwood Manufacturing (är inte samma som Wildwood Guitars, en stor gitarraffär), som är en ren OEM-tillverkare av träbitar till gitarrer. WM säljer inte till oss slutkonsumenter.

http://www.wildwoodmfg.com/

_________________
Image


15 Aug 2014, 13:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Jonken wrote:
Så varför skriver jag det här då..? -Jo; därför att CM gör i denna tråd är mycket genomtänkt! Istället för att chansa -och gå och beställa rakt av -skaffar man sig en bild över andras erfarenheter -och jämför denna bild med sin egen. All input & råd är välkomna. Det är så rätt! -Respect CM!


/ Jonken :)


Får ändå ses som något av en chansning att sätta ihop en gitarr av delar man beställt utan att veta exakta egenskaper,hur de fungerar ihop,balans osv.
Chansing såtillvida att man inte kan testa det färdiga resultatet innan man köpt och monterat allt, som man kan på en färdig gitarr i butiken.

Men jag förstår orsakerna att vilja bygga något eget, dock finns ett chansmoment där man inte kommer ifrån.

_________________



15 Aug 2014, 13:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
USACG = http://www.usacustomguitars.com/index.html


/ Jonken


15 Aug 2014, 14:20
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Mike Leaf wrote:
Jonken wrote:


Får ändå ses som något av en chansning att sätta ihop en gitarr av delar man beställt utan att veta exakta egenskaper,hur de fungerar ihop,balans osv.
Chansing såtillvida att man inte kan testa det färdiga resultatet innan man köpt och monterat allt, som man kan på en färdig gitarr i butiken.

Men jag förstår orsakerna att vilja bygga något eget, dock finns ett chansmoment där man inte kommer ifrån.

Ju mer info före en beställning = Ju mindre blir chansnings procenten.

Precis som du säger: Testmöjligheterna finns ju inte. Men min erfarenhet är att beställer man en kvalla kropp & en kvalla hals från samma ställe; tenderar delarna (kropp & hals) sync:a oftast riktigt bra ihop (bättre än på production line grejerna).
I CM's fall finns det ju en stor fördel i att det är en förhållandevis standard Tele han ämnar att bygga. Har man koll på hur balansen i en sådan är; har man koll på vilken balans man får i ett HPD-bygge med liknande specifikationer. Men det är ju klart: Ändrar man mycket i hardware vikt & trävikt; blir det ju helt klart en helt annan femma -när det gäller Ex balansen. Då blir det istället en fråga om vilken typ av balans man hellre vill ha i gitarren.

Ofta tenderar de bästa byggena bli; när man håller sig till att satsa på kvalité och endast gör ändringar på de sakerna som är viktiga. Så här: Bygger man en Tele; Bygg en Tele -och sväva inte iväg under resan för mycket; så att det i slutändan blir något annat än en Tele. Fråga gärna dig själv: Varför bygger jag ett specifikt instrument själv -istället för att köpa en färdig i butik? Svaren på denna fråga är ofta ändringarna som är de väsentliga i bygget.

Ex:
När jag byggde min senaste Butterscotch Tele; ville jag ha en lite fetare hals med 9.5" radius. Jag ville ha vintage känslan med de små, tunna banden. Jag ville att dessa små band inte skulle nötas upp för fort -och ville därför ha rostfria band. Kroppen standard 50's spec i en ask bit som hade twang/snap -och fortsatte att sjunga ut (sustaina)när en vanlig Tele kroknade. Tittar man idag på den färdigbyggda gitarren; så ser den ut som en gammal Butter -Tele. Det är inte förrän man tar upp den och lirar på den som man fattar att detta är något i hästväg av en Tele när det gäller ton & spelkänsla. När man gör någonting "rätt" åt sig själv; tenderar dessa specifikationer/ändringar/uppgraderingar -passa andra som testar gitarren. Personer som vanligtvis egentligen har någonting helt annat på sina Tele's.
En stor del av tonen kommer även från hur alla delar i gitarren är ihop skruvad. Det är väldigt vanligt att man beställer kvalla delar -och sätter ihop allt själv. Om man har 110% koll på allt; är ju detta hur lugnt & bra som helst. Men har man inte superkoll; märker man ofta efter ett tag att det inte riktigt blev så bra som det man förväntade sig...


/ Jonken


15 Aug 2014, 14:58
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Jonken wrote:
Istället för att chansa -och gå och beställa rakt av -skaffar man sig en bild över andras erfarenheter -och jämför denna bild med sin egen. All input & råd är välkomna.


Japp, så tänkte jag. Jag har byggt och mekat en del, men det finns så mycket mer erfarenhet här än jag någonsin kommer får så därför startade jag tråden. Det är ju de sådana här forum är till för. Man diskuterar sånt man är intresserad av. I bland frågar man, biland svarar man och bland tycker man o s v.

Det har redan kommit fram massor av info som kommer att hjälpa mig. Kanske kommer det ännu mer, innan tråden dör?

/CM


16 Aug 2014, 10:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Mike Leaf wrote:

Får ändå ses som något av en chansning att sätta ihop en gitarr av delar man beställt utan att veta exakta egenskaper,hur de fungerar ihop,balans osv.
Chansing såtillvida att man inte kan testa det färdiga resultatet innan man köpt och monterat allt, som man kan på en färdig gitarr i butiken.

Men jag förstår orsakerna att vilja bygga något eget, dock finns ett chansmoment där man inte kommer ifrån.


Helt sant. Men som jag tror att jag nämnde tidigare i tråden, så tänkte jag bygga istället för köpa, eftersom den tele jag vill ha inte finns att köpa färdig.

Jag vill prova på och se vad jag kan göra med en traditionell tele, men eftersom jag tycker att de är obekväma så vill jag har en mad satta urfräsningar. Jag skulle vilja ha en som är bekväm att spela på med ganska låg action, därför fill jag ha en compoundbräda, eftersom jag tror att man kan få lägre stränghöjd då, alternativ mindre rassel vid en given stränghöjd (t ex den höjd Guitar Labs kallar normal eller var det medium). Jag tycker det är trist att lägg massa pengar på bandbyten och ännu tristare att spela med gropiga och slitna band. Därför vill jag ha en med rostfria band. (Jag ska iväg med en gitarr om en stund till en lokal gitarrbyggare för bandslipning och jag har fler som bord åka med.) Jag vill ha vettiga stall på mina gitarrer och jag tror att det finns bättre lösningar för tele än det som sitter på de flesta som kommer från fabrik. Mickar har jag ingen aning om vad jag gillar, så det kommer jag nog ändå byta. O s v, o s v.

Så jag har valet att antingen skita i alla idér jag har om hur jag skulle vilja att en tele skull känna att spela på och köpa en vettig mellanklassmodell och testa., eller också chansar jag på ett bygge, eftersom jag har haft tur med tidigare byggen, men Mike Leaf har 100% rätt, det är en chansning. Det kan bli helt kass och då för man sälja med väldigt stor förlust,eller ge bort den om man inte orkar krångla på begmarknaden. Det är väl som att hänga med till travbanan. Man måste räkna med att ens spelbudget är förlorad redan i entrén, gör man inte det så ska man inte spela. (Därför spelar jag sällan när jag hänger med min travkompis till travbanan.)

/CM


16 Aug 2014, 10:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
R.U. Sirius wrote:
Musikraft har numera flera "compound radius" att välja mellan.

* 7,25 - 9,5 = ganska vettigt om man gillar liten radie (vintage-liknande)
* 10 - 12 = ganska vettigt om man gillar lite större radie (känns ungefär som en nyare 9,5 bräda)
* 10 - 14 = ja kanske, om man kör mycket solospel högt upp på halsen och gillar låg stränghöjd
* 10 - 16 = överdriven progressivitet (nästan så att jag vågar använda ordet felkonstruktion)
* 12 - 16 = ja kanske, om man gillar plattare greppbrädor

Mina påståenden baserar jag på en geometrisk kalkyl som jag gjort. Den räknar ut korrekt konisk form på greppbrädan, men kräver ingångsvärden i form av mensur (25,5" i detta fall), "string spread" vid översadel och stall för att ge korrekta värden. Eftersom jag saknar två ingångsvärden på just din (blivande) gitarr, så uttrycker jag mig lite svävande i ovanstående påståenden.

Eftersom PLEK-maskinen numera kan fräsa greppbräda, så gör vi ofta detta vid ombandningar. Jag vågar därför påstå att jag har hygglig koll på vad som blir bra avseende progressiv radie ("compound radius").

/Uffe


Intressant. Hur menar du att 10-16" är överdriven och felkonstruktion? Vad menar du blir problemet?

Min konstiga tele har just 10-16" och den har du blankslipat i er PLEK-maskin och den blev väldigt bra. Lättspelad och låg stränghöjd utan störande rassel. Det är därför jag är intresserad av att välja compound igen, fast den här gången lutar det åt Musikraft och då kan jag ju välja annat än 10-16". 10-12" eller 10-14".

Min strata från 73 har också varit hos er och fått nya rostfria band, omfräst halsficka och blivit bandslipad i PLEK-maskinen. Det blev också väldigt bra och låter precis som jag vill att en gammal strata ska låta, men kräver förvånansvärt hög stränghöjd och rasslar en hel del i banden med min spelstil, så därför är inte så sugen på att ha samma 7,25" radie på det nya teleprojektet som på den gamla stratan. Även om jag gillar rundad greppbräda, så vill jag att den här ska vara lite mer snabbspelad än stratan.

Så vad skulle du föreslå för compoundradie om man har normalt skuren sadel på en normalbred hals och ett Callaham stall eller uppdaterat stall med tre mässingsstallsadlar? 10-12? 10-14?

/CM


16 Aug 2014, 15:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
_CM_ wrote:
Mike Leaf har 100% rätt, det är en chansning. Det kan bli helt kass och då för man sälja med väldigt stor förlust,eller ge bort den om man inte orkar krångla på begmarknaden.

/CM


Så illa har jag svårt att se att det kan sluta, om du väljer kvalitetsdelar. Det är nog bara en liten risk att du inte blir nöjd. Det är bara det att om man startar ett sånt projekt för att bygga den ultimata gitarren som spelar bäst och låter bäst så vet man inte om man hamnar på 80% eller 100% av sina förväntningar.

Mycket går ju sen att kompensera för , om gitarren låter lite dovt kan man sätta andra mickar osv.

Min kommentar var mest angående att man 'inte chansar' när man bygger själv, det tycker jag nog man gör snarare än att testa och köpa en färdig produkt.
Utan att riskera något så brukar man heller inte uppnå så mycket, så friskt vågat.

_________________



16 Aug 2014, 15:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Mike Leaf wrote:
_CM_ wrote:
Mike Leaf har 100% rätt, det är en chansning. Det kan bli helt kass och då för man sälja med väldigt stor förlust,eller ge bort den om man inte orkar krångla på begmarknaden.

/CM


Så illa har jag svårt att se att det kan sluta, om du väljer kvalitetsdelar. Det är nog bara en liten risk att du inte blir nöjd. Det är bara det att om man startar ett sånt projekt för att bygga den ultimata gitarren som spelar bäst och låter bäst så vet man inte om man hamnar på 80% eller 100% av sina förväntningar.

Mycket går ju sen att kompensera för , om gitarren låter lite dovt kan man sätta andra mickar osv.

Min kommentar var mest angående att man 'inte chansar' när man bygger själv, det tycker jag nog man gör snarare än att testa och köpa en färdig produkt.
Utan att riskera något så brukar man heller inte uppnå så mycket, så friskt vågat.


Jag tycker att din förra kommentar var relevant. Det är nog många som tar sina besparingar och köper delar som ska vara fantastiska, skruvar ihop det (med eller utan erfarenhet/kunskap), för att sedan upptäcka att kompisens mex-Fender var bättre. Så jag tycker att det är viktigt att man pratar om riskerna med ett bygge. Den här kommer inte bli bäst, men förhoppningsvis bra och kul att spela på. Sen är ju i ärlighetens namn skapandeprocessen kul också, när man funderar ut hur man ska koka ihop receptet, det tror jag nog många här tycker också. :)

/CM


16 Aug 2014, 16:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Cabretta wrote:
R.U. Sirius wrote:
Musikraft har numera flera "compound radius" att välja mellan.

* 7,25 - 9,5 = ganska vettigt om man gillar liten radie (vintage-liknande)
* 10 - 12 = ganska vettigt om man gillar lite större radie (känns ungefär som en nyare 9,5 bräda)
* 10 - 14 = ja kanske, om man kör mycket solospel högt upp på halsen och gillar låg stränghöjd
* 10 - 16 = överdriven progressivitet (nästan så att jag vågar använda ordet felkonstruktion)
* 12 - 16 = ja kanske, om man gillar plattare greppbrädor

Mina påståenden baserar jag på en geometrisk kalkyl som jag gjort. Den räknar ut korrekt konisk form på greppbrädan, men kräver ingångsvärden i form av mensur (25,5" i detta fall), "string spread" vid översadel och stall för att ge korrekta värden. Eftersom jag saknar två ingångsvärden på just din (blivande) gitarr, så uttrycker jag mig lite svävande i ovanstående påståenden.

Eftersom PLEK-maskinen numera kan fräsa greppbräda, så gör vi ofta detta vid ombandningar. Jag vågar därför påstå att jag har hygglig koll på vad som blir bra avseende progressiv radie ("compound radius").

/Uffe


Det var intressant, och jag tror på ditt ord, det är ju den compound radie som Warmoth erbjuder också, du avråder i princip från denna alltså?

Nja, avråder kanske är ett starkt ord. Eller jo, jag avråder lika mycket som att köra med en konstant radie med samma mått över hela greppbrädan. Vi har väl alla spelat på (och äger) gitarrer med konstant radie och många är fantastiska instrument. Jag har spelat på (och ägt) gitarrer med 10"-16" radie på greppbrädan (Warmoth) och de har varit kanonbra.

Nej, det är väl mer det, att om man nu ska hålla på och finlira med konstruktionsdetaljer, så kan man väl göra det rätt? 10"-16" blir aldrig rätt (om man inte har en string spread vid översadeln på typ 20 mm mellan e-strängarna, och en string spread vid stallet på typ 70 mm mellan e-strängarna). Tänk också på att den koniska geometri som strängarna har, ska fortsätta ända ner till stallet. Det innebär att radien vid stallet kanske blir 18" vid stallet. Ganska platt.

När man mäter upp det så brukar det landa mellan 2-4 tum differens mellan första band och stall. Så om man ska köpa en ny hals med progressiv radie och tillverkaren erbjuder flera varianter, så kan man välja nåt annat än 10-16.

/Uffe

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


16 Aug 2014, 23:41
Profile WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
_CM_ wrote:
R.U. Sirius wrote:
Musikraft har numera flera "compound radius" att välja mellan.

* 7,25 - 9,5 = ganska vettigt om man gillar liten radie (vintage-liknande)
* 10 - 12 = ganska vettigt om man gillar lite större radie (känns ungefär som en nyare 9,5 bräda)
* 10 - 14 = ja kanske, om man kör mycket solospel högt upp på halsen och gillar låg stränghöjd
* 10 - 16 = överdriven progressivitet (nästan så att jag vågar använda ordet felkonstruktion)
* 12 - 16 = ja kanske, om man gillar plattare greppbrädor

Mina påståenden baserar jag på en geometrisk kalkyl som jag gjort. Den räknar ut korrekt konisk form på greppbrädan, men kräver ingångsvärden i form av mensur (25,5" i detta fall), "string spread" vid översadel och stall för att ge korrekta värden. Eftersom jag saknar två ingångsvärden på just din (blivande) gitarr, så uttrycker jag mig lite svävande i ovanstående påståenden.

Eftersom PLEK-maskinen numera kan fräsa greppbräda, så gör vi ofta detta vid ombandningar. Jag vågar därför påstå att jag har hygglig koll på vad som blir bra avseende progressiv radie ("compound radius").

/Uffe


Intressant. Hur menar du att 10-16" är överdriven och felkonstruktion? Vad menar du blir problemet?

Min konstiga tele har just 10-16" och den har du blankslipat i er PLEK-maskin och den blev väldigt bra. Lättspelad och låg stränghöjd utan störande rassel. Det är därför jag är intresserad av att välja compound igen, fast den här gången lutar det åt Musikraft och då kan jag ju välja annat än 10-16". 10-12" eller 10-14".

Min strata från 73 har också varit hos er och fått nya rostfria band, omfräst halsficka och blivit bandslipad i PLEK-maskinen. Det blev också väldigt bra och låter precis som jag vill att en gammal strata ska låta, men kräver förvånansvärt hög stränghöjd och rasslar en hel del i banden med min spelstil, så därför är inte så sugen på att ha samma 7,25" radie på det nya teleprojektet som på den gamla stratan. Även om jag gillar rundad greppbräda, så vill jag att den här ska vara lite mer snabbspelad än stratan.

Så vad skulle du föreslå för compoundradie om man har normalt skuren sadel på en normalbred hals och ett Callaham stall eller uppdaterat stall med tre mässingsstallsadlar? 10-12? 10-14?

/CM


Jag skulle ha köpt 10-12. Med en korrekt set-up, så kommer den att landa nånstans runt 13" vid stallet.

(Eller 7,25-9,5 om jag önskade en rundare, mer vintage-lik radie.)

/Uffe

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


16 Aug 2014, 23:49
Profile WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Jag räknade på en hyfsat standardiserad Tele och ändrar mig till att jag skulle köpt 10"-14".

Här har jag räknat på en greppbräda med 10" radie vid översadeln (band noll) och en string spread på 35,5 mm vid översadeln, samt en string spread vid stallet på 52,5 mm. (52,5 mm motsvarar ett Callaham vintage/narrow stratastall.) På de flesta telestall kan man ju välja själv lite hur brett man vill ha mellan strängarna vid stallet. Min erfarenhet är att man vill ha lite smalare än ett vintage stratastall, där ju strängarna tenderar att hamna väldigt nära kanten på greppbrädan.

Vi landar då på en radie på 13,37" vid 21:a band (och 14,79 vid stall).

Då ser det ut såhär:

Radie vid band (mm): Radie vid band (tum):
Band 0 254,00 10,00
Band 1 260,83 10,27
Band 2 267,27 10,52
Band 3 273,35 10,76
Band 4 279,09 10,99
Band 5 284,51 11,20
Band 6 289,63 11,40
Band 7 294,45 11,59
Band 8 299,01 11,77
Band 9 303,31 11,94
Band 10 307,37 12,10
Band 11 311,20 12,25
Band 12 314,82 12,39
Band 13 318,23 12,53
Band 14 321,45 12,66
Band 15 324,49 12,78
Band 16 327,36 12,89
Band 17 330,07 12,99
Band 18 332,63 13,10
Band 19 335,04 13,19
Band 20 337,32 13,28
Band 21 339,47 13,37

Stall 375,63 14,79

/Uffe

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


17 Aug 2014, 00:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
R.U. Sirius wrote:
Jag räknade på en hyfsat standardiserad Tele och ändrar mig till att jag skulle köpt 10"-14"./Uffe


Tack för nattinsatsen!

Då sätter jag en Musikraft 10-14 på inköpslistan! :)

Jag så förresten igår när jag spelade på en gitarr jag har, med lönnhals att den var kvartssågad. Så jag hade viss en med kvartssågad hals. Ska kolla stratan med, men den har det nog inte. Jag antar att Fender inte använde dyra bitar i produktionen 1973. :)

Jag får väl fundera vidare på om jag ska ha kvartssågad hals eller inte, men om det nu är så att lätt kropp och kvartssågat passar bra ihop och att tyngre kroppar funkar bättre med plansågat halsmaterial, så kanske jag ska välja kropp först och hals efter det.

/CM


17 Aug 2014, 11:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
När de gäller mickar rotar du ju i en djungel.
Lite enklare och klarare blir det om du prövar Lundgrens fina varianter. Jag har kört med hans Vintage i neck och Broadcaster i stall. En utmärkt kombination. Nu har jag våldfört mig på min hpd/egenbyggda tele och gjort en tre-pu-setup. Vintage-micken som mitten och Vertigo som neck. Låter grymt.
Seymours Jerry Donnahue är ett mkt spännande bridgealternativ. Underbart rått riv utan att bli för fet.
//Gunnar


18 Aug 2014, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Izzy wrote:
När de gäller mickar rotar du ju i en djungel.
Lite enklare och klarare blir det om du prövar Lundgrens fina varianter. Jag har kört med hans Vintage i neck och Broadcaster i stall. En utmärkt kombination. Nu har jag våldfört mig på min hpd/egenbyggda tele och gjort en tre-pu-setup. Vintage-micken som mitten och Vertigo som neck. Låter grymt.
Seymours Jerry Donnahue är ett mkt spännande bridgealternativ. Underbart rått riv utan att bli för fet.
//Gunnar


Ja mickar är en djungel. Inte minst när det är till en gitarrtyp som man aldrig har haft. Jag kommer nog att speca hela gitarren först och sätta ihop den utan mickar och sedan chansa på något av vintage-aktigaalternativen som förslagits, beroende på hur den låter akustiskt.

/CM


18 Aug 2014, 20:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Då väcker jag liv i en fyra år gammal tråd igen! :)

Efter tråden dött ut, så köpte jag mig en Baja-Tele för att ha att spela på medan jag pulade med det planerade bygget som föranledde tråden. När jag hämtade Bajan var den ganska trist, men efter att jag bytt tillbaka från sex-sadel-stallet till originalet med tre sadlar, bytt en sadel till en kompenserad och justerat den så var den så kul så att jag struntade i bygget. Det enda som jag inte var helt förtjust i, var den Mexiko-Fender-typiska tjocka plastlacken. Men den gick helt klart att leva med när den var så bra i alla andra avseenden; respons, ton, lättspelbarhet o.s.v.

Men nu har en bekant kidnappat den och vill absolut köpa den för vad de går för på Blocket, vilket är bra för honom som får en riktigt bra tele utan att krångla, för i sammanhanget småpengar.

Men det har gett mig en en anledning att dra igång teleprojektet igen och det började med att jag ropade hem en enbits MJT-kropp i förra veckan, så nu ska jag bara välja ihop resten.

Det enda som är skrivet i sten är att halsen vara i lönn och vara Music Man-behandlad. Greppbrädan har jag inte bestämt mig för men det lutar åt lönn där också eftersom jag gillade min Baja. Sadeln blir i ben och den kommer jag nog låta Åke Björnstad (Gitarrmarkaren i Gbg) fila till. Det gör han bra. Allt annat kan ändras även om jag har en del idéer.

Så om någon har idéer om kul delar så mata på i tråden. Rostad eller inte rostad hals? Det har jag heller inte bestämt. Jag gillar rostat och har en rostad hals sedan tidigare, men det kanske inte ser snyggt ut tillsammans med kroppen.

Så för att sammanfatta så har jag kommit så här långt med receptet:

- Kropp: Swamp Ash från MJT är inköpt.
- Hals: Lönn - Rostad eller inte rostad?
- Halsprofil: Gibson 59. Dels har jag det på det gitarrer jag spelar mest på, men den bästa telen jag spelat på hade det också.
- Greppbräda: Oklart, lönn, rosewood eller ebenholz. Lönn ligger bäst till. Ebenholz är nog lite väl kostsamt den här gången, men fortfarande ett alternativ eftersom jag gillar det på LPC och Gretsch.
- Radie: Det lutar åt compound, annars blir 10" som är nära 9,5" som jag hade på min Baja.
- Band: Rostfria 6150 har jag nog bestämt mig för eftersom den bästa telen jag spelat på hade det.
- Behandling av halsens baksida: Spikat, det blir Music Man-behandling. (d v s olja och vax) Huvudet lackas för att dekalen ska se snygg ut. Nej, den ska inte falskloggas.
- Stall: Tre mässingsadlar och string-through är spikat, men inget annat. Tunn eller tjock stallplatta? Material? Är det alltid en fördel med tjockare gods i stallbasplattan, eller gjorde Leo rätt direkt? Extra skruvar i framkant verkar smart. Eller?
- Mekanik: Någon form av klassisk Kluson. Antagligen något bra från Gotoh. Antingen vanliga vintagevarianter eller Rock-Solid.
- Mickar: Väldigt oklart. Men klassisk teleform på stallmicken som ska vara single coil. Helst teleform på halsmicken också av utseendeskäl, men jag kan tänka mig andra former. Jag har ingen aning om om det finns telemickar som funkar i halsläget som inte är muddiga och bastunga som många tele-telemickar är. Vad som däremot är bestämt är att mickarna ska vara tillverkade i USA eller Europa och att beg funkar fint.

Ljudambition: En ganska distinkt och ganska middig rocktele med bra bottenpunch som aldrig kommer att att användas till helt rena ljud. Strängdefinition och tydlighet är viktigt. Den ska låta VRÄNGGG! :)

Eftersom kronan är svag nu så kan jag inte bara mata på med alla dyra tillval utan kommer att prioritera hårt. Halsen får till exempel byggas av Warmoth, eftersom priset blir för högt för mig den här gången hos t ex Musikraft. Men samtidigt vill jag inte vara dumsnål, så det gäller att hitta en bra balans. Men jag har köpt en del halsar av Warmoth genom åren och de har alla varit väldigt bra på alla sätt.

För att göra tråden lite roligare så lägger jag upp en bild på kroppen här. Det är som sagt den enda del jag köpt till bygget hittills.

Attachment:
BlondTele6.jpg [98.98 KiB]
Not downloaded yet


24 Jul 2018, 17:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Kul att du genomför detta nu. Det är aldrig för sent... :-)

Jag valde till min MJT dessa stallsadlar då jag irriterar mig på att inte kunna intonera bra. De är lite trassliga att ställa men det blir väldigt bra när man pillat en stund. Och de ser bra ut.

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=57_174&products_id=1210

Klart du ska ha rostad hals om du gillar det!

När startar mickdiskussionen? :-)


25 Jul 2018, 06:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
CarlM wrote:
Då väcker jag liv i en fyra år gammal tråd igen! :)

Efter tråden dött ut, så köpte jag mig en Baja-Tele för att ha att spela på medan jag pulade med det planerade bygget som föranledde tråden. När jag hämtade Bajan var den ganska trist, men efter att jag bytt tillbaka från sex-sadel-stallet till originalet med tre sadlar, bytt en sadel till en kompenserad och justerat den så var den så kul så att jag struntade i bygget. Det enda som jag inte var helt förtjust i, var den Mexiko-Fender-typiska tjocka plastlacken. Men den gick helt klart att leva med när den var så bra i alla andra avseenden; respons, ton, lättspelbarhet o.s.v.

Men nu har en bekant kidnappat den och vill absolut köpa den för vad de går för på Blocket, vilket är bra för honom som får en riktigt bra tele utan att krångla, för i sammanhanget småpengar.

Men det har gett mig en en anledning att dra igång teleprojektet igen och det började med att jag ropade hem en enbits MJT-kropp i förra veckan, så nu ska jag bara välja ihop resten.

Det enda som är skrivet i sten är att halsen vara i lönn och vara Music Man-behandlad. Greppbrädan har jag inte bestämt mig för men det lutar åt lönn där också eftersom jag gillade min Baja. Sadeln blir i ben och den kommer jag nog låta Åke Björnstad (Gitarrmarkaren i Gbg) fila till. Det gör han bra. Allt annat kan ändras även om jag har en del idéer.

Så om någon har idéer om kul delar så mata på i tråden. Rostad eller inte rostad hals? Det har jag heller inte bestämt. Jag gillar rostat och har en rostad hals sedan tidigare, men det kanske inte ser snyggt ut tillsammans med kroppen.

Så för att sammanfatta så har jag kommit så här långt med receptet:

- Kropp: Swamp Ash från MJT är inköpt.
- Hals: Lönn - Rostad eller inte rostad?
- Halsprofil: Gibson 59. Dels har jag det på det gitarrer jag spelar mest på, men den bästa telen jag spelat på hade det också.
- Greppbräda: Oklart, lönn, rosewood eller ebenholz. Lönn ligger bäst till. Ebenholz är nog lite väl kostsamt den här gången, men fortfarande ett alternativ eftersom jag gillar det på LPC och Gretsch.
- Radie: Det lutar åt compound, annars blir 10" som är nära 9,5" som jag hade på min Baja.
- Band: Rostfria 6150 har jag nog bestämt mig för eftersom den bästa telen jag spelat på hade det.
- Behandling av halsens baksida: Spikat, det blir Music Man-behandling. (d v s olja och vax) Huvudet lackas för att dekalen ska se snygg ut. Nej, den ska inte falskloggas.
- Stall: Tre mässingsadlar och string-through är spikat, men inget annat. Tunn eller tjock stallplatta? Material? Är det alltid en fördel med tjockare gods i stallbasplattan, eller gjorde Leo rätt direkt? Extra skruvar i framkant verkar smart. Eller?
- Mekanik: Någon form av klassisk Kluson. Antagligen något bra från Gotoh. Antingen vanliga vintagevarianter eller Rock-Solid.
- Mickar: Väldigt oklart. Men klassisk teleform på stallmicken som ska vara single coil. Helst teleform på halsmicken också av utseendeskäl, men jag kan tänka mig andra former. Jag har ingen aning om om det finns telemickar som funkar i halsläget som inte är muddiga och bastunga som många tele-telemickar är. Vad som däremot är bestämt är att mickarna ska vara tillverkade i USA eller Europa och att beg funkar fint.

Ljudambition: En ganska distinkt och ganska middig rocktele med bra bottenpunch som aldrig kommer att att användas till helt rena ljud. Strängdefinition och tydlighet är viktigt. Den ska låta VRÄNGGG! :)

Eftersom kronan är svag nu så kan jag inte bara mata på med alla dyra tillval utan kommer att prioritera hårt. Halsen får till exempel byggas av Warmoth, eftersom priset blir för högt för mig den här gången hos t ex Musikraft. Men samtidigt vill jag inte vara dumsnål, så det gäller att hitta en bra balans. Men jag har köpt en del halsar av Warmoth genom åren och de har alla varit väldigt bra på alla sätt.

För att göra tråden lite roligare så lägger jag upp en bild på kroppen här. Det är som sagt den enda del jag köpt till bygget hittills.

Attachment:
BlondTele6.jpg

Precis en sådan kropp, färg och allt, köpte jag från MJT för några år sedan. den har gulnat lite samt blivit lite "fulrelicerad" av undertecknad. Min fick överta en -78 Fender hals med lite fetare band, samt potar från -78:an, kompenserade mässingsadlar (kommer ej ihåg varifrån), stallplatta från -78.an samt Nocaster 51 mickar.

Ekipaget väger 3038 gram och låter öppet och med en akustiskt rik ton. I framtiden vill jag testa med en fetare lönnhals. Tycker lönn är snyggare på Telecaster.

Lycka till!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Jul 2018, 07:34
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Trevligt att du är på G igen med ditt Tele-bygge!

En bra Tele ska ha en smiskande distinkt ton. Det är detta som är grunden till det där berömda "twanget". Twang har (tillskillnad mot vad så många tror) mindre att göra med el & mickar; utan mer med med hur vilka mickar man än har -matas. Dvs väljer man en Tele variant med distinktare träslag -och bra hårdvara: Betalar man en slant mer; men man får också en riktig Tele.

De som spelat på en riktigt bra och distinkt Tele: Kan ganska direkt relatera till skillnaderna. Det är typ folk som spelat länge på olika Teles -tills de spelat på en som är riktigt, riktigt bra. Detta samtidigt som de flesta tror att en Tele är bara en Tele. Dvs; bara det ser ut som en Tele = Då är/låter det Tele.

Exempel på material som gör en Tele distinktare/twangigare:

- Ask kropp (Nord eller swamp)
- Lönn hals (en bits, enekltverkande T/R med skunk stripe)
- Stall av vintage typ i plåt
- Härdare sadel ämne
- Rostfria band
- Stämskruvar av icke taskig kvalitet.


Man kan investera i allt ovanstående -och ändå få byxorna nerdragna av en vintage Fender Butterscotch Telecaster. (För dessa tingestar är verkligen bra rakt av.) Men siktar man ännu högre; är det av yttersta vikt -att alla delar man skall ha ihop till sitt instrument: Verkligen sätts ihop korrekt. Och just på en gitarr av Tele typ; är detta lite knivigare än man tror.

Precis som på vilket annat stränginstrument som helst handlar grunden om kontakt ytor. Hur bra kontakt finns det egentligen mellan delarna man skruvar ihop? Här är en lista på de mest klassiska felen:

- Har beställt en lackad kanon kropp och en lackad kanon hals. Hur plan är egentligen botten i halsfickan (lackrester) -och hur plan är egentligen den fint lackade, och buffade fäst ytan på halsen?
- Skruvat fast halsen i kroppen -och strängarna spårar inte korrekt över brädan. E-strängarnas avstånd ut till bandkant över högsta bandet är olika: Ena strängen ligger riktigt nära brädans kant och den andra mycket längre ifrån?
- Vid montering av hals blir radius arcen på brädan högre på diskantsidan -och lägre på bassidan; sett mot ytan på kroppen. Detta är standard Tele konstruktion. Vill jag hadet så; eller vill jag ha det jåmnt och rakt? (Grymt viktig fråga för spelkomfort och fuktion.)
- Måste shimsa halsen för rätt tilt-vinkel till kroppen. Varför har jag inte någon balle i AK-tonen i gitarren?
- Ska själv montera en översadel i halsen -och botten i skåran är radius rundad: Hur bra kontakt mot halsen kommer min sadel egentligen att ha?
- Att montera ett vintage stall på en kropp är ju en tok-baggis egentligen. Men när jag skruvar dit den lyfter stallets framsida från kroppen. -Hur plan är egentligen den relicerade ytan på kroppen + Tele stallets undersida?

Har man koll på dessa saker och bygger med hyggligt material ger både den distinkta Tele tonen av översta hyllan -samt korrekta funktionen och ergonomin i instrumentet. Har man kommit så här långt låter och känns i princip de flesta micktyper och annat man väljer till hur bra som helst i gitarren. Den kommer att vara och kännas som solid arbetshäst -som alltid är "där" när man plocka upp den. Att vrida tonkontrollen i botten -gör endast gitarrens sound varm och krämig -men aldrig "muddig". AK-tonen i instrumentet är så stabil att den fixar utan problem att alla musikgenrer och dess sound; samt att nålen på stämaparaten är hur stabil som helst.

Lite om personlig bygg riktning, tycke och smak:

Personligen har jag fyra stycken Tele byggen som jag använder konstant. Dock den enda egentliga gemensamma nämnaren i dessa gitarrer är att de har ett absolut himmelsrikt bra AK-sound. Detta och att de har en kroppsform som en Tele:

- En nordask bakelit blackguard Tele -med lönnbräda. Rostfria band, bensadel, '51 Nocaster -mickar.
- En Honduras mahogany Tele -med PaoFerro bräda. Nickelband, bensadel, TV Jones filtertron Classic+ stallmick.
- En hollow mahogany kropp/lönntopp (F-hål) -med lönn/RW bräda. 2 x P 90-mickar.
- En nordask Tele -med lönnbräda. 2 x Seymour Duncan Hotrail mickar.

Vad jag försöker och säga med detta är att den riktiga Tele tonen nämnt högre upp i detta inlägg kan med framgång användas på olika sätt; beroende på vad man är ute efter att uppnå med sitt instrument. Den akustiska strängakaraktären i en tele är så specifik och distinkt att den skiner igenom det mesta -om man inte slarvat med grundkonstruktionen. Men av erfarenhet påstar jag att det är smartast att "tänka Tele" när man bygger en sådan. En annan sak som kännetecknar en Tele; är att hur mickarna sitter fast:

- Ena i samma plåt som stallet.
- Den andra direkt i kroppen.

Detta medför att att instrumnetet får EVH-effekten. Mickarnas karaktär blir en annan om de sitter fast där de kan plocka upp instrumentets vibrationer också. På samtliga av mina 4 Teles sitter mickarna fast i kroppen -eller i stallplattan.

Har även haft Teles i alternativa träslag -med modernare Telestall. Samt Teles med mickar upphänga i plekor och i mickramar. Alla dessa har jag gjort mig av med för länge sedan. Tonmässigt blir detta bara pinsamt iriterande -med ribban för vad en Tele ska göra är någonting annat för mig. Det är precis samma sak med många andra: Har man upplevt riktig Tele ton en gång; finns det inget komplement till det: Typ: Antingen det -eller så kan det få vara...

Skall man bygga sig en kick azz -Tele; bör man inte ha bråttom och snålas med det. Det kostar bara en massa pengar -som i slutändan inte ger en bättre Tele; än en bättre variant man hade kunnat köpa beggad på annons. När man har sitt bygge färdigt SKA det vara euforin av "-Whatta FUCK hur attans bra den jäveln är!!!". Inte bara det: Det skall vara samma sak varje gång man plockar upp gitarren 1 och 2 år senare. Man vet lixom vad det är som man har -och att man verkligen älskar att lira på det. Dessa instrument tenderar även att se bättre ut med åren -när de blir naturligt slitna. Bra Teles är keepers... Som tur är -är inte något av de riktigt bra träslagen till en ask/lönn Tele CITES listade ännu. Så det gäller att passa på medan man kan...


/ Jonken


25 Jul 2018, 11:48
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Många bra synpunkter och tips. Delar det mesta.
Som tillägg: Min erfarenhet av alla mina byggen och hpd-projekt är att ingen gitarr blivit riktigt bra direkt, utan det har krävts filande och meckande, justering av hals och halsficka, att verkligen vara noga med montering, vinklar osv. Därtill filande på band och greppbräda, runda kanter, pollera. Gärne även en Plek. Och speltid. Sen blommar instrumentet.
//Gunnar


25 Jul 2018, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
En fundering kring det här med pickuper monterade i kroppen:
Vad använder ni för skruvar till detta? (Länka gärna till typ GMF eller Gitarrdelar... ;) )
Är det samma för både singlecoil och humbucker?
Fjädrar/gummislang?
Mellanlägg för att slippa ev mikrofoni?

Har länge varit sugen på ett supertele-HPD-bygge, det blev knappast bättre av denna tråd... :P

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


25 Jul 2018, 12:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Tom-Andrew wrote:
En fundering kring det här med pickuper monterade i kroppen:
Vad använder ni för skruvar till detta? (Länka gärna till typ GMF eller Gitarrdelar... ;) )
Är det samma för både singlecoil och humbucker?
Fjädrar/gummislang?
Mellanlägg för att slippa ev mikrofoni?

Har länge varit sugen på ett supertele-HPD-bygge, det blev knappast bättre av denna tråd... :P

För Humbucker:
Skruvtypen du använder kan vara en vanlig humbuckerram skruv. De finns i olika längder. Längden på skruven har att göra med vilken typ av mick du skall montera. Bland humbuckers är de vanligaste alternativen; shortlegged (Typ Seymour Duncan TB och standard DiMarzio -mickar etc) -och longlegged (Gibson PAF-mickar). Man vill ju inte skruva igenom gitarrkroppen.

Här https://www.gmf.se/screws-springs/humbuckerramskruv hos bla GMF hittar du olika längder och nyanser av humbuckerramskruvar.

För att använda dessa skruvar; måste du fila upp -och förstora infästningshålen i mickarnas basplatta. Detta innebär att jängorna för vanlig övermontering ryker. På Duncans Trembucker-mickar hittar man 6 st hål. Dessa är kanon att köra 4-punktsupphängning på kanthålen -och lämna mittenhålen orörda.
Man kan också köra med fetare skruvar av samma typ Fender P och Jazz -basar. Dock måste dessa vara kortare. Denna typ är stabilare -och man behöver inte vara lika försiktig med jängorna när man skruvar. Dessa skruvar måste man hitta själv hos diverse skruvförsäljare. Även 12 mm mekanikskruv funkar om mick benen hamnar nära monteringsytan: https://www.gmf.se/screws-springs/machinehead-screws

För Singlecoil:
Likadana som ovanstånde funkar även för SC-mickar. Och de gör detta utan att skada jängörna. Men vill man köra lite bastantare -kan man förstora upp hålen och själv och använda skruvar som man ofta hittar i mick/pleka upphängningen på aftermarket Strator. Dessa skruvar har en sjävborrande topp.

Hemligheten med att med att fästa mickar woodmount på detta sätt är att få fast mickarna ordentligt. Annars är detta bara ett onödigt bök -för väldigt lite tonal extranytta. För att få detta kan man som EVH helt enkelt skruva fast micken kloss i kroppen utan fjädrar. Men vill man ha justeringsmöjligheter för micken; måste man köra med fjädrar. Och här kommer fjädrarna att spela en betydligt större roll -jämfört med traditionell övermontering. Ju mer man kan få fjädrarna att trycka mickens basplatta mot skruvhuvet = Desto bättre. Detta ställer därför även krav på skruvarna -samt hur mycket de har bottnat i kroppen. Kör man med humbuckerramskruvar -rekomenderar jag inte allt för styva fjädrar. Det är väldigt lätt att fucka up jängorna i dessa skruvar. Vill man köra hårigare infästningar = hitta istället skruvar i stål -eller bättre metall. Dessa skruvar innebär lite större hål i mickens basplatta; men då tonar och funkar det bäst.

Dessa saker innebär ofta en ökad risk för mikrofoni. Detta ställer hårdare krav på mickarnas vaxning -eller annan form av lindningsförslutning/säkring. Skumgummi av typen man får med i paketet när man köper nya mickar är också bra. Detta kan man klippa till ganska vackert så att den täcker golvytan i mickkammaren på ett fint sätt. Mickmonterigsskruvarna är det bara att punkta igenom skumgummit.

...Skruva inte in skruvar i kroppen utan att ha både förborrat -och provskruvat utan mick först. Skruvarna skall inte gå tok tungt -men inte heller för lätt. (Borrtjocklek efter skruvarnas axeltjocklek -innanför jängorna är ett väldigt bra utgångsläge.) Passa på att optimera rätta mickvinklar -gentemot strängarna i samband med förborrningen.


/ Jonken


25 Jul 2018, 15:34
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Izzy wrote:
Kul att du genomför detta nu. Det är aldrig för sent... :-)

Jag valde till min MJT dessa stallsadlar då jag irriterar mig på att inte kunna intonera bra. De är lite trassliga att ställa men det blir väldigt bra när man pillat en stund. Och de ser bra ut.

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=57_174&products_id=1210

Klart du ska ha rostad hals om du gillar det!

När startar mickdiskussionen? :-)


Tack för tipsen. Jo, det lutar åt rostat igen, trots merkostnaden...

Mickar behöver nog en egen tråd. Jag startar nog en snart även om jag tror att jag har bestämt mig.


26 Jul 2018, 16:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Polytone wrote:
Precis en sådan kropp, färg och allt, köpte jag från MJT för några år sedan. den har gulnat lite samt blivit lite "fulrelicerad" av undertecknad. Min fick överta en -78 Fender hals med lite fetare band, samt potar från -78:an, kompenserade mässingsadlar (kommer ej ihåg varifrån), stallplatta från -78.an samt Nocaster 51 mickar.

Ekipaget väger 3038 gram och låter öppet och med en akustiskt rik ton. I framtiden vill jag testa med en fetare lönnhals. Tycker lönn är snyggare på Telecaster.

Lycka till!


Tack. Kul att du är nöjd med ditt snarlika Fender/MJT-bygge! 3038 gram låter bekväm för mig som spelare mest på normaltunga (solida) Les Pauler.


26 Jul 2018, 16:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Tom-Andrew wrote:

Har länge varit sugen på ett supertele-HPD-bygge, det blev knappast bättre av denna tråd... :P


Kör hårt! Men det kostar nu när svenska kronan är på Zimbabwe-vivå.


26 Jul 2018, 16:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Jonken wrote:
Trevligt att du är på G igen med ditt Tele-bygge!

En bra Tele ska ha en smiskande distinkt ton. Det är detta som är grunden till det där berömda "twanget". Twang har (tillskillnad mot vad så många tror) mindre att göra med el & mickar; utan mer med med hur vilka mickar man än har -matas. Dvs väljer man en Tele variant med distinktare träslag -och bra hårdvara: Betalar man en slant mer; men man får också en riktig Tele.

De som spelat på en riktigt bra och distinkt Tele: Kan ganska direkt relatera till skillnaderna. Det är typ folk som spelat länge på olika Teles -tills de spelat på en som är riktigt, riktigt bra. Detta samtidigt som de flesta tror att en Tele är bara en Tele. Dvs; bara det ser ut som en Tele = Då är/låter det Tele.

Exempel på material som gör en Tele distinktare/twangigare:

- Ask kropp (Nord eller swamp)
- Lönn hals (en bits, enekltverkande T/R med skunk stripe)
- Stall av vintage typ i plåt
- Härdare sadel ämne
- Rostfria band
- Stämskruvar av icke taskig kvalitet.


Man kan investera i allt ovanstående -och ändå få byxorna nerdragna av en vintage Fender Butterscotch Telecaster. (För dessa tingestar är verkligen bra rakt av.) Men siktar man ännu högre; är det av yttersta vikt -att alla delar man skall ha ihop till sitt instrument: Verkligen sätts ihop korrekt. Och just på en gitarr av Tele typ; är detta lite knivigare än man tror.

Precis som på vilket annat stränginstrument som helst handlar grunden om kontakt ytor. Hur bra kontakt finns det egentligen mellan delarna man skruvar ihop? Här är en lista på de mest klassiska felen:

- Har beställt en lackad kanon kropp och en lackad kanon hals. Hur plan är egentligen botten i halsfickan (lackrester) -och hur plan är egentligen den fint lackade, och buffade fäst ytan på halsen?
- Skruvat fast halsen i kroppen -och strängarna spårar inte korrekt över brädan. E-strängarnas avstånd ut till bandkant över högsta bandet är olika: Ena strängen ligger riktigt nära brädans kant och den andra mycket längre ifrån?
- Vid montering av hals blir radius arcen på brädan högre på diskantsidan -och lägre på bassidan; sett mot ytan på kroppen. Detta är standard Tele konstruktion. Vill jag hadet så; eller vill jag ha det jåmnt och rakt? (Grymt viktig fråga för spelkomfort och fuktion.)
- Måste shimsa halsen för rätt tilt-vinkel till kroppen. Varför har jag inte någon balle i AK-tonen i gitarren?
- Ska själv montera en översadel i halsen -och botten i skåran är radius rundad: Hur bra kontakt mot halsen kommer min sadel egentligen att ha?
- Att montera ett vintage stall på en kropp är ju en tok-baggis egentligen. Men när jag skruvar dit den lyfter stallets framsida från kroppen. -Hur plan är egentligen den relicerade ytan på kroppen + Tele stallets undersida?

Har man koll på dessa saker och bygger med hyggligt material ger både den distinkta Tele tonen av översta hyllan -samt korrekta funktionen och ergonomin i instrumentet. Har man kommit så här långt låter och känns i princip de flesta micktyper och annat man väljer till hur bra som helst i gitarren. Den kommer att vara och kännas som solid arbetshäst -som alltid är "där" när man plocka upp den. Att vrida tonkontrollen i botten -gör endast gitarrens sound varm och krämig -men aldrig "muddig". AK-tonen i instrumentet är så stabil att den fixar utan problem att alla musikgenrer och dess sound; samt att nålen på stämaparaten är hur stabil som helst.

Lite om personlig bygg riktning, tycke och smak:

Personligen har jag fyra stycken Tele byggen som jag använder konstant. Dock den enda egentliga gemensamma nämnaren i dessa gitarrer är att de har ett absolut himmelsrikt bra AK-sound. Detta och att de har en kroppsform som en Tele:

- En nordask bakelit blackguard Tele -med lönnbräda. Rostfria band, bensadel, '51 Nocaster -mickar.
- En Honduras mahogany Tele -med PaoFerro bräda. Nickelband, bensadel, TV Jones filtertron Classic+ stallmick.
- En hollow mahogany kropp/lönntopp (F-hål) -med lönn/RW bräda. 2 x P 90-mickar.
- En nordask Tele -med lönnbräda. 2 x Seymour Duncan Hotrail mickar.

Vad jag försöker och säga med detta är att den riktiga Tele tonen nämnt högre upp i detta inlägg kan med framgång användas på olika sätt; beroende på vad man är ute efter att uppnå med sitt instrument. Den akustiska strängakaraktären i en tele är så specifik och distinkt att den skiner igenom det mesta -om man inte slarvat med grundkonstruktionen. Men av erfarenhet påstar jag att det är smartast att "tänka Tele" när man bygger en sådan. En annan sak som kännetecknar en Tele; är att hur mickarna sitter fast:

- Ena i samma plåt som stallet.
- Den andra direkt i kroppen.

Detta medför att att instrumnetet får EVH-effekten. Mickarnas karaktär blir en annan om de sitter fast där de kan plocka upp instrumentets vibrationer också. På samtliga av mina 4 Teles sitter mickarna fast i kroppen -eller i stallplattan.

Har även haft Teles i alternativa träslag -med modernare Telestall. Samt Teles med mickar upphänga i plekor och i mickramar. Alla dessa har jag gjort mig av med för länge sedan. Tonmässigt blir detta bara pinsamt iriterande -med ribban för vad en Tele ska göra är någonting annat för mig. Det är precis samma sak med många andra: Har man upplevt riktig Tele ton en gång; finns det inget komplement till det: Typ: Antingen det -eller så kan det få vara...

Skall man bygga sig en kick azz -Tele; bör man inte ha bråttom och snålas med det. Det kostar bara en massa pengar -som i slutändan inte ger en bättre Tele; än en bättre variant man hade kunnat köpa beggad på annons. När man har sitt bygge färdigt SKA det vara euforin av "-Whatta FUCK hur attans bra den jäveln är!!!". Inte bara det: Det skall vara samma sak varje gång man plockar upp gitarren 1 och 2 år senare. Man vet lixom vad det är som man har -och att man verkligen älskar att lira på det. Dessa instrument tenderar även att se bättre ut med åren -när de blir naturligt slitna. Bra Teles är keepers... Som tur är -är inte något av de riktigt bra träslagen till en ask/lönn Tele CITES listade ännu. Så det gäller att passa på medan man kan...


/ Jonken


Tack för alla braiga råd Jonken!

1. Redan Baja-Telen som bygget ska ersätta uppfyller det mesta på din kravspec och det här bygget kommer att uppfylla alla punkter:

- Ask kropp (Nord eller swamp) - Japp, swamp ash, en bit.
- Lönn hals (en bits, enekltverkande T/R med skunk stripe) - Yes, Warmoth lönn en bit, enkelverkande TR med skunk stripe. Antagligen rostad också.
- Stall av vintage typ i plåt - Det får det bli. Har inte bestämt modell än. Kanske Joe Barden, eftersom det har kompenserade sadlar, verkar välgjort och ligger bra till i pris: https://www.thomann.de/se/allparts_joe_barden_bridge_n.htm
- Härdare sadel ämne - Gitarrmakarn Åke Björnstad i Jöttebörj får skära en bensadel åt mig. De han monterat på mina strator har get ett imponerande lyft.
- Rostfria band - Jajjamän, 6150 blir det nog eftersom det kändes bra på en tele jag verkligen gillade.
- Stämskruvar av icke taskig kvalitet. - Det lutar åt vanliga vintage Gotoh Kluson. De som Warmoth säljer om inte det finns något som är väsentligt bättre tonmässigt. http://www.warmoth.com/Vintage-Tuners-Set-of-6-Left-Side-Chrome-P966C728.aspx

2. Passformen i hals fickan är förstås extremt viktigt om man vill se till att vibrationerna ska kunna passera där. De Wildwood-tillverkade kropparna håller väldigt hög kvalitet och Warmoth-halsarna brukar också vara väldigt exakta, så det kommer nog att bli ett bra förband. Men det är lite väldigt tunna cellulosalackrester i nederkant på halsfickan (se bild nedan). Hur ska manbäst ta bort dem. Ska man sickla försiktigt med rakblad eller liknande, eller ska man använda sandpapper eller möjligen stålull?

Attachment:
File comment: Bild på halsficka
BlondTele_halsfickezoom.jpg.png
BlondTele_halsfickezoom.jpg.png [ 98.22 KiB | Viewed 7402 times ]


4. Vilket värde gillas på tonkontrollen? Är det bara att googla fram standard Fender, eller är något annat att föredra? (Det blir något ganska 50-tals-tele-typiskt i mickväg.)


26 Jul 2018, 17:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Izzy wrote:
Många bra synpunkter och tips. Delar det mesta.
Som tillägg: Min erfarenhet av alla mina byggen och hpd-projekt är att ingen gitarr blivit riktigt bra direkt, utan det har krävts filande och meckande, justering av hals och halsficka, att verkligen vara noga med montering, vinklar osv. Därtill filande på band och greppbräda, runda kanter, pollera. Gärne även en Plek. Och speltid. Sen blommar instrumentet.
//Gunnar


Halsen på förra sommarens stratabygge känns lite vass i nederkant trots att bandstavarna inte sticker ut, så jag antar att lösningen är att runda både greppbräda och band lite grann i nederkant. Som tur är har jag inte behandlat den eftersom den är i rostad lönn, med rose-bräda, så det det går ju att fixa till.

Bandoptimering med eller utan hjälp av robot är alltid en bra idé, även om man kanske inte har råd att låta alla sina gitarrer åka på gitarr-spa. Men jag kommer nog att skicka iväg en gitarr då och då på optimering. Jag har blivit lika nöjd varje gång (med ett undantag, som en annan gitarrtekniker fixade till senare).

Mitt förra telebygge (Warmoth+Warmoth) som jag byggde för 12-13 år sedan var hos just GutiarLabs för optimering och blev vansinnigt bra. Jag tog fram den igår och spelade framför TV och log för mig själv. :)


26 Jul 2018, 17:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
CarlM wrote:
Tack. Kul att du är nöjd med ditt snarlika Fender/MJT-bygge! 3038 gram låter bekväm för mig som spelare mest på normaltunga (solida) Les Pauler.

Ja, den är onekligen bekväm. Här kommer en liten bild på den.


Attachments:
IMG_6569.JPG
IMG_6569.JPG [ 65.82 KiB | Viewed 7391 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
26 Jul 2018, 19:13
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Flott! :)


26 Jul 2018, 22:30
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 93 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.