View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:53



Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Så småningom vill jag ha en riktigt bra, lättspelad och bekväm tele som i grund och botten har 50-talsspecar, men med några specialare för att passa mig perfekt, så då går tyvärr Fender bort och de måste bli hpd. Så jag tänkte stämma av med er här om hur man kan få ihop receptet.

Den ska alltså ha lönn/lönn-hals och askkropp och alla komponenter ska vara så bra som möjligt inom rimliga gränser..

Jag har köpt en del från Warmoth genom åren och är helnöjd med allt som kommer därifrån, men jag har även tittat på USACG och Musikraft. De andra två är dyrare och USAGC har lite egna former, så det lutar åt Warmoth, om ingen annan har något förslag:

Jag har aldrig köpt någon "quatersawn” hals förrut, men det antar jag är en bra idé. Eller? Nu när Warmoth erbjuder nitrolack på halsarna så funderar jag på att köpa den färdiglackerad i tintad nitro. Det blir billigare och smidigare än att lackera lokalt. Eller är det en dum idé?

Banden ska vara rostfria och antagligen medium-jumbo. Compound radius har jag på den lite udda tele jag har idag och det blev bra, eller finns det någon anledning att välja en konstant radie?

Kroppen ska vara i lätt ask och antagligen i en bit. (kroppen på den tele jag har är i enbits-al), eller finns det någon anledning att välja en tvåbitskropp?

Urfräsning för mage och arm a’la strata vill jag ha, men jag behåller nog hälen enligt orignalspec för säkerhets skull. Tonen kanske påverkas om man väljer avfasad “häl” (contoured heel)?

När det gäller lackeringen, så lackerar Warmoth nu för tiden tunnare än tidigare om jag förstått det rätt. Men lackar inte med nitro som jag normalt föredrar, men samtidigt så är det smidigt att få den färdiglackerad. Så här är jag lite osäker. (Den ska för övrigt vara vitbetsad, utan relegering.) Synpunkter?

Mekaniken antar jag blir standard Kluson. Det är väl inte så mycket annat att fundera på eller? Eller finns det olika bra vintage-Kluson?

I andra ändan är det intressantare. Jag har Callaham på stratan och är nöjd med förbättringen jag fick av den, så det lutar åt Callahams telestall, men jag har tittat på Glendale också. Vad gillar ni för tele-stall? Det måste inte vara vintage-korrekt, men jag föredrar ett klassiskt utseende med tre mässingssadlar.

Resten är inga konstigheter. Bra pottar och bra switch, electrosocket, mattsvart pleka och standard rattar.

Just det, mickar vet jag inte vad jag ska ha. Den är tänkt som en rocktele, men jag vet inte om jag ska han något i stil med Duncan QP i stallet, eller om det är smartare att välja något mer vintageaktigt? Halsmicken vill jag ha med traditionellt utseende, d v s med kåpa. Jag har aldrig haft någon normal tele, men har hört att det är svårt med telehalsmickar. Vad väljer man här om man vill att det ska vara tydligt och inte muddigt.

Mickar kan man ju alltid hålla på att labba med senare, men det andra behöver jag få ordning på från början.

Tack på förhand! :)

/CM


Last edited by CarlM on 24 Jul 2018, 18:55, edited 1 time in total.



10 Aug 2014, 23:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
http://www.youtube.com/watch?v=Xd1cPwb_ViU


11 Aug 2014, 06:31
Profile
User avatar

Joined: 02 Jul 2010, 00:39
Posts: 1130
Location: Umeå
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
SD quarter pounder har jag haft i några tele och de närmar sig P90 med mkt. midrange punch, bra om man gillar det men det blir lite för mkt. av det goda om du är ute efter klassiskt telesound.

_________________
/Garagegitarrist med framtiden bakom mig


11 Aug 2014, 09:40
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
bummer wrote:
http://www.youtube.com/watch?v=Xd1cPwb_ViU


Kul gitarr, men lite väl långt från min spec ovan, eftersom den i klippet har al-kropp, saknar urfräsning för arm a'la strata, har fel stalltyp, fel typ av mickar, bindning och modern låsbar mekanik.

Den tele jag har har al-kropp med standardform utan urfräsningar för arm och mage och hals helt i rosewood. Det jag vill ha är mer som en klassisk 50-talsvariant med ask-kropp och hals helt i lönn. Men samtidigt ångrar jag att jag inte beställde den kroppen med urfräsning för arm och mage a'la strata, så det vill jag absolut ha den här gången. Och när jag väl slantar upp, så vill jag att den ska vara vitbetsad (kritvit) med svart pleka.

Jag skulle gärna köpt Fender, inte minst eftersom de går att sälja om man skulle vilja det. HPD, får man aldrig något betalt för, oavsett kvalitet om man inte är känd byggare eller tekniker. Men det får jag stå ut med om jag ska få den som jag vill. Att beställa CS med mina spexar hamnar långt bortom min budget.

/CM


11 Aug 2014, 10:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
P90 wrote:
SD quarter pounder har jag haft i några tele och de närmar sig P90 med mkt. midrange punch, bra om man gillar det men det blir lite för mkt. av det goda om du är ute efter klassiskt telesound.


Jag vet inte riktigt vad jag vill ha men jag vet att Springsteen körde med det på låten Human Touch och det låter bra. Annars misstänker jag att jag kommer vara aktiv på begmarknaden ett tag tills jag hittat rätt mickar om jag inte har tur och hittar något jag gillar direkt. QP dyker upp då och då och är inte särskilt dyra.

Den tele jag har idag har P90 i halsen (SD Vintage Soapbar) och en SD P-Rails Plus i stallet. Men den ska få Gretsch Filtertron eller TV Jones Classic istället, men den nya ska vara lite mer traditionell med teleform på mickarna. Jag har aldrig haft en vanlig tele, så det vår kul att utforska.

/CM


11 Aug 2014, 10:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Var bara medveten om att urtaget för armbågen förändrar intrycket av telekroppen rätt så rejält, åtminstone tycker jag det.

Inte nödvändigtvis till det sämre, men det kommer aldrig riktigt att se ut som en klassisk tele.

Kolla på ett par bilder så du inte blir överraskad, menar jag.

Kanske skulle jag på en sån här kropp fräsa ur för en stratamick i mitten på en gång, även om jag inte skulle använda den. Man vet aldrig, och det syns ju inte, samtidigt blir ju kroppen lite lättare 8) .


11 Aug 2014, 11:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Cabretta wrote:
Var bara medveten om att urtaget för armbågen förändrar intrycket av telekroppen rätt så rejält, åtminstone tycker jag det.

Inte nödvändigtvis till det sämre, men det kommer aldrig riktigt att se ut som en klassisk tele.

Kolla på ett par bilder så du inte blir överraskad, menar jag.


Helt sant, men jag tycker att vanliga telekroppar är för obekväma för mig som först spelade strata länge och sedan spelat på Gibson och Gibson-liknande gitarrer länge. Så det måste tyvärr bli urfräsningar. Jag velade med det förra gången och ångrar nu att jag inte vågade beställa med urfräsningar.

Cabretta wrote:
Kanske skulle jag på en sån här kropp fräsa ur för en stratamick i mitten på en gång, även om jag inte skulle använda den. Man vet aldrig, och det syns ju inte, samtidigt blir ju kroppen lite lättare 8) .


Jag hoppar nog det efter vår andra gitarrist är en jävel på att fräsa, om det skulle behövas. Annars är det en riktigt bra gardering för den som bygger bastard-tele.

/CM


11 Aug 2014, 15:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
_CM_ wrote:
bummer wrote:
http://www.youtube.com/watch?v=Xd1cPwb_ViU


Kul gitarr, men lite väl långt från min spec ovan, eftersom den i klippet har al-kropp, saknar urfräsning för arm a'la strata, har fel stalltyp, fel typ av mickar, bindning och modern låsbar mekanik.

Den tele jag har har al-kropp med standardform utan urfräsningar för arm och mage och hals helt i rosewood. Det jag vill ha är mer som en klassisk 50-talsvariant med ask-kropp och hals helt i lönn. Men samtidigt ångrar jag att jag inte beställde den kroppen med urfräsning för arm och mage a'la strata, så det vill jag absolut ha den här gången. Och när jag väl slantar upp, så vill jag att den ska vara vitbetsad (kritvit) med svart pleka.

Jag skulle gärna köpt Fender, inte minst eftersom de går att sälja om man skulle vilja det. HPD, får man aldrig något betalt för, oavsett kvalitet om man inte är känd byggare eller tekniker. Men det får jag stå ut med om jag ska få den som jag vill. Att beställa CS med mina spexar hamnar långt bortom min budget.

/CM


Oj, vad fel det blev. Var säker på att den hade ask-kropp (måste blandat ihop med annan)
Och den är konturformad på BAKSIDAN, inte fram som du vill ha. :oops:


11 Aug 2014, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Kvartssågad är väldigt bright. Jag gillade det inte. Smaksak dock.
Musikraft tycker jag smäller högre än Warmoth. Musikraft har väldigt trevlig träkvalitet och alla halsar jag haft har varit mycket bra, så även kropparna.
Jag tycker att en tvåbits med riktigt centrerad fog är snyggt och ser inte riktigt behovet av en enbitskropp.
Tror knappast att en enbitskropp behöver låta bättre, allt hänger väl på dom ingående bitarna.
Jag har en trebits strata i Ask som är fantastisk, den bästa jag haft utan tvekan.
Mickar: Dawgtown pickups, Broadcasterset. Balans, jämnhet, tydlighet. Som Nocasters fast bättre. Halsmicken är så jävla bra att jag blir tårögd....
Stämmisar? Gotoh är en klassiker och finns väl som "Rock Solid" i Klusonutförande?
Snälla, inga avfasningar på kroppen! En Tele ska vara lite kantig, man vänjer sig fort tycker jag men det beror väl lite på spelstil och vad man är van vid. Numera tycker jag stratan är lite som en tvålbit i badet i jämförelse.
Avfasningar är dock aldrig snyggt eller ens liiite ballt. Tycker jag då.
H7
BOSSE öSTMAN

_________________
bneostman@live.se


11 Aug 2014, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Jag har goda erfarenheter av Musikrafts (telecaster-) halsar, både vanlig lönnhals och med rw-bräda, dock inte haft några exotiska varianter. Möjligheterna att precisera specarna är rejäla och resultaten är kanon! Gillar man vintagespecade halsar går det nog inte att få bättre nytillverkade vad gäller spelbarhet, finish & stabilitet. Rekommenderas! (De har clay dots & 50/50 side dots 8) )

Är ingen gitarrbyggare men har monterat några 'Fender' av färdiga delar, av färdiga kroppar har det inte spelat någon roll resonansmässigt om de varit 1- eller 2-piece. Sämst 'klang' och schvung hade en 1-piece lågvikts askstratakropp från Warmoth; stratakropparna kanske är känsligare med sina horn...? Kraftigast schvung hade en ganska billig & dåligt tillpassad 1-piece swampashtelekropp från Red Dirt (?). Min Fender CS Nocaster är 2-piece.
Samtidigt förstår jag att det är viktigt att hals & kropp 'gifter sig' med varandra, så funkar inte den ena kroppen till din sköna customspecade hals kanske nästa gör det.

Mina favoritpickups kommer från Don Mare och setet heter "Joel Foy"; de är brighta och med plåtigt övertonsspektrum, with a bite, men har också botten i en bra kropp. De låter mer telecaster än Fenders egna, tänk Rory Gallaghers vita tele.
Somliga gillar den litet luddigare Nocaster/Broadcaster-tonen bättre och det är klart, den funkar kanske bättre till bastant dist men det är en smaksak.

För klassiskt telesound ska stallet vara Fenders original med 3 st mässingssadlar med de litet grövre längsskruvarna ('cheese heads'). Mässing är lätt att gänga om, ifall du skulle hitta med gängning för de klenare skruvarna.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Aug 2014, 23:00
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Håller med Trälhavsvägen, är mycket nöjd med Musikraft och skippa handikappanpassningen, det är verkligen inte snyggt! Känns inte som en Tele heller...
Jag gillar Fenders Nocaster -51 pups, funkar till allt inklusive inklusive hårdare rock och har en mycket skön respons. Har inte provat Dawgtown, men är de som Nocasters fast ännu bättre måste de vara grymma, måste provas!
Gotoh har Kluson-style Rock Solid-stämmisar, överlägsa om man vill ha vintageutseende, inte svindyra heller :)
Du har inte funderat på att vitbetsa kroppen och behandla med t.ex Danish Oil? Borde bli snyggt och ger en skön känsla.
Måste halsen vara one-piece kan kanske kvartssågat vara en god idé, sjäv föredrar jag oftast tvådelat med limmad bräda, rundar av tonen något och man slipper oroa sig lika mycket för att den ska slå sig.
Tresadels-stall är självklart, annars är det väl ingen Tele? Callaham är bra, kan du hitta ett gammalt riktigt Wilkinson kan dom också va bra, beror lite på vad man är ute efter. Hade Mann Made haft Telestall skulle jag lätt valt ett sådant, deras Fastback hardtailstall är såååå bra! Trevliga att ha att göra med är dom också :)

_________________
Skill is nothing without style


12 Aug 2014, 02:04
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Jag rekommenderar också Musikraft, definitivt hals. Musikkraft har också en vettigare progressiv radie än Warmoth. Warmoths "compound radius" har för mycket progressivitet. Självklart ska du välja en progressiv radie, det finns inga fördelar med en konstant radie, det är bara enklare/billigare att tillverka.

Vill man spara in lite på kostnaderna är hals från Musikraft och kropp från Hosco ett vettigt alternativ.

När det gäller urfräsningar i kroppen är jag inte särskilt vintage-trogen, jag har föredrar ergonomi framför utseende. Du kan dock fundera på om du verkligen vill ha "belly cut". En belly cut gör att gitarren vrider sig lite när du står upp och spelar med axelband. Gitarren vrider sig lite "uppåt", så att det kan kännas som att halsen blir lite krångligare att greppa. Du får en större vridning på handleden. Jag tvivlar också starkt på att en "heel contour" skulle ge sämre ton.

Som några redan påpekat ovan, tycker jag också att Gotoh rock solid slår alla andra fabrikat. Finns med relativt vintage-korrekt utseende.

Ett bra tele-stall:
http://shop.joebarden.com/p/vintage-style-bridge-plate?pp=12

/Uffe

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


12 Aug 2014, 11:10
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Mitt mer allmänna råd är, att aldrig lyssna på råd när det gäller pickuper och stall. Det beror ju helt på den färdiga gitarrens ton, så att ge generella råd är ganska bortkastat menar jag. Å andra sidan finns det, när det gäller stall, en del som utvecklat telestallen rent intonations- och ergonomimässigt. Att t.ex fasa av nederkanten på tvålkoppen á la Joe Barden är ett lyft spelmässigt (även om jag själv föredrar en större avfasning), att sätta två skruvar i framkant är ett lyft rent mekaniskt, och olika typer av intonationskompensering är aldrig fel.
Här är några exempel:
http://www.masterybridge.com/tele-bridge.php Lite annorlunda med två i st. f. tre klackar.
http://www.glendaleguitars.com/glendale1.htm
http://www.callahamguitars.com/partstel.htm#bridge_hardware
http://www.stewmac.com/Hardware_and_Parts/Bridges_and_Tailpieces/Electric_Guitar/Non-trem_Bridges/Wilkinson_Adjustable_Compensated_Bridge_for_Tele.html
Wilkinsons är, bäst om man verkligen vill intonera seriöst (om man inte vågar prova sexklackars). MEN: i vissa fall måste man vrida klacken så mycket att skruven tar i strängen. Beror på strängtjocklek och -höjd.
Fender gör också tvålkoppar med sex sadlar. Tro inte på snacket om att det förstör tonen (vilken ton? I förhållande till vad?), det ger en lite annorlunda ton som kan vara just rätt för din gitarr.
Kvartssågad hals ger maximal styvhet i förhållande till vikt, vilket ger både annorlunda attackförlopp, men inte fullt så bright som om du skulle välja en lika styv radialsågad hals, den skulle behöva vara betydligt tjockare, och därmed tyngre och brajtare.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


12 Aug 2014, 12:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
trälhavsvägen wrote:
Kvartssågad är väldigt bright. Jag gillade det inte. Smaksak dock.


Intressant, jag trodde bara att det betydde stabilare, bättre och säkrare. Jag får ta mig en funderare till där.

trälhavsvägen wrote:
Musikraft tycker jag smäller högre än Warmoth. Musikraft har väldigt trevlig träkvalitet och alla halsar jag haft har varit mycket bra, så även kropparna.


Kul att höra att det finns bra erfarenheter av Musikraft. Själv har jag bara byggt med delar från Warmoth och ESP. Men Musikrafts huvuden ser missbildade ut. Jag antar att det beror på att de inte betalar licens till Fender. Finns det nog med material så att man ska fräsa till dem, eller måste man stå ut med utseendet på deras huvuden. Det är nog en dealbreaker för mig i så fall.

trälhavsvägen wrote:
Jag tycker att en tvåbits med riktigt centrerad fog är snyggt och ser inte riktigt behovet av en enbitskropp.
Tror knappast att en enbitskropp behöver låta bättre, allt hänger väl på dom ingående bitarna.
Jag har en trebits strata i Ask som är fantastisk, den bästa jag haft utan tvekan.


Jag har alltid gillat tanken med så lite lim som möjligt och den konstiga tele jag ha är gjord av två träbitar (plus diskret skunk stripe förstås), en för hals och en för kropp. De flesta av mina mahognygitarrer har en bit i kroppen, så jag har alltid trott att den var en kostnadsfråga när Fender körde med många bitar, eftersom man bar kan få enbit från dem om man specialbeställer en från CS.

trälhavsvägen wrote:
Mickar: Dawgtown pickups, Broadcasterset. Balans, jämnhet, tydlighet. Som Nocasters fast bättre. Halsmicken är så jävla bra att jag blir tårögd....


Intressant, noterat.

trälhavsvägen wrote:
Stämmisar? Gotoh är en klassiker och finns väl som "Rock Solid" i Klusonutförande?


Jag får kolla upp Rock Solid igen. Jag såg något om det när det var nytt för en massa år sedan, men har glömt bort dem.

trälhavsvägen wrote:
Snälla, inga avfasningar på kroppen! En Tele ska vara lite kantig, man vänjer sig fort tycker jag men det beror väl lite på spelstil och vad man är van vid. Numera tycker jag stratan är lite som en tvålbit i badet i jämförelse.
Avfasningar är dock aldrig snyggt eller ens liiite ballt. Tycker jag då.
H7
BOSSE öSTMAN


Jag står nästan alltid när jag spelar, om jag inte halvligger i soffan framför TV:n och sällskapslider framför något tråkigt program... Jag har haft min tele i kanske 10 år och jag har svårt att vänja mig vid den klumpiga kroppen i kombination med den ovinklade halsen. Jag tar väl mig en funderare till, men någon form av anpassning, kanske bara en avfasning får det bli.

/CM


12 Aug 2014, 19:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Marshall wrote:
Jag har goda erfarenheter av Musikrafts (telecaster-) halsar, både vanlig lönnhals och med rw-bräda, dock inte haft några exotiska varianter. Möjligheterna att precisera specarna är rejäla och resultaten är kanon! Gillar man vintagespecade halsar går det nog inte att få bättre nytillverkade vad gäller spelbarhet, finish & stabilitet. Rekommenderas! (De har clay dots & 50/50 side dots 8) )


Kul att det är fler som har bra erfarenheter av Musikraft och som dessutom har erfarenhet av Warmoth och Fender CS!

Marshall wrote:
Är ingen gitarrbyggare men har monterat några 'Fender' av färdiga delar, av färdiga kroppar har det inte spelat någon roll resonansmässigt om de varit 1- eller 2-piece. Sämst 'klang' och schvung hade en 1-piece lågvikts askstratakropp från Warmoth; stratakropparna kanske är känsligare med sina horn...? Kraftigast schvung hade en ganska billig & dåligt tillpassad 1-piece swampashtelekropp från Red Dirt (?). Min Fender CS Nocaster är 2-piece.
Samtidigt förstår jag att det är viktigt att hals & kropp 'gifter sig' med varandra, så funkar inte den ena kroppen till din sköna customspecade hals kanske nästa gör det.


Det är förstås alltid lite lotteri att bygga med delar som man beställer, men man får ju göra vad man kan för att minimera riskerna. Allt från Warmoth och ESP som jag har byggt med har varit riktigt bra och gitarrerna har blivit bättre än de vanliga Fender jag spelat (D v s inte CS eller vintage) på.

Om chansen till bra ton ökar med en bit, så är det värt pengarna. Mer än två bitar vill jag inte beställa. Även om det finns jättebra gitarrer med kropp i flera bitar.

Marshall wrote:
Mina favoritpickups kommer från Don Mare och setet heter "Joel Foy"; de är brighta och med plåtigt övertonsspektrum, with a bite, men har också botten i en bra kropp. De låter mer telecaster än Fenders egna, tänk Rory Gallaghers vita tele.
Somliga gillar den litet luddigare Nocaster/Broadcaster-tonen bättre och det är klart, den funkar kanske bättre till bastant dist men det är en smaksak.


Don Mare har jag hört en del positivt om, så de får jag kolla upp. Det blir inga massor med dist utan lätt överstyrd gammal Marshall på komp och lite mer drive på solon. Helt rent kommer jag nog aldrig spela även om jag tids nog kommer att skaffa en Deluxe Reverb för att utforska den ljudvärlden också.

Marshall wrote:
För klassiskt telesound ska stallet vara Fenders original med 3 st mässingssadlar med de litet grövre längsskruvarna ('cheese heads'). Mässing är lätt att gänga om, ifall du skulle hitta med gängning för de klenare skruvarna.


Skruvarna var något nytt. Tack för tipset. Är Callahams skruvar på bilden nedan av rätt dimension? Annars är det ju som du säger enkelt att gänga om, om man behöver. Eller finns det några andra stalltillverkare som använder rätt skruv?

Image

/CM


12 Aug 2014, 19:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
dr.drygh wrote:
Håller med Trälhavsvägen, är mycket nöjd med Musikraft och skippa handikappanpassningen, det är verkligen inte snyggt! Känns inte som en Tele heller...


Alla verkar emot urfräsningarna. Jag har i o f beställt en cykel med ambitionen att gå ner 10% i vikt, det kanske undanröjer urfräsningsbehovet. :)

dr.drygh wrote:
Jag gillar Fenders Nocaster -51 pups, funkar till allt inklusive inklusive hårdare rock och har en mycket skön respons. Har inte provat Dawgtown, men är de som Nocasters fast ännu bättre måste de vara grymma, måste provas!


OK

dr.drygh wrote:
Gotoh har Kluson-style Rock Solid-stämmisar, överlägsa om man vill ha vintageutseende, inte svindyra heller :)


Rock Solid får det bli. Det verkar vara helt rätt.

dr.drygh wrote:
Du har inte funderat på att vitbetsa kroppen och behandla med t.ex Danish Oil? Borde bli snyggt och ger en skön känsla.


Olja är enklare och billigare än att lacka, men jag vet inte hur det funkar på kritvit bets. Jag har aldrig haft någon oljad kropp och är väl lite skraj för att den ska bli sunkig.

dr.drygh wrote:
Måste halsen vara one-piece kan kanske kvartssågat vara en god idé, sjäv föredrar jag oftast tvådelat med limmad bräda, rundar av tonen något och man slipper oroa sig lika mycket för att den ska slå sig.


dr.drygh wrote:
Tresadels-stall är självklart, annars är det väl ingen Tele? Callaham är bra, kan du hitta ett gammalt riktigt Wilkinson kan dom också va bra, beror lite på vad man är ute efter. Hade Mann Made haft Telestall skulle jag lätt valt ett sådant, deras Fastback hardtailstall är såååå bra! Trevliga att ha att göra med är dom också :)
Japp, tresadelstall vill jag absolut ha!

/CM


12 Aug 2014, 20:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
R.U. Sirius wrote:
Jag rekommenderar också Musikraft, definitivt hals. Musikkraft har också en vettigare progressiv radie än Warmoth. Warmoths "compound radius" har för mycket progressivitet. Självklart ska du välja en progressiv radie, det finns inga fördelar med en konstant radie, det är bara enklare/billigare att tillverka.

Tack, intressant. Jag gillar min compound-hals (som jag tror du har bandslipat), så det får det bli.

R.U. Sirius wrote:
Vill man spara in lite på kostnaderna är hals från Musikraft och kropp från Hosco ett vettigt alternativ.


Nä jag sparar inte, genom att chansa på asientillverkad kropp tillverkad där det är 100% luftfuktighet... Det får bli en som är tillverkad i norra USA av en fel gubbe i truckerkeps... :)

Men tack ändå för tipset

R.U. Sirius wrote:
När det gäller urfräsningar i kroppen är jag inte särskilt vintage-trogen, jag har föredrar ergonomi framför utseende. Du kan dock fundera på om du verkligen vill ha "belly cut". En belly cut gör att gitarren vrider sig lite när du står upp och spelar med axelband. Gitarren vrider sig lite "uppåt", så att det kan kännas som att halsen blir lite krångligare att greppa. Du får en större vridning på handleden. Jag tvivlar också starkt på att en "heel contour" skulle ge sämre ton.


Borde den inte kännas ungefär som en strata? Det var det jag trodde och hoppades.

R.U. Sirius wrote:
Som några redan påpekat ovan, tycker jag också att Gotoh rock solid slår alla andra fabrikat. Finns med relativt vintage-korrekt utseende.


Japp, sådana blir det!



Tack för tipset. Det ska jag kolla upp.

/CM


12 Aug 2014, 20:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Martin Kuhn wrote:
Mitt mer allmänna råd är, att aldrig lyssna på råd när det gäller pickuper och stall. Det beror ju helt på den färdiga gitarrens ton, så att ge generella råd är ganska bortkastat menar jag.


Jag tycker att det är kul och intressant att höra vad andra har för erfarenheter. Pickuper är en djungel och med lite snack så kan man kanske få tips om något som är intressant att chansa på.

Stall tycker jag däremot att man lättare kan begripa sig på vad tillverkaren har tänkt sig åstadkomma jämfört med någon viss standard typ från t ex Gibson eller Fender.

Martin Kuhn wrote:
Å andra sidan finns det, när det gäller stall, en del som utvecklat telestallen rent intonations- och ergonomimässigt. Att t.ex fasa av nederkanten på tvålkoppen á la Joe Barden är ett lyft spelmässigt (även om jag själv föredrar en större avfasning), att sätta två skruvar i framkant är ett lyft rent mekaniskt, och olika typer av intonationskompensering är aldrig fel.
Här är några exempel:
http://www.masterybridge.com/tele-bridge.php Lite annorlunda med två i st. f. tre klackar.
http://www.glendaleguitars.com/glendale1.htm
http://www.callahamguitars.com/partstel.htm#bridge_hardware
http://www.stewmac.com/Hardware_and_Parts/Bridges_and_Tailpieces/Electric_Guitar/Non-trem_Bridges/Wilkinson_Adjustable_Compensated_Bridge_for_Tele.html
Wilkinsons är, bäst om man verkligen vill intonera seriöst (om man inte vågar prova sexklackars). MEN: i vissa fall måste man vrida klacken så mycket att skruven tar i strängen. Beror på strängtjocklek och -höjd.


Tack för stalltipsen, Mastery och Wilkinson hade jag inte kollat på.

Martin Kuhn wrote:
Fender gör också tvålkoppar med sex sadlar. Tro inte på snacket om att det förstör tonen (vilken ton? I förhållande till vad?), det ger en lite annorlunda ton som kan vara just rätt för din gitarr.


Min tele har sexsadelsstall, så jag vet att det funkar, men nu vill jag ha en 50-talstele för att utforska vad man kan göra med en sån, men med vissa anpassningar till mina behov, t ex urfräsningar och där vill jag gärna ha ett tresadelsstall och andra konstruktionslösningar som ingen lägre använder på nya konstruktioner.

Martin Kuhn wrote:
Kvartssågad hals ger maximal styvhet i förhållande till vikt, vilket ger både annorlunda attackförlopp, men inte fullt så bright som om du skulle välja en lika styv radialsågad hals, den skulle behöva vara betydligt tjockare, och därmed tyngre och brajtare.


OK, det låter som jag ska skippa kvartssågad. 50-talarna var väl inte heller det, eller?

/CM


12 Aug 2014, 20:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
USACG:s huvuden är missbildade, inte Musikraft. Självklart ska du fasa om du tycker att det gör skillnaden mellan ospelad och ospelad gitarr.
Tycker bara att om man lägger ner så mycket krut på i övrigt vintagetroget bygge så skär det sig lite med avfasningarna. Gitarrer är ju dock verktyg först och främst så en osentimental attityd är väl inte fel. Men huu, fult är det...
H/
Bosse Östman

_________________
bneostman@live.se


12 Aug 2014, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
trälhavsvägen wrote:
USACG:s huvuden är missbildade, inte Musikraft.


Just det, nu blandade jag ihop det. Tack, då blev Musikraft genast mer intressant igen! :)

trälhavsvägen wrote:
Självklart ska du fasa om du tycker att det gör skillnaden mellan ospelad och ospelad gitarr.
Tycker bara att om man lägger ner så mycket krut på i övrigt vintagetroget bygge så skär det sig lite med avfasningarna. Gitarrer är ju dock verktyg först och främst så en osentimental attityd är väl inte fel. Men huu, fult är det...
H/
Bosse Östman


Jag spelade på min bastard-tele i kväll igen, efter att ha läst alla kommentar och kroppen är rätt obekväm... Men om jag inte ska ha den fräst, så kan jag ju välja emellan en massa vanliga (Fender) tele och bara uppgradera det som behövs. Men det är klart, jag gillar ju rostfritt och att banda om kostar ju en slant...

Hur som helst, så ska den bli en gitarr att spela på och inte titta på. Jag är nyfiken på att se vad jag kan klämma ur för musik ur en rikitg tele som låter som en tele eftersom jag aldrig haft någon och inte har någon närboende bekant som har eller har haft någon heller.

/CM


12 Aug 2014, 21:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Quote:
OK, det låter som jag ska skippa kvartssågad. 50-talarna var väl inte heller det, eller?

Jo, vissa. Om du "flatsågar" ur en stock på vanligt vis får du ju brädor med lite olika vinkel på fibrerna. De eller den planka som är sågad närmast mitten får då stående årsringar, och blir mer eller mindre "kvartsssågad" (Vilket i det här sammanhanget betyder årsringarna 90 gr mot greppbrädan). Om snittet går tvärs igenom kärnan blir det inte riktigt 90 grader, men ju närmare mitten, desto styvare hals. Hamnar kärnan i mitten av plankan blir det perfekt 90 grader. Jag är ganska övertygad om att när man beställer "kvartssågad" så är den inte egentligen kvartssågad (vilket är ett helt annat, och mycket dyrare, sätt att såga en stock), utan man väljer du de kanske 5% av halsämnena som får stående årsringar när man "flatsågar" en stock. Och vad jag förstått så är de halsarna de mest eftertraktade på gamla Teles.
Kvartssågat kan vara lite för brajt om man har en "normal" kropp, men om man har en lätt kropp kan det i viss mån kompensera för den attack- sustain- och diskantförlust som en lätt träsk-ask ger, det kan lätt bli lite väl pappigt, lite för mycket "flopp" i stället för "dääängggg".... Jag har själv en Tele av ask som är ovanligt lätt, och den lät inte roligt förrän jag satte på en nästan 90-graders hals.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


13 Aug 2014, 12:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Martin Kuhn wrote:
Quote:
OK, det låter som jag ska skippa kvartssågad. 50-talarna var väl inte heller det, eller?

Jo, vissa. Om du "flatsågar" ur en stock på vanligt vis får du ju brädor med lite olika vinkel på fibrerna. De eller den planka som är sågad närmast mitten får då stående årsringar, och blir mer eller mindre "kvartsssågad" (Vilket i det här sammanhanget betyder årsringarna 90 gr mot greppbrädan). Om snittet går tvärs igenom kärnan blir det inte riktigt 90 grader, men ju närmare mitten, desto styvare hals. Hamnar kärnan i mitten av plankan blir det perfekt 90 grader. Jag är ganska övertygad om att när man beställer "kvartssågad" så är den inte egentligen kvartssågad (vilket är ett helt annat, och mycket dyrare, sätt att såga en stock), utan man väljer du de kanske 5% av halsämnena som får stående årsringar när man "flatsågar" en stock. Och vad jag förstått så är de halsarna de mest eftertraktade på gamla Teles.
Kvartssågat kan vara lite för brajt om man har en "normal" kropp, men om man har en lätt kropp kan det i viss mån kompensera för den attack- sustain- och diskantförlust som en lätt träsk-ask ger, det kan lätt bli lite väl pappigt, lite för mycket "flopp" i stället för "dääängggg".... Jag har själv en Tele av ask som är ovanligt lätt, och den lät inte roligt förrän jag satte på en nästan 90-graders hals.


Tack för väldigt intressant info!

1. Vad räknas som lätt askkropp? Jag tittade på Musikrafts färdiga askkroppar och de väger i intervaller 1,9 till 2,3kg. Om jag väljer att skippa urfräsningarna, så är det ju lite säkrare att välja en kropp som man vet vad den väger och hur ådringen ser ut. Dessutom är de ju billigare och om man hittar en riktigt lätt kropp, så kanske man väljer kvartssågad och om man väljer en normalviktig, så kan man skippa det och välja en icke-kvartssågad.

2. Musikraft erbjuder både "ash" och "swamp ash" (som är dyrare). Jag har alltid utgått från att "swamp ash"/"träskask" är bättre, eller mer önskvärt, men ja har ju aldrig ägt en gitarr med askkropp, så jag har ingen koll. Hur ligger det till egentligen? Varför vill man betala extra för "swamp ash"?

/CM


13 Aug 2014, 13:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Swamp ash kan väl vara både tunga och lätta, bra och dåliga. Beror på vilken del av trädet som använts (har jag läst). Swamp ash brukar förknippas med lätta kroppar, vilket sedan går ihop med all den mojo lätta kroppar har. Svårt att sia om innan man har monterat ihop kropp och hals.
Musikraft telehalsar har jag i två HPD. Enbits lönn, Chunky C profilen med medium jumboband. Kanonhalsar! Bra träbitar, och perfekt passform.
Callahamstall har jag kört med, sedan jag gått på några nitar med billigare. Jag har båda typerna (fasade och tiltade) av intonationskorrigerade, funkar båda två. Allt är topp notch, inklusive skruvkvaliteten (vilket kan vara si och så t.ex. med Fender orginal). Har för mig att telestallen använder orginalgängor.
Nocaster, låter bra, men stallmiken är mer rundgångsbenägen på ett fult sätt än många andra boutique mikar. Don Mare Super Sport är de som låter bäst i minas teles för närvarande.

Knepigt att ingen nämnt MJT kroppar! I mitt tycke alltid bra, verkar stå i särklass. Antingen custom beställer man det man vill ha, inkl lack och relic nivå, eller så köper man deras färdiga, som då är viktspecade, och finns med aktuella bilder på deras Ebay site. Rätt ofta auktionerar dom ut kroppar för att få omsättning, och då kan man ha tur om inte många bjuder emot just för den aktuella kroppen.

Gotoh Rock Solid så klart! Och snåla inte på potar, jack och liknande, det är inga stora pengar, och onödigt irritationsmoment om dessa inte är bra.

_________________
Image


13 Aug 2014, 14:08
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
_CM_ wrote:

Tack för väldigt intressant info!

1. Vad räknas som lätt askkropp? Jag tittade på Musikrafts färdiga askkroppar och de väger i intervaller 1,9 till 2,3kg.

/CM

En lätt kropp från MJT ligger på 1.5-1.7 kg.

_________________
Image


13 Aug 2014, 14:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
kjelle wrote:
Swamp ash kan väl vara både tunga och lätta, bra och dåliga. Beror på vilken del av trädet som använts (har jag läst). Swamp ash brukar förknippas med lätta kroppar, vilket sedan går ihop med all den mojo lätta kroppar har. Svårt att sia om innan man har monterat ihop kropp och hals.
Musikraft telehalsar har jag i två HPD. Enbits lönn, Chunky C profilen med medium jumboband. Kanonhalsar! Bra träbitar, och perfekt passform.
Callahamstall har jag kört med, sedan jag gått på några nitar med billigare. Jag har båda typerna (fasade och tiltade) av intonationskorrigerade, funkar båda två. Allt är topp notch, inklusive skruvkvaliteten (vilket kan vara si och så t.ex. med Fender orginal). Har för mig att telestallen använder orginalgängor.
Nocaster, låter bra, men stallmiken är mer rundgångsbenägen på ett fult sätt än många andra boutique mikar. Don Mare Super Sport är de som låter bäst i minas teles för närvarande.


Ännu en som gillar. Musikraft. Jag tror att jag provar dem den här gången istället för Warmoth som jag köpt från tidigare.

Callaham ligger bra till på min lista. Inte minst eftersom jag gillar mitt stratastall, men Glendale och Joe Barden är också på finalplats.

kjelle wrote:
Knepigt att ingen nämnt MJT kroppar! I mitt tycke alltid bra, verkar stå i särklass. Antingen custom beställer man det man vill ha, inkl lack och relic nivå, eller så köper man deras färdiga, som då är viktspecade, och finns med aktuella bilder på deras Ebay site. Rätt ofta auktionerar dom ut kroppar för att få omsättning, och då kan man ha tur om inte många bjuder emot just för den aktuella kroppen.


MJT verkar inte tillverka egna delar utan köper in och lackar och "relicerar". Jag vill inte ha en fejksliten tele. Inget fel i det, men det är inte det jag vill ha och då är det nog ingen poäng att titta åt MJTs håll, även om de verkar gör ett riktigt bra jobb.

kjelle wrote:
Gotoh Rock Solid så klart! Och snåla inte på potar, jack och liknande, det är inga stora pengar, och onödigt irritationsmoment om dessa inte är bra.


Rock Solid är mer eller mindre spikat. Pottar och switchar snålar jag aldrig på. Det blir CTS eller ett RS-kit.

/CM


13 Aug 2014, 16:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Visst, MJT köper in kropparna olackade från Wildwood Manufacturing (som många andra boutiquetillverkare av hela gitarrer...). Spelar det någon roll? Kvaliteten är top of the top, och köper du inte via auktion, bestämmer du själv graden av relic, eller inte alls. En favorit personligen är closeet relic, d.v.s. åldrad lack men inga dings. Känslan med åldrad lack är faktiskt något man bör uppleva. Grabbarna på MJT vet hur dom väljer ut bra kroppar, och du kan få riktigt lätta sådana om du specar det.
Efter att ha köpt 4 kroppar därifrån, tre kvar i min ägo, har jag endast bästa erfarenhet av MJT. Men passar inte det, skulle jag satsa på Warmoth för kropparna.

_________________
Image


14 Aug 2014, 13:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
kjelle wrote:
Visst, MJT köper in kropparna olackade från Wildwood Manufacturing (som många andra boutiquetillverkare av hela gitarrer...). Spelar det någon roll? Kvaliteten är top of the top, och köper du inte via auktion, bestämmer du själv graden av relic, eller inte alls. En favorit personligen är closeet relic, d.v.s. åldrad lack men inga dings. Känslan med åldrad lack är faktiskt något man bör uppleva. Grabbarna på MJT vet hur dom väljer ut bra kroppar, och du kan få riktigt lätta sådana om du specar det.
Efter att ha köpt 4 kroppar därifrån, tre kvar i min ägo, har jag endast bästa erfarenhet av MJT. Men passar inte det, skulle jag satsa på Warmoth för kropparna.


Jag trodde att de köpte kroppar och halsar av någon av de tidigare nämnda och då hade det ju inte varit någo poäng med att köpa via MJT om man ska ha olackat. Men jag ska kolla upp vad det kostar med en lackad men o-reilcerad kropp. Den ska ju hur som helst lackas på någon, och de verkar ju göra bra jobb, med rätt material.

/CM


14 Aug 2014, 15:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
Musikraft har numera flera "compound radius" att välja mellan.

* 7,25 - 9,5 = ganska vettigt om man gillar liten radie (vintage-liknande)
* 10 - 12 = ganska vettigt om man gillar lite större radie (känns ungefär som en nyare 9,5 bräda)
* 10 - 14 = ja kanske, om man kör mycket solospel högt upp på halsen och gillar låg stränghöjd
* 10 - 16 = överdriven progressivitet (nästan så att jag vågar använda ordet felkonstruktion)
* 12 - 16 = ja kanske, om man gillar plattare greppbrädor

Mina påståenden baserar jag på en geometrisk kalkyl som jag gjort. Den räknar ut korrekt konisk form på greppbrädan, men kräver ingångsvärden i form av mensur (25,5" i detta fall), "string spread" vid översadel och stall för att ge korrekta värden. Eftersom jag saknar två ingångsvärden på just din (blivande) gitarr, så uttrycker jag mig lite svävande i ovanstående påståenden.

Eftersom PLEK-maskinen numera kan fräsa greppbräda, så gör vi ofta detta vid ombandningar. Jag vågar därför påstå att jag har hygglig koll på vad som blir bra avseende progressiv radie ("compound radius").

/Uffe

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


15 Aug 2014, 11:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
kjelle wrote:
MJT köper in kropparna olackade från Wildwood Manufacturing.


http://mjtagedfinishes.com/style_t.html


/ Jonken


15 Aug 2014, 12:11
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Recept på super-hpd-tele?
R.U. Sirius wrote:
Musikraft har numera flera "compound radius" att välja mellan.

* 7,25 - 9,5 = ganska vettigt om man gillar liten radie (vintage-liknande)
* 10 - 12 = ganska vettigt om man gillar lite större radie (känns ungefär som en nyare 9,5 bräda)
* 10 - 14 = ja kanske, om man kör mycket solospel högt upp på halsen och gillar låg stränghöjd
* 10 - 16 = överdriven progressivitet (nästan så att jag vågar använda ordet felkonstruktion)
* 12 - 16 = ja kanske, om man gillar plattare greppbrädor

Mina påståenden baserar jag på en geometrisk kalkyl som jag gjort. Den räknar ut korrekt konisk form på greppbrädan, men kräver ingångsvärden i form av mensur (25,5" i detta fall), "string spread" vid översadel och stall för att ge korrekta värden. Eftersom jag saknar två ingångsvärden på just din (blivande) gitarr, så uttrycker jag mig lite svävande i ovanstående påståenden.

Eftersom PLEK-maskinen numera kan fräsa greppbräda, så gör vi ofta detta vid ombandningar. Jag vågar därför påstå att jag har hygglig koll på vad som blir bra avseende progressiv radie ("compound radius").

/Uffe


Det var intressant, och jag tror på ditt ord, det är ju den compound radie som Warmoth erbjuder också, du avråder i princip från denna alltså?


15 Aug 2014, 13:06
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 93 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.